Strona modelarstwa szkutniczego i modeli m.in. Soleil Royal, Vasa, Sovereign of the Seas, Santisima Trinidad, HMS Victory, Dwunastu Apostołów,

Menu
Forum
Strona Główna
Użytkownicy
Szukaj
Grupy
Rejestracja




Zapraszamy do...
relacji z budowy:
VASA
Dziadek,
Sovereign of the Seas
Dziadek,
Janek,
ppawp,
Dwunastu Apostołów darczello5
HMS Victory
Dziadek, Janek, Hydronik, mario1985

oraz współtworzenia forum

Zaloguj
Użytkownik:
Hasło:
Zapamiętaj 
Zapomniałem hasła
Rejestracja

Nowość na portalu...
Od 21 sierpnia 2019 roku
NOWA KOLEKCJA
SOLEIL ROYAL
- relacje, dyskusje


4 stycznia 2017 - VASA - relacje, dyskusje

DWUNASTU APOSTOŁÓW - relacje, dyskusje

ORP BŁYSKAWICA - relacje, dyskusje

USERBAR
- mała grafika, przeznaczona do użycia jako sygnaturka na forach dyskusyjnych.

NOWE TEMATY w dziale dydaktycznym

NOWA OPCJA dodawanie zdjęć w postach

Linki
Fora modelarskie:
MSW - Model Ship World

modelismonaval.com

Models World.ru

Forum für historischen Schiffsmodellbau und Geschichte

Model Space DeAgostini

DeAgostini Passion

Fora historyczne:
Forum autorskie Krzysztofa Gerlacha

FOW - Forum Okrętów Wojennych


Ankieta
Które z dotychczasowych modeli wydanych przez DeAgostini Twoim zdaniem posiadają opisy najbardziej pomocne w budowie modelu.
1.San Juan Bautista: 2
2.Santisima Trinidad: 7
3. Victory: 5
4. Sovereign of the Seas: 12
5. Dwunastu Apostołów: 5


Administrator tego portalu nie ma wpływu na pojawiające się linki reklam nie związanych z tematyką portalu. Przepraszamy za niedogodność

Kto jest na czacie
Na czacie jest 0 użytkowników
[ Zaloguj się by wejść na czat ]

NASZE MODELE



VASA / Dziadek

Dziadek napisał:
... moja filozofia jest prosta. Lepiej zbudować dwa okręty z kolekcji w oparciu o jej instrukcję i materiały, niż mieć rozpoczęty kilka lat kadłub, masę drogich specjalistycznych narzędzi, pomiędzy czasie zbudowany tartak i przekonanie o karze śmierci za uproszczenie w modelu jakiegokolwiek mikroelementu. ...


STOCZNIA
Autor: Emilius @ 2008-03-03, 18:09
STOCZNIA

Przy budowie modelu doświadczeni modelarze używają roboczej podstawy zwanej stocznią.
Nie należy nie doceniać tej pomocy jaką jest stocznia bez względu na wielkość budowanego modelu.
Stocznię można zakupić w różnych sklepikach modelarskich lub wybudować samemu. Złożone konstrukcyjnie stocznie z podziałkami i poziomicami i tak zdadzą najlepiej egzamin w przypadku budowy szkieletu od podstaw a nie z zestawu. Zajmijmy się zatem najprostszym rozwiązaniem na nasze potrzeby.



Do czego służy stocznia? To pytanie usłyszałem już kilka razy, zatem odpowiem najprościej.
Do utrzymania poprawnej osiowości wzdłużnej szkieletu i modelu w trakcie jego budowy. To jest podstawowe zadanie stoczni. Wyobraźcie sobie, iż składacie szkielet i długa 60 centymetrowa stępka przesunęła się ( zgięła ) w jedną stronę powodując iż rufa ( lub dziobnica ) jest odsunięta od osi o 0,5 cm. Efektem tego będzie ( wymienię tylko kilka prostych efektów ) zbyt długie poszycie na jednej burcie, za krótkie na drugiej czyli niesymetryczne, trudność w położeniu deskowania, pokładów, rozmieszczenia ambrazur czyli jednym słowem "masakra" dyskwalifikująca wartość modelu. Takie skrzywienie może być w jednej płaszczyźnie, ale może też nastąpić w obu płaszczyznach pionowej i poziomej, zatem stępka będzie skręcona jak śruba. Tu niestety ale model jest przegrany gdyż w takim modelu nawet maszty będą sterczeć jak trawa na wichrowym wzgórzu.
Liczba możliwych do popełnienia błędów rośnie nam tutaj w zastraszającym tempie.
Jaka może być przyczyna tego?
Począwszy od naturalnej właściwości wyginania się drewna na tak długim odcinku, poprzez mechaniczne odkształcenia sklejki, a skończywszy na niesymetrycznym poszywaniu kadłuba i siłowym wyginaniu listew poszycia, które sprężynując próbują powrócić do pierwotnego kształtu naciągając za sobą stępkę.

Wsporniki stoczni mają za zadanie utrzymać nam w linii prostej prostopadłą płaszczyznę stępki do podstawy stoczni, przytrzymując ją w kilku miejscach. Niezbędne jest zatem uchwycenie dziobnicy, rufy i kilku miejsc na długości stępki, w miejscach które nie będą kolidować z elementami szkieletu.



Sama stępka , w zależności od producenta zestawu , lub w naszym wykonaniu może wymagać różnego rozwiązania w utrzymaniu linii prostej. W zestawie De Agostini, spód stępki posiada dwa wypusty przeznaczone do uchwycenia w szczęki skręcanej podstawki podobnej do imadła.



Wręgi i stępka są tak zaprojektowane, aby zmieściły jeszcze grubość poszycia, tak więc mocowanie stępki pomiędzy listwami byłoby trudne. Nam to nie przeszkadza jednak. Wysokie wsporniki doskonale utrzymają naszą stępkę w prawidłowym położeniu. Następne zadanie stoczni, to możliwość dokładnego ustawienia wręgów , które mimo iż są stosunkowo grube , to jednak po osadzeniu w stępce mogą próbować skręcać się na którąś stronę. Odpowiednio uchwycony klocek do podstawy może zablokować taką wręgę i umożliwić zaschnięcie kleju w szczelinach poprawnie ustawionej wręgi.
Po złożeniu szkieletu dodatkowej sztywności nada osadzenie pokładów. Teraz stocznia dopiero posłuży nam do następnego celu jakim jest wyznaczanie i kontrola symetrycznego poszywania burt kadłuba, umieszczania elementów w tym oznaczania np. linii pokładów, krawędzi ambrazur. listw odbojnic itp. Jeśli bowiem nasza stępka została poprawnie uchwycona, to poziom naszej podstawy stoczni (zakładamy iż to równa i gładka deska) jest idealnym poziomem odniesienia o wysokości równej 0. Teraz nawet używając ekierki możemy kontrolować różne etapy prac o których wspomniałem przed chwilą.
Inna korzyść z takiej stoczni np w warunkach jakie ma wielu z nas, czyli braku miejsca, pozwala na zabranie modelu i stabilne postawienie go w bezpiecznym miejscu.

Pora zatem przystąpić do konkretnego pokazania o czym mówimy.





Ważnym momentem jest narysowanie na podstawie czyli desce naszej stoczni linii prostej. Przedni wspornik Musimy wykonać także bardzo dokładnie zaznaczając ołówkiem na nim oś symetrii. od tej osi na jednej stronie (np. prawa patrząc jak na foto) nanosimy równoległą linię równą połowie grubości naszej stępki i zaznaczamy ją także na poziomym klocku mocującym ( strzałka na końcu linii) ten wspornik przykręcamy do deski podstawy na linii prostopadłej do osi wzdłużnej w ten sposób by linia ze strzałką ( czyli de facto nasza płaszczyzna boczna stępki była na osi wzdłużnej. O ten wspornik oprze się nam pierwsza wręga dziobowa. Przy pomocy ekierki ustawiamy jedną z wręg środkowych w poprawnym położeniu i przykręcamy wsporniki środkowe. Spasowanie wsporników powinno być na tyle dokładne by całość nie mogła się przesuwać ale aby z pewnym oporem można było później wszystko wyjąć ze wsporników. Tak samo mocujemy wspornik za ostatnią wręgą rufową zwracając uwagę, by płaszczyzna wsporników była prostopadła do osi. W ten sposób oś całego modelu przesunie nam się w lewo o połowę grubości czyli - zakładając, że grubość sklejki stępki = 5 mm to przesuniemy model o 2,5mm. Dla nas jest to jednak bez znaczenia, gdyż narysowana oś wzdłużna będzie się nam pokrywać z płaszczyzną boczną stępki. Wszystkie wsporniki oczywiście muszą mieć kąty prostopadłe. Źle wykonany wspornik da nam wadliwy efekt uchwytu.







Na chwilę obecną nasze wręgi wstępnie są usztywnione. Można zatem zacząć osadzać je na kleju używając w razie potrzeby dodatkowego wspornika pozycjującego daną wręgę a po wyschnięciu można wkleić dolny pokład, który usztywni konstrukcję.




Można zatem wykonać teraz deskowanie pokładu w obszarze, który będzie widoczny jeszcze po ułożeniu kolejnych pokładów lub przez otwory ambrazur gdyby miały zostać podniesione z możliwością wglądu do środka poprzez nie. Najczęściej jednak będzie to tylko okolica zejściówki.

Komentarze: 0 :: Zobacz komentarze (Dodaj swój komentarz)

Kolekcje zeszytowe

SAN JUAN BAUTISTA
SANTISIMA TRINIDAD
HMS VICTORY
BLACK PEARL
SOVEREIGN of the SEAS
DWUNASTU APOSTOŁÓW
VASA, 1628
Le SOLEIL ROYAL, 1670

HMS ENDEAVOUR
HMS BOUNTY
SAN FELIPE, 1690
L'AMBITIEUX, 1692
Le ROYAL LOUIS, 1758
La BRETAGNE, 1766

ORP BŁYSKAWICA


Ostatnie tematy
» historia?
» historia?
» warsztaty?
» techniki?
» narzędzia do modelarstwa?
» jak zacząć?
» [Hachette] LOKOMOTYWA PAROWA BR 01
» Opowiadanie o nas!
» Gorch Fock / USCGC Eagle
» Witam wszystkich serdecznie.

Witamy Gość
Obecny czas to 2024-03-28, 10:36

Najaktywniejsi użytkownicy
Karrex  postów 5606
Dziadek  postów 1805
Janek  postów 991
Hydronik  postów 733
Andi  postów 732
Tryton  postów 536
Wiktor  postów 480
darczello5  postów 346
Yemar  postów 337
ppawpp  postów 333

Kto jest na Forum
Przez ostatnie 24 godziny byli na forum:
4 Zarejestrowanych, 0 Ukrytych i 256 Gości
Z zarejestrowanych:
Dziadek, Janek, konrad, mario1985
Użytkowników w ostatniej godzinie:256
[ Kto jest na Forum ]
Na Forum jest 108 użytkowników :: 0 Zarejestrowanych, 0 Ukrytych i 108 Gości
Zarejestrowani Użytkownicy: Brak
Najwięcej użytkowników 160 było obecnych 2019-11-18, 18:44

USERBAR
Graficzna sygnaturka na fora dyskusyjne


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Powielanie treści portalu i forum wyłącznie po uzyskaniu zgody administratora