SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Rejestracja
Zaloguj
Album
SHIPMAN Strona Główna
»
[DeAgostini] SAN FELIPE, 1690
»
San Felipe / Historia
»
San Felipe / Historia
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Ikona Tematu/Postu
Treść wiadomości
Ikony Emocji
Więcej Ikon
µ
Ω
Π
φ
Δ
Θ
Λ
Σ
Φ
Ψ
α
β
χ
τ
γ
δ
ε
ζ
η
ψ
θ
λ
ξ
ρ
σ
ω
κ
Γ
♣
♥
ø
§
©
®
•
™
°
«
»
≤
≥
³
²
½
¼
¾
±
÷
×
√
∞
∫
≈
≠
≡
≈
←
→
↑
↓
↔
€
£
¥
¢
ƒ
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańczowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
[quote="Karrex"][b] https://www.modelships.de/San_Felipe_1690_authenticity/San_Felipe_1690_geschichtlicher_Hintergrund.htm [/b] Tło historyczne hiszpańskiego [b]SAN FELIPE[/b] z 1690 r. (z translatora). [i][b]SAN FELIPE[/b][/i] to okręt, który jest bardzo popularny wśród modelarzy. Sylwetka jest elegancka, ma piękną formę z wieloma technicznymi detalami i stanowi niezwykle piękny element dekoracyjny w domu lub w biurze. Od czasu do czasu wyrażano wątpliwości co do historycznego istnienia [i]San Felipe[/i], głównie na forach poświęconych historycznemu budowaniu statków i modelarstwu. Był na przykład jeden z pierwszych wkładów Toniego Alvareza Silvy z kwietnia 1999 roku, który trzykrotnie odwiedził Muzeum Marynarki Wojennej w Madrycie. Nie mógł uzyskać żadnych informacji, czy [i]San Felipe[/i] istniało, czy nie. Skontaktował się również z Mantuą i Artesanią Latina i zapytał o ich zestawy modeli, nie uzyskując satysfakcjonującej odpowiedzi. Trzy modele San Felipe [URL=http://santisimatrinidad.jun.pl/viewtopic.php?p=20265#20265][b]na tej stronie[/b][/URL] prawdopodobnie powstały z tych zestawów. Plany w zestawach modelowych oparte są na planach opublikowanych przez hiszpański „Departamento de Falanges del Mar” w latach 50. Hiszpański trójpokładowiec o nazwie „[i]San Felipe[/i]” z 1690 r. prawdopodobnie nie istniał. Jednak, jak wyjaśnił poniżej H. Leber, modele zestawu przedstawiają elementy hiszpańskich okrętów liniowych z około 1700 roku pod względem kształtu kadłuba i takielunku. Pozostaje jednak pytanie, dlaczego producenci zestawów nie wykorzystują jako modelu statku takiego jak [i]Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas[/i] z 1688 r., którego istnienie jest pewne i którego opis jest stosunkowo dokładny. Chciałbym przedstawić pracę dr. Markusa Lebera z dnia 20 lipca 2009, który przez ostatnie kilka lat badał tło historyczne dwóch pierwszych trójpokładowców zbudowanych w Hiszpanii. [b]Hiszpańskie trójpłatowce około 1700 roku[/b] (dr Markus Leber, 20 lipca 2009) [i]Dla wielu modelarzy trójpłatowce mają szczególnie fascynującą aurę. Ciężko uzbrojone i przytłaczająco zdobione, były symbolicznymi przedmiotami reprezentującymi ich kraj i rodzinę królewską. Niestety, w krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych niewiele jest literatury na temat hiszpańskich trójpokładowców około 1700 roku i nie zawsze jest to poprawne. Tutaj badanie literatury hiszpańskiej i dialog z historykami hiszpańskimi owocują nowymi i interesującymi punktami widzenia.[/i] [url=https://www.modelships.de/San_Felipe_1690_authenticity/Nuestra_03_Martin_Amigo_k.jpg]Obrazek[/url] [i]Obraz „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas” Martína Amigo z 1690 roku[/i] 1. [b]„Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas” (1688) https://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Museo_Naval_Madrid/Photos_Nuestra_Senora.htm [/b] Pierwszym sprawdzonym trzypokładowym okrętem floty hiszpańskiej był „[i]Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas[/i]”. Budowa tego okrętu rozpoczęła się w 1682 roku pod kierunkiem mistrza budowlanego D. Antonio De Amas w stoczni Colindres (Kantabria). Wyporność mogła wynosić około 1500 ton. W 1687 roku stocznię odwiedził José Antonio de Gaztañeta (1656 – 1728), aby dowiedzieć się o postępach prac nad nowym okrętem flagowym. Jako admirał hiszpańskiej Armady i projektant, Gaztañeta miał znaczący wpływ na rozwój hiszpańskiego przemysłu stoczniowego aż do XVIII wieku. Jego książka [i]„Arte de Fabrica Reales”[/i] z 1691 r. zawiera szczegółowe rysunki „[i]Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas[/i]”. Poniżej znajdują się widoki z tyłu i z boku, a także bardziej szczegółowy rysunek galerii na lewej burcie (rysunki 2 i 3). Okręt jest przedstawiony jako trójpokładowiec bez podniesionego pokładu dziobowego, zdolny pomieścić od 90 do 94 dział. Po zwodowaniu w październiku 1688 roku został przeniesiony do Santoña i tam ukończony. W maju 1690 postawiono maszty. Obraz okrętu autorstwa Martína Amigo (zdjęcie 1) również pochodzi z tego roku. Jest to obraz olejny na płótnie o wymiarach 210 x 135 cm. Obraz wisi w kościele parafialnym „Iglesia de la Asunción” w miejscowości Arcenillas koło Zamory. [url=https://www.modelships.de/San_Felipe_1690_authenticity/Nuestra_01_Gaztaneta.jpg]Obrazek[/url] [url=https://www.modelships.de/San_Felipe_1690_authenticity/Nuestra_02_Gaztaneta.jpg]Obrazek[/url] Obraz zgadza się z rysunkami Gaztañety. Oba współczesne źródła wyjaśniają, że „[i]Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas[/i]” została zaplanowana i zbudowana jako trzypokładowa. W Museo Naval w Madrycie znajduje się model Nuestra Senora, który został zbudowany zgodnie z dwoma źródłami. Szczególnie interesujące jest porównanie tylnej części obrazu Martina Amigo i zdjęć w wysokiej rozdzielczości powiązanej otwartej strony w rękopisie Gaztañety z widokiem modelu z tyłu. Źródła przeczą twierdzeniu, że „[i]Real Felipe[/i]” z 1732 r. jest identyfikowany jako pierwszy hiszpański trójpłatowiec. Niewiele wiadomo na temat eksploatacji „[i]Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas[/i]”. 15 października 1690 r. okręt opuścił Santonę i udał się do Kadyksu, eskortowany przez liniowce [i]San Carlos[/i] i [i]San Juan[/i] oraz inne uzbrojone statki handlowe. W następnych latach był używany głównie w Kadyksie. W 1700 roku okręt wziął udział w wyprawie mającej na celu wypędzenie Szkotów z Zatoki Darien na Karaibach. W 1702 roku znajdował się w Kadyksie, gdy miasto było oblegane przez eskadrę angielsko-holenderską. W czasie wojny o sukcesję hiszpańską został pozbawiony uzbrojenia ze względu na zły stan. Działa zostały rozdzielone pomiędzy kilka mniejszych okrętów liniowych. Ostatecznie został rozebrany w Kadyksie w 1705 roku. 2. [b]Real Felipe[/b] (1732) Okręt został nazwany na cześć Filipa V króla Hiszpanii, pierwszego Burbona na hiszpańskim tronie, który zdołał obronić przed austriackimi roszczeniami Habsburgów podczas wojny o sukcesję hiszpańską. Budowę przeprowadzili Ciprián Autrán i Pedro Boyer zgodnie z systemem i nowymi przepisami budowlanymi Antonio de Gaztañeta. Statek został zbudowany w stoczni Guarnizo w Santander i ukończony w 1732 roku. Był to potężny gigant o wyporności 1965 ton, zdolny pomieścić do 114 dział. Tylko francuski [i]Foudroyant[/i] był wówczas większy. Według spisu z 1740 r. załoga liczyła 1152 ludzi. „[i]Real Felipe[/i]” okazał się stabilny i potężny, o dużej dzielności morskiej. W bitwie pod Tulonem 22 lutego 1744 był wielokrotnie atakowany przez brytyjskie okręty. Był w stanie odeprzeć wszystkie ataki i według angielskich źródeł wyglądał jak „piekło”. Jednak okręt doznał tak poważnych uszkodzeń w bitwie, że nigdy nie został prawidłowo odrestaurowany ze względu na obawy związane z kosztami. W 1750 roku został ostatecznie rozebrany. Chociaż mówiono, że „[i]Real Felipe[/i]” był wówczas największym i najpiękniejszym okrętem we flocie hiszpańskiej, nie ma żadnych współczesnych przedstawień. W książkach, artykułach czy w Internecie można spotkać wiele przedstawień, ale nie są one z epoki i wszystkie są inne. Jose Ignacio Gonzales-Aller Hierro, były kustosz Museo Naval w Madrycie, udzielił mi kilku informacji. Gonzales-Aller Hierro opublikował wiele książek na temat floty hiszpańskiej, w tym serię książek o całym inwentarzu Museo Naval. W swoich artykułach [i]„Navío Real Felipe”[/i] i [i]„El navíos de tres puentes en la Armada española”[/i] bardzo dokładnie opisał historię okrętu, więc można było od niego oczekiwać kompetentnych informacji o źródłach z epoki. Poinformował mnie, że właściwie nie ma rysunków ani obrazów tego okrętu. Nawet najbardziej znany rysunek profilu statku (rysunek 4) jest anonimowy, nie wiadomo kiedy rysunek został wykonany, kto go wykonał i dla kogo. [url=https://www.modelships.de/San_Felipe_1690_authenticity/Real_Felipe_01_k.jpg]Obrazek[/url] [i]Rysunek 4: Rysunek profilu „Real Felipe”, autor i data powstania nieznana, Museo Naval Madrid[/i] Pierwsze przedstawienie „[i]Real Felipe[/i]” z drugiej połowy XVIII wieku pochodzi od José Manuela de Moraleda y Montero. Ale artysta urodził się dopiero w 1750 roku, w którym okręt został rozebrany. W 1796 r. wykonano serię rycin różnych artystów przedstawiających bitwę pod Tulonem w 1744 r. „[i]Real Felipe[/i]” jest przedstawiany na tych obrazach w różny sposób, w zależności od danego artysty. Jose Ignacio Gonzales-Aller Hierro potwierdził mi, że przedstawione na nim okręty nie odpowiadają hiszpańskim liniowcom z pierwszej połowy XVIII wieku. W XX wieku niektóre rysunki sylwety z profilu wykonał Rafael Berenguer Moreno de Guerra. Jednak jego rysunki odbiegają od rysunku profilowego. W książce [i]"El Buque en la Armada Espanola"[/i] z 1981 roku znajduje się dość uderzająca rekonstrukcja "[i]Real Felipe[/i]". Przedstawienie to również odbiega od przedstawień z XVIII wieku i w dużej mierze opiera się na wyobraźni.[/quote]
Czas ważności postu/tematu
Wybierz, po ilu dniach post ma być automatycznie usunięty. Jeśli jest to nowy temat, zostanie usunięty w całości.
Bez limitu
1 Dzień
2 Dni
3 Dni
4 Dni
5 Dni
6 Dni
7 Dni
2 Tygodnie
1 Miesiąc
3 Miesiące
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Uwierzytelnianie
: *
Żeby mieć pewność że nie jesteś robotem, wpisz wyświetlone znaki
Skocz do:
Wybierz forum
SHIPMAN Strona Główna
|--Witamy na forum
| |--Regulaminy i pytania
| |--Neofici forum
| |--SPRAWY FORUM
| |--Poradnik z różnych dziedzin
|--Witamy w stoczni
| |--Budowa żaglowców
| | |--Dział dydaktyczny
| | | |--Modelarstwo szkutnicze
| | | | |--Modelarstwo okrętowe
| | | | |--Kunszt modelarstwa
| | | | | |--Gerard Delacroix
| | | | |--Diorama
| | | |--Poszycie dennoburtowe kadłuba / Pokłady
| | | |--Artyleria
| | | | |--Wiedza o sztuce / Z poradnika szkutnika
| | | |--Monogramy władców
| | | | |--Anglia
| | | |--Łodzie okrętowe / Łodzie ST / Łodzie HMS Victory
| | | |--Galeria rufowa / Lustro
| | | |--Galion, figury galionowe
| | | |--Kotwice / Kabestany
| | | |--Takielunek
| | | | |--Ożaglowanie
| | | | |--Olinowanie
| | | | |--Omasztowanie
| | | |--Flagi, bandery, proporce
| | | | |--POLSKA
| | | | |--FRANCJA
| | | | |--HISZPANIA
| | | | |--HOLANDIA
| | | | |--SZWECJA
| | | | |--ANGLIA
| | |--Epoka żaglowców
| | | |--STOCZNIA
| | | |--Żaglowce
| | |--Słownik terminów fachowych
| | | |--Terminy żeglarskie
| | | |--Terminy szkutnicze
| | | |--Terminologia morska
| | | |--Terminy z zakresu architektury i zdobnictwa
| |--Narzędzia modelarskie
| | |--Przyrządy modelarskie / Jigi, kuromysła
| | |--ROPEWALK, NICI i LINKI
| | |--Tokarka
| | |--Szlifierki
| | |--Piłki modelarskie
| | |--Piły do cięcia
| | |--Frezarka
| |--Techniki modelarskie
| | |--Techniki - tematyka
| | | |--Kadłub
| | | |--Pokład
| | | |--Koło sterowe
| | | |--Takielunek
| | | | |--Omasztowanie
| | | | | |--Drzewce stałe i ruchome
| | | | |--Olinowanie
| | | | | |--Olinowanie stałe i ruchome
| | | | |--Ożaglowanie
| | | | | |--Żagle
| | | |--Łodzie okrętowe
| | | |--Dekoracje i zdobnictwo
| | | |--Kotwice
| | | |--ARTYLERIA
| | |--PORADNIK MODELARZA
| | | |--PORADNIK MODELARZA
| |--Dyskusje modelarskie
| | |--Malowanie / Lakierowanie
| | |--Barwienie / Patyna / Oksydowanie metali
| | |--Drewno / Obłóg, fornir
| | |--Kleje / Własności - właściwości, przeznaczenie
| |--MODELARNIA SHIPMANA
| | |--LWÓW bark szkoleniowy
|--Le Soleil Royal, 1670
| |--Le Soleil Royal / HISTORIA
| |--Le Soleil Royal / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--SOLEIL ROYAL / Dziadek
| | | |--SOLEIL ROYAL / Sekcja by Karrex
| | | |--SOLEIL ROYAL / Wiktor
| | | |--SOLEIL ROYAL / Hardcore181
| | | |--SOLEIL ROYAL / anonimus
| | | |--SOLEIL ROYAL / AiDi
| | | |--SOLEIL ROYAL / mario1985
| | | |--SOLEIL ROYAL / jurektc
| | | |--SOLEIL ROYAL / sir_piru
| |--Le Soleil Royal / Dyskusje
|--VASA - Najpiękniejszy okręt szwedzkiej floty
| |--Vasa / 1628 / Historia
| |--Vasa / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--VASA / Dziadek
| | | |--VASA / Janek
| | | |-- VASA / Seb77
| | | |--VASA / kkowalski
| | | |--VASA / macmann
| | | |--VASA / darczello5
| | | |--VASA / Gordon
| | | |--Vasa / Vithar
| | | |--VASA / franco63db
| | | |--VASA / Viper
| | | |--VASA / zablo1978
| | | |--VASA / Wiktor
| | | |--VASA / nefil1m
| | | |--VASA / DixonTerror
| |--Vasa / Dyskusje
|--Santisima Trinidad
| |--Santisima Trinidad / 1769 - 1805 / Historia
| |--Santisima Trinidad / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--Emilius
| | | |--Karrex
| | | |--Michał
| | | |--deore
| | | |--Tomek
| | | |--eRKa
| | | |--Borysio
| | | |--Noranda / relacja bez zdjęć
| | | |--Bratek / relacja bez zdjęć
| | | |--Dudek / relacja bez zdjęć
| | | |--Waldemont
| | | |--Krzysiek - relacja bez zdjęć
| | | |--Roman
| | | |--kitano
| | | |--RomekS
| | | |--RomekS
| | | |--mala4444
| |--Santisima Trinidad / Dyskusje
| | |--Santisima Trinidad - Galeria rufowa
| | |--Galion
| | |--Kotwice
| | |--Santisima Trinidad - Uzbrojenie
| | |--Santisima Trinidad - DeAgostini
|--HMS Victory
| |--HMS Victory / 1765 / Historia
| | |--HMS Victory / 1765 / Historia i dane
| |--Victory / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--HMS Victory / Dziadek
| | | |--HMS Victory / Janek
| | | |--HMS Victory / Hydronik
| | | |--HMS Victory / mario1985
| | | |--HMS Victory / Yemar
| | | |--HMS Victory / PDyner
| | | |--HMS Victory / Karrex
| | | |--HMS Victory / konrad
| | | |--HMS Victory / S.M
| | | |--HMS Victory / Sniggers
| | | |--HMS Victory / Ivandrago
| | | |--HMS Victory / Andrzej
| | | |--HMS Victory / Wredny
| | | |--HMS Victory / asd1
| | | |--HMS Victory / suavek
| | | |--HMS Victory / maaly
| | | |--HMS Victory / Adam
| | | |--HMS Victory / Voyteque
| | | |--HMS Victory / Waloryzacja
| | | |--HMS Victory / Sebastian
| | | |--HMS Victory / Renovatio / brak zdjęć
| | | |--HMS Victory / marek11610
| | | |--HMS Victory / piotras / brak zdjęć
| | | |--HMS Victory / sahrimnir / bez zdjęć
| | | |--HMS Victory / Pilar200 / brak zdjęć
| | | |--HMS Victory / chudy_b
| | | |--HMS Victory / zejman
| |--Victory / Dyskusje
| | |--HMS Victory - Galion
| | |--Victory - Uzbrojenie
| | |--HMS Victory - Olinowanie
| | |--HMS Victory - Łodzie okrętowe
| | |--HMS VICTORY - DeAgostini
|--Sovereign of the Seas
| |--Sovereign of the Seas / 1637 - 1697 / Historia
| |--Sovereign of the Seas / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--Sovereign of the Seas / Janek
| | | |--Sovereign of the Seas / Dziadek
| | | |--Sovereign of the Seas / ppawpp
| | | |--Sovereign of the Seas / Andi
| | | |--Sovereign of the Seas / Sproker
| | | |--Sovereign of the Seas / overmawr
| | | |--Sovereign of the Seas / kardinales
| | | |--Sovereign of the Seas / oligator
| | | |--Sovereign of the Seas / W3r3w0lf
| | | |--Sovereign of the Seas / marek11610
| | | |--Sovereign of the Seas / Robert36
| | | |--Sovereign of the Seas / Pilar200
| | | |--Sovereign of the Seas / Krystian
| | | |--Sovereign of the Seas / Piepiak
| | | |--Sovereign of the Seas / rozen
| | | |--Sovereign of the Seas / asd1
| | | |--Sovereign of the Seas / siejo
| | | |--Sovereign of the Seas / schiller
| | | |--Sovereign of the Seas / koziobrody
| | | |--Sovereign of the Seas / KHOT
| | | |--Sovereign of the Seas / Lorek
| | | |--Sovereign of the Seas / WOLFGANG GT
| | | |--Sovereign of the Seas / bartek
| | | |--Sovereign of the Seas / Remik
| | | |--Sovereign of the Seas / Krzysiek
| | | |--Sovereign of the Seas / xellus
| | | |--Sovereign of the Seas / mati88
| | | |--Sovereign of the seas / AiDi
| |--Sovereign of the Seas / DYSKUSJE
|--Galeon / San Juan Bautista
| |--GALEON XVII w. / San Juan Bautista / Historia
| |--San Juan Bautista / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--San Juan Bautista / Emilius
| | | |--GALEON XVII w. / wg San Juan Bautista / Karrex
| | | |--San Juan Bautista / Halny55
| | | |--San Juan Bautista / Yoshi
| | | |--San Juan Bautista / smoqpl8
| | | |--San Juan Bautista / Vithar
| |--San Juan Bautista / Dyskusje
|--Black Pearl / Czarna Perła
| |--Black Pearl / Historia
| | |--GILDIA PIRATÓW
| |--Czarna Perła / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--Czarna Perła / Janek
| | | |--Czarna Perła / raikonen
| | | |--Czarna Perła / Snake
| | | |--Czarna Perła / Rufi
| | | |--Czarna Perła / king666
| | | |--Czarna Perła / Ramzes
| | | |--Czarna Perła / Nerf999
| | | |--Czarna Perła / bartex01
| | | |--Czarna Perła / damian62
| | | |--Czarna Perła / gwinbleidd
| | | |--Czarna Perła / mark67
| | | |--Czarna Perła / Quadric
| | | |--Czarna Perła / Jarek
| | | |--Black Pearl by Tryton
| | | |--Czarna Perła / Vashchoo / relacja bez zdjęć
| | | |--Czarna Perła / peterbart1976
| | | |--Czarna Perła / Maveric004 / brak zdjęć
| | | |--Czarna Perła / Tomas
| | | |--Czarna Perła / Cross Section
| |--Black Pearl / Czarna Perła / Dyskusje
|--Dwunastu Apostołów
| |--Dwunastu Apostołów / Historia
| |--Dwunastu Apostołów / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--Dwunastu Apostołów / darczello5
| | | |--Dwunastu Apostołów / vorenus
| | | |--12stu wg theo4
| | | |--Dwunastu Apostołów / Seb77
| | | |--12 Apostołów by froger
| | | |--Dwunastu Apostołów / Bulit
| | | |--Dwunastu Apostołów / Roman
| | | |--Dwunastu Apostołów / KING666
| | | |--Dwunastu Apostołów / AdamC
| | | |--Dwunastu Apostołów / slawek55
| | | |--Dwunastu Apostołów / BEN
| | | |--Dwunastu Apostołów / Wiktor
| | | |--12 Apostołów / Viper
| |--Dwunastu Apostołów / Dyskusje
|--HMS Bounty
| |--Bounty / 1784 - 1790 / Historia
| |--Bounty / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--Bounty / DelPrado / Dziadek
| |--Bounty / Dyskusje
|--Endeavour kapitana Cook'a
| |--HM Bark Endeavour / Historia
| |--Endeavour / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |--HMS Endeavour / PDyner
| | | |--HMS Endeavour / Dziadek
| | | |--Endeavour / OcCre / blade070
| | | |--HMS Endeavour by Kuba
| | | |--Endeavour / OcCre / maruda
| |--Endeavour / Dyskusje
|--[Altaya] L'AMBITIEUX, 1692
| |--L'Ambitieux / Historia
| |--L'Ambitieux / Stocznia
| |--L'Ambitieux / Dyskusje
|--[Altaya] La BRETAGNE, 1767
| |--La Bretagne / Historia
| |--La Bretagne / Dyskusje
|--[DeAgostini] SAN FELIPE, 1690
| |--San Felipe / Historia
| |--San Felipe / Dyskusje
|--ORP BŁYSKAWICA
| |--ORP BŁYSKAWICA / Historia
| |-- ORP BŁYSKAWICA / Stocznia
| | |--Lista relacji
| | | |-- ORP BŁYSKAWICA / Hachette / AdamC
| | | |-- ORP BŁYSKAWICA / Hachette / Piotrek93
| | | |--ORP Błyskawica / Hachette / Roman
| | | |--ORP Błyskawica / Hachette / Irek
| | | |--ORP BŁYSKAWICA / Hachette
| | | |--ORP BŁYSKAWICA / Hachette
| |--ORP BŁYSKAWICA / Dyskusje
|--Inne modele
| |--Modele drewniane od podstaw
| | |--Lista relacji
| | | |--Le Commerce de Marseille / sekcja - Zbigniew
| | | |--La Diligente / ANCRE / sekcja - Zbigniew
| | | |--DUŻA SZALUPA DNIESTRZAŃSKA / Zbigniew
| | | |--CHALOUPE ARMEE EN GUERRE-1834 / Zbigniew
| | | |--Chaloupe de 13 Metres Armee En Guerre, 1834 / Luna
| | | |--HMS Bounty / dali
| | | |--Alert, 1777 / renowacja / 1:48 / dali
| | | |--Karl und Marie / ostry_gl
| | | |--La Belle, 1684 / Ancre / piotras
| | | |--Prins Willem, 1649 / myszor
| | | |--Galiot "Die Stadt Elbing", 1738 / myszor
| | | |--San Felipe / Slawek Dziewulski
| | | |--Le Francois 1/48 / Ancre / Slawek Dziewulski
| | | |--La Renommée, 1744 / Wycinek 1:48 / Slawek Dziewulski
| | | |--Holk Gdański, 1400 / Modelarz / oligator
| | | |--Mini La Belle 1684, szkielet /S.M
| | | |--Flying Dutchman / marek11610
| | | |--H.M.S. Victory / Sekcja / asd1
| | | |--Vasa
| | | |--Projekty
| |--Modele drewniane
| | |--Lista relacji
| | | |--Swift, 1805 / AL / 1:50 / Dziadek
| | | |--Royal Caroline, 1749 / ZHL / 1:30 / napomucen
| | | |--King of The Mississippi / Yoshi
| | | |--HMS Fly / Victory Model / 1:64 / napomucen
| | | |--HMS SURPRISE / Mamoli / 1:75 / MAR
| | | |--Palamos / OcCre / Jack
| | | |--Santa Maria / raikonen
| | | |--La Belle Poule / Wojtek
| | | |--Scottish Maid, 1839 / Artesania Latina - 1:50 / Wiktor
| | | |--San Francisco II
| | | |--Wodnik
| | | |--Drakkar
| | | |--Le Soleil Royal
| | | |--San Felipe
| | | |--Cutty Sark
| | | |--Golden Hind
| | | |--Montañés / OcCre / 1:70 / AiDi
| | | |--Enterprize / 1:33 / jurektc
| | | |--ENDURANCE / OCCRE / BY LYHA
| |--Modele kartonowe
| | |--Lista relacji
| | | |--HMV Bounty
| | | |--Holk Gdański, 1400 by Viluir
| | | |--Santa Maria / waloryzacja / Karrex
| | | |--Santa Maria by Kuba
| | | |--Santa Maria by S.M
| | | |--Flota Kolumba / Nina / Janek
| | | |--Santa Maria / Seb77
| | | |--HMS Bounty - jakmiz
| | | |--Berbice - Kliper Baltimorski / jakmiz
| | | |--HMS Hunter / Yoshi
| | | |--Lotniskowiec Enterprise / Drozdek
| | | |--KONTROLER 8 / Janek
| | | |--Generał Haller / Wiktor
| |--Inne modele zeszytowe
| | |--Lista relacji
| | | |--Bismarck / Hachette / Hydronik
| | | |--Bismarck / Hachette / King666
| | | |--Bismarck / Hachette / Mirosław
| | | |--Bismarck / Hachette / maaly
| | | |--Bismarck / Hachette / zablo1978
| | | |-- U-BOOT U-96 / HACHETTE / King666
| | | |-- U-BOOT U-96 / HACHETTE / Viper
| | |--Dyskusje
| | | |--Modele zeszytowe / Dyskusje
| |--Modele z zestawów
| |--Kubryk Karrex'a czyli modele na odstresowanie
|--MODELARSTWO
| |--AKCESORIA MODELARSKIE
| | |--Figurki do modeli
| |--Nowości modelarskie
| | |--MAŁY MODELARZ
| | |--SHIPYARD
| | |--Inne modele i kolekcje
| | | |--Czołgi
| | | |--Kolej
| | | |--Samochody
| | | |--Samoloty
| | | |--Statki i okręty
| | | |--STAR WARS / Millennium Falcon / R2D2
| |--Wystawy modelarskie
|--MUZEUM
| |--Muzeum Morskie / Repliki
| | |--Centralne Muzeum Morskie
| | |--Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
| | |--1 : 1
| | | |--Repliki
| | |--Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
| |--MALARSTWO MARYNISTYCZNE
|--ŻEGLARSTWO
| |--Żaglowce Świata
| | |--Żaglowce
| | | |--Fregata
| | | |--Bark
| | | |--Bryg
| | | |--Barkentyna
| | | |--Brygantyna
| | | |--Szkuner
| | | |--Kecz
| | | |--Kuter
| | |--Żaglowce w Gdyni
| |--Żeglarstwo
| |--Operation Sail
| | |--The Tall Ships' Races
| | |--The Culture Tall Ships Regatta
| | |--Baltic Sail
| |--Regaty OSTAR i rejsy samotników dookoła świata
|--Literatura
| |--Anatomy of the Ship
| |--Osprey
| |--Książki o modelarstwie / Poradniki
| |--Z półki SHIPLOVERA
| |--Powieści Hornblowerowskie / C.S Forester
| |--MONOGRAFIE
| | |--VASA / 1628
|--Tawerna
| |--''Okoliczności specjalne''
| |--Hyde Park
|--Kategoria Portal i Sondy
| |--Testy
|--Zęza
| |--Poszukuję
| |--Sprzedam
| |--Zamienię
Powered by
phpBB
modified by
Przemo
© 2003 phpBB Group
Template
Chronicles
v 0.2 modified by
Nasedo
|
|
Darmowe fora
|
Reklama