SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

Żaglowce - Termopile, 1867

Andi - 2014-09-21, 13:54
Temat postu: Termopile, 1867
Termopile



Termopile został zaprojektowany przez Bernarda Waymouth Londynu i zbudowany w 1867 roku przez stocznię Waltera Hood & Co w Aberdeen Biały Star Line. Właściciel tej linii żeglugowej , George Thompson potrzebował szybkiej jednostki w celu wyprzedzenia konkurencji podczas rejsów handlowych do Chin. Zbudowany w 1868 roku ukończył swój dziewiczy rejs z Gravesend do Melbourne w ciągu rekordowych 63 dni (najszybciej pokonana trasa pod zaglami do dzisiaj). W latach 1869 i 1882 zeglował w rejsach dalekowschodnich z herbatą pod pokładem do Europy tak szybko jak to było możliwe. Termopile i "Flota liniowa Aberdeen" słynęła ze stylu i renomy na wszystkich trasach a charakterystyczną cechą wyróżniającą ich statki był zielony kolor burt. Razem z Cutty Sark stanowił szczyt osiągnięc zaglowców klasy Clipper. Szlak handlowy stał się areną zaciekłej rywalizacji o wpływy i prestiż. Rywalizacja była zacięta i przyciągała najlepszych kapitanów i załogi. Cały świat obserwował wyścig head-to-head między Cutty Sark i Termopile w lecie 1872 roku w corocznym wyścigu , kto pierwszy zawinie do Londynu z pierwszą herbatą sezonu. Oba statki wypłynęły do Londynu z Szanghaju ze wschodniego wybrzeża Chin. Cutty Sark wyprzedził Termopile o 400 mil , ale podczas burzy wokół Przylądka Dobrej stracił ster i przybył do Londynu siedem dni za Termopile.



W 1885 roku oba statki skierowano na nowy rynek w lukratywnym handlu wełną z Australii. Odrodziła się stara rywalizacja i pomiędzy 1885 a 1895 rokiem Cutty Sark co roku wygrywał z Termopile na trasie wyścigu z transportem wełny. W 1895 roku Termopile został kupiony przez portugalską marynarkę jako statek szkolny i przemianowany na Pedro Nunes. W dniu 13 października 1907 roku portugalska marynarka odholowała Termopile w towarzystwie dwóch okrętów wojennych i zatopiła żaglowiec z pełnymi honorami w okolicach Cascais.


Moment zatopienia "Termopile"

Dane:
Nazwa: Termopile
Stocznia: Walter Hood & Co, Aberdeen
Wodowanie: 1868
Projekt: Bernard Weymouth , Londyn
Długość: 64,6 m
Szerokość: 11,0 m
Zanurzenie: 6,3 m

Polecam literaturę:
Crosse John - Thermopylae and the Age of Clippers. Wydawnictwo historyczne, Vancouver.
Crosse John - Termopile przeciwko Cutty Sark 1872 Dzienniki
wydawnictwo Mariner's Mirror , Londyn, 1974 str 63-72
Matheson Marny - Clippers for the Record. The Story of Ship Thermopylae, S.S. Aberdeen and Captain Charles Matheson. wydawnictwo Spectrum Publications, Melbourne, 1984

Pozdrawiam.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group