SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

Dwunastu Apostołów / Historia - 12 Apostołów / Historia

Andi - 2014-11-15, 21:40
Temat postu: 12 Apostołów / Historia


Dla zainteresowanych krótki rys historyczny:

Dwunastu Apostołów w owym czasie był symbolem odrodzenia carskiej floty i szczytem zdolności przemysłu stoczniowego w Rosji. Wszystko za sprawą inicjatywy cara Mikołaja I (1825-1855), który postanowił przywrócić flotę, która przez lata wojen napoleońskich nie wyglądała najlepiej.
W szczególności Flota Czarnomorska miała poważne braki spowodowane pogorszeniem i przedwczesnym starzeniem się drewnianych kadłubów okrętów. Było jasne, że zastosowane techniki konstrukcyjne nie były wystarczające i musiały zostać poprawione. W tym celu w latach trzydziestych XIX wieku do Wielkiej Brytanii zostały wysłane zespoły rosyjskich techników, aby nauczyć się technik wykorzystywanych do budowy okrętów Royal Navy.

Oprócz ulepszonych technik budowlanych, rosyjska flota potrzebowała nowych potężniejszych okrętów. Car Mikołaj I zezwolił na budowę okrętów 120 działowych. Pierwszą jednostką była Warszawa z 1834 roku, a następnie Trzech Świętych zbudowany w 1835 roku. Bez wątpienia dwa okręty stanowiły znaczny wzrost floty, ale nie były jeszcze w pełni zadowalające.
Prawdziwym punktem zwrotnym było opracowanie projektu budowy okrętu przez pułkownika Vorob'eva przy współpracy ze Stepanem Cernjavskim. Ten ostatni uczył się budowy okrętów w stoczni w Portsmouth, gdzie nabył innowacyjnych umiejętności, które w tym czasie stanowiły najwyższy poziom wiedzy w kontekście inżynierii morskiej.



Budowa nowego okrętu o nazwie Dwunastu Apostołów rozpoczęła się w 1838 roku. Projekt został częściowo zainspirowany brytyjskim innowacyjnym pomysłem opracowanym przez Sir Williama Symondsa polegającym na połączeniu drewna wzmocnionego metalem, które umożliwiły większą wytrzymałość i trwałość konstrukcji.
Oddanie do użytku w 1841 roku Dwunastu Apostołów okrzyknięto jako bardzo duży sukces. Okręt charakteryzował się doskonalą nautyką pomimo swojej znacznej pojemności 5000 ton, miał gładkie linie i racjonalną aranżację przestrzeni. Pierwszym dowódcą został Władimir Korniłow, który wypowiadał się o okręcie z wielkim entuzjazmem.
Jako dowód sukcesu projektu, zdecydowano się na budowę dwóch kolejnych jednostek tej samej klasy co Dwunastu Apostołów, a mianowicie Paryża i Wielkiego Księcia Konstantego, których budowę rozpoczęto w 1849 roku i odpowiednio w 1851 r.

Charakteryzując się wyjątkowo potężną siłą ognia (w sumie około 130 dział), Dwunastu Apostołów był niekwestionowanym zabezpieczeniem Floty Czarnomorskiej. Jego kariera wojskowa była jednak stosunkowo niewielka. We wrześniu 1853 roku Dwunastu Apostołów wykonał niezwykły wyczyn przeniesienia ponad 1400 żołnierzy z Sewastopola na Kaukaz w celu obrony przed coraz bardziej niebezpiecznymi tureckimi najazdami.
W 1854 roku, gdy rozpoczęło się oblężenie Sewastopola przez angielską i francuską flotę, Dwunastu Apostołów wysadził większość swojej załogi w celu wzmocnienia obrony miasta. Następnie, w nocy z 13 na 14 lutego 1855 roku, zdecydowano się zatopić okręt w głównym kanale aby bronić dostępu do portu w Sewastopolu.
Jak widać wielkiej kariery jako 130 działowy liniowiec okręt nie zrobił co nie pomniejsza faktu, że był wspaniałym żaglowcem.

Źródło:
http://www.deagostinipass.../100/27322.page


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group