|
SHIPMAN FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO |
|
HMS Bounty / dali - Szalupa HMS Bounty / dali
dali - 2018-03-21, 13:26 Temat postu: Szalupa HMS Bounty / dali Witam.
Szalupa HMS Bounty jest prawie skończona, utknąłem na etapie ożaglowania. W kilku odsłonach postaram się pokazać i opisać jak powstawała. Do budowy posłużyły mi "oryginalne" linie teoretyczne, plany z Anatomy of the Ship Bounty oaz mnóstwo zdjęć, grafik i rycin podobnych łódek z tego samego okresu co Bounty. Bardzo pomogły mi relacje innych modelarzy i publikacje Karola.
Łódka jest w skali 1: 26 ( długość 27 cm bez bukszprytu) Żebra szalupy są z listewek olchy 3 x 3 mm, poszycie z lipy 1 x 5 mm, kopyto z balsy i pozostałe elementy z gruszy.
Kopyto z balsy
dali - 2018-03-21, 13:42
Żeberka są z olchy, która po ugotowaniu dość łatwo się kształtuję.
Pozdrawiam Piotrek
dali - 2018-03-21, 17:42
Kolejny etap to stępka a ponieważ nie posiadam frezarki i tym podobnych sprzętów, dlatego frez zrobiłem tak jak to widać na zdjęciach.
dali - 2018-03-21, 17:43
Po przyklejeniu stępki, na lewej i prawej burcie przyczepiłem szablon, który pozwolił na równe i symetryczne przyklejenie pierwszych planek.
dali - 2018-03-21, 17:43
Zakończenie plankowania i zdjęcie skorupy z kopyta.
dali - 2018-03-22, 17:22
Kolejny etap to szpachlowanie i szlifowanie. Szpachli użyłem dwa rodzaje, z których bardziej polecam kit.
dali - 2018-03-22, 17:31
Jarzmo masztu
Żeby wkleić jarzmo masztu należało najpierw określić, w którym miejscu będą ławki, jest to istotne, ponieważ maszty są pod kątem.
Do tego celu zrobiłem wzór wsporników z tektury, następnie odrysowałem i wypiłowałem je z gruszkowych listewek.
dali - 2018-03-22, 17:42
Pokład i jego wstępna przymiarka.
Pokład zaimpregnowałem olejem do tarasów firmy Sadolin w kolorze tek.
dali - 2018-03-23, 20:25
Kolejny element to kołowrót
pomalowałem olejem w kolorze tek
dali - 2018-03-23, 20:27
Nie wiem jak się nazywa drugi pokład, nazwijmy, że jest to kasztel rufowy.
dali - 2018-03-23, 20:32 Temat postu: Pokładzik dziobowy Greting kupiłem, w planach Anatomy of the Ship nie ma gretingu, ale widziałem, że inne łódki z innych jednostek korzystniej wyglądają z gretingiem.
dali - 2018-03-23, 20:37
Parapet.
Długo się wahałem jak i czym pomalować wnętrze szalupy, bejcą i olejem się nie da, bo wnętrze jest trochę upaprane klejem. Ostatecznie padło na czerwoną farbę akrylową Becers, efekt jak widać nie jest taki zły, mnie zadawala.
dali - 2018-03-23, 20:50
Drobne elementy na dziobie (węzłówka) i docelowa ławka przy gretingu.
dali - 2018-03-26, 20:39
Kolej na okucia.
Wyznaczenie kąta i miejsca na okucia – zaczepy do jufersów
dali - 2018-03-26, 20:47
Okucie przytrzymujące maszt.
Okucia zrobiłem z blachy mosiężnej 0.2 mm. a jarzmo masztu z 0.4 mm.
Mosiądz poczerniłem preparatem Bradim do kupienia tu:http://www.oksyda.com.pl/
dali - 2018-03-26, 21:10
Kolejny detal to ster. Zawiasy zrobiłem z plastiku, wykorzystałem małe plastikowe zawiasy, które jak widać pociąłem. Nity do okuć to drut mosiężny 0.8 mm.
dali - 2018-03-27, 20:34
Założyłem ster i pomalowałem łódkę.
dali - 2018-03-27, 20:50
Maszty i bukszpryt wystrugałem z listewek gruszy. Plany Anatomy of the Ship - HMS Bounty wykorzystam tylko do zachowania proporcji, natomiast do takielunku posłużą mi książki i zdjęcia podobnych łódek.
Rolkę 3mm kupiłem.
Knagi
Dolną cześć masztów umazałem ciemniejsza bejcą, ma to imitować jakieś mazidło zabezpieczające maszt przed wodą, następnie pomalowałem olejem.
dali - 2018-03-27, 21:01
Ucho do zamontowania bukszprytu zrobiłem z jednego kawałka drutu miedzianego rozklepując go częściowo, uniknąłem w ten sposób lutowania.
dali - 2018-03-27, 21:06
Pozostałe ławki i okucia i okucia.
dali - 2018-04-01, 21:57
Ławka sternika
dali - 2018-04-01, 22:03
Kolejne elementy to podpórki ławek i dwie knagi.
dali - 2018-04-01, 22:18
Żuraw jest konstrukcją, z której można było korzystać tylko po wyjęciu steru a w tedy sterowano łodzią za pomocą wioseł, w momencie kiedy żuraw nie był używany demontowało się go lub przekładało do przodu opierając o ławkę. Żuraw służył do podnoszenia, przewożenia ciężarów takich jak kotwica, działo czy do holowania świeżo upolowanego marlina
Sam tego nie wymyśliłem, dowiedziałem się jak to działa czytając dyskusje w relacji Karola.
Marlina ja wymyśliłem
http://santisimatrinidad....php?p=1157#1157
http://www.koga.net.pl/fo...?p=42687#p42687
http://santisimatrinidad....php?p=1233#1233
http://www.koga.net.pl/fo...?p=43058#p43058
dali - 2018-04-01, 22:26
Obejmy do jufersów 5 mm oraz taka deska na rufie.
dali - 2018-04-05, 20:27
WIOSŁA
Zrobiłem szablon i odrysowałem wiosła na listewkach z gruszy o grubości 3mm i wstępnie na szlifierce talerzowej dokładnie wypiłowałem kształt wiosła.
Następnie żmudna obróbka pilnikiem, nożykiem papierami ściernymi o granulacji 180 i 800, wiosła są duże 23 cm, dlatego łatwo i przyjemnie się je piłuje.
Na koniec daje olej w kolorze tek.
dali - 2018-04-05, 20:35
Udało mi się zrobić olinowanie „stałe”. Nic nie znalazłem na temat impregnowania olinowania stałego na łódkach. Łódki jakie znalazłem mają jasne olinowanie a ponieważ najczęściej było zdemontowane to myślę że nie było potrzeby smarować go jakimiś mazidłem, montując i demontując człowiek by się tylko upaprał.
Na zdjęciach sposób wykonania kauszy
dali - 2018-04-05, 20:41
Kolejne elementy takielunku.
dali - 2018-04-05, 20:45
Jufersy
dali - 2018-04-05, 20:51
Wystrugałem kołki do obracania kołowrotu i bosak a ściślej mówiąc to dwa z tym, że pierwszy to wynik błędu, ale też się przyda. Grot jest z drutu miedzianego fi 3 mm i 1.8 mm.
dali - 2018-04-06, 20:44
Kotwica ma 4.5 cm. długości i 2.8 cm. szerokości, całość z drutu miedzianego. Miedź ma tą właściwość, że szybko się rozgrzewa - lutując w jednym miejscu rozlutowuje się w innym - i całość się rozpada, a ponieważ lutowanie to moje „ulubione” zajęcie, więc zajęło mi to cały dzień i zżarło resztki cierpliwości, mimo to z efektu końcowego jestem zadowolony.
dali - 2018-04-06, 21:01
Baryłka zbudowana jest z dwudziestu klepek.
Każda klepka jest zeszlifowana z dwóch stron pod kątem osiemnastu stopni, co pozwoli skleić całość w okrąg bez szpar.
Zeszlifowane strony pomalowałem bejcą żeby po oszlifowaniu klepki były wyraźnie widoczne.
Na kołek fi 12 mm owinąłem taśmę malarską klejem do góry i przykleiłem wszystkie klepki do siebie. Po wyschnięciu piłowanie,szlifowanie, okucia z blachy mosiężnej 0.1mm i tak powstała baryłka na rum.
To wszystko jeśli chodzi o zaległe wpisy, następne posty będą już na bieżąco z postępu pracy nad szalupą .
dali - 2018-04-06, 21:38
Reje.
Te kołeczki wypiłowałem na półokrągło żeby dobrze przylegały po przyklejeniu do rei.
Dulki do wioseł były z nagli, które wymieniłem na zwykłe kołki.
dali - 2018-04-10, 11:20
Powiesiłem dwa żagle
dali - 2018-04-10, 22:28
Żagle
Do przytrzymania rei do masztu użyłem takiego rozwiązania jak widać na zdjęciach ( kausza przymocowana do fału ). Bardzo podobne rozwiązanie było na jednostkach brytyjskich po około 1775 r.
Zamontowałem na rei podwójny blok, który służy do podciągania i opuszczania żagla. Nigdzie na szalupach tego rozwiązania nie widziałem, sam to wymyśliłem, może to opatentuję.
dali - 2018-04-11, 22:20
Pierwszy żagiel powieszony i przygotowany drugi.
dali - 2018-04-12, 21:11
Relację z budowy szalupy uważam za zakończoną.
cz.1
dali - 2018-04-12, 21:16
cz.2
dali - 2019-06-13, 10:53
Szalupie zmieniłem cały takielunek i uszyłem nowe żagle aczkolwiek stare podobały mi się, ale je zmieniłem, nowe wydają się być lżejsze.Olinowanie stałe jest ciemne a ruchome jasne, poprzednia wersja miała tylko jasne liny. Nowa flaga namalowana na płótnie, poprzednia była drukowana i sklejona, bardzo sztywna i nie dało się jej ułożyć była jak by plastikowa, miałem ją z zestawu.
dali - 2019-06-13, 11:06
Na eliminacjach do Mistrzostw Europy klasy C Naviga, szalupa dostała w klasie C-1 92,00 punkty
|
|