SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

HMS Bounty / dali - Szalupa HMS Bounty / dali

dali - 2018-03-21, 13:26
Temat postu: Szalupa HMS Bounty / dali
Witam.

Szalupa HMS Bounty jest prawie skończona, utknąłem na etapie ożaglowania. W kilku odsłonach postaram się pokazać i opisać jak powstawała. Do budowy posłużyły mi "oryginalne" linie teoretyczne, plany z Anatomy of the Ship Bounty oaz mnóstwo zdjęć, grafik i rycin podobnych łódek z tego samego okresu co Bounty. Bardzo pomogły mi relacje innych modelarzy i publikacje Karola.



Łódka jest w skali 1: 26 ( długość 27 cm bez bukszprytu) Żebra szalupy są z listewek olchy 3 x 3 mm, poszycie z lipy 1 x 5 mm, kopyto z balsy i pozostałe elementy z gruszy.



Kopyto z balsy






dali - 2018-03-21, 13:42

Żeberka są z olchy, która po ugotowaniu dość łatwo się kształtuję.







Pozdrawiam Piotrek

dali - 2018-03-21, 17:42

Kolejny etap to stępka a ponieważ nie posiadam frezarki i tym podobnych sprzętów, dlatego frez zrobiłem tak jak to widać na zdjęciach.









dali - 2018-03-21, 17:43

Po przyklejeniu stępki, na lewej i prawej burcie przyczepiłem szablon, który pozwolił na równe i symetryczne przyklejenie pierwszych planek.







dali - 2018-03-21, 17:43

Zakończenie plankowania i zdjęcie skorupy z kopyta.







dali - 2018-03-22, 17:22

Kolejny etap to szpachlowanie i szlifowanie. Szpachli użyłem dwa rodzaje, z których bardziej polecam kit.






dali - 2018-03-22, 17:31

Jarzmo masztu



Żeby wkleić jarzmo masztu należało najpierw określić, w którym miejscu będą ławki, jest to istotne, ponieważ maszty są pod kątem.
Do tego celu zrobiłem wzór wsporników z tektury, następnie odrysowałem i wypiłowałem je z gruszkowych listewek.





dali - 2018-03-22, 17:42

Pokład i jego wstępna przymiarka.





Pokład zaimpregnowałem olejem do tarasów firmy Sadolin w kolorze tek.




dali - 2018-03-23, 20:25

Kolejny element to kołowrót





pomalowałem olejem w kolorze tek



dali - 2018-03-23, 20:27

Nie wiem jak się nazywa drugi pokład, nazwijmy, że jest to kasztel rufowy. ;-)



dali - 2018-03-23, 20:32
Temat postu: Pokładzik dziobowy
Greting kupiłem, w planach Anatomy of the Ship nie ma gretingu, ale widziałem, że inne łódki z innych jednostek korzystniej wyglądają z gretingiem.





dali - 2018-03-23, 20:37

Parapet.



Długo się wahałem jak i czym pomalować wnętrze szalupy, bejcą i olejem się nie da, bo wnętrze jest trochę upaprane klejem. Ostatecznie padło na czerwoną farbę akrylową Becers, efekt jak widać nie jest taki zły, mnie zadawala.





dali - 2018-03-23, 20:50

Drobne elementy na dziobie (węzłówka) i docelowa ławka przy gretingu.






dali - 2018-03-26, 20:39

Kolej na okucia.




Wyznaczenie kąta i miejsca na okucia – zaczepy do jufersów




dali - 2018-03-26, 20:47

Okucie przytrzymujące maszt.

Okucia zrobiłem z blachy mosiężnej 0.2 mm. a jarzmo masztu z 0.4 mm.






Mosiądz poczerniłem preparatem Bradim do kupienia tu:http://www.oksyda.com.pl/

dali - 2018-03-26, 21:10

Kolejny detal to ster. Zawiasy zrobiłem z plastiku, wykorzystałem małe plastikowe zawiasy, które jak widać pociąłem. Nity do okuć to drut mosiężny 0.8 mm.








dali - 2018-03-27, 20:34

Założyłem ster i pomalowałem łódkę.





dali - 2018-03-27, 20:50

Maszty i bukszpryt wystrugałem z listewek gruszy. Plany Anatomy of the Ship - HMS Bounty wykorzystam tylko do zachowania proporcji, natomiast do takielunku posłużą mi książki i zdjęcia podobnych łódek.




Rolkę 3mm kupiłem.



Knagi




Dolną cześć masztów umazałem ciemniejsza bejcą, ma to imitować jakieś mazidło zabezpieczające maszt przed wodą, następnie pomalowałem olejem.



dali - 2018-03-27, 21:01

Ucho do zamontowania bukszprytu zrobiłem z jednego kawałka drutu miedzianego rozklepując go częściowo, uniknąłem w ten sposób lutowania.





dali - 2018-03-27, 21:06

Pozostałe ławki i okucia i okucia.






dali - 2018-04-01, 21:57

Ławka sternika




dali - 2018-04-01, 22:03

Kolejne elementy to podpórki ławek i dwie knagi.




dali - 2018-04-01, 22:18

Żuraw jest konstrukcją, z której można było korzystać tylko po wyjęciu steru a w tedy sterowano łodzią za pomocą wioseł, w momencie kiedy żuraw nie był używany demontowało się go lub przekładało do przodu opierając o ławkę. Żuraw służył do podnoszenia, przewożenia ciężarów takich jak kotwica, działo czy do holowania świeżo upolowanego marlina ;-)

Sam tego nie wymyśliłem, dowiedziałem się jak to działa czytając dyskusje w relacji Karola.
Marlina ja wymyśliłem :mrgreen:

http://santisimatrinidad....php?p=1157#1157
http://www.koga.net.pl/fo...?p=42687#p42687


http://santisimatrinidad....php?p=1233#1233
http://www.koga.net.pl/fo...?p=43058#p43058







dali - 2018-04-01, 22:26

Obejmy do jufersów 5 mm oraz taka deska na rufie.






dali - 2018-04-05, 20:27

WIOSŁA

Zrobiłem szablon i odrysowałem wiosła na listewkach z gruszy o grubości 3mm i wstępnie na szlifierce talerzowej dokładnie wypiłowałem kształt wiosła.



Następnie żmudna obróbka pilnikiem, nożykiem papierami ściernymi o granulacji 180 i 800, wiosła są duże 23 cm, dlatego łatwo i przyjemnie się je piłuje.



Na koniec daje olej w kolorze tek.


dali - 2018-04-05, 20:35

Udało mi się zrobić olinowanie „stałe”. Nic nie znalazłem na temat impregnowania olinowania stałego na łódkach. Łódki jakie znalazłem mają jasne olinowanie a ponieważ najczęściej było zdemontowane to myślę że nie było potrzeby smarować go jakimiś mazidłem, montując i demontując człowiek by się tylko upaprał.

Na zdjęciach sposób wykonania kauszy






dali - 2018-04-05, 20:41

Kolejne elementy takielunku.






dali - 2018-04-05, 20:45

Jufersy




dali - 2018-04-05, 20:51

Wystrugałem kołki do obracania kołowrotu i bosak a ściślej mówiąc to dwa z tym, że pierwszy to wynik błędu, ale też się przyda. Grot jest z drutu miedzianego fi 3 mm i 1.8 mm.










dali - 2018-04-06, 20:44

Kotwica ma 4.5 cm. długości i 2.8 cm. szerokości, całość z drutu miedzianego. Miedź ma tą właściwość, że szybko się rozgrzewa - lutując w jednym miejscu rozlutowuje się w innym - i całość się rozpada, a ponieważ lutowanie to moje „ulubione” zajęcie, więc zajęło mi to cały dzień i zżarło resztki cierpliwości, mimo to z efektu końcowego jestem zadowolony.








dali - 2018-04-06, 21:01

Baryłka zbudowana jest z dwudziestu klepek.



Każda klepka jest zeszlifowana z dwóch stron pod kątem osiemnastu stopni, co pozwoli skleić całość w okrąg bez szpar.



Zeszlifowane strony pomalowałem bejcą żeby po oszlifowaniu klepki były wyraźnie widoczne.

Na kołek fi 12 mm owinąłem taśmę malarską klejem do góry i przykleiłem wszystkie klepki do siebie. Po wyschnięciu piłowanie,szlifowanie, okucia z blachy mosiężnej 0.1mm i tak powstała baryłka na rum.









To wszystko jeśli chodzi o zaległe wpisy, następne posty będą już na bieżąco z postępu pracy nad szalupą .

dali - 2018-04-06, 21:38

Reje.





Te kołeczki wypiłowałem na półokrągło żeby dobrze przylegały po przyklejeniu do rei.



Dulki do wioseł były z nagli, które wymieniłem na zwykłe kołki.




dali - 2018-04-10, 11:20

Powiesiłem dwa żagle





dali - 2018-04-10, 22:28

Żagle



Do przytrzymania rei do masztu użyłem takiego rozwiązania jak widać na zdjęciach ( kausza przymocowana do fału ). Bardzo podobne rozwiązanie było na jednostkach brytyjskich po około 1775 r.




Zamontowałem na rei podwójny blok, który służy do podciągania i opuszczania żagla. Nigdzie na szalupach tego rozwiązania nie widziałem, sam to wymyśliłem, może to opatentuję.








dali - 2018-04-11, 22:20

Pierwszy żagiel powieszony i przygotowany drugi.








dali - 2018-04-12, 21:11

Relację z budowy szalupy uważam za zakończoną.

cz.1










dali - 2018-04-12, 21:16

cz.2










dali - 2019-06-13, 10:53

Szalupie zmieniłem cały takielunek i uszyłem nowe żagle aczkolwiek stare podobały mi się, ale je zmieniłem, nowe wydają się być lżejsze.Olinowanie stałe jest ciemne a ruchome jasne, poprzednia wersja miała tylko jasne liny. Nowa flaga namalowana na płótnie, poprzednia była drukowana i sklejona, bardzo sztywna i nie dało się jej ułożyć była jak by plastikowa, miałem ją z zestawu.










    dali - 2019-06-13, 11:06

    Na eliminacjach do Mistrzostw Europy klasy C Naviga, szalupa dostała w klasie C-1 92,00 punkty











    Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group