SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

Santisima Trinidad - DeAgostini - SANTISIMA TRINIDAD / NOWA KOLEKCJA na WSCHODZIE

Karrex - 2021-08-20, 23:29
Temat postu: SANTISIMA TRINIDAD / NOWA KOLEKCJA na WSCHODZIE
Z zapowiedzi DeAgostini za wschodnią granicą dowiedziałem się właśnie, że 15 grudnia 2021 ma wystartować nowa kolekcja
SANTISIMA TRINIDAD model w skali 1:84 (poprzedni był w raczej niespotykanej skali 1:90).



https://www.deagostini.ru...isima-trinidad/

Kolekcja będzie liczyć 140 zeszytów.

Dane modelu
długość: 1205 mm
szerokość: 474 mm
wysokość: 893 mm.

Mimo, iż na stronie zobaczymy zdjęcia promocyjne z poprzedniej edycji (stary zestaw OcCre),



to mam nadzieję, że model będzie w wersji jaką pokazują inne zdjęcia promocyjne czyli "czerwoną" z miedziowanym dnem



i zupełnie innym lustrem.



Przypomnę lustro poprzedniej edycji,



które w całości było metalowym odlewem.



Również na śródokręciu, zamiast trzech atrap łodzi, będzie bardziej dopracowana łódź typu "lancha".



Jak widać jest też inna artyleria (drewniane wózki i mosiężne lufy, również karonady) zastępująca te uproszczone odlewy pierwszej edycji.



Co prawda na zdjęciu widać działa na wszystkich pokładach,



to jednak wątpię, że tak będzie, gdyż umiejscowienie dział na wszystkich zamkniętych pokładach w trakcie budowy jest dość trudne do wykonania dla doświadczonego modelarza, a co dopiero dla amatora modelarstwa, ponadto w innych kolekcjach zawsze upraszczano to atrapami dział (obecnie w kolekcji Soleil Royal).

Na stronie sporo zachęt ;-) m.in. figurki marynarzy (przy opłaceniu kartami VISA, MIR czy MasterCard),



elementy do oświetlenia, mata, podstawka i inne (znajdziecie na stronie).




Być może na jednej burcie będą żagle wytykowe.



Karrex - 2021-08-21, 22:22
Temat postu: Nowa kolekcja
Jak wiadomo z naszego forum pierwsza edycja kolekcji SANTISIMA TRINIDAD ukazała się u nas w 2007 r. (25 sierpnia) i była produkcji hiszpańskiej fabryki OcCre. Model był w "dziwnej" skali 1:90, a to chyba tylko po to, aby mieścił się w długości ok. metra.
Przypomnę jego dane
DŁUGOŚĆ: 1060 mm
SZEROKOŚĆ: 415 mm
WYSOKOŚĆ: 810 mm
Był modelem wielce uproszczonym, zupełnie nie przypominającym wizerunków z obrazów, modeli muzealnych (m.in. Mullana) czy choćby mało wiarygodnych (ale jakże pomocnych) planów.



współczesny wizerunek ST

-> Santisima Trinidad / Historia
http://www.shipman.fora.p...storia,105.html
http://santisimatrinidad....pic.php?p=20#20


Wielu modelarzy waloryzowało ten model wprowadzając wszelkie poprawki, włącznie z "czerwienią" na burtach czy miedziowaniem (również zachęcaliśmy na forum).

Słowo o nowej kolekcji. Zeszyt pierwszy merytorycznie jest taki sam jak był u nas (niewielkie różnice w wielkości zdjęć), model w nowej kolekcji będzie ok. 20 cm dłuższy (1205 mm), nieco szerszy, wyższy i jest produkcji ArtesaniaLatina, która to firma wprowadza wiele zmian m.in. w owrężeniu


elementy pierwszego zeszytu


i większej dbałości o detale (znamy również z innych kolekcji). Nowy model (widać na prototypie w materiałach promocyjnych) uwzględnia "zapotrzebowanie" modelarzy na waloryzację :-) i będzie "czerwony" z miedziowaniem.



Wspominałem o innym lustrze modelu



jego pierwowzorem jest model przypisywany ST i mimo uproszczeń moim zdaniem jest lepsze od metalowej ozdoby pierwszej edycji.



Jeszcze słowo o"prezentach"



za szybkie zamówienie prenumeraty 6 ścisków modelarskich



dalej mata do cięcia (z trzecią przesyłką).



Kolekcja uwzględnia zapewne wprowadzenie oświetlenia (prezent dla prenumeratorów z 6 przesyłką).



Z 13 przesyłką kompas,



z 21 figurki i z 29 podstawka, ale to nie wszystko za dodatkową opłatą (premium 1) modelarz "dostanie" szalupę ST kapitana w skali 1:50



premium 2 - zestaw farbek akrylowych



premium kombo - model szalupy + zestaw farbek (bez komentarza).


Karrex - 2021-10-24, 21:56

Ponownie trafiłem na stronę nowej kolekcji ST i "znalazłem" grafik wydawania numerów do 26 stycznia 2022 r.

https://santisima.deagostini.ru/grafik

gdzie już można pobrać 7 instrukcji w pdf-ach.

Z ciekawostek na plus, po raz pierwszy jest właściwie profilowana poprzeczka kotwicy <hura> w konwencji admiralicji.
Producent zadbał też o karonadę (pewnie uwzględniając sugestie rzeszy modelarzy rewaloryzujących ten beznadziejny zestaw OcCre).
Na owrężenie mnóstwo detali - pewnie sprawią frajdę "składaczom".

http://nacekomie.ru/forum/viewforum.php?f=273

Karrex - 2021-10-25, 22:33

Jak pisałem: jego pierwowzorem jest model przypisywany ST 140 działowy (z XVIII wieku) uważany za San Antonio lub prawdopodobnie San Carlos, zaprojektowany w Hawanie, lecz nigdy nie wybudowany (był również nazywany Real de Burbon).



REAL BORBON
(ta nazwa modelu oficjalnie widnieje na stronie Armada Espanola
https://armada.defensa.gob.es/ArmadaPortal/page/Portal/ArmadaEspannola/mardigitalbiblioteca/prefLang-en/17modelismo-naval?_pageNum=2&paramNo=
)



10 lat temu znalazłem taki opis na FOW

de Villars napisał/a:
...
Ten niezbudowany 140-działowiec to bardzo ciekawy temat. Czy są znane jakieś bliższe detale tego projektu, czy miał to być podobny "lipny" czteropokładowiec, na jaki przebudowano Santisima Trinidad?
Przy okazji - nie słyszałem o okręcie Real Carlos z 1766 r., był San Carlos z 1765 r. co do którego spotyka się też nazwę Real Carlos (np. na sailingwarships), ale ten był dwupokładowcem, przebudowanym na trójpokładowiec dopiero w 1801 r.:
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=33&t=3863
...

i wtedy skierowałem do pana Krzysztofa pytanie dotyczące tego modelu.

Krzysztof Gerlach napisał:

    Model o numerze inwentarzowym 542 z Muzeum Marynarki w Madrycie powstał w 1819 r. Zbudował go w królewskim pałacu Pedro de Lima, nadworny bosman, na życzenie króla Ferdynanda VII właśnie wtedy, gdy rzeczywista marynarka hiszpańska na zawsze żegnała się z trójpokładowcami. Można sobie spekulować, jakie sentymenty targały monarchą. Model przedstawia naprawdę 114-działowiec, a ponieważ dość dobrze odpowiada wymiarami i ogólną budową prawdziwemu liniowcowi 112-działowemu Real Carlos z 1787, przypuszcza się, że pan bosman właśnie na planach tego okrętu się wzorował. Nie chodziło jednak o żaden okręt „ostatecznie nie zbudowany”, gdyż miała to być wyłącznie ozdoba, a nie studium projektowe. Model nie ma nic wspólnego z „pseudo-czteropokładową” konstrukcją Santísima Trinidad po przebudowie, gdyż ta monstrualna liczba armat powstała po prostu z dodania do rzeczywistych 114 dział jeszcze 26 malutkich moździerzy, używanych do strzelania siekańcami lub kartaczami z marsów i podobnych miejsc, czyli de facto formy działek relingowych. Gdyby stosować takie zabiegi erystyczne względem okrętów innych nacji, to francuski standardowy, 120-działowy trójpokładowiec z tego samego okresu mógłby być śmiało nazywany 134-działowcem. Na modelu nie ma ani zamkniętego śródokręcia między pokładem rufowym a dziobowym, ani żadnych dział umieszczonych w tym rejonie – to całkiem standardowa konstrukcja trójpokładowca z końca XVIII w. Król Ferdynand VII wyraził w 1834 życzenie, aby model nazywać Real Borbón. W katalogu z 1846 zapisano go pod nazwą San Fernando. W latach 1847-1919 katalogi nie przypisywały mu żadnej nazwy, dobrze sobie bowiem zdawano sprawę z ich fikcyjności. W katalogach wydawanych w latach 1933-1945 BŁĘDNIE identyfikowano go jako rzekomy model redukcyjny okrętu San Antonio, na podstawie ozdoby wieńczącej rufę. Od 1945 te nonsensy wielokrotnie wykazywano, a prawdziwa historia modelu została w pełni udokumentowana, ale do czego jest internet, jak nie do powielania fałszywych teorii w nieskończoność.

    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


I proszę, fałsz powtarzany 1000 razy stał się "prawdą" - powstał zestaw Santisima Trinidad "inspirowany" właśnie tym modelem. Nawet są podobne schody burtowe i żagle wytykowe po jednej stronie. Napisałem inspirowany gdyż widać jednak sporo różnic.



W galeri na Kodze (w mojej grupie) zamieściłem wszystkie zdjęcia z mojego archiwum dot. tego modelu:

https://www.koga.net.pl/z...=2929&groupid=4

jak zwykle do porównania lub przydatne w waloryzacji.


Karrex - 2021-10-30, 22:22
Temat postu: Real Borbon / Galeria rufowa
Real Borbon / Galeria rufowa

Dla waloryzujących odtworzyłem ornamentykę lustra (jak pisałem jest niestety błędnie złożona z zachowanych elementów). Przede wszystkim elementy powinny być symetryczne - teraz są asymetryczne.



Na mój gust powinna wyglądać tak.



Odtworzyłem też brakujące detale w balustradach. Niestety nie potrafię "odczytać" co przedstawia medalion (dostrzegam kilka ... kwiatów ?).

AiDi - 2022-02-04, 07:56

Czyżby pierwszy raz postarano się o takie detale w zestawie? ;-) Jestem ciekaw czy zestaw kiedykolwiek wejdzie do Polski, bo choć już sobie postanowiłem w gazetki nie inwestować, tylko raczej w pełne zestawy, to na tę Santissimę bym się skusił.
Karrex - 2022-02-05, 22:22

W tym zestawie to po raz pierwszy, ale Artesania Latina już wcześniej wprowadziła takie ulepszenia w kolekcji/zestawie SOLEIL ROYAL, co opisywałem w wątku
» [Le Soleil Royal] Różnice w kolekcjach
http://santisimatrinidad....opic.php?t=2475


Rozczarowałem się do kadłuba ST, taka trochę "cegła", w nowej wersji Artesani, model będzie większy, w skali 1:84 tej samej co HMS VICTORY, więc będą porównywalne, ale to chyba będzie dalej "cegła". Ja raczej wybrałbym zestaw Soleil Royal, który jest w niższej cenie niż model w kolekcji.

https://www.youtube.com/watch?v=Lu-GImpTE8k
https://artesanialatina.net/en/ships-elite/62356-wooden-model-ship-kit-soleil-royal-172.html

https://modeledo.pl/model-drewniany-soleil-royal-22904-artesania-latina

» [Le Soleil Royal] NOWOŚĆ 2021
http://santisimatrinidad....p?p=20062#20062

Karrex - 2022-03-17, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Różnice w tej samej kolekcji
Na stronie domowej kolekcji pojawiły się "nowe" zdjęcia i powiem szczerze nieco mnie zaniepokoiły, gdyż różnią się od tych wcześniejszych - niestety na niekorzyść.

Łódź - hiszp. lancha, fr. chaloupe, ang. launch wyglądała dużo lepiej niż te występujące w kolekcjach



tymczasem nowe zdjęcie prezentuje znów te toporne schematyczne łodzie.



Następnie ożebrowanie galionu i figura galionowa - jak widać były białe i czytam wspiętego lwa,



a na nowym zdjęciu widzę skręcony drut i figurę Archanioła Michała - ewidentnie wzorowany na modelu curro i jednym z planów.



Zwróćcie uwagę na poprzeczkę kotwicy - zamontowana "do góry nogami" - żenada, choć częsty błąd początkujących modelarzy amatorów.



Na zwieńczeniu galerii bocznej spoczywał lew -



teraz gdzieś się zapodział, zniknęły też okienka na burcie kajuty kapitana;



na kolejnym zdjęciu zniknęły żurawiki łodzi rufowej, ale chyba odnalazł się lew ;-) nieco inny niż wcześniejszy :-P ; inne też jest lustro i barierki balkonów.



Wcześniej nie było białych pasków - na nowych zdjęciach są. Również siatek na hamaki.



W prototypowym modelu klapy ambrazur były z drewna, w tym nowym są to te same metalowe odlewy (choć nieco modyfikowane) co były w kolekcji OcCre.
Mam wrażenie, że jest to drugi prototyp budowany na modelu OcCre, a wzorowany na modelu curro (muzeum w Badajez - diorama Trafalgar).

Karrex - 2022-07-17, 23:47

Zapomniałem o jeszcze jednej dość zasadniczej różnicy, mianowicie "pierwszy prototyp" ma poszycie denne "obite miedzią", natomiast drugi model ma białe malowanie (nawet nie ecru).



Już wiadomo, że figura galionowa nie będzie wspiętym lwem (jak na "pierwszym prototypie") lecz postacią Archanioła (detale będą w numerach 47, 48 i 49).



Skoro jest już pierwsze odstępstwo od modelu prototypowego to boję się o kolejne detale takie jak łodzie okrętowe i galeria rufowa :-/

Karrex - 2022-08-27, 23:33
Temat postu: Zeszyty 63, 64 i 65 oklejanie nosa i steru
Przeglądnąłem instrukcje do numeru 66 (nie wiem czemu na stronie są dopiero przy numerze 44) i znów wyłapałem kilka błędów, ale najpierw pozytyw, mianowicie w zeszycie 63 będzie imitacja elementów "nosa" (100L i 100R) - tego brakowało w poprzedniej edycji ST (jak i w pozostałych kolekcjach).



14 lat temu przy pierwszej edycji ST nie było to tak oczywiste, modelarze/składacze sami szukali rozwiązań zgodnych choćby z epoką, moje zmagania z tym tematem znajdziecie w mojej relacji i wydzielonych wątkach (dot. również kolekcji VICTORY):

» [Santisima] Stewa dziobowa, nos, kolano dziobowe
http://santisimatrinidad....topic.php?t=712
» [HMS Victory] Stewa i kolano dziobowe, kil, stewa rufowa
http://santisimatrinidad....c.php?p=998#998


To pozytywne rozwiązanie, ale po wklejeniu do modelu w instrukcji (zeszyt 64) proponują niewłaściwie okleić stewę dziobową (poniżej środkowe zdjęcie).



W wersji "miedziowanej" nie ma to właściwie znaczenia, bo płytki to zakryją,



ale w wersji "drewnianej" powinna być tam łukowa belka stewy (patrz przykłady w odnośnikach).


lub tak


Kolejny błąd to oklejenie płetwy sterowej (zeszyt 65, powyżej zdjęcie zbiorcze - trzecie) - ten sam problem zafundowało wydawnictwo (za AL) w kolekcji VASA:

» [DeAgostini] Zeszyt 60 / Płetwa sterowa
http://santisimatrinidad....p?p=15448#15448




W wersji miedziowanej (jak przy stewie) nie ma znaczenia,



ale w wersji drewnianej ster powinien składać się z prostych pionowych belek





https://www.koga.net.pl/f...?p=91769#p91769

lub imitacji,



lub belek ząbkowanych, które nawiązują do "nosa" i wg mnie powinny być wypalone laserem na płetwie sterowej (jak na nosie).



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group