SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

Terminy szkutnicze - Dziób, dziobnica, stewa

Karrex - 2011-04-05, 12:01
Temat postu: Dziób, dziobnica, stewa
Dziób – przednia część kadłuba każdej jednostki pływającej, w przekroju poprzecznym najczęściej w kształcie zbliżonym do powiększającego się trójkąta, rzadziej prostokąta lub trapezu (np. przy łodziach płaskodennych). Na współczesnych, dużych okrętach podwodnych dziób ma kształt zbliżony do połowy kuli, natomiast na statkach, głównie handlowych używa się (tzw. dziób gruszkowy) zastosowanie takiego dziobu ma duże znaczenie ponieważ zmniejsza napór hydrostatyczny, a co za tym idzie zmniejsza zużycie paliwa i zwiększa prędkość którą jednostka pływająca może osiagnąc.

Niektóre jednostki posiadają identyczny dziób i rufę, co zapewnia jednakowe warunki pływania w obu kierunkach:
• promy rzeczne nie muszą wówczas się obracać w celu zmiany kierunku płynięcia,
• łodzie żaglowe z jednym pływakiem bocznym (proa) pływają jednym halsem zamieniając przy zwrocie dziób z rufą.

Dziobnica, stewa dziobowa – część szkieletu jednostki pływającej, przedłużenie stępki w kierunku dziobu albo rufy (stewa rufowa, tylnica).

Kosz dziobowy - na starych żaglowcach, platforma pod bukszprytem, znajdowały się m.in. kołkownice do obsługi żagli bukszprytu oraz ubikacje dla załogi, oficerowie mieli "roundhous'y". Stewa przed koszem nosiła figurę galionową.

Pokłady dziobowe:

Bak – skrajna część pokładu dziobowego (fordek), położona najbliżej dziobu jednostki pływającej. Na baku mogą być zainstalowane urządzenia cumownicze i kotwiczne, a pod bakiem może być schowek na najrzadziej używane rzeczy. Bakburta - zwrot na bakburtę, sterburta - zwrot na sterburtę.

Fordek, pokład dziobowy – na statku powierzchnia pokładu w dziobowej części jednostki, znajdująca się nad forpikiem. Na żaglowcu fordek rozciąga się od dziobu do pierwszego masztu.
W opracowaniu: achterdek, bakdek, spardek.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group