SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

Terminy szkutnicze - Stewa rufowa, tylnica

Karrex - 2011-04-05, 12:02
Temat postu: Stewa rufowa, tylnica
Stewa rufowa kończy rufową część kadłuba jednostki pływającej, łącząc poszycie burt. W przypadku statków wykonana jest zwykle jako staliwny odlew lub stalowa konstrukcja spawana, zawierająca wyjście okrętowego wału napędowego i zawieszenie steru.
Stewa rufowa łączy się z pawężą.

Pawęż, lustro
– jeden ze sposobów zakończenia rufy statku wodnego (okrętu, żaglowca, jachtu) w części nawodnej. Stanowi płaszczyznę prostopadłą, lub lekko pochyłą do powierzchni wody. W linię poszycia burty, jak również dna jednostki, przechodzi poprzez wyraźną krawędź.

Na dawnych żaglowcach pawęż, lustro było bogato zdobione i posiadało dwa, trzy balkony, stąd przyjęła się też nazwa galeria balkonowa.

Na jednostkach szkieletowych pawęż jest połączona ze stępką za pomocą stewy rufowej (tylnicy), lub też tylko samej węzłówki rufowej (dejwudu). Natomiast w konstrukcjach samonośnych stanowi jednocześnie element konstrukcyjny i poszycie.

Przeciwieństwem pawężowego (płaskiego) zakończenia rufy jest zakończenie zbieżne (podobne do dziobowego) zwane szpicgatem.

Wyjątkowo pawęż dziobową zastosowano w konstrukcji kadłuba jachtu klasy Optymist.

Szpicgat
– konstrukcja rufy kadłuba jednostki pływającej charakteryzująca się występowaniem stewy rufowej, do której przymocowana jest oś steru.
Także: ogólna nazwa jachtu, mającego taką konstrukcję rufy.

Terminu szpicgat nie należy mylić z innym terminem dotyczącym jednostek pływających – szpigatem – czyli otworem zapewniającym spływanie wód z pokładu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group