SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

Santisima Trinidad - DeAgostini - [Santisima Trinidad] Różnice w kolekcjach

Karrex - 2021-11-22, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Różnice w kolekcjach
RÓŻNICE W KOLEKCJACH

Zanim przejdę do porównań małe streszczenie tematu.
Pierwsza edycja kolekcji SANTISIMA TRINIDAD ukazała się u nas 25 sierpnia 2007 r. i była produkcji hiszpańskiej firmy OcCre. Model był w "dziwnej" skali 1:90 (a to chyba tylko po to, aby mieścił się w długości ok. metra). Popularna jest skala 1:84 (w tej skali był np. model w kolekcji HMS VICTORY).

Przypomnę jego dane
DŁUGOŚĆ: 1060 mm
SZEROKOŚĆ: 415 mm
WYSOKOŚĆ: 810 mm

Był modelem wielce uproszczonym, zupełnie nie przypominającym wizerunków z obrazów, modeli muzealnych (m.in. Mullana) czy choćby mało wiarygodnych (ale jakże pomocnych) planów.



-> Santisima Trinidad / Historia
http://www.shipman.fora.p...storia,105.html
http://santisimatrinidad....pic.php?p=20#20


Zawartość pierwszego zeszytu:



pierwsza część dziobowa podłużnicy,
wręga nr 2,
element pokładu dziobowego,
listwy deskowania pokładu,
klej,
papier ścierny,
kotwica,
poprzeczka kotwicy.

Wręga nr 1 była w numerze 2.

Wielu modelarzy waloryzowało ten model wprowadzając wszelkie poprawki, włącznie z "czerwienią" na burtach czy miedziowaniem (również zachęcaliśmy na forum).

NOWA KOLEKCJA

Zeszyt pierwszy merytorycznie jest taki sam jak był u nas (niewielkie różnice w wielkości zdjęć), model w nowej kolekcji jest w skali 1:84, czyli będzie ok. 20 cm dłuższy, nieco szerszy, wyższy i jest z firmy ArtesaniaLatina, która to wprowadza wiele zmian m.in. w owrężeniu i w większej dbałości o detale (znamy również z innych kolekcji).

Dane modelu
DŁUGOŚĆ: 1205 mm
SZEROKOŚĆ: 474 mm
szerokość korpusu: 191 mm
szerokość korpusu z działami: 210 mm
WYSOKOŚĆ: 893 mm.

Nowy model (widać na prototypie w materiałach promocyjnych) uwzględnia "zapotrzebowanie" modelarzy na waloryzację :-) i będzie "czerwony" z miedziowaniem.



Zawartość pierwszego zeszytu:



A. Wręga nr 1
B. Dziobowe wypełnienia
C. Wręga nr 2
D. Poprzeczka kotwicy
E. Pierścień kotwicy
F. Kotwica
G. Pierwsza część podłużnicy

Do pobrania
INSTRUKCJA

Karrex - 2021-12-02, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Kotwice
KOTWICE

Jak można zauważyć w pierwszym numerze obu kolekcji były kotwice - w OcCre nawet dwie, ale to nie jedyna różnica. W pierwszej kolekcji kotwica i poprzeczka były już poczernionymi metalowymi odlewami. Poprzeczka z obejmami do pomalowania na brązowo.


kotwica OcCre

Kotwica OcCre (czarny mat)
długość - 52,5 mm (ok. 4 m 72 cm)
rozstaw łap - 37 mm (ok. 3 m 33 cm)
poprzeczka - 40 mm (ok. 3 m 60 cm)

Na mój gust kotwice są za małe, a z całą pewnością mają za krótkie poprzeczki w stosunku do długości trzonu (z dostępnych mi materiałów wynika, że poprzeczki były mniej więcej długości kotwicy lub nawet dłuższe).



Moje zmagania z waloryzacją znajdziecie w temacie
» Kotwice - Waloryzacja
http://santisimatrinidad....php?p=1769#1769
» Kotwica francuska - Poprzeczka kotwicy
http://santisimatrinidad....p?p=19230#19230


Streszczając - poprzeczki można wykonać z drewna (pamiętając o prawidłowym wyprofilowaniu), dodać gwoździowanie oraz obejmy - metalowe lub mniej prawidłowe z linki. Można też opleść pierścien.






NOWA KOLEKCJA

W nowej kolekcji jest znacznie lepiej - odlewem jest tylko trzon, a poprzeczka jest drewniana i chyba po raz pierwszy w kolekcjach poprawnie wyprofilowana ;-) .



Kotwica Artesania Latina (srebrzysty metal)
długość - 74 mm (ok. 6 m 21 cm)
rozstaw łap - 48 mm (ok. 4 m)
poprzeczka ok. - 75 mm (ok. 6 m 30 cm)

Kotwica w tej kolekcji jest podobna i zgodna wymiarami do tej z kolekcji Victory, więc mogę je porównać


z prawej kotwica starej kolekcji ST, z lewej Victory, ale całkiem możliwe, że ta sama jest w nowej kolekcji ST

Jeszcze nie wiadomo jak będzie wykończona poprzeczka (gwoździowanie, obejmy) i czy będzie wymagała waloryzacji (mogę zasugerować do owinięcia pierścień kotwicy - taka zbędna, ale dekoracja ;-) ).

Z dostępnych relacji dwa przykłady wkładu własnego


metalowe obejmy


oklejenie "sklejkowej" poprzeczki fornirem mahoniowym

Polecam również temat:
» Kotwice
http://santisimatrinidad....forum.php?f=104

Karrex - 2022-01-30, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Owrężenie / Poszycie i ambrazury
OWRĘŻENIE

Jak widać na zdjęciach w poprzednich postach obie kolekcje różnią się owrężeniem. W starszej podłużnica jest masywniejsza, wręgi są "monolitem" ze sklejki ciętej waterjetem, konstrukcja usztywniana jest fałszywymi pokładami.





W zestawie OcCre było jeszcze ciekawiej, wręgi były jeszcze bardziej masywne, a usztywnieniem były "kwadraciaki".



W nowej podłużnica nie jest tak masywna, wręgi również delikatniejsze składające się z trzech elementów.



Do usztywnienia konstrukcji kadłuba zastosowano szereg przyburtowych listew wzdłużnych i poprzecznych, bez fałszywych pokładów.


POSZYWANIE I AMBRAZURY

Zasadniczą różnicą jest (tak samo jak w ostatniej kolekcji SOLEIL ROYAL) poszywanie kadłuba - w starszej wersji OcCre powyżej lini wodnej poszywamy sklejką z wyciętymi już ambrazurami (jak w kolekcji Galeon)



poszycie ze sklejki

W tej wersji otwory ambrazur są płytkie i kilka koliduje z wręgami,



jeżeli robimy wg instrukcji, to się tym nie przejmujemy, gdyż otwory zostaną zaklejone "zaślepkami" w których umieszczaliśmy atrapy dział.

Modelarze stosowali różne rozwiązania np. wycinanie wrębów we wręgach na zaślepki z kolekcji, aby nie sztukować tam gdzie wypadały wręgi;



ja natomiast w moim modelu ST poszedłem dalej i robiłem pogłębione kasetony, ale wtedy trzeba będzie "wydłużyć" atrapy dział.
http://santisimatrinidad....c.php?p=334#334





W drugiej wersji będzie poszywanie listewkami i wycinanie ambrazur wg szablonu (jak w kolekcjach Victory, SotS, XII, Vasa, Soleil Royal)



- szczegółowiej opisałem w temacie:

» Poszycie burt / Ambrazury
http://santisimatrinidad....opic.php?t=2444


W nowej wersji te wnęki ambrazur będą głębokie, tak jak w wymienionych już kolekcjach



i w tej wersji będą dłuższe atrapy dział (pewnie mogłyby pasować do moich pogłębionych kasetonów).

Karrex - 2022-02-02, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Wypełnienia dziobu i rufy
Artesania Latina w swoich zestawach do formowania dziobu stosuje dodatkowe ożebrowanie, tak jest i w tej kolekcji.




Nowum może być, że takie ożebrowanie zastosowano również na rufie.



OcCre jak pamiętam stosowało warstwowe naklejanie elementów ze sklejki, które należało doszlifować do właściwego kształtu - to samo robiono na rufie, co dawało takie "klockowe", pełne wypełnienie.





Trudno mi jednoznacznie stwierdzić, który "podkład" jest lepszy do dalszych prac poszywania, bo to zależy np. od tego czym poszywamy. Moim zdaniem jeżeli poszywamy listewkami o grubości 1,5 - 2 mm i więcej, to takie "kratownice" się sprawdzą, ale przy listewkach grubości forniru (do 1 mm) ja preferuję pełne wypełnienie - unikam "zapadania" się listewek przy klejeniu czy szlifowaniu.

Karrex - 2022-02-03, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Artyleria
ARTYLERIA

W internecie znajdziemy zdjęcie działa przypisanego do Santisima Trinidad.



W przypadku starszej kolekcji (tej z OcCre), to tytuł "artyleria" jest mocno na wyrost ;-) . Lufy i lawety były metalowymi odlewami i miały niewiele wspólnego z przykładami z epoki.


pierwsza laweta i lufa w 20 zeszycie




Laweta do pomalowania na czerwono.




Uproszczone wiązanie liny hamującej.



W zestawach OcCre też były niestety metalowe odlewy, ale lufy dział choć również niewiele miały wspólnego z rzeczywistą artylerią, były już toczone.




Jak pamiętam waloryzujący modelarze wykazywali sporo determinacji aby otaklować lawety,




wykonać nowe z drewna lub poszerzyć "artylerię" np. o karonady - w tym celu przycinali lufy i robili drewniane łoża.






Atrapy dział.



Nowa kolekcja pod tym względem ma się lepiej. Działa są bardziej zgodne z epoką, do tego już w drugim zeszycie dodali karonady.




Lawety są z drewna.




Jak widać w fototrawionych dodatkach znajdziemy m.in. okucia, wzmocnienia kół.




To wiem do 28 zeszytu, będę uaktualniał. Z całą pewnością atrapy dział będą dłuższe niż w starej kolekcji czy zestawie OcCre.

Karrex - 2022-02-08, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] ŁODZIE OKRĘTOWE
ŁODZIE OKRĘTOWE

Łodzie okrętowe - w kolekcjach często nazywane szalupami (w kolekcji ST były dwie) do najlepszych nie należały.



Tak jak we wszystkich dotychczasowych kolekcjach były formami schematycznymi, wielce uproszczonymi - mającymi niewiele wspólnego z historycznymi przekazami, bazującymi na topornym owrężeniu, schematycznym poszyciu i detalach.





Na modelu prezentowały się raczej skromnie.




mimo różnych prób polepszania.




Modelarze o większym doświadczeniu czy szerszej wiedzy, bardziej waloryzowali łodzie wzorując się na dostępnych w internecie przykładach (dodając delikatniejsze ożebrowanie, kołowrót czy żurawik w przypadku szalupy - lancha).



Lub dodawali jeszcze jedną łódź z otaklowaniem i ożaglowaniem jako dodatkowy model.






A nawet powiększali "flotę" do pięciu - dwie na śródokręciu, trzy na żurawikach rufowych.



Również do sześciu - trzy na śródokręciu i trzy na rufie.




To, że mogło być więcej niż dwie czy trzy łodzie znajdziemy na obrazie Rescate del navío de línea Santisima Trinidad por el navío Pelayo en el combate del cabo de San Vicente en 1797 mal.: Antonio de Brugada Vila 1804-1863
/na pierwszym planie Pelayo, przybywa z odsieczą Santisimie Trinidad/


strzałkami oznaczyłem miejsca, gdzie czytam sylwetki łodzi

Więcej na temat zebrałem w wątku:
» Szalupy na Santisima Trinidad
http://santisimatrinidad....php?p=1260#1260


W nowej kolekcji na razie nie wiadomo ile będzie łodzi i jakich - w materiałach promocyjnych widać na śródokręciu bardziej dopracowaną łódź typu "lancha".



Więcej ławek wioślarzy, wyeksponowane miejsce na rufie (dla oficerów), kołowrót oraz żurawik - to te elementy łodzi, których brakowało w edycji OcCre.
I łódź na żurawikach na rufie.




Wrócę do tematu, jak już dojdziemy do tego etapu.

Karrex - 2022-02-10, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] LUSTRO / GALERIA RUFOWA
LUSTRO / GALERIA RUFOWA

Kolejną dość zasadniczą różnicą jest galeria rufowa czyli lustro.

Materiały na temat lustra zebrałem w wątkach
» Galeria rufowa ST
http://santisimatrinidad....php?p=1461#1461
» Lustro ST / Jaką dekorację wybrać?
http://santisimatrinidad....c.php?p=584#584


Jak widać funkcjonowały (zapewne błędnie) dwa wizerunki SANTISIMA TRINIDAD



i nawet modelarze pokusili się o modele wzorowane na tych wizerunkach.



Powstały również plany opublikowane w 22 numerze ASTILLERO,



który rozkminiałem w temacie:
» [Santisima] Artykuł w ASTILLERO nr22
http://santisimatrinidad....c.php?p=895#895


Natomiast w kolekcji poprzedniej edycji DeA/OcCre - trudno wskazać pierwowzór, moim zdaniem twórczość radosna producenta.



Główna dekoracja była odlana z metalu, jak również tralki balkonów.




natomiast okna były z blaszki fototrawionej.



I powiem szczerze kiepsko spasowane z odlewami.

We wcześniejszym zestawie OcCre



dekoracja w całości była metalowym odlewem.



W nowej kolekcji Artesania Latina lustro wzorowane jest na modelu Real Bourbon z dwoma balkonami, z niewielkimi jednak zmianami jak np. różnica w ilości okien 11/9, tralki zamiast ozdobnych barierek, bardziej swobodny ornament czy w końcu "oko opatrzności" w głównym kartuszu.




Że balkony to fajnie, jednak jak wiemy z postów p. Krzysztofa po ostatnim remoncie Santisima nie miała już balkonów, tylko oszklone lustro (podobnie jak Victory).

Jakiego materiału użył producent, to się dopiero dowiemy (za jakiś czas).

Karrex - 2022-02-14, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Pokłady
Pobrałem właśnie 34 numer i już widzę kolejne różnice.

POKŁADY

W kolekcji OcCre mieliśmy fałszywe pokłady ze sklejki, które były oklejane za szerokimi do skali "fornirowymi" listwami (0,5 x 5 mm).
W mojej relacji pokazywałem odklejanie tych 5 mm listew



i zamianę na fornir szer. 3 mm.

http://santisimatrinidad....php?p=2330#2330




W nowej kolekcji pokłady z listew 1 x 4 mm układamy bezpośrednio na pokładnikach - tak samo jak było w kolekcji HMS VICTORY.


z relacji śp. kol. Andrzeja

OŚWIETLENIE

W instrukcji zeszytu 30 zaczynają kłaść instalację oświetleniową.

Karrex - 2022-08-28, 22:22

W zeszycie 63 będzie m.in. detal "nosa" z wypalonymi elementami konstrukcyjnymi - to duży plus, w pierwszej kolekcji tego nie było.



Szkoda, że ster został tak spaprany.



więcej w poście
» Zeszyty 63, 64 i 65 oklejanie nosa i steru
http://santisimatrinidad....p?p=20417#20417

Karrex - 2022-10-15, 22:22
Temat postu: Zeszyty 67, 68 Wzmocnienie dziobnicy i anchor lining
Wzmocnienie dziobnicy i "anchor lining"

Na etapie numerów 67 i 68 będą wykonywane wzmocnienia dziobu i „osłona burty przed uderzeniami kotwicy podczas jej mocowania” ("wyściółka kotwiczna" ) - to kolejne różnice w obu kolekcjach.
W pierwszej kolekcji to dziobowe wzmocnienie było bardzo uproszczoną formą, a tego drugiego w ogóle nie było. Bardzo zależało mi na waloryzacji, więc w 2009 r., a także w późniejszych latach szukałem wszelkich informacji na temat tych detali (patrz wątek
» ANCHOR LINING - Santisima Trinidad
http://santisimatrinidad....topic.php?t=215


Najbardziej przypadło mi do gustu wykonanie Curro z Dioramy Trafalgar (obecnie w muzem w Badajoz, skala 1:50)



i cieszę się, że nowa wersja ma właśnie to rozwiązanie.



To kolejny plusik nowej wersji.

Karrex - 2022-10-26, 22:22
Temat postu: Okapniki nad ambrazurami
Okapniki nad ambrazurami

Kolejną różnicą, może niezbyt zauważalną na pierwszy rzut oka, ale znów na plus są "drewniane okapniki" nad furtami działowymi,



znane kolegom budującym Victory, choć w tej kolekcji były metalowymi odlewami i na mój gust były lekko za szerokie.



Nie wiem czy płytka z n-ru 69 z okapnikami (117 i 118) jest z litego drewna czy raczej ze sklejki, bo choć instrukcja zaleca ostrożne obchodzenie z nimi nie proponują nadania im odpowiedniego profilowania (takie profilowanie było w kol. Victory), a tak wyglądają na "kultowym" modelu Victory.



Waloryzację tego profilu zilustruję ręczną robotą Adama (oksal) z Kogi.



We flocie angielskiej było kilka rodzajów okapników: w kształcie "nawiasów klamrowych" z wąsami, płaskich z zaobleniami i zwykłych łukowych (uwarunkowane to było wielkością jednostki).




okapniki płaskie z zaobleniami na Victory

Nie ukrywam, że wg mnie takie detale podnoszą walory estetyczne modelu, zbliżając do "modeli muzealnych" i do ideału.

Karrex - 2022-11-28, 22:22
Temat postu: WNĘKA STERÓWKI
WNĘKA STERÓWKI

Mimo mojego sceptycyzmu informuję, że jednak ta wnęka w nowej kolekcji jest <hura> bardzo duży plus.



Niestety w pierwszej kolekcji ST z OcCre tej wnęki nie było, choć była na planiku dostępnym w necie, który był jedną z inspiracji do wykonania przeze mnie tej wnęki w mojej ST (nawet z podwójnym kołem sterowym i naktuzem)

http://santisimatrinidad....php?p=2202#2202



i po dewastacji pokładu rufówki, wkleiłem do mojej ST.



Dla zainteresowanych tematy:
» SANTISIMA TRINIDAD / Sterówka
http://santisimatrinidad....p?p=16927#16927
» Wnęka na rufie
http://santisimatrinidad....php?p=2197#2197


Na marginesie dodam, że ta wnęka była we wspomnianej wcześniej kolekcji VICTORY

http://santisimatrinidad....php?p=4944#4944


z relacji śp. kol. Andrzeja

NOWA KOLEKCJA (ArtesaniaLatina)

Wnękę sterówki w nowej kolekcji robimy na etapie n-ru 39 i wklejamy ją na etapie 76. Można powiedzieć, że jest w pełni wyposażona czyli jest podwójne koło sterowe (metalowe i drewniane elementy już w numerze 5), naktuz z busolami, lampą i kominem (mosiężne elementy z zeszytem 42) i nowość mosiężne rolki (zeszyt 75), pokładniki (zeszyt 79) do wykonania raczej imitacji urządzenia sterowego.



W zeszycie 79 jest też metalowy daszek dzwonniczki, dzwon oraz kabestan - z tych detali w pierwszej kolekcji był tylko dzwon :roll:




Dodam, że te detale też próbowałem zrobić



» Techniki modelarskie » Dzwonnica liniowca
http://santisimatrinidad....c.php?p=645#645




» Techniki modelarskie » Kabestan liniowca
http://santisimatrinidad....php?p=3164#3164

Karrex - 2022-12-03, 22:22
Temat postu: [Santisima Trinidad] Różnice
Po pobieżnym przejrzeniu kolejnych instrukcji można powiedzieć, że mamy wręcz "lawinę" różnic ;-) Sporo nowych detali, których w ogóle nie było w kolekcji OcCre, m.in. w zeszycie 80 wydrukowana szachownica z Różą Wiatrów do kajuty kapitana. Od samego początku mojej działalności na forum propaguję samodzielne wykonanie ozdobnych pokładów w kajutach kapitańskiej i admiralskiej metodą intarsji (co oczywiście nie wyklucza wklejania wydruków).
Odsyłam do moich relacji m.in. ST
http://santisimatrinidad....c.php?p=752#752

czy ostatni model SR
http://santisimatrinidad....p?p=20219#20219




gdzie również zrobiłem wizualizację z Różą Wiatrów



Zeszyt 81 - elementy skajlajtu (świetlik) na pokładzie rufówki, Zeszyt 82 - schodnie z poręczami. Wykonanie galerii rufowej to już prawie "majstersztyk".
W instrukcji zeszytu 90 pokazują nawet wykonanie "miedziowania" choć w kolekcji nie ma płytek (czy pasków) miedzi ani radełka do wykonania imitacji gwoździowania. Chętni na "miedziowanie" znajdą podpowiedzi i wskazówki na naszym forum.

» Santisima Trinidad / Dyskusje » Miedziowanie
http://santisimatrinidad....php?p=1302#1302
» [HMS Victory] Miedziowanie
http://santisimatrinidad....php?p=2433#2433

Karrex - 2023-02-04, 22:22
Temat postu: Zeszyty 92 - 99 kolejne różnice
W zeszycie 92 kolejne nowe detale, mianowicie płócienny rękaw steru



oraz burty kosza dziobowego (znane z innych modeli, ale w kol. OcCre tego nie było).


instrukcja numer 97

Wężownice oraz wzmocnienia dziobnicy wykonane dużo lepiej niż te uproszczenia w kol. OcCre, jak również kotbelki (w kol. AL szersze i z rolkami).


instrukcja numer 98

Wyjaśnia się sprawa dwóch lwów spoczywających na zwieńczeniach bocznych galerii - w materiałach promocyjnych najpierw były drewniane



później zniknęły



by zmaterializować się w zeszycie 99 jako metalowe odlewy.



Na tym też etapie są wykonywane elementy "wejścia admiralskiego" (patrz entry ports) z drzwiami.



Nie było tego w kol. OcCre, ale również w materiałach promocyjnych tej kolekcji.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group