|
SHIPMAN FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO |
|
HMS Victory / Dziadek - Relacja z budowy HMS Victory
Dziadek - 2012-05-13, 11:05 Temat postu: Relacja z budowy HMS Victory
Witam Koledzy
Spróbuję przedstawić swój "dobytek" z jakim przychodzę na to forum. Buduję model HMS Victory z kolekcji DeA od przeszło roku.
"Egzamin wstępny" moim zdaniem aby przystąpić do budowy HMS Victory w oparciu o kolekcję DeA to w miarę poprawne wykonanie łodzi (szalupy). Wydaje mi się, że jeśli początkujący modelarz wytrwa w budowie tej łódeczki to przy posiadaniu odpowiedniej ilości czasu, cierpliwości i jeszcze raz cierpliwości, plus oczywiście kasa za kolekcję da radę.
Podstawą żeby nasza łódź jakoś wyglądała jest bardzo dokładny ogląd ułożenia poszczególnych wręg i ich ewentualne, a nawet na pewno wyrównanie względem kształtu przyszłego kadłuba. W mojej łódce zabrakło tego doświadczenia i dlatego ma pewne na szczęście mało widoczne mankamenty.
A tutaj powolutku rusza budowa "brata wielkiego"
Dziadek - 2012-05-14, 20:11 Temat postu: [HMS Victory] maj-czerwiec 2011 Moje dzieło postanowiłem malować lakierobejcami Altaxa w tonacjach sosna, tik, orzech i palisander.
Rada jeśli chodzi o lakierowanie drobniutkich siateczek na rufie i dziobie podłogi długiej łodzi. Malowałem czarnym "aeorozolem" z odległości ok. 0,5 m. Malowanie z bliższa powoduje zatkanie otworów siatki.
I jako przerywnik
Dziadek - 2012-05-15, 11:27 Temat postu: [HMS Victory] Retrospekcja / Dziadek Przed wklejeniem wręg bardzo staranie i kilkakrotnie należy sprawdzić położenie w pionie względem stępki, tzn. aby wręgi nie "wpadały" za głęboko lub nie wystawały nad nią. Przy pomocy podgiętej listewki koniecznie trzeba sprawdzić położenie wręg "lewo - prawo" i ewentualnie podpiłować i naddać w gnieździe aby później nie piłować i naklejać na wręgi warstwy dodatkowe.
I tak należy się liczyć z wieloma niedoróbkami ze strony wykonania fabrycznego, ale staranność nasza na tym etapie bardzo pomoże w prawidłowości i estetyce wykonania na następnych etapach.
Następnym ważnym elementem jest stocznia. Silne mocowania konstrukcji okrętu Przy wielu krzywiznach fabrycznych są w stanie utrzymać go w jako takiej stabilnej i wyprostowanej pozycji. Po wklejeniu pokładów i poszycia całość powinna być dzięki temu pozbawiona skręceń nie dających się korygować. Ponadto ja osobiście wielokrotnie jakieś prace wykonywałem trzymając Vitka na kolanach a to zdecydowanie ułatwia stocznia wąska i wygodna a jednocześnie wytrzymała i sztywna.
Dziadek - 2012-05-15, 16:21 Temat postu: [HMS Victory] Owrężenie i pokłady Po dokonaniu przymiarki części pokładu już na tym etapie możemy mieć względne pojęcie o naszych, ewentualnie producenta niedoróbkach na wręgach. Jeszcze raz można sprawdzić czy dolne części wręg są równe z krawędziami stępki, czy "zęby" na wręgach po położeniu na nich elastycznej listewki układają się w jedną linię bez uskoków i czy wręgi nie są przesunięte w jedną lub drugą stronę względem wycięć w pokładzie.
Ułożenie i przymocowanie pokładu już w znakomity sposób usztywnia szkielet naszego okrętu.
Ponieważ mamy już dostosowaną do "wagi problemu" stocznię możemy sobie pozwolić na wklejanie w pozycji pionowej podpór galeryjki a na deser wykonać beczki pełne wina.
Dziadek - 2012-05-16, 10:07 Temat postu: [HMS Victory] lipiec-sierpień 2011 28 lipca 2011
Przy wklejaniu drugiego pokładu musimy solidnie go obciążyć aby dobrze "siadł" na pokładnikach.
Ważnym jest i to obojętne czy wykonujemy wersję przekrojową czy nie wykonać deskowanie, obojętne jakim sposobem na dziobowej połówce pokładu. Instrukcja tego nie proponuje (u mnie właśnie jest błąd) bo później się okaże, że właśnie ten biały kawałek pokładu jest widoczny przy schodniach dolnych gretingów.
16 sierpnia
Dziadek - 2012-05-17, 12:00 Temat postu: [HMS Victory] 26 sierpnia 2011
Etap 23 - 24
Jestem na 23 numerze plus armatka z 24. Komfort wycinania furt daje bardzo ostry skalpel. Z "tępakiem" szkoda zabierać się do pracy. A i tak na zbliżeniach sterczą włoski wewnątrz furt. W rzeczywistości prawie niewidoczne. Myślę że załatwią to obramowania.
Dziadek - 2012-05-17, 12:14 Temat postu: [HMS Victory] Etap 26 15 września 2011
Etap 26
Numer 26 i czekamy na wycinanie furt.
Brak schodków na poszyciu, szczególnie część dziobowa to buzerka lampy błyskowej.
Dziadek - 2012-05-25, 21:05 Temat postu: [HMS Victory] 1 października 2011 1 października 2011
Jeszcze żyję, więc znęcam się dalej nad nieszczęsnym Vitkiem. I tak, chyba przez przypadek w miarę mi to wszystko pasuje bo inaczej ten okręcik by mnie wyautował.
Lampa błyskowa trochę daje refleksów ale i tak wnętrza furt będę musiał na końcu wycinania delikatnie podmalować.
Dla tych, którzy jeszcze nie zrobili "trzeciego piętra" podpowiadam małe, ale wygodne ułatwienie.
http://hmsvictory.mojefor...php?p=5845#5845
Dziadek - 2012-05-29, 15:03 Temat postu: [HMS Victory] 5 października 2011 5 października 2011
Przy okazji: tak sobie radziłem prawie z całą górą na połączeniu listewek. Poniżej pokładów powyżej styku wbijałam pinezkę plastikową taką do plakatów. Czy ma ktoś pomysł inny na listewki dolne?
Widziałem u kogoś takie druciane szczypczyki?
Dziadek - 2012-05-30, 20:09 Temat postu: [HMS Victory] 12 października 2011 12 października 2011
Poddłubałem trochę oczekując na oczywiście spóźnione w prenumeracie numery.
Dobrze chociaż, że można podglądnąć numery na stronie DeA.
Dziadek - 2012-06-07, 16:52 Temat postu: [HMS Victory] 17 października 2011 17 października 2011
No to wreszcie jestem gotowy położyć kolegę Vitka na plecy. Jeśli uda mi się w miarę przyzwoicie założyć dwie pierwsze listewki na tyłku to każę babce mówić do siebie Panie Mistrzu!
Dziadek - 2012-06-25, 17:15 Temat postu: [HMS Victory] 3 listopada 2011 3 listopada 2011
Jestem na 32 numerze i mam kilka listewek wyprzedzenia. Dziób pół biedy natomiast rufa chyba się nie złoży przy zwężaniu listewek. Pożyjemy - damy radę.
Dziadek - 2012-07-09, 10:11 Temat postu: [HMS Victory] 12 listopada 2011 12 listopada 2011
Się powoli robi. Nie bardzo wiem jakbym mógł jeszcze przyspieszyć i niektórych szybkich gostków na forum mocno podziwiam.
Mam dodatkowy problem (myślę, że dotknie większość) rozsychanie poszycia pod wpływem centralnego ogrzewania. Na zdjęciach tego aż tak nie widać ale rozłazi się nawet stare klejenie np. desek nad furtami czy na ich wysokości.
Dziadek - 2012-07-13, 16:38 Temat postu: [HMS Victory] 15 listopada 2011 15 listopada 2011
Znów trzy tygodnie przerwy i dziś dostałem 33-34. Mam trochę "nadgonione" to zrobię próbę futryn. Osobiście wolę tworzyć, a więc maniakalne powtarzanie kilkaset razy tych samych czynności powoduje, że mi cierpnie skóra na d .
Małe usprawnienie pozwala przyklejać futryny seriami np. po 5 bez straty czasu na przytrzymywanie każdego elementu osobno.
Dziadek - 2012-07-26, 19:14 Temat postu: [HMS Victory] 19 listopada 2011 19 listopada 2011
Moje wieczory chyba są krótsze od Waszych bo toczę walkę (z doskoku) już kilka dni i pomimo "unowocześnień" mam pionowe futrynki po jednej stronie i dolny pas po drugiej. Walka o zdrowie psychiczne trwa .
Dziadek - 2012-07-29, 07:31 Temat postu: [HMS Victory] Etap 35 - 36 26 listopada 2011
Etap 35 - 36
No wreszcie mogę bezstresowo kończyć poszycie (niestety jeszcze jakieś 120 listewek). No ale dopiero dostałem 35-36.
To wynik pośpiechu i braku uwagi podczas montowania elementów z wręgami. Wystarczyło sprawdzić czy dół wręg się licuje ze stępką, podszlifować i tyle. Teraz należy niestety naklejać na wręgi cienkie kartoniki aby to wyrównać. U mnie najbardziej widoczne to jest na wręgach 15 i 16.
Dziadek - 2012-08-03, 07:26 Temat postu: [HMS Victory] 15 grudnia 2011 15 grudnia 2011
Muszę się pochwalić, bo kończę "podwozie" i wygląda na to, że warto było trochę wolniej, a za to będzie się po przeszlifowaniu nadawało bez szpachli do bejcowania. Zaczynającym teraz zabawę z Vitkiem rodzę jednak opierać się na instrukcji Da, bo w zasadzie jedno niewielkie odstępstwo na rufie (bez zwężania położyłem dwie kolejne deski, a później klina) ciągnęło się za mną do końca kładzenie poszycia i jest widoczne.
Dziadek - 2012-08-11, 11:15 Temat postu: [HMS Victory] Etap 39 - 40 16 grudnia 2011
Etap 39 - 40
Po raz pierwszy dostałem z tygodniowym wyprzedzeniem kolejne dwa numery 39 - 40 no to i ja musiałem przyspieszyć. Poszycie gotowe do szlifowania i dalszej mam nadzieję bardziej ciekawej pracy niż mozolne układanie deseczek. Ogólnie jestem zadowolony i myślę, że po szlifowaniu będzie się prezentował o wiele lepiej. Problem, że babka nie pozwoli tego robić przed świętami w domu, a w warsztacie trochę zimno.
Dziadek - 2012-08-15, 12:45 Temat postu: [HMS Victory] 27 grudnia 2011 27 grudnia 2011
Święta minęły można bałaganić w chałupie do Wielkanocy.
Szlifowałem cztery godziny. I tylko cztery dlatego, że podstawowy szlif zrobiłem szlifierką kątową (warunek regulacja obrotów od 0 wzwyż). Szlifowałem na minimalnych obrotach krążkiem o granulacji 120, później ręka 150 i wygładzenie 240. Kadłub wyszedł ekstra do bejcowania bez szpachli!
Dziadek - 2012-09-04, 20:32 Temat postu: [HMS Victory] 30 grudnia 2011 30 grudnia 2011
Chyba mam szczęście bo bez szlifowania podstawy galeryjki pokład dolny idealnie zgrał się z tylnym wykuszem. Nadzwyczajnie łatwo też udało mi się dopasować "skrzydełka" poszycia. Całość przymocowałem przy pomocy gumek recepturek (bardzo przydatne wcześniej przy dopasowaniu) i rozpórek zrobionych z resztek listewek (te przy okazji wyprostowały pokrzywiony górny pokład). Galeryjki boczne spasowały ekstra, więc przyklejenie ich będzie bułką z masłem.
Dziadek - 2012-09-07, 16:35 Temat postu: [HMS Victory] 2 stycznia 2012
2 stycznia 2012
Odrobiłem zaległości świąteczne. Muszę przyznać, że DeA miało szatański koniec roku, bo przesyłki przychodziły w grudniu co tydzień, łącznie z tym pomiędzy świętami.
Galeryjka się mocno trzyma, troszeczkę zeskosiłem te "pokrywki" górne, ale jest to mało widoczne. Natomiast uwaga z moczeniem cienkich elementów ze sklejki bo przy użyciu giętarki rozwarstwiło mi boczną galeryjkę. Zrobiło dwa pęcherze które nacinałem i kleiłem sekundowcem. Tego na szczęście nie widać, ale niepotrzebna robota.
Dziadek - 2012-09-13, 19:50 Temat postu: [HMS Victory] Etap 43 14 stycznia 2012
Etap 43
można robić bez "wkładu materiałowego" więc udało mi się trochę szarpnąć do przodu. Jeśli można radzić to proponuję poświęcić więcej czasu i wiercić pod liny klap ręczną wiertareczką bo nawet na najmniejszych obrotach "mechanika elektryczna" może za bardzo otworki rozwiercić.
Następna sesja foto będzie wreszcie pokazywała, że robota idzie bo wybejcowane odbojnice dają fajny efekt.
Szpary w poszyciu widoczne w dużych powiększeniach znikną wraz zakończeniem sezonu grzewczego, czego pewność daje mi obserwowanie podłogi i ścian w mojej drewnianej chałupie.
Detale
Dziadek - 2012-09-23, 12:46 Temat postu: [HMS Victory] 20 stycznia 2012 20 stycznia 2012
Fotki nie oddają faktycznego koloru. Ale wyszedł ekstra.
Malowałem Altaxami - pierwsza warstwa tik a dwie następne palisander. Warunek - ścisłe zastosowanie fabrycznego sposobu użycia (suche pędzle!wykrzyknik)
Dolne poszycie wymaluję orzechem też Altaksu jeszcze przed zamontowaniem steru bo okucia i zawiasy zostawię mosiężne bez malowania.
Dziadek - 2012-09-23, 16:32 Temat postu: [HMS Victory] 28 stycznia 2012 28 stycznia 2012
Zmieniłem image swojej "zabawki" W rzeczywistości kolory są inne bardzo mnie zadowalające. Wzmocnienie stewy dziobowej jest dopiero po jednym malowaniu i niestety tutaj muszę zweryfikować swoje plany gdyż łuki se sklejki i gięte listewki inaczej przyjmują bejcę i "boczki", które miały mieć naturalny kolor sosny wyszły na sklejce całkiem ciemne (oczywiście wcześniej były idealnie wyszlifowane). Po trzykrotnym wymalowaniu całości zeszlifuję do zera krawędzie i będę się zastanawiał czym te ozdóbki pokryć.
chudy_b napisał/a: | Dziadzia popatrz na angielską relację numer 76. To co jest tam pokazane nijak się ma do instrukcji DeA Żeby było weselej - odbojnica pokazana u nich w numerze 42 ma się nijak do tej późniejszej. Została po drodze istotnie przerobiona Ja chyba zaczekam z wykończeniem tego miejsca aż do tego etapu, bo bez tych ozdobnych elementów nie da się odpowiednio wyszlifować klinów pod galeryjką, a bez nich nie da się odbojnicy prawidłowo wykończyć. |
No masz rację tam będzie problem. Te trzy kliny mają w sumie 12 mm, a my ponieważ galeryjka jest w lekkim skosie mamy pomiędzy 11 - 8 mm. W instrukcji jest spieprzone, bo wynikałoby, że górna listwa odbojnicy powinna przebiegać mniej więcej pod furtami.
Tylko ciekawe w jaki sposób z dolną listwą ma się licować ta pojedyncza listewka na rufie? Może galeryjki mamy za nisko umieszczone.
Będziemy szlifować kliny, a może ta ozdóbka na krawędzi zamaskuje sprawę?
DeAgostini twierdziło, że do kiosku może iść każdy ignorant modelarstwa, kupić sobie ich gazetkę i opierając się na niej zbuduje sobie fajną łódeczkę. Ja właśnie jestem jednym z idiotów, który się na to nabrał. Robię coś takiego pierwszy raz i nie myślałem, że aby zbudować to cudeńko to najpierw muszę się doktoryzować (Tryton ) z całości zagadnienia, a później wykorzystywać ponad przeciętne zdolności manualne i wyobraźnię aby w ogóle w to brnąć.
Kiedyś na forum pisałem o frekwencji, teraz się nie dziwię, że goście poodpadali, bo budowę Vitka kontynuują już tylko tacy chyba jak ja, to znaczy ci których koń w głowę kopnął
Amen!
Dziadek - 2012-09-23, 16:38 Temat postu: [HMS Victory] Etap 45 30 stycznia 2012
Etap 45
Część pokładu (45) zrobiona.
Przy okazji - dziś w Lidlu kupiłem za 25,- pięć akrylowych past do malowania np. ozdóbek Vitka. (kryształowa, złota satyna, masa perłowa, aluminium i strukturalna) Szybkoschnące, ostre kolory, doskonale kryje. Do tego za 19,- pędzle. Były też inne popularne kolory.
Tym samym zdaje się rozwiązałem problem pokrycia jasnych krawędzi wzmocnienia i ozdoby stewy dziobowej.
Dziadek - 2012-09-25, 17:39 Temat postu: [HMS Victory] Etap 46 3 lutego 2012
Etap 46
Przed położeniem listewek pokładu pomiędzy wręgami 16 - 21 wygodnym jest wyprzedzić rady Da (chyba 47) i przeszlifować z kleju i nierówności poszycie od strony wewnętrzej. Bez podłogi jest o wiele lepszy dostęp. Ja robiłem to pilniczkiem a następnie wygładziłem papierem.
Dziadek - 2012-09-27, 12:43 Temat postu: [HMS Victory] Etap 48 10 lutego 2012
Etap 48
Znów zatwardzenie w DeA i trzy tygodnie czekam. Było trochę materiału na większe gretingi ( 48 ) więc w ramach terapii zajęciowej można się było pobawić.
Dziadek - 2012-10-01, 17:38 Temat postu: [HMS Victory] 11 lutego 2012 11 lutego 2012
Nawet na zdjęciach z numeru 48 widać, że te dziury są jednakowe w obu gretingach i w wypadku dużego proporcjonalne do pojedynczej kratownicy. Dalej czekam na numer 47 i 48 więc mogę sobie poprawiać gretingi do zes nia.
Poprawiłem, tam jest chyba czeski błąd 88 --- 83 mm (wg angielskiej relacji ta długość to 82 mm).
A swoją drogą zobaczcie jaka jest gra światła na tym zdjęciu. To jest jeden i ten sam greting tylko pomniejszony - lakier ten sam.
Dziadek - 2012-10-03, 11:58 Temat postu: [HMS Victory] 25 lutego 2012 25 lutego 2012
Pokład gotowy na przyjęcie baterii armat. Armaty też.
Uwaga!
Bolce oczkowe z numeru 48 różnią się średnicą oczka w porównaniu z tymi z numeru 49 (przynajmniej ja tak mam). W numerze 48 mają większą średnicę i te jak mi się wydaje powinny znajdować się na burcie. Więc jeśli ktoś pospieszy się z armatami to zrobi odwrotnie i po ewentualnym wklejeniu jest problem.
Dziadek - 2012-10-07, 07:08 Temat postu: [HMS Victory] 28 lutego 2012 28 lutego 2012
Jeśli ktoś nie położył jeszcze tych belek na pokładzie to w miejscu gdzie będzie stała armata beleczkę należy albo podciąć, albo całą cofnąć od krawędzi (furtowej) na szerokość koła.
Można też armatę pozbawić koła, bo i tak go tam nie widać, ale to wstyd ją okaleczyć.
Dziadek - 2012-10-07, 07:09 Temat postu: [HMS Victory] 29 lutego 2012 29 lutego 2012
Mając swoje linki do takielunku armat można sobie ułatwić robotę wykonując ją na "zewnątrz". Warunek trochę dłuższe odcinki linek niż we wskazówkach DeA.
Grubszą linę po wykonaniu owijki na jednym pierścieniu i jego założeniu na bolec oczkowy zaznaczałem na długości 8,5 cm. Po przewleczeniu przez bolce i lufę armaty w miejscu zaznaczonym zakładałem drugi pierścień, robiłem owijkę oraz zakładałem na następny bolec oczkowy (oczywiście obydwa wcześniej uzbrojone cieńszą linką). Później wklejałem i przybijałem armaty, a na końcu w burty i wręgi wklejałem bolce. Naciągałem cienkie linki i gotowe.
Duże ułatwienie to przymocowanie na zewnątrz burty listewki na wysokości furt z odstawieniem jej mniejszymi kawałeczkami o 2 mm. Znacznie ułatwia ustawienie armatnich luf po zewnętrznej stronie.
http://hmsvictory.mojefor...php?p=7724#7724
http://hmsvictory.mojefor...php?p=7725#7725
Dziadek - 2012-10-07, 07:09 Temat postu: [HMS Victory] 16 marca 2012, Etap 51 - 52 16 marca 2012
Etap 51 - 52
Ze sterem jest trochę zabawy, ale można się przyłożyć i fajnie wychodzi.
Bolce w zawiasach kleiłem zwykłą kropelką. Ale aby dobrze trzymało zadałem sobie trudu (patrz fotka) i zrobiłem tak aby taśma mosiężna mocno obejmowała bolec.
załatwiłem numer 52, a więc wykonałem plan roczny.
Pokład i wszystkie jasne elementy okrętu maluję lakierobejcą "Altax" - sosna.
Maluję trzykrotnie i co bardzo ważne ściśle wg instrukcji producenta (suchy pędzel !)
Dziadek - 2012-10-07, 07:10 Temat postu: [HMS Victory] 30 marca 2012, Etap 53 - 54 30 marca 2012
Etap 53 - 54
Zmieniłem w porównaniu z poprzednim pokładem sposób imitowania dachtunku. Tym razem zastosowałem zwykły stolarski ołówek, którego grafit jest dosyć twardy i przy okazji "malowania" górnego kantu listewki minimalnie go fazuje.
Przy okazji prosty patent. Kawałek listewki w szczelinach resztówek podtrzymane klamerkami bardzo pomagają jednakowo ustawiać elementy pokładu.
Zakończyłem etap 54 i jeszcze raz reklamuję dychtunek "ołówkowy".
Dziadek - 2012-10-07, 07:10 Temat postu: [HMS Victory] 5 kwietnia 2012 5 kwietnia 2012
Rzutem na taśmę przed świętami, udało mi się skleić górny pokład. Niestety szlifowanie musiałem zamienić na porządki, więc Vitek sobie teraz odpocznie prawie tydzień.
DeA za to dostało kręćka i w ciągu trzech dni przysłali mi dwie przesyłki, no to front robót jest.
Dziadek - 2012-10-07, 07:11 Temat postu: [HMS Victory] 16 kwietnia 2012, Etap 57 16 kwietnia 2012
Etap 57
Goście takie cuda wyprawiają ze swoimi Vitkami, że niedługo trzeba się będzie wstydzić wystawiać na forum swojego. Podziwiam ich i zazdroszczę przede wszystkim pietyzmu i szczególnego przykładania się do faktografii w drobiazgach (nie tylko).
Ja robię w oparciu o DeA, a i tak idzie mi to strasznie mozolnie.
Dziadek - 2012-10-07, 07:11 Temat postu: [HMS Victory] 20 kwietnia 2012, Etap 58 20 kwietnia 2012
Etap 58
Kroczek po kroczku do przodu - etap 58.
W tle najniebezpieczniejszy wróg mojego Vitka.
Polakierowałem pokład - dychtunek ołówkiem dużo lepszy niż pisak (można porównać z dolnym pokładem)
I jeszcze podpowiedź.
Dla ułatwienia po wklejeniu czterech deseczek pokładu bojowego od spodu podkleiłem wycięte resztówki do listewek i ścianki okiennej galeryjki. Dużo łatwiej i na jednym poziomie później przykleja się resztę pokładu
Dziadek - 2012-10-07, 07:12 Temat postu: [HMS Victory] 3 maja 2012, Etap 59 - 60 3 maja 2012
Etap 59 - 60
Dalej męczę 59 - 60.
Chyba najbardziej pracochłonne numery do tej pory. Szczególne buble tych numerów to schodnie.
Odległość od pokładu do końca wysokości galerii 17,5 mm.
Grubość pokładu: pokładniki 1,5+deski 2,0=3,5 + odrobina kleju.
Jeszcze kilka fotek
Pozdrawiam
Dziadek - 2012-10-07, 07:12 Temat postu: [HMS Victory] Etap 60 Aktualny stan prac: 60-62 numer tzn. zamknąłem podstawowy etap montażu kadłuba i zaczynam zabawę z masztami.
Etap 60
Dziadek - 2012-10-07, 07:13 Temat postu: [HMS Victory] 10 - 12 maja 2012 Platforma:
Dziadek - 2012-10-07, 07:13 Temat postu: [HMS Victory] Etap 62 Etap 62
Zakończyłem działania na 62.
Dziadek - 2012-10-07, 07:14 Temat postu: [HMS Victory] Maj 2012 Będę kończył uzbrajanie kolumny grotmasztu, więc mogę pokazać kilka fotek:
A tak wygląda efekt końcowy:
Koledzy na tym forum pokazali, iż długość lin mocujących kausze w rzeczywistości była dużo krótsza niż w DeA, ja jednak (kurczowo trzymający się instrukcji) wypośrodkowałem tą długość.
I źle zrobiłem, bo na "etapie 95" DeA przypomniało sobie o tych sercówkach:
W przerwie na schnięcie grotstengi i grotbramstengi prace przygotowawcze.
Szlifowanie tych elementów masztu wykonałem z pomocą wkrętarki akumulatorowej i jako "kolumny tokarki" i owijki z papieru ściernego "jako noża tokarskiego".
Dziadek - 2012-10-07, 07:14 Temat postu: [HMS Victory] Etap 64 Etap 64
Wszystkie elementy grotmasztu potrzebne do jego złożenia gotowe.
Można powoli sklejać.
No i wreszcie grotmaszt gotowy.
Koniec etapu 64.
Dziadek - 2012-10-07, 07:15 Temat postu: [HMS Victory] Etap 65 Etap 65
Grotreja
Ponieważ nie podobały mi się szelki perty wykonane wg. DeA z drutu mosiężnego zrobiłem je z linki. Muszą być mocno usztywnione, a więc trzeba dać więcej kleju CA, a to linkę przebarwia. W dużym zbliżeniu jest to widoczne, ale w "tłumie" lepiej wygląda niż mosiężny pozwijany drucik.
Dziadek - 2012-10-07, 07:16 Temat postu: [HMS Victory] Etap 67- 68 Etap 67- 68
Otaklowanie kolumny fokmasztu
O błędach w instrukcji DeA dotyczących tego tematu piszę w dyskusji.
» Błędy w schematach masztów
http://santisimatrinidad....php?p=3523#3523
Oczywiście grotreja jest położona na platformie tymczasowo.
Dziadek - 2012-10-07, 07:16 Temat postu: [HMS Victory] Etap 69 - 70 Etap 69 - 70
Fokmaszt gotowy
Dziadek - 2012-10-07, 07:17 Temat postu: [HMS Victory] Etap 71 Etap 71
Oczywiście reje są położone tymczasowo na platformach i pozują tylko do tych fotek.
Dziadek - 2012-10-07, 07:18 Temat postu: [HMS Victory] Etap 71 - 72 Etap 71 - 72
Grotmarsreja i fokmarsreja
UWAGA!!! dla korzystających z planów DeA: plany z rejami fokmasztu nie są narysowane w skali 1:84.
http://santisimatrinidad....php?p=3568#3568
http://santisimatrinidad....php?p=3578#3578
Oczywiście reje są położone na platformach tymczasowo.
Dziadek - 2012-10-07, 07:19 Temat postu: [HMS Victory] Etap 73 Etap 73
Grotbramreja i fokbramreja (na fotografiach położone na platformach tymczasowo).
Dziadek - 2012-10-07, 07:20 Temat postu: [HMS Victory] Etap 74 Etap 74
Trochę radosnej twórczości jeśli chodzi o ilość stopni i położenie najwyższego i najniższego, ale "ujdzie w tłumie". Zrobiłem też milimetrowe odstępstwo w szerokości odbojnic ale jak mają chronić moje piękne schody to niech chronią.
Dziadek - 2012-10-07, 07:20 Temat postu: [HMS Victory] Etap 75 Etap 75
To klasyczna terapia zajęciowa.
Szczególnie ważne jest opanowanie (przez wyćwiczenie) techniki skrętek z drutu, który jest akurat bardzo mało odporny na skręcanie. Z tego powodu już na rejach drut zastąpiłem linką, tutaj niestety nie da się od niego uciec.
Dziadek - 2012-10-07, 07:21 Temat postu: [HMS Victory] Etap 76 Etap 76
Na tym etapie wychodzą wszystkie niedoróbki wykonanej wcześniej konstrukcji podpory galeryjki.
Bardzo niejasno opisany we wcześniejszych numerach DeA sposób uzupełnienia listwami podpory galeryjki dopiero teraz staje się oczywisty i kto tego nie zrobił poprawnie, teraz musi ponaklejać dodatkowe listwy licujące się z rufową ścianą galeryjki.
Dla malujących model bejcami, a więc bez wcześniejszego używania szpachli do maskowania nierówności dodatkowym problemem będzie ścisłe dopasowanie elementów "70" do najprawdopodobniej mocniej podszlifowanych końcówek poszycia podpory galeryjki. Powstaje tam niestety szczelina, którą ja np. zakryłem zamiast 1,5 mm - 4 mm listewką. Przy okazji zamaskowałem szpachlę przy pierwszej mocno giętej desce dolnej części poszycia. (Każdy tą nieszczęsną deskę - myślę pamięta)
I jeszcze jedna robótka w tym etapie.
DeA proponowało naklejanie całego elementu na wewnętrzną burtę i później wycinanie nożykiem odcinków zasłaniających furty działowe. Ja dopasowałem gotowe elementy i wklejałem osobno unikając niewygodnego przecinania listewki i ewentualnego jej oderwania od burty (szczególnie tego małego kawałeczka w kąciku).
Dziadek - 2012-10-07, 07:21 Temat postu: [HMS Victory] Etap 77 Etap 77
Platforma bezanmarsu, naświetle i węzłówki pokładu.
Jedyną innowację jaką wprowadziłem to zamiast oklejać papierem i malować "plac" pod naświetle nakleiłem bezpośrednio kawałek czarnej matowej folii samoprzylepnej.
Dziadek - 2012-10-07, 07:22 Temat postu: [HMS Victory] Etap 78 Etap 78
Kolumna bezanmasztu, szafki na flagi.
Dziadek - 2012-10-07, 07:22 Temat postu: [HMS Victory] Etap 79 Etap 79
Bezanbramstenga i bezanbramsaling
Olinowanie wnęki w pokładzie (luku na śródokręciu)
Reling
Stelaż dzwonu
Dziadek - 2012-10-07, 07:23 Temat postu: [HMS Victory] Etap 80 Etap 80
Bezanreja
Bezanbramstenga
Przedni reling wnęki w pokładzie
Bolce wokół bazanmasztu
Reling na pokładzie działowym
Dziadek - 2012-10-07, 07:23 Temat postu: [HMS Victory] Etap 81 Etap 81
Bezanmarsreja i bezanbramreja
(Plan bezanbramrei pokazuje średnicę wałka 5 mm, a powinno być 4 mm - patrz błędy w instrukcji)
Bezanbom i bezangafel
Dodałem oplot (podglądnąłem u angielskiej konkurencji)
Beting szotów stermarsu
Kołnierz masztu, montaż bloku i okuć na pokładzie działowym
Okręt przygotowany do następnego etapu
Dziadek - 2012-10-07, 07:24 Temat postu: [HMS Victory] Etap 82 Etap 82
Pokazuję część numeru 82 bo w połowie tego etapu należy chyba świętować, jako że robotę przy masztach można uznać za zakończoną. Poza tym widok "dzieła" z trzema masztami jest tak kojący że koniecznie relację 82 należy podzielić!
Na tym etapie pracy można ocenić jakość stoczni używanej podczas początkowych prac konstrukcyjnych i poszycia. Miałem tak samo jak i inni pokrzywione elementy kadłuba. Jednak solidna i sztywna stocznia sprawę załatwiła na tyle, że bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji wszystkie trzy maszty trzymają wręcz idealny pion z każdej strony.
Dziadek - 2012-10-07, 07:25 Temat postu: [HMS Victory] Etap 82 cd Etap 82 cd.
Pokrywy furt działowych, zawiasy, olinowanie
Największy problem sprawiło mi wklejenie lin w otwory w poszyciu ??? Robiłem próby z różnymi klejami i liny w (dawałem i tak grubsze) otworach jak kazało DeA 1,5 mm są luźne i nie bardzo chcą się trzymać. Pominąłem klej do drewna bo aby dobrze linkę wkleić trzeba go dać dużo i będzie widoczny po wyschnięciu.
Najlepszym rozwiązaniem okazała się żywica dwuskładnikowa szybkoschnąca (jest idealnie przeźroczysta). Drugą stronę linek w pokrywach gdzie otwór ma 1 mm już bez problemu kleiłem gęstym CA.
Dziadek - 2012-10-07, 07:25 Temat postu: [HMS Victory] Etap 83 Etap 83
Galeryjka
Okna i ramy okienne
Robiłem próby kilku rodzai kleju aby skutecznie i bez paprania przykleić okna do galeryjki. Specjalny klej do okienek Humbrola - ClearFix odpadł w przedbiegach, bo w ogóle nie kleił. Kleje do drewna też słabiutko. Pozostał CA który akurat do tego celu nie jest polecany bo brudzi na biało. Zastosowałem CA gęsty i razem z ekwilibrystycznymi wyczynami aby nie smarował okienek w miarę zdał egzamin. Wszystko co później kleiłem na okienka to też z zastosowaniem gęstego CA.
Podobny problem podejrzewam jest z wymalowaniem przestrzeni pod kolumienki. Dlatego aby takie eksperymenty ominąć nakleiłem bezpośrednio na folię dwa pasy wcześniej pomalowanego forniru 0,6 mm. Przed tymi pracami zeskanowałem na kartonik okienka a następnie zrobiłem szablony co znacznie ułatwia pracę.
Zastosowałem zmianę w stosunku do instrukcji i pionowe listewki pomiędzy oknami patrząc od dołu mają szerokość kolejno 5, 4, 3 mm. Boczne ograniczenia też zamiast 1,5 zamieniłem na 2 mm.
Uwaga - przy takiej zmianie należy dokonać pomiaru pozostawionego bocznego pasa na ozdóbki - min. 8 mm.
Dziadek - 2012-10-07, 13:53 Temat postu: [HMS Victory] Etap 83 cd. Etap 83 (cd.)
Może mnie to źle idzie, ale jeden bok galeryjki robiłem prawie dwa razy dłużej niż część tylną. Na szczęście pozostało tylko obramowanie ozdobne galerii i kolumienki, których jest do przyklejenia ok. 140. Numer 83, to wydaje mi się najbardziej pracochłonny z dotychczasowych, bo do jego końca jeszcze bardzo daleko.
(Pomiędzy rzędy okien bocznej części galeryjki również naklejałem paski forniru, tutaj jednak muszą być od strony dziobowej zeszlifowane "do 0", a część rufowa oklejona dodatkowo pasem pionowym na całej długości od dolnej listwy ograniczającej do górnej).
Dziadek - 2012-10-07, 16:13 Temat postu: [HMS Victory] Etap 83 cd Etap 83 cd.
Poszedłem trochę w szopkę krakowską. Reprymenda "admiralicji" się przydała i jedyne co mogłem z tego przy swoich umiejętnościach wyciągnąć pokazuję niżej. Pocieszam się, że w naturalnych wymiarach wygląda lepiej i lepiej już wyglądał nie będzie.
Dziadek - 2012-10-09, 15:32
Etap 83 - koniec
Pasy dekoracyjne w części rufowej i ławy wantowe bezanu.
Dziadek - 2012-10-12, 19:51 Temat postu: [HMS Victory] Etap 84 Etap 84
Montaż kołkownic wokół pokładu dziobówki.
DeA proponuje po nawierceniu wiertłem 3 mm formowanie do kwadratu otworu nożykiem. Ja robiłem to kwadratowym iglakiem, co wydaje mi się jest dokładniejsze, szybsze i wygodniejsze w robocie.
Dziadek - 2012-10-13, 19:31
Etap 84 cd.
Działa na pokładzie szańcowym.
Wielu modelarzom składającym Victory usytuowanie furt działowych względem pokładu szańcowego sprawi niespodziankę. Furty będą za nisko w niektórych przypadkach nawet do 2 - 3 mm. (DeA przewiduje w instrukcji taki myk, i każe podpiłować armatę)
Podpiłowanie to tolerancja mniej więcej 0,5 mm, więcej wygląda fatalnie. Ja niestety miałem więcej i musiałem działa pozbawić najwyższego "schodka", niższy podpiłować na wypustki lufy i podciąć lekko tył imitując zlikwidowany schodek. Pozbyłem się też klinów. W całości to na szczęście nie jest widoczne.
Jeśli ktoś nie montował na bieżąco dział niech wcześniej dokładnie mierzy, nie będzie musiał ich rozbierać.
Działa najbliższe kabin oficerskich musiałem też pozbawić przedniego kóła, bo nie mieściły się centralnie w furcie. (Jest to zupełnie niewidoczne tak jak i brak taklowania po tej stronie)
Montaż schodni i barier.
Dziadek - 2012-10-15, 17:30 Temat postu: [HMS Victory] Etap 85 Etap 85
Schodnie na pokład działowy
Schodnie DeA tradycyjnie są spieprzone, więc można albo robić od początku nowe, albo w te które "dają" brnąć i nie wściekać się na siebie. Wybrałem drugi wariant. Ponieważ podstawy kolumienek nie mają jak chce DeA 1 mm a 1,2 mm, no to pomimo nawiercania kolejno mniejszymi średnicami jedno ramię schodni rozkruszyło mi się w rękach. Taki materiał!
Dodałem sobie trochę roboty i poprzez dolne otwory kolumienek przepuściłem balustrady. Wyszło całkiem przyzwoicie.
Dziadek - 2012-10-16, 09:38 Temat postu: [HMS Victory] Etap 85 cd Etap 85 cd.
Toalety dla oficerów i dziobowa ściana grodzi
Dziadek - 2012-10-20, 08:03 Temat postu: [HMS Victory] Etap 86 Etap 86
Podpory bukszprytu i pachołki.
Montaż elementów konstrukcyjnych galionu.
Montaż tych elementów jest trudny. Są kruche i należy bardzo uważać aby ich nie połamać.
Na tym etapie należy zwrócić uwagę na rozstaw listewek ozdobnych przymocowanych do łuku galionowego (patrz dyskusja i problemy).
Dziadek - 2012-10-22, 10:31
Etap 86 cd.
Bolce oczkowe w części dziobowej, platforma galionowa, dekoracje łuku galionowego i wykończenie nadburcia pokładu dziobówki.
Dziadek - 2012-10-23, 19:29
Etap 87
Gretingi dziobówki, wyciąg z kambuza, bolce oczkowe.
Gretingi pokładu rufówki, bolce oczkowe.
Naktuz
Dziadek - 2012-10-25, 11:00 Temat postu: [HMS Victory] Etap 87 / Montaż ław wantowych Etap 87 cd.
Montaż ław wantowych
Trudny etap i nie dający niestety satysfakcji z wykonanej pracy, bo po prostu elementy konstrukcyjne otrzymane w ramach kolekcji i w zasadzie z góry założony plan, że trzeba przez to przebrnąć, to wyznacznik tego etapu. (patrz "błędy").
Dziadek - 2012-10-27, 10:03 Temat postu: [HMS Victory] Etap 88 Etap 88
Mocowanie wantowników
Jestem zadowolony, że to już zrobiłem. Szablon (dwie sklejone deseczki) proponowany przez DeA daje wymiary umowne i aby jako tako wszystko wyglądało poszczególne oczka należy w zasadzie pojedynczo dobierać do miejsca w którym się znajdują (ustawienie wantowników pod kątem z uwzględnieniem want). Jest to robota żmudna i pochłaniająca wiele czasu. Efekt końcowy taki jak na fotografiach. Mam ten komfort, że robię ściśle wg instrukcji DeA, a oni mają tak samo to spieprzone.
Dziadek - 2012-10-29, 09:37
Etap 88 cd.
Przygotowanie bukszprytu
W opisie przygotowania tego elementu bardzo mało zwraca się uwagę na centrowanie w czasie poszczególnych etapów prac. Na planie jest wzornik centrujący. Jeśli ktoś po rutyniarsku podejdzie do zagadnienia i zapomni o centrowaniu to właśnie przy wykonaniu pierwszego elementu bukszprytu "poniesie karę".
Jak zwykle w planach DeA musi się popisać. Dwie deseczki o których mowa na str. 13 rys. 19 i 20 mają długość po ok. 24 mm. Na tej samej stronie w rys. 23 jest odwołanie do planu odnośnie wiercenia w nich otworów. Tylko że na planie te deseczki urosły już do 29,19 mm.
Dziadek - 2012-11-04, 14:22 Temat postu: [HMS Victory] Etap 89 Etap 89
Montaż bukszprytu
Dziadek - 2012-11-05, 16:38
Etap 89 cd.
Karonada i jej ustawienie na pokładzie
Elementy dekoracyjne pawęży
Na te elementy jest bardzo mało miejsca (wcześniej już o tym pisałem). W niektórych wypadkach odlew trzeba będzie odrobinę podszlifować. Radzę to robić delikatnie pilniczkiem, gdyż użycie np. miniszlifierki, szczególnie na wysokich obrotach powoduje rozgrzanie w miejscu szlifowanym elementu i takie naprężenia, że ten w miejscach zimnych się rozkrusza w rękach!
Dziadek - 2012-11-06, 17:25 Temat postu: [HMS Victory] Etap 90 Etap 90
Wykończenie pokładu rufówki
Detale galerii rufowej i herb
Byłem prawie zdecydowany wymalować herb na kolory proponowane przez DeA. Jednak rzutem na taśmę (przy dużym udziale Karrex'a ) zdecydowałem utrzymać herb w tonacji całej (mojej) galeryjki. Wyszło całkiem przyzwoicie.
Rada dla tych, którzy będą wykonywać na rufie żurawiki (opcja - opis w numerze 91). Myślę że przed przyklejeniem bocznych mocno zaokrąglonych ozdobników w narożnikach galeryjki wygodniej będzie na tym etapie wykonać otwory pod żurawie. Może się okazać, że otwory będą kolidować z ozdobną listewką, a tak można ją będzie odpowiednio dopasować.
Dziadek - 2012-11-17, 07:30
Etap 91
Blindreja i oberblindreja
Belka żurawia i listwy ozdobne galerii
Listewki ozdobne są wykonane ze sklejki. Sprawdziłem - można je śmiało gotować, wyginać na gorąco, nic im się złego nie dzieje.
Jako opcję na tym etapie można wykonać żurawiki rufowe. Ja jednak ich nie montuję zostawiając miejsce na latarnie, które tam będą wystarczającą "ozdobą".
Dziadek - 2012-11-19, 10:50
Etap 92
Detale pokładu rufówki
Zamocowanie topenant
Zarabianie oczek na końcach topenant jest utrudnione z racji małej ilości miejsca od masztu. Dlatego ułatwieniem będzie wykorzystanie taśmy maskującej i igły krawieckiej. Tą samą metodę można później zastosować do zarabiania jufrsów.
Zamocowanie want
Należy zwrócić uwagę na wiązanie węzła prostego mocującego wanty. Po prostu trzeba pamiętać aby węzeł po drugiej stronie masztu wiązać odwrotnie. Wtedy po jednej i drugiej stronie będą się jednakowo "ładnie układały". W innym wypadku po jednej ze stron węzły będą "wypuszczały wantę do góry".
Dziadek - 2012-11-20, 07:41
Etap 92 cd.
"Zaplatanie" jufersów
Udoskonaliłem sobie pracę na tym etapie używając krokodylka i igły krawieckiej.
Po lekkim napięciu wanty na jufersie przymocowanym szablonem (instrukcja DeA) krokodylkiem zaciskałem tuż przy jufersie nici wanty. Tym sposobem problem długości wanty jest załatwiony. W odległości 15 mm od jufersa naklejałem na wantę taśmę maskującą i usztywniałem igłą wprowadzając ją przez krokodylka do styku z jufersem. Tak usztywniona "konstrukcja" jest już bardzo łatwa do "zarabiania" nicią 0,15 mm. Owijanie zaczynałam tuż przy naklejonej taśmie, co po ściśnięciu i zaciśnięciu nici daje wymiar owijki ok. 12 mm.
Dziadek - 2012-11-22, 17:01
Etap 92 cd.
Gdyby przeliczać czas pracy na poszczególnych etapach na pieniądze, to to zdjęcie jest jednym z najkosztowniejszych. Papierki utrzymujące kolejność want z "oprawionymi" jufersami, myślę będą dla każdego kto dotrze do tego etapu widokiem bardzo kojącym.
Dziadek - 2012-11-24, 19:25
Etap 93
Montaż pierwszych siatek zabezpieczających
Podpory siatek kleiłem klejem CA a po wyschnięciu dodatkowo żywicą dwuskładnikową. Drut mosiężny również kleiłem żywicą. Klejenia i tak nie będzie widać, a ten sposób zabezpieczenia usztywniał na tyle elementy, że tworzą samodzielną konstrukcję i można bez obawy o uszkodzenie przyszywać siatki.
Pomimo wysiłków Karreksa i moich nie znaleźliśmy "sposobu - myku" na wyeliminowanie szycia nicią siatek do mosiężnych poręczy. Wygląda to niezbyt estetycznie na zdjęciach. Nie brałem jednak pod uwagę, że te robione są z dużym przybliżeniem i w rzeczywistości jest całkiem przyzwoicie. Jednym zdaniem okręt nie traci na "urodzie" z tymi siatkami, a robota przy tym jest z gatunku Szewczyka Dratewki.
Dziadek - 2012-11-28, 07:37
Etap 93 cd.
Montaż pozostałych siatek zabezpieczających
Są prace przy modelu "wdzięczne", czasem bardzo trudne, ale zawsze dające zadowolenie i satysfakcję. Tym razem trafiłem na zadanie przy którym można się ze...ć. To jest oczywiście moje indywidualne odczucie. Jeśli można budowę okrętu podzielić na dwie fazy "przedsiatkową" i "posiatkową" to ja przebrnąłem do tej drugiej i żyję.
Dziadek - 2012-12-01, 07:51 Temat postu: [HMS Victory] Bukszpryt, przewiązy (gammoning) Etap 93 cd.
Montaż bukszprytu
Podobnie jak podczas składania bukszprytu przy jego montażu stosowałem klocek dystansowy 5 mm aby skośne elementy bukszprytu były w pionie.
Instrukcja DeA w kwestii wzmocnienia liną mocowania bukszprytu jest taka:
"Drugi (dłuższy) koniec nici owiń pięć razy wokół bukszprytu i przełóż go przez szczelinę.
Nić powinna ściśle przylegać i wypełniać wycięcie w bukszprycie (patrz małe zdjęcie)".
Zdjęcia są mało wyraźne i po dobrym wpatrzeniu się widać wewnątrz łuku galionowego przewężenie w tej "taśmie olinowania". Podczas wykonywania tego etapu można się zorientować, że zaokrąglone wzmocnienie łuku wymusza odwrotne układanie nici w podłużnym otworze w stosunku do wnęki bukszprytu.
http://img507.imageshack....1kopiowanie.gif
zdjęcie Marka zniknęło - daję zastępstwo ilustrujące zasadę
Po zamontowaniu bukszprytu okręt wydłuża się o ok. 40 cm i trzeba będzie się przyzwyczaić do jego nowych wymiarów, gdyż nieuwaga może być bardzo niebezpieczna dla bukszprytu.
Dziadek - 2012-12-15, 19:19
Etap 94
Mocowanie topenant
(na fokstendze i grotstendze)
Jufersy mocujące stenwanty
Do tego etapu prac pomocne jest wykonanie z byle czego stojaka na maszty średnica 8 i 10 mm, który po położenie np. na krześle obniży nam "pole operacyjne" i umożliwi pracę "na siedząco"
Dziadek - 2012-12-17, 20:13
Etap 94 cd.
Mocowanie stenwant i wyposażanie w jufersy
Obraz kompletu "żółtych papierków" utrzymujących wanty w należytej kolejności na wszystkich masztach to zwycięstwo setek małpich ruchów nad intelektem człowieka. Myślę, że po zrobieniu tego może być tylko lepiej.
Dziadek - 2012-12-18, 19:12
Etap 94 cd.
Przygotowanie latarni rufowej i latarni grotmasztu
Latarnie gotowe. Oczywiście tradycja DeA została podtrzymana i jedna latarnia mniejsza niestety miała podstawę od dużej - reklamacja i wiadomy czas oczekiwania. Dlatego zdjęcie bez brakującej jednej małej latarni.
Dziadek - 2012-12-21, 15:11
Etap 95
Hamaki
Hamaki w ilości ok. 140 sztuk zwinąłem z własnego poczucia obowiązku względem instrukcji DeA. Ułożyłem je wszystkie na wskazanym miejscu, oczywiście sfotografowałem.
Ich los jednak nie jest pewny jako że kolidują z moim mało wysublimowanym poczuciem estetyki. Wydaje mi się po prostu, że oszpecają wizerunek modelu. Dodatkowo na naszym forum pojawiają się coraz to nowe fotografie modeli znanych zagranicznych modelarzy, którzy te wątpliwe ozdoby też pominęli.
Haki abordażowe
Dla wzmocnienia i ozdoby pierścieni z taśmy maskującej założyłem obręcze mosiężne wykonane z resztek pozostałych po odcięciu podpór pod siatki ochronne.
Dziadek - 2012-12-28, 07:26
Etap 95 cd.
Naciągnięcie want
Na tym etapie zgodnie z instrukcją przerobiłem długość lin mocowania "sercówek" do ok. 8 mm.
Dziadek - 2012-12-31, 14:44 Temat postu: [HMS Victory] Etap 95 cd. Etap 95 cd.
Mocowanie wyblinek
Zamocowanie podwantek marsu
Ustawienie na pokładzie drugiej kanonady
Kanonadę zrobiłem ale nie ustawiłem ponieważ różni się lufą od od karonady otrzymanej z zeszytem 3 (ustawionej na etapie 89). Czekam na reklamację.
Etap 95 wymaga kilkanaście dni po kilka godzin dziennie pracy. Nudnej bo powtarzalnej w setkach jednakowych czynności i ruchów. Słowa te kieruję do kolegów rozpoczynających zabawę z nowymi modelami o tej trudności, którzy sobie wyobrażali wykonanie np. HMS Sovereigna w parę tygodni czy miesięcy z pomagającymi żonami w tle.
Dziadek - 2013-01-06, 19:42 Temat postu: [HMS Victory] Naciągnięcie stenwant
Etap 96
Naciągnięcie stenwant
Dziadek - 2013-01-07, 17:09
Etap 96 cd.
Montaż drzewc pomocniczych bukszprytu i siatka ochronna
Dziadek - 2013-01-08, 10:53
Etap 96 cd.
Taklowanie grotsztagu i grotsztagu ruchomego
W miejscu gdzie przez pojedynczy otwór w gretingu powinien przechodzić sztag ruchomy w wielu wypadkach (tak jest u mnie) znajduje się środkowa podpora gretingu. Należy się więc przygotować na wiercenie wiertłem 2 mm otworu w podporze aby można było przeprowadzić sztag (strona 12, rysunek 5).
Na stronie 13, komentarz i rysunek 9 i 10 pokazuje aby luźny koniec nici po zawiązaniu "sercówki" był długi na 20 mm. W rzeczywistości tym końcem nici należy zrobić owijkę ok. 10 oplotów na około pozostałych dwóch nici. Dlatego należy pozostawić ten koniec możliwie jak najdłuższy a minimum 200 mm.
Mocowanie okapników
Dziadek - 2013-01-12, 19:59
Etap 97
Grotsztag i grotsztag ruchomy
Foksztag i foksztag ruchomy
Dziadek - 2013-01-16, 10:05
Etap 97 cd.
Łączenie sztagów ze sztagami ruchomymi
Bezansztag i bezansztag ruchomy
Dziadek - 2013-01-18, 20:03
Etap 97 cd.
Montaż i taklowanie pokryw furt działowych
To jeden z etapów prac, który eliminuje z zabawy modelarskiej młodych, a przede wszystkim niecierpliwych osobników. 60 pokryw furt i 60 oraz jeszcze częściej 120 jednakowych czynności powtarzanych w kilkudziesięciu seriach. Ja już przez to przebrnąłem i zbliżam się do jubileuszowego 100-nego etapu.
Dziadek - 2013-01-20, 17:33
Etap 98
Grotstensztag i grotstensztag ruchomy
,
Grotbramstensztag
Dziadek - 2013-01-21, 10:25
Etap 98 cd.
Bezanstensztag
Bezanbramstensztag
Latarnia admiralska
Ostanie obrazki przed zakładaniem żagli.
Dziadek - 2013-01-21, 19:44
Etap 98 cd.
Zakładanie grotsztaksla
Uczę się nazewnictwa. Czytam instrukcję po kilka razy. Z trudem przychodzi mi zrozumienie w tym wypadku słowa pisanego. No a robota na zasadzie przyrośniętych pensetek do obu rąk.
Dziadek - 2013-01-23, 19:53
Etap 99
Zakładanie grotstensztaksla
Dziadek - 2013-01-24, 19:17
Etap 99 cd.
Fokstensztag i fokstensztag ruchomy
Fokbramstensztag i fokbombramstensztag
Dziadek - 2013-01-26, 16:16
Etap 100
Szczęśliwe dotarcie do tego etapu powinno się uczcić. Jak wydanie 100-nego zeszytu uczciło DeA opiszę za chwilę.
Montaż atrap luf małych dział
Tutaj okolicznościowy prezent.
Na grotmaszcie wiązaliśmy trzy "sercówki" w miejscach dokładnie wyrysowanych na planie. Ponieważ większość z nas wydłużyła liny utrzymujące te "sercówki" za przykazem DeA skracaliśmy je do 8 mm. Teraz gdy maszt jest opleciony wieloma nićmi "różnej maści" a sercówki na sztywno do niego przymocowane i podejście jest fatalne gdzie górna "sercówka" jest mocowana pomiędzy drugim a trzecim oplotem masztu zdziwione DeA radzi:
Oczywiście wątpię aby ktoś tam miał tyle luzu aby z rady skorzystać. Kończy się to cięciem nici i ekwilibrystycznym wiązaniem pod policzkami masztu "sercówki" od nowa .
Dziękujemy DeA, że pomimo podeszłego wiekiem jubileuszu trzyma formę!
Zakładanie bezansztaksla
Dziadek - 2013-01-27, 17:49
Etap 100 cd.
Zakładanie bezanstensztaksla
U góry po prawej stronie znajduje się nieszczęsna trzykrotnie przerabiana sercówka.
Dziadek - 2013-01-29, 17:17
Etap 100 cd.
Windrepy na fokmaszcie i grotmaszcie
Windrepy na bezanmaszcie
Dziadek - 2013-02-02, 15:52
Etap 101
Bramstenwanty
Dziadek - 2013-02-09, 10:23
Etap 101 cd.
Wyblinki na stenwantach
Dziadek - 2013-02-11, 12:03 Temat postu: [HMS Victory] Wyblinki Etap 101 cd.
Wyblinki na wantach fokmasztu
Wyblinki na podwantkach fokmasztu
Dziadek - 2013-02-11, 19:33
Etap 101 cd.
Wyblinki na wantach i podwantkach grotmasztu i bezanmasztu
Dziadek - 2013-02-13, 09:05
Etap 101 cd.
Wyblinki na masztach
Przeszedłem test cierpliwości chyba najcięższy w życiu. Trudno mi sobie wyobrazić wiązanie węzełków na wantach w takiej ilości (policzyłem je - 2868 ) Pomimo uproszczenia w postaci przeszywania igłą (tutaj ogromna trudność przewleczenia igły przez utwardzone klejem oploty jufersów) przebrnięcie etapu w możliwie krótkim czasie jest bohaterstwem.
W nagrodę po dokonaniu tego wyczynu okręt wizualnie zmienia się w potęgę.
Dziadek - 2013-02-15, 19:16 Temat postu: [HMS Victory] Paduny Etap 102
Taklowanie padun fokmasztu
Paduny boczne i paduny ruchome
Bombramstenpaduny, paduny stałe, bramstenpaduny
Dziadek - 2013-02-18, 10:29 Temat postu: [HMS Victory] Etep 102 / Paduny grotmasztu Etep 102 cd.
Paduny grotmasztu
Dziadek - 2013-02-18, 19:19
Etap 102 cd.
Paduny bezanmasztu
Zakładanie i napinanie ostatnich sztagów
Dziadek - 2013-02-19, 10:50
Etap 102 cd.
Zakładanie grotbramsztaksla
Dziadek - 2013-02-20, 19:20
Etap 103
Zakładanie bezanbramsztaksla
Dziadek - 2013-02-21, 20:02
Etap 103 cd.
Zakładanie kliwra
Mam nadzieję że go dobrze założyłem. Problem jest w tym że kliwer i utkliwer są podobne kształtem i niewiele różnią się wymiarami. Kliwer wg. instrukcji jest większy i chyba tak jest. Ale już na stronie czołowej każdego zeszytu na gotowym modelu utkliwer czyli ten pierwszy jest większy. Na fotografiach modeli w Google też jest raz tak, a raz tak. Ponieważ robię wg. instrukcji więc się do niej zastosowałem, choć podejrzewam że chińskie malutkie rączki dziecięcych szwaczek spieprzyły kształt mojego kliwra.
Dziadek - 2013-02-22, 17:12
Etap 103 cd.
Kliwra założyłem niestety źle. Tak wygląda po przeróbce:
Ten żagiel niestety jest fatalnie uszyty przed założeniem zamiast mieć kształt nieregularnego trójkąta miał wygląd solidnie wygiętego rogala. Żagiel prawidłowo założony można identyfikować po równoległym ułożeniu przeszyć wzdłużnych do najdłuższego boku i sztagu.
Zakładanie utkliwra
Też źle uszyty i na dodatek rogal odwrotny niż kliwer. Dlatego paskudnie się układają.
Dziadek - 2013-02-23, 14:30
Etap 103 cd.
Mocowanie latarni
Dziadek - 2013-02-23, 19:36
Etap 103 cd.
Zamocowanie drzewc bezanu i zakładanie bezanu
Moim zdaniem przymasztowe zakończenia bomu i gafla (kły obejmujące maszt) pomimo dokładnych opisów i zdjęć w zeszycie 81 są odwrotnie montowane. Przecież bezanmaszt pod platformą jest łącznie z jego wzmocnieniami szerszy niż w części przypokładowej. A rozstaw kłów praktycznie jest odwrotny. Zrobiłem wg. instrukcji jednak bez przekonania.
Dziadek - 2013-02-25, 06:59
Etap 104
Sztagi dziobowe i watersztagi
Dziadek - 2013-02-25, 19:43
Etap 104 cd.
Napinanie sztagów delfiniaka
Dziadek - 2013-02-26, 08:17
Etap 104 cd.
Zakładanie blindy i oberblindy
Dziadek - 2013-03-06, 19:54
Etap 105
Jestem bohaterem. Nie dlatego, że udało mi się założyć pierwszy żagiel "poprzeczny", ale dlatego że udało mi się zrozumieć tekst pisany w instrukcji zakładania tego żagla. Z następnymi będzie łatwiej, bo już wiem o co chodzi.
Zakładanie foka
Więźba rei ruchomej
Poprowadzenie lin na żaglu
Dziadek - 2013-03-07, 10:46
Etap 105 cd.
"Powiesiłem" foka. Dla orientacji ile jest przy tym pracy:
- należy przywiązać prawie 30 różnej długości nitek, niektóre z bloczkami
- zużywa się na to 17 m nici różnej grubości
- czas pracy ok. 15 godzin
Fok nie jest największy na tym maszcie i okręcie, ale technika zakładania następnych niezależnie od wielkości jest podobna i wymaga prawdopodobnie tyle samo czasu pracy, albo więcej.
Taklowanie fokrei
Dziadek - 2013-03-08, 15:32 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 106 Etap 106
Zakładanie fokmarsla
Montaż więźby rei ruchomej
Prowadzenie lin na żaglu
Dziadek - 2013-03-18, 19:36 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 106 Etap 106 cd.
Zamocowanie brasów
Dziadek - 2013-03-19, 20:10 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 107 Etap 107
Zakładanie fokbramsla
Taklowanie fokbramsla
Dziadek - 2013-03-21, 20:22 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 107 Etap 107 cd.
Mocowanie topenant i brasów
Dziadek - 2013-03-23, 20:15 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 107 Etap 107 cd.
Taklowanie bezanu
Szoty sztaksli
Dziadek - 2013-03-24, 06:46 Temat postu: Zeszyt 108 Etap 108
Zakładanie grota
Dziadek - 2013-03-24, 06:47 Temat postu: Zeszyt 108 Etap 108 cd.
Układ lin na żaglu i na rei
Dziadek - 2013-03-24, 06:47 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 108 Etap 108 cd.
Dziadek - 2013-03-24, 16:44 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 108 cd. Etap 108 cd.
Dziadek - 2013-03-25, 11:37 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 108 - działa Etap 108 cd.
Ustawienie dział na pokładzie dziobówki
Dziadek - 2013-03-25, 11:37 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 109 Etap 109
Montaż kutra o długości 5,5 metra
Dziadek - 2013-03-29, 19:24 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 109 / Kuter cd. Etap 109 cd.
Dziadek - 2013-04-02, 16:40
Etap 109 cd.
Montaż figury galionowej
Dziadek - 2013-04-03, 19:58
Etap 109 cd.
Taklowanie blindy
Dziadek - 2013-04-04, 19:48
Etap 110
W relacji z zakładania żagli z racji powtarzalności poszczególnych działań przy kolejnych rejach i żaglach ograniczę do widoków ogólnych lub ciekawych ilość fotografii. Myślę że bez uszczerbku dla relacji. Elementy jednostkowe lub nowe oczywiście postaram się relacjonować po staremu. Według wyliczeń "picasa" w dziś przedstawianej relacji dotyczącej wyłącznie HMS Victorty wklejam 1000-sięczne zdjęcie
Zakładanie grotmarsla
Dziadek - 2013-04-07, 19:24 Temat postu: [HMS Victory] Zakładanie oberblindy Etap 110 cd.
Zakładanie oberblindy
Dziadek - 2013-04-22, 09:07 Temat postu: Zakładanie oberblindy cd. Etap 110 cd.
Dziadek - 2013-05-03, 17:15
Etap 111
Zakładanie grotbramsla i olinowanie ruchome
Dziadek - 2013-05-04, 11:26
Etap 112
Podnoszenie bezanrei
Tak jak już wspominano na tym forum bezanreja nie jest otaklowana żaglem. Na bazanmaszcie mocuje się wg. instrukcji tylko reję.
Olinowanie ruchome bezanrei
Dziadek - 2013-05-07, 16:49
Etap 112 cd.
Zakładanie bezanmarsla
Zamocowanie brasów
Dziadek - 2013-05-10, 19:45
Etap 113
Zakładanie bezanbramsla
Poprowadzenie lin na bezanbramslu
Buliny na bezanmaszcie
Na tym etapie można świętować wciągnięcie na maszt ostatniego żagla.
UFFFFFFFFF !!!
Dziadek - 2013-05-12, 11:50
Etap 114
Zamocowanie kotwic
Brasy blindrei i oberblindrei
Dziadek - 2013-05-19, 19:12
Etap 15
Taklowanie bulin grota i foka
Montaż pinasy długości 8,5 metra
Dziadek - 2013-05-22, 10:16 Temat postu: [HMS Victory] Etap 116
Przygotowanie żurawików pokładu rufówki
Taklowanie żurawików
Dziadek - 2013-05-23, 06:24 Temat postu: [HMS Victory] Łodzie okrętowe Instrukcja w numerze 120 proponuje "piętrowe" układanie łodzi okrętowych. Aby nie zasłaniać barkasu kutrem drugą parę żurawików ustawiłem w położenie poziome i tak jak jest na okładce zeszytów kolekcji powieszę na nich kuter.
Dziadek - 2013-05-25, 16:51 Temat postu: [HMS Victory] Etap 117 Etap 117
Montaż dolnych wytyków
W temacie "błędy..." opisałem problem z montażem wytyków. Podjąłem próbę ucięcia metalowych zakończeń podpór, ich podmiany i przyklejenia. Pewno by się to nie udało, ale!!! Podczas nacinania od spodu metalowej końcówki podpora nagrzała się prawdopodobnie powiększyła i wyraźnie klej puścił. Kleszczykami, ruchami dentysty przy wyrywaniu zęba udało mi się zdjąć jedną podporę. Tym samym sposobem potraktowałem pozostałe i wytyki mogły ładnie "usiąść" na właściwym miejscu.
Montaż beczek
Osadzanie bolców oczkowych w kadłubie
Szoty i halsy dolnych żagli
Dziadek - 2013-05-26, 20:00 Temat postu: [HMS Victory] Zeszyt 117 cd. Osadzanie bolców oczkowych w kadłubie
Szoty i halsy dolnych żagli
cd.
Dziadek - 2013-05-30, 09:14
Etap 118
Montaż barkasu
Prace wykończeniowe przy barkasie, kutrze 5,5 m i pinasie
Dziadek - 2013-06-03, 18:03
Etap 119
Założenie łańcuchów na płetwę steru
Wykończenie kutra 5,5 m
Kuter zawiesiłem na żurawikach po stronie bakburty (eksponowanej w gablocie)
Na dziobie wkleiłem bolec oczkowy, natomiast na rufie X 2 i linkę łączącą aby ominąć ster.
Wykończenie barkasu i pinasy
Dziadek - 2013-06-04, 11:41
Etap 119 cd.
Zakładanie atrap luf armatnich
Na koniec działań przy okręcie jeszcze jeden prezent od DeA.
Nie znalazłem aby w instrukcji od początku pisano coś o pierwszej furcie działowej dolnego pokładu. O ile pamiętam była alternatywa, albo ją zamknąć albo zostawić otwartą. Jeśli ktoś wybrał drugi wariant to teraz musi środek pomalować, wywiercić pod dużym kontem otwór na atrapę (tam jest już duże załamanie dziobu) i dopiero wklejać lufę.
Przecież można było jednym słowem dużo wcześniej powiedzieć, że jeśli nie zamykasz furty, to rób nieszczęśniku z nią to samo co z pozostałymi bo my tam nic innego nie planujemy.
Dziadek - 2013-06-11, 19:56
Etap 119 cd.
Podnoszenie flag
Dziadek - 2013-06-11, 20:12
Etap 120
Podnoszenie flag
Wykończenie łodzi i umieszczenie na pokładzie
Nazwa
Podstawka
To przedostatni post w tej relacji. Po wyprowadzeniu Vitka z mojej dziupli (w sumie bardzo skomplikowana operacja), przewiezieniu (też nie takie proste) do miejsca docelowego zrobię mu wreszcie jakieś okazałe fotki, nakryję gablotą, znowu fotki i tak oto Koledzy dobrnę do końca ZADANIA i tej relacji.
Dziadek - 2013-06-15, 16:44 Temat postu: [HMS Victory] Etap ostatni - ekspozycyjny
Etap ostatni - ekspozycyjny
Metalowe podpory do podstawki przykleiłem dwuskładnikową żywicą i tym samym klejem zamocowałem stępkę okrętu na podporach. Całość sztywna i wystarczająco stabilna nawet przy ewentualnych zabiegach "czyszcząco-porządkowych".
Gablota
To już koniec mojej przygody z HMS Victory na tym Forum. Nie wiem jak długo relacja będzie tutaj eksponowana. Są osoby zarejestrowane, ale z różnych przyczyn nie biorące czynnego udziału w tworzeniu forum, niemniej bardzo korzystające m.in. z mojej relacji (spotykam się z ciepłym przyjęciem na drodze prywatnej korespondencji i apelami o pozostawienie relacji). Dlatego proszę kolegów administrujących Forum o pozostawienie obojętne w jakiej formie relacji na możliwie długi czas.
|
|