|
SHIPMAN FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO |
|
Techniki modelarskie - Zamocowanie want
Karrex - 2012-11-19, 15:32 Temat postu: Zamocowanie want Wiązanie want
Mocowanie want wg instrukcji z kolekcji to znów uproszczenie.
Jak to powinno przebiegać zilustruję rysunkiem dołączonym (przez Emila) do kolekcji Santisima Trinidad:
Jak to wynika z pierwszego zdania jest to porada dla bardziej zaawansowanych modelarzy, waloryzujących model z zestawu.
RyszardW napisał/a: | ...
Jeżeli chcesz wykonać wanty dosyć wiernie, to 1 want jest ciasno okręcony cienką nitką na całej długości, natomiast pozostałe tylko na odcinku styku z topem masztu. Wanty są lewoskrętne, więc koniec wanta odkładany jest na jufersie z prawej strony do przodu z lewej do tyłu.
[...]
Dla małych jednostek stosowano liny prawoskrętne na większych lewoskrętne. Dla lewoskrętnych, want odkładano z prawej strony burty stojąc na pokładzie do przodu z lewej do tyłu. Dla lin prawoskrętnych odwrotnie.
... |
Jufersy, do których przymocujesz wanty
Owijka na wancie przy jufersie wg instrukcji w kolekcjach też jest uproszczeniem:
http://santisimatrinidad....php?p=4671#4671
wanta była wiązana 3 owijkami, a nie jedną długą jak w instrukcji:
I powinno to wyglądać tak:
Powtórzę jeszcze za instrukcją, aby wszystkie jufersy były w jednej linii (na jednej wysokości) i układ kip tak jak na ilustracjach w tym wątku.
Tarlepy
W XVIII i pocz. XIX w. linka (naciągu) powinna iść w "trójkątny otwór nad jufersem, powstałym po wiązaniu wanty", potem kilka razy (6 - 8) owinięta wokół wanty, połsztyk i owijka końcówki wokół wanty
Amsterdam
tarlepy, wyblinki
Zobacz też:
» Jufers / Talrep
http://santisimatrinidad....topic.php?t=358
» Wyblinka
http://santisimatrinidad....php?p=1516#1516
» [HMS Victory] Olinowanie
http://santisimatrinidad....php?p=3833#3833
http://santisimatrinidad....php?p=3913#3913
|
|