SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Galeon Adler von Lübeck, 1566 - 1581
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-12-04, 22:28   Galeon Adler von Lübeck, 1566 - 1581

Adler von Lübeck



Adler von Lübeck został zbudowany podczas trwania Wojny Północnej (1563-1570), w której to Hanza na czele z Lubeką w przymierzu z Danią, prowadziły na Bałtyku i Morzu Północnym wojnę przeciwko Szwecji.

Położenie stępki miało miejsce 1565 roku pod kierunkiem szkutnika, mistrza w budowie statków Sylvestra Francke w stoczni Wallhalbinsel w Kilonii na zlecenie miasta Lubeki. Budowa trwała dwa lata i statek był gotowy do służby. Jako typ zaliczany jest do galeonów, miał jednak wiele cech wspólnych z wcześniejszą karaką, jak wysokie nadbudówki (dziobową i rufową) oraz pękaty kadłub. Wygląd okrętu i jego dokładne wymiary znane są z zapisów XVII-wiecznego kronikarza Lubeki Petera van der Horst'a, a uzbrojenie okrętu zostało szczegółowo opisane przez Hansa Frese w XVI-wiecznej książce dotyczącej ówczesnej artylerii.

Głównym przeznaczeniem okrętu miała być eskorta konwojów hanzeatyckich statków handlowych, jednak nigdy nie został użyty bojowo, ponieważ w momencie kiedy był gotowy do służby, Hanza rozpoczęła negocjacje pokojowe ze Szwecją. Adler von Lübeck został w 1569 roku okrętem flagowym Lubeki pod dowództwem przyszłego burmistrza tego miasta Johanna Brokesa. Po zawarciu Pokoju w Szczecinie (1570), utrzymanie tak wielkiego i kosztownego okrętu wojennego było nieekonomiczne, nawet dla bogatego hanzeatyckiego miasta jakim była XVI-wieczna Lubeka. Adler von Lübeck został przebudowany na frachtowiec do handlu solą z państwami Półwyspu Iberyjskiego.

Mający znaczną ładowność (1250 ton) statek zaczął służbę handlową, paradoksalnie jednak jego wielkość była jednak bardziej wadą niż zaletą. Adler von Lübeck był kosztowny w eksploatacji, jego olbrzymie (jak na możliwości XVI-wiecznych portów) rozmiary, przede wszystkim znaczne zanurzenie, utrudniały rozładunek i załadunek towarów. Ponadto okazało się, że kadłub przecieka. W tej sytuacji, po ocenie szkód, uznano, że lepiej będzie wycofać go ze służby i sprzedać. Miało to miejsce po zawinięciu do Lizbony w roku 1581, gdzie Adler von Lübeck został rozebrany.


Model w Deutsches Museum w Monachium

Dane:

Stocznia: Wallhalbinsel
Wodowanie: 1566 rok
Los okrętu: sprzedany i rozebrany w 1581 roku
Dane taktyczno-techniczne:
Wyporność: 2000 ton
Długość: 78,30 m (całkowita); 64,00 m (od dziobu do galerii na rufie)
Szerokość: 14,50 m
Zanurzenie: 5,30 m
Napęd żaglowy 3-masztowy (łączna powierzchnia żagli 1795 m²)
Uzbrojenie:
138 dział z brązu:
 8 × 48 funtowych
 6 × 24 funtowe
 26 × 10 funtowowych
 4 × 5 funtowe
 8 × 3 funtowowych
działa z żeliwa:
 10 × 6 funtowowych
 40 × 1½ funtowowych
 36 × różnego wagomiaru
Załoga ok. 1000 osób (350 marynarzy i 650 żołnierzy)

żródło: internet

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu