SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Imitacja uszczelnienia
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-06-20, 11:20   Imitacja uszczelnienia

Na współczesnych żaglowcach wykonuje się uszczelnienia z sikaflexu - elastyczna, poliuretanowa masa uszczelniająca (tu temat dla kolegów bardziej obeznanych).
Fotki ze współczesnych żaglowców dla zilustrowania tematu (przy okazji ilustrują kołkowanie):

Dar Młodzieży



Mir



Siedow - przykład pokładu, gdzie brak tego uszczelnienia.




Gdy byłem na pokładzie Siedowa w październiku 2018 r. miał już pokłady wymienione z nowym uszczelnieniem.

Imitacja uszczelnienia

Jest kilka sposobów wykonania imitacji uszczelnienia pokładów i plankowania. Technikę którą wybierzemy trzeba uzależnić od skali modelu np. w skali od 1:100 do 1:50 możemy zastosować techniki rysowania krawędzi ołówkiem (średnim HB, miękkimi B do B6), kredką rysunkową (czarna, sepia) lub samym grafitem, można też malować, a niektórzy modelarze preferują markery - pisaki nitro (tę technikę opisał Emil). W większych modelach można zastosować zaimpregnowaną nić lub czarny karton (jako szersze uszczelnienia) lub jedną z wyżej opisanych.

Imitacja uszczelnienia w moich modelach.

W Santisima Trinidad skala 1:90 - rysowałem krawędzie listewek kredką akwarelową (sepia - ciemny brązowy),
w modelu Santa Maria skala 1:100 - czarną kredką rysunkową
a w San Juan Bautista skala 1:50 - miękkim ołówkiem (B4-B8) - grafit, robiłem też próby z nitką zaimpregnowaną Caponem (można szlifować).



Sepia daje brązowy odcień, grafit szary (dla mnie zbyt siny) o lekko zaznaczonej kresce, a czarny to czarny.
Listwy możemy spinać w pakieciki (tak jak przedstawił to Emil), tylko zamiast kleju i markera rysujemy krawędzie (jedną boczną i szczytową) kredkami (sepia, czarna) lub miękkimi ołówkami (od 2 do 6-8 B). Można też rysować pojedyncze listwy. Dodam jeszcze, że dla wzmocnienia intensywności krycia lekko nawilżam wkłady (grafity) kredek.
Pokłady wykonane ołówkiem lub kredkami można lakierować (Caponem, lakierami olejnymi), oleić (impregnować samym olejem), woskować lub werniksować.

Markera, farb, tuszy nie stosuje - są to już mocne kreski jak nitka czy czarny brystol
(ponadto lubią wpłynąć w niezabezpieczone drewno i mamy babola jak na Siedowie ;-) ).
    Markerem nie robię z dwóch powodów - jest niekompatybilny z Caponem, który stosuje podkładowo, ponadto płowieje.
    Jeżeli ktoś używa markera, to musi pamiętać żeby zabezpieczać lakierami olejnymi lub werniksami lub woskiem. Nitro (Capon) odpada.
    Przyklejanie listew (z imitacją wykonaną markerem) BUTAPRENEM też odpada, gdyż butapren działa na marker w ten sam sposób co Capon.


Więcej szczegółów w temacie:
Uszczelnianie, dychtowanie, caulking
http://santisimatrinidad....php?p=1760#1760

patrz » Dyskusje modelarskie
_____________________
Pozdrawiam
Karol
 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2010-06-20, 12:11   Imitacja uszczelnienia - czarny brystol

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-06-20, 12:11   Imitacja uszczelnienia - czarny brystol

[Aktualizacja 2012.02.29]

Metoda oklejania krawędzi listewek na poszycie czarnym papierem (brystolem, kartonem).
Opisana na Kodze przez Tomka (wurcelstock)

http://www.koga.net.pl/fo...?p=30917#p30917




Zobacz też:
» Inne metody
http://santisimatrinidad....php?p=2871#2871
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-06-20, 12:33   SIMULATING CAULKING


Tomek Aleksiński napisał:
    Przypomnę, że jest jeszcze inna, chyba szybsza i łatwiejsza metoda, zwłaszcza dla modeli mniejszych gabarytów (większych skali).
    Zamiast oklejania każdej z planek paskiem czarnego papieru, maluje się deseczkę z tylko jednej ze stron i jeden jej koniec czarną farbą (np. plakatową), albo za pomocą pędzelka, albo aerografu, po czym wycina się z niej na piłce tarczowej poszczególne planki.
    Ta deseczka musi więc mieć grubość równą szerokości planek. W efekcie mamy całą garść indywidualnych planek o wymaganej grubości i długości, i już z dwoma bokami poczernionymi i nie musimy teraz spędzać czasu na podklejaniu każdej z nich tym cienkim paseczkiem papieru (malowanie jej ze wszystkich stron nie jest konieczne, chyba że chcemy aby czarne krawędzie miedzy plankami pokładu były grubsze, co przeważnie jest zbędne).
    Tu jest to zilustrowane graficznie:
    http://www.shipmodelersas...ch/tps9802a.htm



    Metoda sprawdza się bardzo dobrze - dla zainteresowanych, o ile pamiętam, gdzieś na internecie istnieją jeszcze zdjęcia mego modelu Victory 1:98 z tak właśnie wykonanymi pokładami (wówczas użyłem na pokłady drewna z holly) - można porównać efekty.

    Znalazłem kilka przykładów:
    http://img252.echo.cx/img252/8324/dsc03309s9bz.jpg
    http://img248.echo.cx/img248/7313/dsc03310s4fz.jpg
    http://img242.echo.cx/img242/286/dsc03311s7ns.jpg

    Warunek jest jeden: drewno na pokłady powinno być twarde ze zwartymi słojami, bo w przypadku miękkiego drewna czarna farba może minimalnie wsiąkać w drewno i nie tworzyć ostrej czarnej krawędzi. Niektórzy w tym celu przed pomalowaniem na czarno w/w deseczki wstępnie powlekają ją rozcieńczonym klejem do drewna aby pozamykać w nim pory, jeśli takowe istnieją i zapobiec potem temu brzydkiemu wsiąkaniu farby na kształt pajęczyny. Świetnie się do tego celu nadaje również drewno z klonu - ze swoimi maleńkimi cętkami imitującymi większe cętki dębu na pełnowymiarowych jednostkach.


Zobacz też:
» Deskowanie dla bardziej zaawansowanych
http://santisimatrinidad....php?p=2321#2321
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-11-29, 23:53   Imitacja uszczelnienia - grafit

Metodę z użyciem grafitu opisał i zilustrował Alex Baranow.

Na Kodze kolega Tomek opisał to tak:
Cytat:
1. Zabezpieczenie gotowego i wstępnie przeszlifowanego, zakołkowanego pokładu
lakierem nitrocelulozowym (Capon np.) DOKŁADNE!
2. Zasypanie sproszkowanym grafitem i dokładne rozprowadzenie , żeby wlazł w każdą szparę.
3. Pokrycie wszystkiego kolejną warstewką lakieru - wiąże grafit w szparach.
4. Szlifowanie (dop. cyklinowanie) na gotowo
5. Ostateczne werniksowanie pokładu (wosk pszczeli + terpentyna).

Podaję linka, gdzie można prześledzić tę technikę:
http://modelshipworld.com/
http://modelshipworld.com...aphite+caulking


http://modelshipworld.com/userupload/2/graph20.jpg
http://modelshipworld.com/userupload/2/graph26.jpg
http://modelshipworld.com/userupload/2/graph33.jpg
http://modelshipworld.com/userupload/2/graph37.jpg

Na hiszpańskim forum http://www.cuadernamaestra.com/ jest też ta sama metoda grafitowa w formie pdf-a (od jakiegoś czasu nie można tu wejść) :-|

Alex jest na Kodze, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby swoją metodę opublikował też na naszym forum lub może zrobić to ktoś inny za jego zgodą :lol: .
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu