SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
BARWIENIE / PATYNOWANIE METALI
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-02-07, 12:26   BARWIENIE / PATYNOWANIE METALI

PATYNOWANIE MIEDZI, MOSIĄDZU

Wykonując model z kolekcji, zestawów czy planów, to modelarz decyduje o jego ostatecznej formie. Pomijając aspekty "wystawowe" (ściśle określone), model można wykonać dokładnie wedle instrukcji (kolekcji, zestawu) lub waloryzować, wprowadzając wszystkie te detale (możliwe do wykonania), które zostały pominięte.

Jednym z takich dodatkowych elementów jest "obicie" (oklejenie) poszycia dennego płytkami miedzianymi >> Miedziowanie (temat w >> Technikach modelarskich).

Miedź (również jej stopy - mosiądz, brąz, spiż) jak wiadomo pod wpływem czynników atmosferycznych ulega korozji, której efektem jest patyna - w docelowym wyglądzie zwana również grynszpanem zielonym (cienka warstwa nalotu o palecie barw od jasnozielonego do szarozielonego).


grynszpan na obiekcie muzealnym

Każdy z nas zetknął się z tym zjawiskiem pośrednio, oglądając pomniki czy dachy kościołów lub nawet bezpośrednio, mając w dłoniach monety z zawartością miedzi.

Jeżeli decydujemy, że nasz model będzie w wersji scratch czyli chcemy zachować czysty wygląd miedzi, to po odtłuszczeniu (aceton, denaturat) zabezpieczamy lakierem (np. "wodnistym" Caponem).

Możemy też nie zabezpieczać i pozostawić do naturalnego spatynowania, które będzie postępować przez kolejne kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Tutaj zalecam również odtłuszczenie miedziowania czy mosiężnych luf armat, gdyż pozostawione odciski palców szybko się uwidaczniają i będą psuły efekt.

Aby uzyskać patynę na blaszkach miedzi czy elementach mosiężnych, nie musimy wcale czekać tych kilkadziesiąt lat. Od czego jest chemia, technologia i ... internet ;-)

    Miedź, pierwotnie nazywana metalem cypryjskim, znana jest od czasów starożytnych. Miedź oraz jej stopy - brąz (80-90% brązu to miedź, a pozostałe metale to aluminium, cyna lub beryl) i mosiądz (w jego skład wchodzi głównie mosiądz i cynk - do 40%) cenione są z uwagi na dużą wytrzymałość, plastyczność i walory estetyczne.

    Patyna bywa często pożądana z uwagi na to, że postarza przedmioty ją pokryte i dodaje im swoistego uroku. Dotyczy to np. monet, rzeźb, dachów [czy miedziowania w modelach]. Istnieje wiele metod uzyskiwania sztucznej patyny. Sztuczne patynowanie można wykonać również metodami chemicznymi, wystarczy zanurzyć przedmioty w roztworze siarczanu amonu (stosowany w ogrodnictwie jako nawóz) na 12 godz. i potem wysuszyć. Można też zaopatrzyć się w sklepie dla plastyków w specjalny płyn do patynowania mosiądzu.
    ________________________
    opracowanie: Rafał Węgrzyński


Zapoczątkowałem temat, reszta należy do użytkowników.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2012-02-12, 20:07   BARWIENIE / PATYNOWANIE METALI

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-02-12, 20:07   BARWIENIE / PATYNOWANIE METALI

PATYNOWANIE MIEDZI

W zestawach i kolekcjach są mosiężne elementy (lufy armat, koła, blaszki fototrawione np. latarnie, kraty, okucia itp.), modele możemy również miedziować.
Możemy oczywiście zainstalować takie jak w zestawie (i pozostawić do naturalnego zestarzenia, spatynowania) lub jeżeli waloryzujemy model (taki czysty metal może powiedzmy nie najlepiej wyglądać) możemy te detale postarzyć - spatynować (to zależy od modelarza).

W zamierzchłych czasach liceum, na odlewnictwie patynowałem mosiądz "jakąś chemią" na gorąco, ale po przeszło 30 latach już niestety nie pamiętam co to za specyfik, ale trzyma do dzisiaj :lol: )


    Z moich notatek na Technologii:
    Roztwory patynujące na mosiądzu
    • 3,3 kg azotanu miedziowego, 3,3 kg chlorku cynkowego w 10 l wody;
    • 25% roztwór amoniaku (10 l), 500 g węglanu miedziowego;
    • 10 l wody, 10 kg azotanu miedziowego;
    Miedź na kolor starego brązu:
    • 1 litr wody, 70 g octanu miedziowego, 70 g siarczanu miedziowego, 70 g ałunu potasowego;
    Miedź na kolor żółtozielony:
    • W 5 kg kwasu octowego 30% rozpuszcza się 50 g kwasu szczawiowego i 100 g chlorku amonowego. Roztwór nanosi się pędzlem na powierzchnię przedmiotu, po czym przemywa się i suszy.

Kilka przepisów z neta:
    "...możesz wytwarzać na miedzi lub brązie sztuczną patynę zwilżając kilkakrotnie przedmioty następującym roztworem:

    Woda 1l,
    Octan miedziowy (CH3COO)2Cu 20 g,
    Chlorek amonowy (salmiak) NH4Cl 20 g,
    Kwas octowy 80% tzw. esencja octowa 20 ml.

    Albo

    Woda 1l,
    Chlorek amonowy (salmiak) NH4CI 10 g,
    Azotan miedziowy Cu(NO3 )2 30 g.

    Tymi roztworami za pomocą szmatki lub tamponu z waty zwilżaj równomiernie przedmioty, unikając stale nadmiaru płynu. Po każdorazowym zwilżeniu pozostaw przedmiot do całkowitego wyschnięcia i dopiero wtedy możesz go zwilżać ponownie. Zabieg ten powtórz 5-6 razy.
    Pamiętaj tylko, że przedmioty miedziane przed barwieniem muszą być dokładnie odtłuszczone i trawione..."

Zaczerpnięte ze strony Odkrywca.pl, więcej "przepisów" na stronie
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=254809

Patynowanie miedzi
http://pcpm.pl/pub/download/patynowaniemiedzi.pdf
plik do pobrania

Zobacz też:
» Oksyda / Czernienie / Oksydowanie
http://santisimatrinidad....677&p=2932#2932
» barwienie metali
http://www.koga.net.pl/fo...?p=47114#p47114


Wymienione przepisy stosujecie na własną odpowiedzialność.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
hebel
Chorąży

Posty: 97
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2015-03-27, 22:42   

Czy na pływających kiedyś żaglowych okrętach wojennych było możliwe aby armaty były zielone od patyny?

Odkopałem stare notatki jakie zrobiłem ze 25 lat temu (z jeszcze starszej książki).
Może komuś się przyda.

Miedź

Zielony
1- Zwilżyć 30-40% kwasem octowym. Zawiesić w słoju, na jego dnie kreda polana kwasem octowym. Po 3-4 dniach wyjmujemy, suszymy i powtarzamy zabieg jeszcze 2 razy.
2- Zwilżyć powierzchnię roztworem:
- woda 100cm
- octan miedziowy 3g
- chlorek amonu 3g
- kwas octowy 80% 3cm
Powtarzać 5-6 razy
3- Zwilżyć powierzchnię roztworem:
- woda 100cm
- chlorek amonu 1,5g
- azotan miedziowy 3g
Powtarzać 5-6 razy

Turkusowy
- węglan amonu 12g
- chlorek amonu 4g
- skrobia 0,5g
- woda 100cm

Brunatno zielony
- woda 100cm
- octan amonu 5g
- octan miedziowy 3g
- chlorek amonu 0,3g
Po rozpuszczeniu składników dodać 1-2 krople wody amoniakalnej

Brązowy
1
- woda 100cm
- siarczan miedziowy 15g
- chlorek potasu 6g
- nadmanganian potasu 0,3g
Temperatura pokojowa przez 1 dzień a następnie 50 C przez kilkanaście minut
2
- woda 100cm
- siarczan miedziowy 10g
- chloran potasu 6g
3
- woda 100cm
- siarczek glinowy 2,5g
Przedmiot wstępnie ogrzany, im wyższa temperatura tym ciemniejszy odcień

Czarny
- woda 100cm
- czterosiarczek potasu 3g
- chlorek amonu 1g
Przez pocieranie

Różne = żółty, brązowy, ciemnoniebieski, czarny
Roztwór A
- woda 100cm
- tiosiarczan sodu 15g
Roztwór B
- woda 100cm
- octan ołowiowy 4g
Roztwory zmieszać 1:1

Różne = oliwkowozielony, brązowy, szary, czarny
- kwas azotowy lub jego roztwór
Kolor zależy od stężenia kwasu, czasu obróbki i stopnia nagrzania.
Bardzo trwały.

Mosiądz

Pomarańczowy
- woda 100cm
- siarczan miedziowy 1,5g
- chloran potasu 1,5g
Temperatura 50-60 C

Oliwkowo – zielona
- woda 100cm
- wodorotlenek sodu 10g
- siarczek antymonowy 10g
Temperatura 70-80 C

Oliwkowo – brązowa
- woda 100cm
- chloran potasowy 5-7g
- azotan miedzi 4-5g
- chlorek amonowy 8-40g
Temperatura 60-70 C przez 10-15 minut

Czekoladowy
- woda 100cm
- octan miedziowy 6,5g
- siarczan miedziowy 4,5g
- siarczan glinowo-potasowy 2g

Brązowy
1
- woda 100cm
- siarczan miedziowy 10g
- chloran potasu 6g
2
- woda 100cm
- siarczan miedziowy 5g
- nadmanganian potasu 0,5g

Ciemnobrunatna
- woda 100cm
- siarczan niklawo-amonowy 4g
- chloran potasu 2g
Temperatura 50-60 C

Ciemnobrązowa, czarna
- woda 100cm
- chloran potasowy 2g
- amoniak 25% 4g
Temperatura 70-80 C

Czarny (połysk)
- woda 100cm
- węglan miedziowy 70g
- woda amoniakalna stężona 40cm
Temperatura 40 C przez 10-15 min

Czarny (matowy)
- woda 100cm
- azotan miedziowy 250g
- azotan srebra 1,5g
Temperatura 50 C. Rozpuszczać osobno (9:1)

Szary, czarny
- chlorek antymonowy
Bardzo trwała

Różne = żółtopomarańczowa, malinowa, fioletowa, niebieska
- woda 100cm
- tiosiarczan sodowy 13g
- octan ołowiowy 3,5g
Temperatura 80 C

Różne = oliwkowozielony, brązowy, szary, czarny
- kwas azotowy
Bardzo trwały

Cyna

Brązowy
a- woda 100cm
- siarczan miedziowy 5g
- siarczan żelazowy 5g
b- kwas octowy lodowaty 100cm
- octan miedziowy 25g
Kąpiel A temperatura 18-25 C przez 1-2 min
Kąpiel B 50-60 C

Mam jeszcze przepisy do żelaza, cynku, aluminium i srebra.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-03-30, 20:21   

Jeżeli ktoś zechce "chemiczyć" ;-) , to oczywiście przepisy się przydadzą.
Odnośnie patyny (a dokładnie grynszpanu) na brązowych lufach, to pewności nie ma.
Na jakimś forum (bodajże włoskim), ktoś tam testował kolor grynszpanu (wzorując się na eksponacie muzealnym), ale został odwiedziony od tego pomysłu i ostatecznie robił w kolorze brązu. Słona woda przyśpiesza utlenianie i "zaniedbane" działa z brązu miałyby czas spatynować (a żelazne zardzewieć jak np. na współczesnych replikach Sztandart czy Amsterdam), ale...
no własnie ale. Co innego statki handlowe (cywilne), a co innego okręty Marynarki Wojennej, brud czy korozja byłaby ujmą dla "czifa" - zresztą matros nie mógł się nudzić, więc jak nie szorował czy cegiełkował pokładu, to czyścił lufy dział lub skrobał rdzę z żelaznych kul (i wiele, wiele innych bardziej i mniej potrzebnych prac - o rozczesywaniu lin na pakuły nie wspomnę).

» Patina Formulas for Brass, Bronze and Copper
https://www.sciencecompan...opper-W160.aspx
» Colouring, Bronzing and Patination of Metals: A Manual for Fine Metalworkers, Sculptors and Designers
https://www.abebooks.com/...018/11203772100
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
hebel
Chorąży

Posty: 97
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2015-03-30, 21:22   

Karrex napisał/a:
co innego okręty Marynarki Wojennej, brud czy korozja byłaby ujmą dla "czifa"


Tak myślałem.
Oznaczałoby to jednak, że na okrętach lufy dział musiały lśnić, a na statkach lekka patyna była pewnie czymś normalnym.
Z drugiej jednak strony rozsądny "czif" z pewnością rozumiał, że częste polerowanie lufy sukcesywnie zmniejsza grubość jej ścianki (a więc wytrzymałość działa).
Jak więc wyglądał taki kompromis?
Polerowali tylko przed zawitaniem do macierzystego portu, a w międzyczasie smarowali jakimś łojem, aby zabezpieczyć przed solą?
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-03-30, 23:00   

Raczej nie sądzę, żeby brązowe armaty lśniły, czyli były polerowane jak obecnie mosiądze na jednostkach marynarki (i nie tylko, bo na wielu współczesnych cywilnych żaglowcach również dbają o mosiądze), ale nawet jakby były utrzymywane w takim stanie to nie sądzę, żeby to uczyniło jakiś znaczący uszczerbek na grubości lufy. Dużo większe "spustoszenie materiału" odbywało się w komorze spalania ładunku i to było główną przyczyną wymiany dział (żywotność często eksploatowanego działa wynosiła kilka lat - ale to już trzeba zweryfikować na portalu p. Krzysztofa lub FOW).


nie jest to zapewne idealny przekrój działa, ale widać że grubość jest dość spora

Kolejna sprawa to niejednolitość dział, tzn. większość jednostek była uzbrojona w artylerię mieszaną - część dział z brązu, część z żelaza (jedyna znana mi jednostka gdzie całe uzbrojenie było z brązu to "czwarty" HMS Victory, który rozbił się w 1744 r.), więc trochę dziwnie wyglądałoby "świecenie" co któregoś działa, ale jak pisałem, to trzeba zasięgnąć języka u "fachowców".


wydobyte w 2008 dwa działa z brązu, z Victory

Działa te przebywały 264 lata w wodzie, ale myślę że po odpowiednim "wykalibrowaniu" lufy, dałoby się z nich wystrzelić.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
hebel
Chorąży

Posty: 97
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2015-04-02, 14:55   

Jeśli były czymś smarowane (jakimś tłuszczem), to po pierwszym strzelaniu (rozgrzaniu) zrobi się dość trwała powłoka w kolorze ciemnego brązu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu