SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] Olinowanie
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-03-17, 14:50   Gejtawy

Slablina (slab line) – (śr. 0,2 mm) pełni tę samą rolę co gordingi, ale leży po wewnętrznej, nawietrznej stronie żagla. W dolnej części mocowana jest do wewnętrznego ucha dla gordingów, znajdującego się na liku dolnym żagla. Dalej przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2,4 mm) zamocowany przewiązem do stropu bloku ćwiartkowego (quarter block), przewidzianego dla szota fokmarsla; blok slabliny mocowany jest pod blokiem ćwiartkowym. Dalej lina biegnie w dół do pokładu gdzie mocowana jest wokół nagielbanki kołkownicy znajdującej się przed kolumną foka.

Zastrzegam, że nazwa tej liny została przeze mnie "autorsko" spolszczona, albowiem nie znalazłem polskiego odpowiednika, który dla tej liny funkcjonowałby w terminologii żeglarskiej. Wszelkie sugestie co do prawidłowej, polskiej nazwy tej liny mile widziane ;)

Gejtawa (clue garnet) – (śr. 0,3 mm) – gejtawa w górnej części zamocowana jest do rei węzłem zaciskowym (timber hitch), tuż obok bloku gejtawy (zob. rys. gejtawa blindy). Dalej gejtawa biegnie w dół do bloku gejtawy (dł. 3 mm) zamocowanego w rogu szotowym, następnie w górę do bloku gejtawy (dł. 3 mm) przytwierdzonego do fokrei blisko zewnętrznego końca jej ośmiobocznej sekcji, następnie w dół, gdzie przechodzi przez środkowy szyber w pachole kołkownicy przed kolumną foka i odkładana jest wokół głowy pachoła tej kołkownicy.

 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2015-05-22, 21:44   Bowline - bulina

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-05-22, 21:44   Bowline - bulina

Bulina (bowline) – (śr. 0,37 mm) – do uch na liku bocznym żagla zamocowane są dwie liny (bridles) tworzące wieloramiennik. Liny mocowane są w ten sposób, że górna lina tworząca wieloramiennik jest mocowana do górnego ucha buliny na liku bocznym, następnie przechodzi przez oko utworzone w linie wieloramiennika znajdującej się poniżej i mocowana jest do kolejnego, niższego ucha na liku bocznym żagla. Kolejna, niżej położona lina wieloramiennika, która w górnej części połączona jest z górną liną, w dolnej części jest mocowana do kolejnego, trzeciego ucha na liku bocznym żagla. Do tego wieloramiennika, do jego najniżej położonej liny, za pomocą oka szplajsowego zamocowana jest bulina. Bulina biegnie w kierunku dziobu gdzie przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 4 mm) zamocowany przewiązem do kołnierza foksztagu. Po przejściu przez blok bulina biegnie w kierunku rufy i ostatecznie jest odkładana na 1 i 9 naglu kołkownicy znajdującej się przed kolumną foka.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-05-24, 21:22   Fokmarsreja (fore topsail yard), fokmarsel (fore topsail)

Fokmarsreja (fore topsail yard), fokmarsel (fore topsail)

Perty (horses) – (śr. 0,3 mm) – mocowane tak samo jak na fokrei; perty mają również po trzy szelki (śr. 0,25 mm). W przeciwieństwie do fokrei na fokmarsrei znajdują się nokperty. Nokperty zakończone są z obu stron okiem szplajsowym. Zewnętrzny koniec nokperty mocowany jest dookoła okucia na noku rei, a wewnętrzny mocowany przewiązem do rei, po jej rufowej stronie, w połowie odległości pomiędzy nokiem rei a szponami.

Więźba (parral) – fokmarsreja jest przytrzymywana blisko masztu przy pomocy więźby, takiej samej jak więźba dla oberblindrei. Więźba znajduje się po rufowej stronie fokstengi a oka górnej i dolnej liny więźby łączone są przewiązem po dziobowej stronie fokmarsrei, pod szponami.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-06-15, 21:22   Cięgło / Tye

Cięgło (tye) – (średnica 0,5 mm) – na fokmarsrei nie ma slingu, a reja zawieszana jest przy pomocy złożonego układu lin i bloków. W centralnym punkcie fokmarsrei znajduje się podwójny blok (długość 5,3 mm). Ten blok zamocowany jest do rei podwójnym stropem, którego końce tworzące pętle łączone są przewiązem pod reją, pomiędzy linami więźby (parral). Do stropu tego podwójnego bloku, w jego górnej części, przymocowane są stropy z dwoma pojedynczymi blokami (długość 3 mm), przewidzianymi dla gordingów. Kolejnym elementem składającym się na układ lin i bloków są dwa pojedyncze bloki (długość 5,3 mm), zawieszone po każdej stronie fokstengi, tuż pod podłużnymi belkami salingu; bloki wiszą na długich stropach (średnica 5,5 mm), które na końcach mają oka. Te oka stropów mocowane są przewiązem (średnica 0,2 mm) owijanym kilkukrotnie wokół głowy stengi foka, tuż powyżej olinowania stałego.

Cięgła (dwie sztuki) w górnej części są zakończone okiem, przez które przekładany jest drugi koniec cięgła i tak wykonana pętla jest zakleszczana na głowie stengi foka; cięgła mocowane są dookoła głowy stengi foka tuż powyżej przewiązów mocujących dwa pojedyncze bloki cięgła. W pierwszej kolejności mocowane jest cięgło na sterburcie później na bakburcie.

Cięgło na sterburcie biegnie w dół, przechodzi przez dziobowy krążek podwójnego bloku zamocowanego na fokmarsrei, dalej biegnie w górę gdzie przechodzi przez pojedynczy blok pod salingiem znajdujący się na bakburcie i następnie w dół, w kierunku pokładu. Na końcu cięgła saizingiem mocowany jest podwójny blok (długość 6,9 mm) połączony liną (średnica 0,3 mm) z pojedynczym blokiem (długość 6,9 mm), tworząc długą talię. Pojedynczy blok jest mocowany w długim stropie, na którego górnym końcu znajduje się pętla a na dolnym oko z kauszą i hakiem. Hak w dolnej części stropu przytwierdzony jest do oka, znajdującego się na rufowym końcu ławy wantowej foka po stronie bakburty. Stała część liny tworzącej talię mocowana jest w górnej części stropu dolnego, pojedynczego bloku talii. Następnie lina przechodzi przez krążek podwójnego bloku, przez krążek bloku pojedynczego, ponownie przez krążek bloku podwójnego a następnie biegnie w dół gdzie przechodzi przez szyber w pachole mocowanym do pokładu po wewnętrznej stronie nadburcia fordeku (na bakburcie), na wysokości dzwonnicy, i na tym pachole jest odkładana.

Cięgło na bakburcie biegnie w dół, przechodzi przez rufowy krążek podwójnego bloku zamocowanego na fokmarsrei, dalej biegnie w górę gdzie przechodzi przez pojedynczy blok pod salingiem znajdujący się na sterburcie; następnie cięgło biegnie w dół, w kierunku pokładu. Na końcu cięgła saizingiem mocowany jest podwójny blok (długość 6,9 mm) połączony liną (średnica 0,3 mm) z pojedynczym blokiem (długość 6,9 mm), tworząc długą talię. Pojedynczy blok jest mocowany w długim stropie, na którego górnym końcu znajduje się pętla a na dolnym oko z kauszą i hakiem. Hak w dolnej części stropu przytwierdzony jest do oka znajdującego się na rufowym końcu ławy wantowej foka po stronie sterburty. Stała część liny tworzącej talię mocowana jest w górnej części stropu dolnego, pojedynczego bloku talii. Następnie lina przechodzi przez krążek podwójnego bloku, przez krążek bloku pojedynczego, ponownie przez krążek bloku podwójnego a następnie biegnie w dół gdzie przechodzi przez szyber w pachole mocowanym do pokładu, po wewnętrznej stronie nadburcia fordeku (na sterburcie), na wysokości dzwonnicy i na tym pachole jest odkładana.

Długość stropu pojedynczego bloku talii powinna być taka, aby blok znajdował się nieco powyżej górnej linii siatek burtowych, znajdujących się na fordeku. Talia powinna być natomiast na tyle długa, aby podwójny, górny blok talii, po opuszczeniu fokmarsrei do wysokości dolnych dybów, znajdował się na mniej więcej tym samym poziomie co te dyby. W sytuacji, gdy fokmarsreja jest podniesiona podwójny blok talii powinien znajdować się mniej więcej na poziomie katarpin. Do górnego podwójnego bloku talii, zamocowane są dodatkowo dwa małe stropy z okiem i kauszą. Przez te kausze przechodzą ruchome paduny, co zapobiega skręcaniu się liny tworzącej długą talię cięgła.


 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-06-22, 22:55   Topenanta / Lift

Topenanta (lift) – (średnica 0,3 mm) – stała część jest zakończona okiem i przytwierdzona hakiem do pętli utworzonej w stropie, zamocowanym wokół dybów fokstengi. Dalej topenanta przechodzi przez pojedynczy blok (długość 3 mm) mocowany stropem na noku rei, następnie przez dolny krążek siostrzanego bloku znajdującego się pomiędzy stenwantami, przez otwór w platformie marsa foka i biegnie w dół w kierunku want, gdzie odkładana jest na knadze wantowej mocowanej do drugiej wanty foka (licząc od dziobu).

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-07-03, 17:44   Brasy / Braces

Brasy (braces) - (średnica 0,3 mm) Stała części brasu mocowana jest do pętli grotsztagu, tuż powyżej bloku brasu fokmarsrei. Dalej bras przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 3,7 mm) zamocowany na noku rei za pomocą długiego stropu (brace pendant) tak jak na fokrei. Następnie bras biegnie w kierunku rufy, przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 3,7 mm) zamocowany do pętli grotsztagu nieco powyżej bloku dla brasu fokrei, dalej biegnie wzdłuż grotsztagu (w kierunku pokładu) gdzie przechodzi przez blok (dł. 3,7 mm) przytwierdzony przewiązem do grotsztagu na wysokości dziobowej części wnęki na śródokręciu. Do grotsztagu jest zamocowany jeden blok podwójny (wówczas każdy bras przechodzi przez jeden krążek bloku) lub dwa bloki pojedyncze (wówczas każdy bras przechodzi przez oddzielny blok). Następnie bras biegnie w dół do pojedynczego bloku (dł. 3,7 mm) mocowanego hakiem do oka, które znajduje się w dziobowej listwie otaczającej wnękę. Ostatecznie bras odkładany jest na naglu zamocowanym do pierwszego pokładnika we wnęce.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-07-03, 22:23   Gejtawa / Clue line

Gejtawa (clue line) – (średnica 0,3 mm) - stała część liny mocowana jest do rei po zewnętrznej stronie bloku gejtawy. Dalej gejtawa biegnie ukośnie w dół i przechodzi przez blok gejtawy (długość 3,7 mm) mocowany w rogu szotowym, następnie ukośnie w górę gdzie przechodzi przez blok gejtawy (długość 3,7 mm) zamocowany na fokmarsrei za szponami, obok stałego mocowania liny. W dalszym przebiegu gejtawa biegnie w dół i przechodzi przez pojedynczy blok (długość 3,7 mm) zamocowany w pętli dookoła głowy kolumny fokmasztu, poniżej dolnych dybów; ten blok mocowany jest po obu stronach głowy fokmasztu, ukośnie w kierunku rufy. Dalej gejtawa przechodzi przez otwór w platformie marsa, biegnie w dół wzdłuż want i ostatecznie odkładana jest na knadze mocowanej do trzeciej wanty foka (licząc od dziobu).

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-07-05, 22:23   Gejtawa

Kuba_wroc napisał/a:
...
Czy mógłbyś rozwinąć myśl: "Dalej gejtawa (...), biegnie w dół wzdłuż want ".
Chodzi mi o to, że poniżej marsa lina delikatnie zmienia kierunek. A jak tak to coś tam musi ją trzymać. Kolejny blok? Oczko? Pytam nie bez powodu, bo przy Le Cygne miałem kilka takich dylematów, które pewno nie raz mi jeszcze wrócą. Wiesz może jak to było zrobione? U mnie w modelu w kilku miejscach lina po prostu ociera się o krawędź marsa, ale w rzeczywistości pewno by się od tego od razu przetarła.
...

Jarcio napisał:
Też zastanawiałem się nad kwestią tego, czy taki przebieg gejtawy (podobnie jak i topenanty) nie powodował ryzyka przecierania się liny o krawędź otworu w platformie marsa. Z opisu przebiegu gejtawy wg Longridge’a nie wynika jednak, aby w tym miejscu lina przechodziła dodatkowo przez jakiś blok czy kauszę, choć byłoby to logiczne. Opis przebiegu gejtawy wg Steel’a jest dość skąpy, więc nie miałem źródła porównawczego. Natomiast Steel nie wspomina nic o tym, aby topenanta fokmarsrei, która też przechodzi przez otwór w platformie marsa i jest mocowana do knagi wantowej, przechodziła dodatkowo przez jakiś blok lub kauszę. Żadne z dostępnych mi źródeł nie wskazuje przy tym, aby na Victory, np. do masztu, w okolicach platformy marsa (ewentualnie do wewnętrznej krawędzi otworu platformy) były mocowane jakieś bloki lub kausze. Musiałem zatem przyjąć, że tak było jak podaje Longridge. Najbliższym miejscem, w którym po przejściu przez otwór w platformie marsa gejtawa styka się z wantami i zmienia swój kierunek przebiegu na równoległy względem want, jest belka podwantkowa. Może zatem oparcie tej liny na wewnętrznej stronie belki było wystarczające?

Na poniższym zdjęciu widać, że jakieś liny przechodzące przez otwór w marsie, rzeczywiście stykają się z jego krawędziami.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu