SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
172 rocznica wodowania SS Great Britain.
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2015-08-09, 07:07   172 rocznica wodowania SS Great Britain.

Największy statek swoich czasów, pierwszy w historii transatlantyk z żelaza który przepłynął Atlantyk, pierwszy na świecie szkuner 6-cio masztowy, pierwszy żelazny statek z śrubą napędową... Długo można by wymieniać cechy, którymi SS Great Britain wyprzedzał swą epokę.
Twórcą Great Britain był Isambard Kingdom Brunel (1806–1859), angielski inżynier i mechanik.



Great Britain, drugi statek Brunela, zwodowany w 1843 roku imponował swą wielkością. Mierzył 98 m długości, 15,5 m szerokości, miał 5-metrowe zanurzenie i wyporność ponad 3600 ton. Zbudowanie tak dużej jednostki było możliwe dzięki zastosowaniu nowego materiału konstrukcyjnego: żelaza. Kolejną nowość stanowił napęd – 2 potężne silniki parowe o łącznej mocy 1000 KM oraz jedna ogromna śruba zainstalowana na rufie statku, obracająca się z prędkością 53 obrotów na minutę. Dotychczas powszechnym napędem jaki stosowano były koła boczne montowane na burtach. Żelazny kadłub i śrubę stosowano już wcześniej, ale Great Britain był pierwszym w którym zastosowano oba te rozwiązania jednocześnie.
Dla statku zaprojektowano olbrzymie ożaglowanie szkunera. Miał on łącznie sześć żelaznych masztów: pięć z ożaglowaniem gaflowym i jeden z żaglami rejowymi.
W 1852 roku po wycofaniu ze służby jako liniowiec był używany (po modernizacji) jako trójmasztowy kliper , wożący emigrantów do Australii. W 1882 roku został zaadaptowany jako statek towarowy pływający do obu Ameryk.



W 1886 roku statek uszkodzony przez sztorm nieopodal przylądka Horn zostaje skierowany przez jego kapitana Henryego Stap na Falklandy. Decyzją właścicieli statek zostaje przekazany Falkland Islands Company. Później statek służył m.in. jako pływający magazyn do roku 1933. W roku 1970 statek wyrusza w swój ostatni rejs przez Atlantyk na gigantycznym pontonie. Poddany zostaje remontowi i 13 kwietnia 1970 roku ponownie zwodowany w Bristolu. Statek wrócił po 127 latach do tego samego doku, w którym został zbudowany. Po gruntownej odbudowie statek stoi w suchym doku i pełni funkcję muzeum. Można w nim zobaczyć m.in. maszynownie, kuchnie, ładownie czy kajuty pasażerów. Dzięki ustawieniu statku w suchym doku można także zejść pod statek.

żródło: internet

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu