SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[Literatura] Drewno szkutnicze / Krzysztof Gerlach
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4294
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-10-05, 23:00   [Literatura] Drewno szkutnicze / Krzysztof Gerlach

Drewno szkutnicze
Krzysztof Gerlach




Wydawnictwo: Warszawska Firma Wydawnicza
Format: 14.5x21.0cm
Ilość stron: 288
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2011 r.
    Udokumentowana historia żeglugi sięga czasów sprzed 4500 lat, kiedy to Egipcjanie rozpoczęli morskie wyprawy. Z tego niewiele ponad 150 lat przypada na okręty metalowe i z materiałów syntetycznych, a dla całej reszty warunkiem niezbędnym istnienia - i często motywem rozwoju - było drewno szkutnicze.
    Przedstawione opracowanie nie ma charakteru kompleksowego i zamkniętego. Ambicją autora nie było wyczerpanie wszystkich zagadnień związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem drewna do budowy dawnych okrętów, omówienie każdego używanego gatunku oraz charakteryzowanie prawideł ogólnoświatowych.
    Tak naprawdę jest to zbiór prawie niezależnych esejów na wiele luźnych tematów dotyczących materiałów szkutniczych przed nadejściem czasów żelaza i stali. Ich wybór jest całkowicie subiektywny, odzwierciedla tylko to, co autor uważa za najciekawsze.

Info ze strony autora z grudnia ub.r.

Jest przygotowany do druku książeczki (broszury), komputerowy „maszynopis”, liczący około 130 stron razem z bibliografią, o tytule „Drewno szkutnicze do końca epoki żagla”.

Dla wyjaśnienia, o czym jest ta książka, załączam spis treści oraz spis „ciekawostek”.

SPIS TREŚCI:
    1. ZAKRES
    2. NIESTAŁOŚĆ CECH DREWNA SZKUTNICZEGO UWAŻANYCH ZA PODSTAWOWE
    3. STAROŻYTNOŚĆ
      3.1. EGIPT
      3.2. FENICJA
      3.3. GRECJA
      3.4. KARTAGINA
      3.5. RZYM
      3.6. DLACZEGO TAKA RÓŻNORODNOŚĆ?!
    4. DREWNO SZKUTNICZE WCZESNEGO ŚREDNIOWIECZA – ODMIENNOŚĆ PÓŁNOCY I POŁUDNIA EUROPY
    5. ROZKWIT ŚREDNIOWIECZA I NADAL INNE DREWNO NA BUDOWĘ OKRĘTÓW ORAZ ODMIENNE TECHNIKI NA PÓŁNOCY I POŁUDNIU EUROPY
    6. KARAKI I GALEONY EPOKI NOWOŻYTNEJ, DREWNO LOKALNE I IMPORTOWANE, PIERWSZE OKRĘTY Z DREWNA EGZOTYCZNEGO
      6.1. PÓŁWYSEP IBERYJSKI
      6.2. DREWNO EGZOTYCZNE IMPERIUM PORTUGALSKIEGO
      6.3. DREWNO EGZOTYCZNE IMPERIUM HISZPAŃSKIEGO
      6.4. POŁUDNIE EUROPY I PÓŁNOCNA AFRYKA
      6.5. IMPERIUM OSMANÓW
      6.6. EUROPA PÓŁNOCNO-ZACHODNIA
      6.7. EUROPA ŚRODKOWA I PÓŁNOCNO-WSCHODNIA
    7. PROBLEMY TRANSPORTU DREWNA SZKUTNICZEGO
      7.1. ETAP LĄDOWY
      7.2. ETAP RZECZNY
      7.3. ETAP MORSKI
    8. WIEK DRZEW NADAJĄCYCH SIĘ DO BUDOWY OKRĘTÓW ŻAGLOWYCH
    9. FORMY GNICIA DREWNA, GATUNKI GRZYBÓW ODPOWIEDZIALNYCH ZA TEN PROCES I WARUNKI SPRZYJAJĄCE ICH ROZWOJOWI
    10. WPŁYW PORY ŚCINANIA DRZEW NA TRWAŁOŚĆ I WŁAŚCIWOŚCI POZYSKIWANEGO MATERIAŁU
    11. STANDARDOWE I NIEKONWENCJONALNE METODY SEZONOWANIA DREWNA
      11.1. SUSZENIE JAKO NAJPOWSZECHNIEJSZA I NAJSKUTECZNIEJSZA METODA SEZONOWANIA
      11.2. „SEZONOWANIE” DREWNA MASZTOWEGO
      11.3. NIETYPOWE METODY SEZONOWANIA
    12. OKRĘTY WOJENNE ORAZ STATKI HANDLOWE EPOKI DREWNIANYCH LINIOWCÓW, PROBLEMY SUROWCOWE W UPRZEMYSŁAWIAJĄCEJ SIĘ EUROPIE
      12.1. LUKSUSOWA I KŁOPOTLIWA POZYCJA BRYTYJCZYKÓW
      12.2. DOŚWIADCZENIA BRYTYJSKICH SZKUTNIKÓW Z DĘBAMI ZAGRANICZNYMI
      12.3. PROBLEMY SUROWCOWE ROSJAN
      12.4. WZGLĘDNE BOGACTWO FRANCUZÓW, KOSZTY SPOŁECZNE I KONSEKWENCJE DLA MARYNARKI PO REWOLUCJI
      12.5. COKOLWIEK ZUŻYTE IMPERIA HISZPANÓW I PORTUGALCZYKÓW – ODMIENNE MODELE BUDOWNICTWA OKRĘTOWEGO NA TERENIE AMERYKI
      12.6. POZYSKIWANIE DREWNA SZKUTNICZEGO ZNAD BAŁTYKU
      12.7. CAŁKOWITA JEDNOLITOŚĆ PRZY WIELKIEJ RÓŻNORODNOŚCI MATERIAŁÓW KONSTRUKCYJNYCH
      12.8. ŻAGLOWE OKRĘTY WOJENNE Z MIĘKKIEGO DREWNA
      12.9. SUROWCE W BUDOWNICTWIE OKRĘTOWYM PAŃSTW SKANDYNAWSKICH
    13. SPECYFIKA MATERIAŁOWA TURECKIEGO SZKUTNICTWA NA PRZEŁOMIE XVIII I XIX WIEKU
    14. NOWE ŹRÓDŁA DREWNA W POSTACI LASÓW AMERYKI PÓŁNOCNEJ, AFRYKI I INNYCH
      14.1. NIEUDANE FLIRTY FRANCUSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ Z DREWNEM Z NOWEJ FRANCJI
      14.2. NOWA ANGLIA JAKO ŹRÓDŁO ZAOPATRZENIA ROYAL NAVY W MASZTY – OD UZUPEŁNIEŃ PO UZALEŻNIENIE, OD KRÓLEWSKIEGO MONOPOLU DO REWOLUCJI AMERYKAŃSKIEJ
      14.3. ULUBIONE GATUNKI DREWNA SZKUTNICZEGO W NIEPODLEGŁYCH STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI PÓŁNOCNEJ
      14.4. DOŚĆ OSOBLIWE UWARUNKOWANIA ROZKWITU KANADYJSKIEGO SZKUTNICTWA CYWILNEGO W XIX WIEKU
      14.5. DRZEWA Z AZJI, AFRYKI, AUSTRALII I OCEANII ORAZ LUDOŻERSTWO, SMRÓD I INNE KŁOPOTY
        14.5.1. TEK – NEC PLUS ULTRA?
        14.5.2. AFRYKA – KONTYNENT „DĘBÓW”, „TEKÓW” AFRYKAŃSKICH I „ŚMIERDZĄCYCH DRZEW”
        14.5.3. LEŚNE BOGACTWA AUSTRALII I OCEANII ORAZ WYRAŹNY BRAK EMPATII MIĘDZY BIAŁYMI PRZYBYSZAMI A WCZEŚNIEJSZYMI MIESZKAŃCAMI TYCH ZIEM
        14.5.4. INNE CENNE GATUNKI AZJATYCKIE
      14.6. „ZA DOBRE” DRZEWA GUJANY
    15. DAWNE DREWNO OKRĘTOWE DZISIAJ, CZYLI PROBLEMY RESTAURATORÓW ZABYTKÓW SZKUTNICZYCH A TAKŻE TWÓRCÓW REPLIK
      15.1. MATERIAŁY DO RENOWACJI DAWNYCH OKRĘTÓW
      15.2. DREWNO I „DREWNO” PŁYWAJĄCYCH REPLIK

SPIS CIEKAWOSTEK:
    1. CO MIAŁY WSPÓLNEGO PRESTIŻOWE OKRĘTY FARAONÓW EGIPSKICH Z CHRYSTUSEM?
    2. CZEMU DĄB SZYPUŁKOWY I SOSNA POSPOLITA Z WYSP BRYTYJSKICH DAWAŁY ZUPEŁNIE INNY MATERIAŁ SZKUTNICZY NIŻ QUERCUS ROBUR I PINUS SYLVESTRIS Z TERENÓW POLSKI, LITWY I RUSI?
    3. DLACZEGO OTWIERAJĄC BUTELKĘ TRADYCYJNIE ZAPAKOWANEGO WINA AUSTRALIJSKIEGO LUB KALIFORNIJSKIEGO POWINNIŚMY POMYŚLEĆ O KSIĘCIU HENRYKU ŻEGLARZU?
    4. JAKI CUD SPRAWIŁ, ŻE W NIDERLANDACH, KRAINIE NIZINNEJ, WYDARTEJ MORZU, SŁABO ZALESIONEJ I O WARUNKACH KLIMATYCZNYCH ZUPEŁNIE NIEKORZYSTNYCH DLA BUDOWANIA PRZEZ NATURĘ MOCNEGO DREWNA GATUNKÓW IGLASTYCH, POJAWIŁA SIĘ OGROMNIE CENIONA SOSNA FLANDRYJSKA?
    5. DLACZEGO SZEWCOM I OWCOM HISZPAŃSKIM POSPOŁU BYŁA NIE NA RĘKĘ (KOPYTO) ODBUDOWA FLOTY PO KLĘSCE „NIEZWYCIĘŻONEJ ARMADY” FILIPA II?
    6. CZY MOŻNA ZYSKAĆ NA BRAKU DOBREGO, TRWAŁEGO DREWNA SZKUTNICZEGO?
    7. DLACZEGO ŚWIERK NORWESKI, CHOCIAŻ DORASTA KILKUDZIESIĘCIU METRÓW WYSOKOŚCI, NADAWAŁ SIĘ TYLKO NA KRÓTKIE DRZEWCA, NP. REJE, A NIE BYŁ CENIONY PRZY KONSTRUOWANIU MASZTÓW?
    8. DLACZEGO WIĘC W POLSCE, KRAJU ISTOTNYM DLA ZAOPATRYWANIA
    CAŁEJ ZACHODNIEJ EUROPY W MATERIAŁY DO BUDOWY OKRĘTÓW,
    GÓRNĄ GRANICĄ OPŁACALNOŚCI HANDLU OPARTEGO NA PODWODACH
    BYŁA ODLEGŁOŚĆ AŻ 150 KILOMETRÓW?
    9. JAK MAKSYMALNIE ZWIĘKSZYĆ ŁADOWNOŚĆ TRANSPORTOWCA DREWNA?
    10. SKĄD TAKA ROZBIEŻNOŚĆ MIĘDZY DOCENIANIEM SZTUCZNEJ
    IMPREGNACJI W BUDOWNICTWIE LĄDOWYM, A JEJ KIEPSKIM
    ODBIOREM W OKRĘTOWNICTWIE?
    11. DLACZEGO ROSJA I TURCJA, WALCZĄC ZE SOBĄ O PANOWANIE NA
    MORZU CZARNYM, WSPOMAGAŁY WZAJEMNIE SWÓJ POTENCJAŁ
    MILITARNY?
    12. DLACZEGO WSPANIAŁA SOSNA ARAUKARIA, MAJESTATYCZNE DRZEWO OSIĄGAJĄCE 50 M WYSOKOŚCI PRZY PROSTYM JAK STRZAŁA PNIU, NIE SPRAWDZIŁA SIĘ W BUDOWIE MASZTÓW OKRĘTOWYCH?
    13. DO CZEGO MOGŁO SIĘ PRZYDAWAĆ POD WODĄ MAŁO WYTRZYMAŁE, MIĘKKIE, NIESZTYWNE I SZYBKO NASIĄKAJĄCE DREWNO?
    14. JAK WYPLATANO Z KRZEWÓW GŁÓWNE BELKI SZKIELETU ORAZ KLEPKI POSZYCIA BARDZO WIELU KANADYJSKICH I SPOREJ LICZBY AMERYKAŃSKICH STATKÓW?!
    15. DLACZEGO DRZEWA OPISYWANE PRZEZ NIEKTÓRYCH JAKO NAJWIĘKSZE NA ŚWIECIE, MAMUTOWIEC OLBRZYMI ORAZ SEKWOJA AMERYKAŃSKA, NIE SŁUŻYŁY DO BUDOWY OKRĘTÓW?
    16. JAK WZROST PRZESTĘPCZOŚCI W ANGLII PRZYCZYNIŁ SIĘ DO IMPORTU AUSTRALIJSKIEGO DREWNA SZKUTNICZEGO?
 
 
REKLAMA
Moderator

Posty: 626
Wysłany: 2016-02-04, 12:55   Drewno szkutnicze / Krzysztof Gerlach

Ostatnio zmieniony przez Tryton 2016-02-04, 12:27, w całości zmieniany 7 razy  
 
 
Tryton
Wiceadmirał
Moderator


Posty: 626
Skąd: 3city
Wysłany: 2016-02-04, 12:55   Drewno szkutnicze / Krzysztof Gerlach

Drewno szkutnicze

Minęło kilka lat i książka praktycznie nie do zdobycia. Pozostają antykwariaty, aukcje internetowe, ewentualnie ebook. Ostatnio natknąłem się na ofertę w formacie pdf.
www.eclicto.pl

Darmowy fragment
http://www.eclicto.pl/reader.php?pid=24185

Nie chcę zanudzać szanowne koleżeństwo, ale myślę, że warto zapoznać się z recenzją książki z portalu REGENT POLSKI:

    Drewno szkutnicze - recenzja książki autorstwa Krzysztofa Gerlacha

    Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, iż zarówno okręty wojenne jak i przeróżnego rodzaju statki budzą zachwyt i podziw każdego. Jednakże, by mogły się dumnie prezentować, czeka je pierwej bardzo długa droga budowy, cóż jednoznacznym jest - odnalezienie odpowiedniego materiału budulcowego. Zazwyczaj we wszelkich pracach naukowych, czy podręcznikach historycznych nie skupia się uwagi na tak istotny element historii okrętów, czy statków, jakim jest materiał, dzięki któremu tak naprawdę istnieją. Krzysztof Gerlach w swojej pracy ,,Drewno szkutnicze” postanowił zwrócić uwagę przede wszystkim na to, jak ważny element stanowi owy materiał.

    Owszem, okręty, statki to przepiękne narzędzia do toczenia wojen, wyposażone w doskonały sprzęt i broń, których jedynym celem jest pokonanie wroga. Jednakże, gdyby nie ten element, historia wojen toczących się do czasów żelaza i stali, mógłby prezentować się na kartach historii zupełnie inaczej. Praca tegoż wybitnego historyka, jakim jest Krzysztof Gerlach, przedstawia zagadnienia dotyczące pozyskiwania i wykorzystywania drewna do budowy okrętów z czasów bardzo odległych. Sam autor przyznał, iż nie jest to typowa praca naukowa, która sztywno trzyma się ustalonych ram. Jest to ,,zbiór esejów”, które poruszają tematy związane z materiałami szkutniczymi, w sposób luźny i prosty. By każdy sięgający po tę książkę, był w stanie zrozumieć w pełni prawdziwą istotę piękna tych pływających tworów. Z punktu widzenia geograficznego, autor skupia się przede wszystkim na obszarach Europy, w mniejszym stopniu Ameryki i Azji. Poruszane zostały także zagadnienia ocierające się o ekonomię oraz politykę. Wszystko po to, by przybliżyć czytelnikowi istniejący wówczas stan rzeczy. Istotnym faktem jest, iż Gerlach rozprawia na tematy, którymi głęboko czuje się zainspirowany, oraz zainteresowany, cóż przekłada się, na jakość pracy. Autor nie miał na celu, by owa praca była jedynie drętwym dziełem, z którego nie wyniknie nic pozytywnego. Krzysztof Gerlach pragnąłby jego książka stanowiła swego rodzaju przekaz, by przystać na chwilę, i zrozumieć, iż okręt niesie za sobą większą historię, niż może się wydawać.


    Źródło www.google.pl Pentekontera Fenicka

    Książka autorstwa Gerlacha składa się z piętnastu rozdziałów, z czego każdy rozdział zawiera kilka podrozdziałów. W pierwszym rozdziale, pod tytułem ,,Zakres” autor opisał swoje cele i zamierzenia, jakie usiłował osiągnąć poprzez napisanie owej rozprawy. Natomiast drugi rozdział mówi o niestałości cech drewna szkutniczego. Rozprawia w nim także o dobrych cechach wszelakich gatunków drewna. Trzeci rozdział poświęcony został rozwojowi budownictwa okrętowego w okresie starożytnym. Autor rozprawia o przyczynach konieczności zadowolenia się drewnem miejscowym, oraz o regułach budowy okrętów w starożytnym Egipcie, Fenicji, Grecji, Kartaginie, i Rzymie. W czwartym rozdziale autor opisuje drewno szkutnicze w okresu wczesnego średniowiecza. Skupia się na różnorodności północy i południa Europy. W piątej części zostało scharakteryzowane drewno z okresu rozkwitu średniowiecza, oraz znów odmienność, jakie cechowały północ i południe Europy. W szóstym rozdziale przedstawiono charakteryzację okrętów typu Karaki i Galeony z czasów nowożytnych. Gerlach poddał analizie także drewno lokalne oraz importowane. Skupił się także na pierwszych okrętach z drewna egzotycznego m.in. z Imperium Portugalskiego. W siódmej części owej pracy, autor rozprawia na temat problemu transportu drewna szkutniczego. W pierwszym podrozdziale opisał problem lądowy, w drugim rzeczny, natomiast w trzecim morski. Ósmy rozdział mówi o istocie wieku drzew, nadających się do budowy okrętów. Część dziewiąta rozprawia o formach gnicia drewna, gatunkach grzybów odpowiedzialnych za tenże proces oraz warunkach sprzyjających ich rozwojowi. W części dziesiątej poruszana została kwestia wpływu pory ścinania drzew na trwałość oraz właściwości pozyskiwanego materiału.


    Źródło www.google.pl Rzymska Liburna

    W rozdziale jedenastym Krzysztof Gerlach skupił się na opisaniu standardowych i niekonwencjonalnych metodach sezonowania drewna: suszeniu oraz innych nietypowych sposobach. Dwunasta część pracy, poświęcona została okrętom wojennym oraz statkom handlowym epoki drewnianych liniowców, problemom surowcowym w uprzemysławiającej się Polsce. Rozprawia także o doświadczeniach brytyjskich szkutników z dębami zagranicznymi, oraz pozyskiwaniu drewna szkutniczego znad Bałtyku. Poddaje również analizie żaglowe okręty wojenne z drewna miękkiego. Trzynasty rozdział stanowi krótką analizę specyfiki materiałowej tureckiego szkutnictwa na przełomie XVIII i XIX wieku. W przedostatnim rozdziale autor skupił się na charakterystyce nowych źródeł drewna, tj. lasów Ameryki Północnej, Afryki oraz innych. Autor rozprawia na temat Anglii, jako źródle zaopatrzenia Royal Navy w maszty. Krzysztof Gerlach zwraca uwagę na problematykę ludożerstwa w Azji, Afryce oraz Australii i Oceanii. Ostatni rozdział, jakim jest piętnasty, rozprawia o dawnym drewnie okrętowym z punktu widzenia dzisiejszego. Mówi o problemach restauratorów zabytków szkutniczych oraz twórcach replik. Skupia uwagę również na materiałach do renowacji dawnych okrętów, oraz na drewno pływających replik. Praca pt.,, Drewno szkutnicze” autorstwa Krzysztofa Gerlacha to próba uświadomienia, iż historia okrętu, czy statku sięga o wiele głębiej, niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Gdy mamy okazję stanąć przed dumnie prezentującym się okrętem wojennym, nachodzą nas myśli, jaką rolę pełnił w historii, czy jak sprawdził się w konkretnych potyczkach. Rzadko, kiedy zdajemy sobie sprawę, jak wielką rolę odegrali budowniczy tegoż okrętu. Jaką trudność sprawiło odnalezienie odpowiedniego materiału budulcowego. Ileż potu oraz poświęcenia kosztowała budowa wyżej wspomnianego okrętu. Autor swoją pracą skłania czytającego do refleksji, i zrozumienia najważniejszego – okręt, czy też statek, by prezentować się tak pięknie i dostojnie przechodzi nieocenioną i wszak niesamowicie długą drogę.


    Julian A. Michaś i Monika Inglot
_________________
Tryton




 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu