Właśnie na Bałtyku przechodzi próby morskie nowy żaglowiec szkolny El-Mellah (Żeglarz).
Nowoczesną trzymasztową fregatę zamówiła Marynarka Wojenna Algierii. Dołączy ona do najszybszych i największych żaglowców szkolnych świata. Jednostka ma 110 m długości, 14,5 m szerokości, a powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Jej prędkość pod żaglami przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta wyniesie około 17 węzłów.
W sobotę, 15 lipca br. po południu ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA i z portu Gdańsk wyszedł żaglowiec szkolny El-Mellah, rozpoczynający cykl prób morskich. W pierwszym etapie odbędą się m.in. testy osiągów i charakterystyk manewrowych oraz próby napędów i urządzeń.
W dalszej kolejności planowane są próby takielunku i ożaglowania połączone ze szkoleniem i oswajaniem się z żaglowcem jego docelowej załogi - algierskich kadetów, którzy od kilku miesięcy przyjmują edukację na Akademii Morskiej w Gdyni, w tym szkolenia na Darze Młodzieży. Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzane jest we współpracy z Akademią Morską w Gdyni.
Trzymasztowa fregata zbudowana w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, nosić będzie imię El-Mellah, co w języku arabskim znaczy "Żeglarz".
Zgodnie z nazwą służyć on będzie kadetom algierskiej Akademii Marynarki Wojennej w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Dodatkowo, jak większość jednostek żaglowych będzie on pełnić funkcje reprezentacyjne za granicą oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.
Parametry statku, stawiają go w gronie największych żaglowców szkolnych na świecie.
Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest inżynier Zygmunt Choreń, uważany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów statków żaglowych na świecie.
Jej najwyższy stalowy maszt będzie miał 54 metry, czyli tyle samo, co na „Royal Clipperze” – największym obecnie żaglowcu. Trzeci maszt tej nowoczesnej fregaty będzie jednocześnie jej kominem. W ten sposób projektanci, czyli biuro projektowe Choreń Design & Consulting, uniknęli uciążliwego odprowadzania spalin poprzez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.
Dzięki zastosowaniu sterów strumieniowych z przodu i z tyłu fregaty, manewrowanie nią będzie łatwe. W przeciwieństwie do stawiania żagli. Przy tej operacji algierscy kadeci będą musieli polegać na sile własnych mięśni.
„El-Mellah” będzie mógł przyjąć 222 członków załogi, w tym 120 kadetów, wśród których znajdzie się 40 kobiet.
Nie ukrywam, że nowy żaglowiec odkąd po raz pierwszy usłyszałem jego nazwę, wzbudza u mnie sporo emocji. Bardzo żałuję, że nie skorzystałem z możliwości robienia pierwszych zdjęć pod żaglami z pokładu Tucany (nie byłyby tak profesjonalne jak te powyżej i w poniższych linkach, ale byłyby moje ).
Ciągle znajduję nowe strony, nowe zdjęcia i nowe wiadomości jak m.in. te:
" ...Trójmasztowy „El-Mellah” to największy żaglowiec zbudowany w Polsce. Jeden z największych w światowej flocie żaglowców szkolnych. Wśród klasycznych żaglowców rejowych, większe są tylko dwa rosyjskie olbrzymy (z niemieckim rodowodem) - „Siedow” i „Kruzensztern” ..." i to, że obecnie pływa pod naszą banderą i pod komendą polskiego kapitana.
Szukamy Basenu Prezydenta, Dar lokalizujemy na końcu nabrzeża (otoczony opisami tras Gdynia-Jastarnia, Gdynia-Hel), El-Mellah cumuje vis-a-vis po drugiej stronie na nabrzeżu Dalmoru.
Po najechaniu na kolorowy piktogramik wyświetli się nazwa, po kliknięciu większy opis.
I małe sprostowanie co do nazwy i wielkości:
"... Okręt nosi nazwę „El-Mellah”, co po arabsku znaczy „żeglarz” lub „nawigator”. Jego długość wraz z bukszprytem wynosi 110 metrów, co czyni go czwartym co do wielkości żaglowcem szkolnym świata – większe są tylko rosyjskie: „Sedov” i „Kruzenshtern” oraz peruwiański „Union”. ..."
Zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku algierski żaglowiec szkolny El-Mellah po kolejnych próbach morskich przypłynął do... Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Aktualnie w doku przechodzi ostatnie przeglądy.
Po raz pierwszy statek wyszedł na próby morskie 16 lipca br. Druga seria prób rozpoczęła się 16 sierpnia br. W ich trakcie jednostka żeglowała po polskich wodach terytorialnych kilkakrotnie zawijając do różnych portów.
Jak zapewnia Radosław Gęsicki, kierownik projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA
"- Próby na morzu zakończyły się powodzeniem, zrealizowaliśmy wszystko zgodnie z programem i w tej chwili przechodzimy do kolejnego etapu z harmonogramu zdawania jednostki dla Komisji Odbioru Statku.
Aktualnie jednostka jest zadokowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA i przechodzi ostatnie przeglądy. Prace na doku nr 4 obejmują przegląd kadłuba, poprawki malarskie na kadłubie oraz odświeżenie warstwy antifoulingu (powłoki antyporostowej).
Po tygodniu żaglowiec zostanie podprowadzony do kei, gdzie będziemy kontynuować program prób dla Komisji Odbiorowej Statku. W październiku planujemy wstępny odbiór żaglowca na terenie Polski."
Wysłany: 2017-10-23, 22:22 El Mellah pod banderą Algierii
El Mellah już pod banderą Algierii
Nad pokładem nowo wybudowanej fregaty El Mellah powiewa już bandera algierska. Uroczystość oficjalnego przekazania żaglowca odbyła się 21 października w miejscu jego narodzin – przy nabrzeżu stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.
Podniesienie bandery na El Mellahu / fot. Krzysztof Romański
– To piękne dziecko, ponieważ ma pięknych rodziców. Jest owocem miłości małżeństwa algiersko-polskiego – z emfazą o nowej fregacie mówił ambasador Algierii Salah Lebdioui. W uroczystości, która miała miejsce 21 października na stoczniowym nabrzeżu, wziął też udział generał Mekhneche Saad, attaché obrony i delegacja Marynarki Wojennej Algierii. Część oficjalną poprzedziło podpisanie dokumentów zdawczo-odbiorczych. Po okolicznościowych przemowach i podziękowaniach, przy dźwiękach „Mazurka Dąbrowskiego” z masztu żaglowca ściągnięto „biało-czerwoną”. Zwolnione miejsce zajęła bandera Algierii, a w momencie jej podnoszenia orkiestra grała hymn tego kraju.
Algierski okręt jest 9. pod względem długości żaglowcem szkolnym świata. Jego kadłub wraz z bukszprytem mierzy 110 metrów, jest więc o ponad metr dłuższy od naszego Daru Młodzieży. Podobnie jak „biała fregata”, ma trzy maszty o rejowym ożaglowaniu. Najwyższy z nich osiąga wysokość 54 metrów. Co ciekawe, ostatni maszt to jednocześnie komin. W ten sposób projektantom udało się uniknąć uciążliwego dla załogi i szpecącego statek odprowadzania spalin poprzez umieszczone na poziomie pokładu boczne wydechy. Dzięki trzem tysiącom metrów kwadratowych łącznej powierzchni żagli, przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta, fregata rozwija prędkość nawet 17 węzłów.
Na pokładzie El-Mellaha będą szkolić się kadry dynamicznie rozwijającej się w ostatnich latach marynarki wojennej Algierii. W 222-osobowej załodze znajdzie się miejsce dla 120 kadetów akademii w Tamentfoust, w tym ok. 30 kobiet, co w kraju o tradycji muzułmańskiej może nieco dziwić. Dzięki zastosowaniu sterów strumieniowych na dziobie i na rufie, manewrowanie żaglowcem jest stosunkowo łatwe – w przeciwieństwie do stawiania żagli, które odbywa się jak na dawnych żaglowcach. Na początku listopada El-Mellah ma wyruszyć z Gdańska w dziewiczą podróż do portu macierzystego. Okazja, by ponownie zobaczyć go w Polsce nadarzy się zapewne dopiero za kilka lat, podczas któregoś ze zlotów The Tall Ships Races.
28.11 przepłynął Gibraltar, wpływając po raz pierwszy na Morze Śródziemne, a obecnie jest w połowie drogi do Algierii, gdzie spodziewany jest 2 grudnia. Płynie z dość małą prędkością 6 -7 węzłów.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum