SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Wielbłąd / Seacamel / Cameel of Ships
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-03-16, 21:08   Wielbłąd / Seacamel / Cameel of Ships

Wielbłąd / Seacamel

Wielbłąd (Seacamel), to ciekawe urządzenie służące do "podnoszenia" statku w celu przeprawienia go
przez mielizny i płytkie wody. Za pomocą licznych pomp ręcznych (doskonale widoczne na ilustracjach poniżej)
regulowano poziom wody/powietrza w zbiornikach, dzięki czemu utrzymywano odpowiedni poziom względem lustra akwenu.


Cytat z książki Przemysława Smolarka "Dawne żaglowce" strona 112:



Ze względu na płytkość wód przybrzeżnych Holandii, jednostki o większym zanurzeniu nie mogły wchodzić do portu. Został więc wynaleziony w związku z tym rodzaj doku pływającego tzw. "wielbłąd", służący do przeciągania okrętów przez płycizny. "Wielbłądy" mogły również oddawać usługi przy pracach remontowych stoczni.

Model wielbłąda:



Seacamels (można by je nazwać "morskimi wielbłądami") były urządzeniami, które mocowane do burt statków służyły zmniejszaniu ich zanurzenia. Wielbłądy były skonstruowane w ten sposób, że do burt mocowano je z pełnymi zbiornikami balastowymi, po czym poprzez wypompowywanie wody zwiększano ogólną wyporność, czego wynikiem było uniesienie statku do góry. Wynalazek ten służył głownie do ułatwiania przechodzenia statkom przez płycizny, a także do usprawniania wejścia dużych statków do portu w dawnym Amsterdamie. Autor wynalazku to Meeuwis Meindertsz Bakker, który zbudował urządzenie w kwietniu 1690, podnosząc statek wojenny "Princes Maria" na mieliznach w pobliżu Fortu Pampus na wodach Zuider Zee. Sukces ten został dostrzeżony przez Admiralicję w Amsterdamie, a jego autor sowicie nagrodzony.



Po ponad trzech wiekach (w 2007 roku), wielbłądy były ponownie wykorzystywane w trakcie operacji usuwania platform wiertniczych w pobliżu Tahiti w Zatoce Meksykańskiej, gdzie służyły zmniejszeniu ich wagi w celu umożliwienia ich transportu przez przygotowane do tego jednostki (Mighty Servant 3).
Po sprawdzeniu skuteczności wielbłądów podczas operacji w pobliżu Haiti, w 2009 roku niejaki Rob Hoekstra - Duńczyk - założył firmę Seacamel B.V., specjalizującą się w transporcie i holowaniu na morzu z użyciem wielbłądów, a także projektowaniem morskiego sprzętu ciężkiego i ratunkowego (nie wiem jednak, czy to jedyna taka firma na świecie).

Opracował Korasonek i Bartek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu