SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
HMS Victory - Ciekawostki
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4300
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-02-16, 12:09   HMS Victory - Ciekawostki

Ciekawostki... HMS Victory



TRAFALGAR 1805
England expects that every man will do his duty



Obraz Bitwa pod Trafalgarem (1822–1824) pędzla Wiliam Turnera pokazuje ostatnie trzy litery słynnego sygnału zawieszonego na HMS "Victory".


"England expects that every man will do his duty" (pol. Anglia oczekuje, że każdy człowiek wypełni swój obowiązek) – sygnał nadany przez Admirała Horacego Nelsona z jego okrętu flagowego HMS "Victory" w dniu 21 października 1805, tuż przed rozpoczęciem bitwy pod Trafalgarem.
Bitwa ta była decydującym starciem morskim podczas wojen napoleońskich. Zapewniła Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii niekwestionowaną supremację na morzach, usuwając jakąkolwiek możliwość francuskiej inwazji i podboju Wielkiej Brytanii.


Chociaż po bitwie narosło wiele nieporozumień wokół dokładnego doboru słów użytych w sygnale, znaczenie zwycięstwa i śmierć Nelsona podczas bitwy, doprowadziły do tego że fraza ta zaczęła głęboko osadzać się w angielskiej świadomości, i jest często cytowana, parafrazowana i przytaczana aż do dnia dzisiejszego.

Jak tylko brytyjska flota zbliżyła się do sił przeciwnika – połączonych flot Francji i Hiszpanii, Lord Nelson nakazał przekazać wszelkie niezbędne instrukcje bitewne dla swych okrętów. Jednakże, będąc świadomym wagi i historyczności nadchodzących wydarzeń, Nelson poczuł że sytuacja wymaga dodania czegoś więcej. Po namyśle stwierdził że przekaże flocie sygnał: „Nelson confides that every man will do his duty.”, jednakże jeden z oficerów taktownie zasugerował ażeby użyć słowa England zamiast Nelson, a admirał zaakceptował to z przyjemnością.
Następnie poinstruował swojego oficera łączności, porucznika Johna Pasco, aby przekazał flocie, tak szybko jak tylko to możliwe, wiadomość: „England confides that every man will do his duty.” (Anglia jest pewna że każdy człowiek wypełni swój obowiązek.). Pasco zasugerował Nelsonowi ażeby słowo confides (pewność) zastąpić słowem expects (oczekiwanie), ponieważ to drugie figurowało w książce kodowej, podczas gdy confides musiałoby być sygnalizowane litera po literze. Nelson zgodził się ze zmianą (nawet jeśli oczekiwanie jest wyrażeniem o mniejszym stopniu zaufania niż pewność).


Admirał Horatio Nelson


„Jego lordowska mość przyszedł do mnie na rufę, i po rozkazach wywieszenia oczywistych sygnałów, około 11:45, powiedział: „Panie Pasco, chciałbym przekazać flocie, ENGLAND CONFIDES THAT EVERY MAN WILL DO HIS DUTY' (ANGLIA JEST PEWNA ŻE KAŻDY CZŁOWIEK WYPEŁNI SWÓJ OBOWIĄZEK)” i dodał: „Musisz być szybki, bo mam jeszcze coś do przekazania a jest już tak blisko bitwy”. Odparłem: „Jeśli wasza lordowska mość pozwoli mi zamienić słowo zaufanie na słowo oczekiwanie sygnał wkrótce będzie nadany, ponieważ słowo expects znajduje się w słowniku, a confides musi być literowane”. Jego lordowska mość odparł, w pośpiechu i z dostrzegalną satysfakcją: „Niech tak będzie, Pasco, uczyń dokładnie tak”.

Użyto terminu Anglia, który był w tamtym czasie powszechnie używany w odniesieniu do całej Wielkiej Brytanii, jednak należy zaznaczyć że w skład floty brytyjskiej wchodziły znaczące kontyngenty z Irlandii, Szkocji i Walii tak samo jak i z Anglii. W ten sposób, około godziny 11:45 dnia 21 października 1805 roku, nadany został najsłynniejszy sygnał morski w całej brytyjskiej historii. Precyzyjny czas nadania sygnału nie jest znany (jedna relacja cofa go nawet do godz. 10:30), jako że wiadomość powtarzano w obrębie całej floty, a dzienniki pokładowe mogły być uzupełniane po bitwie, jednakże Pasco zanotował w swym pamiętniku czas jako „ok. kwadrans do południa”, a zapiski z innych okrętów z tej samej linii, również są bliskie tej godzinie.

Słowo "duty" zostało sygnalizowane jak pokazano używając numerów od 1 do 25 przyporządkowanych literom alfabetu od A do Z, wyłączając J. Ponadto, w angielskim alfabecie w tamtych czasach V poprzedzało U.

Sygnał został nadany z użyciem numerycznego kodu flagowego znanego jako „Telegraphic Signals or Marine Vocabulary” (Telegraficzne Znaki lub Słownik Marynarski), opracowanego w 1800 przez kontradmirała Riggsa Pophama, i bazującego na stworzonym wcześniej przez admirała Lorda Howe'a .Kod ten przypisywał cyfry od 0 do 9 – dziesięciu flagom sygnałowym. Flagi te w różnych kombinacjach reprezentowały kody liczbowe których przypisane znaczenie było zawarte w książkach kodowych, znajdujących się na wszystkich okrętach Royal Navy i obciążonych ołowiem w celu szybkiego ich pozbycia się (poprzez wyrzucenie za burtę), na wypadek przechwycenia jakiegoś okrętu przez wroga. Uważa się że kody flagowe były wywieszane na bezanie jeden po drugim, wraz z „flagą telegraficzną” która sygnalizowała że używany jest kod Pophama. Słowo duty nie figurowało w książce kodowej, ale mimo to nie zostało zastąpione jak uczyniono to w przypadku słowa confides (dwa najbliższe znaczeniowo słowa best i utmost, nie uznano za odpowiednie), więc musiało być literowane, oznacza to że cała wiadomość wymagała dwunastu „wywieszeń”.

Szacuje się że cała operacja mogła trwać około czterech minut. Grupa czterech do sześciu osób pod dowództwem por. Pasco, byłaby w stanie przygotować i zawiesić flagi na pokładzie okrętu flagowego Lorda Nelsona, HMS "Victory". Wiadomość pokazuje jeden z braków kodu Paphama – nawet słowo składające się tylko z dwóch liter – do – wymagało wywieszenia aż trzech flag dla nadania sygnału. Raportowano, że wiadomość wywoływała wielką radość – wraz z wywieszeniem jej i rozprzestrzenianiem się w obrębie floty.
Wiadomość „engage the enemy more closely” była ostatnim sygnałem nadanym do floty przez Nelsona, wysłanym o godzinie 12:15, jeszcze zanim jakiekolwiek brytyjskie działo wystrzeliło w kierunku wroga. Wiadomość ta została wywieszona z użyciem flagi telegraficznej oraz flag 1 i 6. Nelson rozkazał aby sygnał wywiesić wysoko i utrzymywać w górze przez cały czas[. Pozostał wzniesiony do czasu jego zniszczenia w ogniu walki..
Prawie natychmiast, wiadomość zaczęła być przeinaczana. Kilka okrętów brytyjskiej floty odczytało sygnał jako „England expects every man to do his duty,” (pomijając that i zastępując will słowem to). Wersja ta stała się tak powszechna, że utrwalona jest na podstawie Kolumny Nelsona i na jego grobowcu w katedrze sw. Pawła w Londynie. Jednakże, dziennik pokładowy Victory oraz zeznania oficera łączności Johna Pasco i Henry Blackwooda (kapitana fregaty Euryalus), obydwu obecnych podczas przygotowywania sygnału, są zgodne z wersją podaną tutaj.

W 1811, tenor John Braham skomponował piosenkę, „The Death of Nelson” (pol. Śmierć Nelsona), zawierającą słowa użyte w sygnale. Piosenka stała się prawie natychmiast bardzo popularna i wykonywana była w XIX wieku na obszarze całego imperium brytyjskiego. Aby dopasować słowa do rytmu piosenki, zostały one zmienione na „England expects that every man this day will do his duty” (pol. Anglia oczekuje że każdy człowiek wypełni tego dnia swój obowiązek). Ta wersja doboru słów również się utrwaliła.

Pomiędzy rokiem 1885 a 1908 wierzono że sygnał został nadany z użyciem książki kodowej z 1799 roku, jak to wskazano w 1885 że nie była ona zmieniana do 1808. W 1908 odkryto, że Admiralicja w rzeczywistości zmieniła jednak książki kodowe w listopadzie 1803, po tym jak wersja z 1799 dostała się w ręce Francuzów, i nowa książka kodowa została wydana flocie Nelsona pod Kadyksem we wrześniu 1805. W rezultacie, prace historyczne opublikowane pomiędzy tymi datami (1885-1908) rekonstruują sygnał z użyciem niewłaściwych flag.
Sygnał jest ciągle wznoszony na Victory, w jej suchym doku w Portsmouth, każdego roku podczas Trafalgar Day (rocznica bitwy pod Trafalgarem) 21 października o godzinie ósmej rano, jednakże wszystkie flagi kodowe wywieszane są naraz, od dziobu do rufy, a nie – po kolei na bezanie, jak odbywało się to w rzeczywistości.
____________________
Opracował Kazek
Źródła: polskie i angielskie zasoby Wikipedii
 
 
REKLAMA

Posty: 4300
Wysłany: 2011-03-06, 01:01   Ars poetica

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4300
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-03-06, 01:01   Ars poetica

Dość ciekawym problemem są przeinaczenia malarzy z epoki lub późniejszych ilustrujących bitwy, okręty czy portrety postaci historycznych. To niestety na tych obrazach próbują opierać się modelarze przy budowie swoich modeli.
Oto kilka przykładów pokazujących, jak mylące i niewiarygodne mogą być przedstawienia artystyczne (na podstawie artykułu, który ostatnio czytałem).

Znamy portret Nelsona z postu powyżej, mal.: Lemuel Francis Abbott (1760-1802), 1800



Wiadomo, że Nelsonowi został sprezentowany niezwykły diament-pióro przez sułtana Imperium Osmańskiego (imperium otomańskie), który wyraził wdzięczność za zniszczenie floty francuskiej w bitwie przy ujściu Nilu.
Od tego czasu Nelson nosił go na kapeluszu.
Jak widać malarz, namalował go bardzo precyzyjnie. Myślę, że przy pomocy tego obrazu nie powinno być żadnych trudności, aby zrekonstruować klejnot.
Szczęśliwym zbiegiem okoliczności ów klejnot przetrwał do naszych czasów.



Jak widać byłyby dwa różne klejnoty.

Kolejne obrazy. Gdzie umarł Nelson?


Z lewej: Śmierć Nelsona mal.: Benjamin West (1738-1820), 1806;
po prawej malarz nieznany.
Na pierwszym umarł na pokładzie, na drugim w swojej kabinie,
na kolejnym pod pokładem.


THE DEATH OF NELSON mal.: Arthur William Devis (1763-1822), 1805-7

Jak umarł Nelson?


lewy: 'Immortality' mal.: Benjamin West (1738-1820), 1807
prawy: James Drummond (1815-77)
Teraz wiemy, że był zabrany przez niebiańskie istoty. Czyż nie?
Oczywistym jest dla nas, że jest to alegoria śmierci coś w rodzaju ars poetica, ale skąd możemy mieć pewność, że inne obrazy takie nie są.

Autor zwrócił uwagę, że te oczywiście ekstremalne przykłady, mogą być przestrogą dla wszystkich, którzy cytują obrazy bezkrytycznie, aby "udowodnić" prawidłowości swoich tez.
    Przykłady te zostały przytoczone w związku z pytaniem czy na HMS Victory były wejścia burtowe (entry ports) w czasie bitwy pod Trafalgarem 1805,
    skoro współcześni malarze John Constable i William Turner przedstawiali okręt bez tych wejść.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4300
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-06-07, 00:14   

W temacie Barka króla Jerzego III przedstawiłem rycinę barki na pokładzie HMS Victory.
Jest to fragment strony:



Jedyny napis w całości, jaki udało mi się odczytać to:
THE ANNIVERSARY OF THE DEATH OF NELSON - ON BOARD HMS "VICTORY".
Co prawda w górnym narożniku jest data, ale (jak dla mnie) zbyt "spikselowana" i nie potrafię jej odczytać.

Krzysztof Gerlach napisał:
    Małe napisy pod ryciną - podpisy do poszczególnych jej fragmentów - brzmią:
    State Barge of George III, which carried Nelson's Body to Somerset House. One of the Main Deck Guns. The "Cockpit" where Nelson Died.
    Cała rycina pochodzi zdaje się z 1876.

    Jest pewne, że Nelson umarł pod pokładem, ale dla wielu malarzy sceneria dusznego, ciasnego i ciemnego międzypokładu blisko ładowni, nie była dość atrakcyjna pod względem malarskim i epickim. Natomiast dokładne miejsce, w którym leżał w chwili śmierci, stało się przedmiotem intensywnych badań prowadzonych przez wiele dziesięcioleci. Ostatnio kurator muzeum na Victory przedstawił pracę, z której wynika, że wszystkie dotychczasowe ustalenia były błędne, a plakietka powinna znajdować się jeszcze gdzie indziej.

    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4300
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-01-29, 14:14   Dekoracja rufy

Wszyscy znamy obecny wygląd lustra HMS Victory, ale w artykule* p. Krzysztofa Gerlacha zamieszczonym w MSiO nr 7-8 z 2007 czytamy:
    Dla modelarzy interesująca może być informacja, że widniejących dziś w centrum panoplium - i stąd rysowanych na wszystkich planach modelarskich - piór księcia Walii wcale nie było w 1805 r.! Pochodzą one z HMS Prince, który walczył pod Trafalgarem i został rozebrany dopiero w 1837 r. Natomiast w 1803 r. w środku panoplium widniała zapewne tarcza herbowa, podobna do tej z dziobu - tylko skromniej wykonana.


*) Morze, Statki i Okręty, artykuł w cyklu OKRĘTY FLAGOWE ADMIRAŁA NELSONA pt. HMS Victory, nr 7-8 2007 cz.1 i cz.2 w nr 10-11 2007.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4300
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-02-10, 22:25   Gwiazda Orderu Łaźni

Kolejna ciekawostka z forum p. Krzysztofa

Dodatkowa ciekawostka dla entuzjastów bzduro-tezy, jak to Nelson nie chciał "odpiąć" orderów od "galowego" munduru, ponieważ pragnął zginąć.
Dowiedziałem się właśnie, że przynajmniej względem gwiazdy Orderu Łaźni


Awers insygniów orderu cywilnego (GCB), Awers insygniów orderu wojskowego (GCB)
Zawołaniem orderu jest łacińska maksyma Tria iuncta in uno (trzy złączone w jednym)


(na mundurach Nelsona, zarówno zwykłym, noszonym pod Trafalgarem, jak na naprawdę galowym, zakładanym na inne okazje, jest to tekstylne odznaczenie przyszyte najwyżej z czterech po lewej stronie) statut orderu nakładał na posiadaczy OBOWIĄZEK noszenia jej STALE ("constantly").



Czyli odprucie jej od munduru byłoby PRZESTĘPSTWEM mogącym skutkować odebraniem orderu. To stałe noszenie (oczywiście w miejscach publicznych) oznaczało szybkie wycieranie się owych wyobrażeń zrobionych ze złotych i srebrnych sznurków. W rezultacie, pomiędzy październikiem 1803 a sierpniem 1805 lord Nelson musiał kupić aż pięć tekstylnych gwiazd Orderu Łaźni za cenę od jednego funta do jednej gwinei każda ("prawdziwa" gwiazda ze srebra, złota, emalii, z drogimi kamieniami mogła w tych czasach kosztować około 100 funtów). Jak pisze James C. Risk w pracy "The History of The Order of the Bath and its insignia": "Te dzieła haftu (wyszywania) były traktowane bardziej jak ubranie, czy element umundurowania, niż insygnia. Noszono je do zużycia i wyrzucano".

Krzysztof Gerlach
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu