SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Szalupa 1 / Relacja z budowy
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-12-04, 18:18   Wiązanie na naglach

Wiązanie na naglach



Kolejna zmiana wyglądu szalupy ;-) . Odkleiłem kołowrót, gdyż lina powinna pionowo schodzić do szybu.



Otwory Ø=0,7mm w ławce na nagle długości 7 mm (ok. 3 mm na ławce, 2,5 mm pod ławką).




Wkleiłem (już we właściwszym miejscu) kołowrót i wprowadziłem linkę (w szybie klej CA), zawiązując na naglu.



Muszę wybrać rodzaj "klaru" liny - luźno czy słoneczko.



Spotkałem się jeszcze z takim rozwiązaniem - lina zwinięta w słoneczko w cebrze (wiadrze, tylko drewnianym), ale to jak jest dużo liny.

cdn.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2010-12-04, 22:42   Wiązanie na naglach / Słoneczka

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-12-04, 22:42   Wiązanie na naglach / Słoneczka

Kontynuacja...

Chyba nie lubię bałaganu ;-) , jak klar to klar.
Linę zwinąłem w słoneczko (Ø≈ 9 mm) i umieściłem pod ławką.
Analogicznie (ale lustrzanie) zrobiłem z drugą liną.









cdn.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-12-31, 21:29   Studzienka

Zanim przejdę do kontynuacji relacji, winien jestem wyjaśnienia, czemu drążę temat szybów (studzienek) kotwicznych w szalupie.
Myślałem, że ten wynalazek jest nieco starszy i mógł być na szalupie ST.
Jak już wiecie prace nad tym wynalazkiem rozpoczął John Cow ok. 1818 roku (czyli naście lat po zatopieniu ST), a system przyjął się w Royal Navy w połowie XIX w.
Tak więc z nadgorliwości i niewiedzy :oops: mam mały problemik.
Żeby nie narażać (obecnych i przyszłych) budowniczych modelu ST na ten błąd, dałem w relacji stosowne sprostowanie.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-01-01, 02:02   Szalupa

Kontynuacja

Wkleiłem żurawik (powtórnie), namalowałem ornamencik (powtórnie),





wg wizualizacji pomalowałem wiosła.





_______________
???

Mam do wyboru, albo wymontować studzienki, albo zrobić drugą szalupę. Mam kopyto, więc robię drugą szalupę.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-29, 22:45   Maszty

Maszty

Robiąc maszty do szalupy Victory niejako przy okazji zrobiłem maszty do szalup Santisimy Trinidad.
Maszty zrobiłem z patyczków z drewnianych grabi (brzoza, buk, olcha) dł. ok. 140 mm, ø = 0,6 mm.



Do odpowiedniej średnicy ścieniałem papierem ściernym (100, 120 wstępnie), wykorzystując wiertarkę,
na topie zrobiłem jabłko (5 mm), a trzon wyprofilowałem, aby przy pięcie miał ø= 3,5 mm, a przy jabłku (na topie) ø= 2,7 mm.
Całość wyrównałem papierami 180, 240, a następnie wykańczałem gąbką ścierną







Przymiarka na sucho




Maszty będą zabejcowane, jabłka zostaną jasne, jak maszty szalupy Victory.



Na temat ożaglowania zbieram dalej informacje:

:arrow: [Santisima] Lancha - ożaglowanie XVIII/XIX w.
http://santisimatrinidad....php?p=3419#3419
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-06-09, 10:44   OŻAGLOWANIE SZALUPY XVIII w.

OŻAGLOWANIE

Wykonałem dwie szalupy do modelu Santisima Trinidad, jedna ma być jako odrębny model z żaglami i mam kolejny dylemat dotyczący ożaglowania na hiszpańskich łodziach.

Co do hiszpańskiego ożaglowania to znalazłem aż trzy rozwiązania (mało wiarygodne bo z zestawów modelarskich).

1. Santisima Trinidad, Lancha del Capitan


Dwa maszty z żaglami rejowymi, bukszpryt i fok.

2. Príncipe de Asturias, 1794, lancha del Comandante


Dwa maszty z ożaglowaniem gaflowym, bukszpryt i dwa sztaksle.

3. Lancha


Dwa maszty z ożaglowaniem lugrowym.

Podobne ożaglowanie (3) widziałem na zdjęciach replik angielskich łodzi z XVIII/XIX w. jak również na łodzi francuskiej repliki Hermion, 2012 (L'Hermion, 1779), z tą różnicą, że jest jeszcze wysuwany bukszpryt.

Jak na jedną "Lanchę" to trzy typy ożaglowania w tym samym okresie to trochę sporo :shock: , ciekawe czy któryś z powyższych rozwiązań jest prawidłowy.

I jeszcze moje kombinacje:


lugrowe


lugrowe z bukszprytem i sztakslem


lugrowe z bukszprytem i dwoma sztakslami


gaflowe z bukszprytem i dwoma sztakslami
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu