SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Soleil Royal / 1670 - 1692 / Historia
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-07-08, 21:22   Soleil Royal / 1670 - 1692 / Historia

Soleil Royal
(Królewskie Słońce) – Wg noty biograficznej z francuskiej Wikipedii okręt liniowy pierwszej rangi Soleil Royal został uzbrojony początkowo w 98, a następnie jako 104-działowiec był okrętem flagowym admirała Tourville'a.


ryc. Jean Berain

Zbudowany został w Breście pomiędzy 1669 a 1671 rokiem (położenie stępki - 1669; wodowanie - 1670) pod kierunkiem inżyniera Laurenta Hubaca i wcielony do floty jako okręt flagowy „Escadre du Ponant” (Eskadry Atlantyku). Mając długość ponad 60 metrów, został uzbrojony początkowo w 98 dział (36, 18, 12, 8 i 4 funtowych), rozłożonych na trzech pokładach, forkasztelu i rufówce.
Był uważany za jeden z najlepiej zbudowanych i najzwrotniejszych okrętów epoki, powodem zaś szczególnej sławy tego okrętu stały się jego bardzo bogate barokowe zdobienia. Emblemat słońca został wybrany dla Soleil Royal przez samego Ludwika XIV jako jego – „Króla-Słońce” – osobisty symbol.



Po wybuchu Wojny Dziewięcioletniej (1688 - 1697) między wielkimi mocarstwami Europy, Soleil Royal został dozbrojony dodatkowymi działami. Załoga liczy około 1200 ludzi; okręt uzbrojony w 112 armat z brązu - 36, 18, 12, 8, 6 i 4 funtowe (tylko okręty admirała zostały wyposażone w działa z brązu, pozostali mają armaty żelazne).
Soleil Royal stał na czele zwycięskiej francuskiej floty w bitwie pod Beachy Head w roku 1690.



Jako okręt flagowy admirała de Tourville, uzbrojony w 104 działa z brązu, wziął też udział w bitwie pod La Hague 29 maja roku 1692. W trakcie tej ostatniej – zwanej też bitwą pod Barfleur – stał się przedmiotem ataku 3 nieprzyjacielskich trójpokładowców i chociaż ostatecznie jego obrona zakończyła się sukcesem, to po walce okręt był na tyle ciężko uszkodzony, że nie był w stanie wrócić do Brestu.


Bitwa pod Hougue, Petrus Johannes Schotel (1808-1865)

Następnego dnia po bitwie Tourville porzucił ciężko uszkodzony Soleil Royal i przeszedł na Ambitieux. Soleil Royal został wraz z dwoma innymi liniowcami (l'ADMIRABLE i TRIOMPHANT) w Cherbourgu na pilne naprawy. Miasto było pozbawione umocnień, zlikwidowanych na polecenie markiza de Louvois (decyzja ta była skutkiem długoletnich sporów między resortami wojny i marynarki).
Dnia 1 czerwca na redzie Cherbourga stanęła angielska flota pod dowództwem wiceadmirała Delavalla (Royal Sovereign), który przypuścił atak z wykorzystaniem branderów. W nocy z 2 na 3 czerwca 3 francuskie liniowce broniły się przed 17 jednostkami tego rodzaju, ale ostatecznie angielski Blaze przedarł się i trafił w rufę Soleil Royal, który zaczął się palić. Niestety ogień dotarł do prochowni i okręt wyleciał w powietrze. Wkrótce podobny los spotkał dwa pozostałe francuskie liniowce (l'ADMIRABLE i TRIOMPHANT). Mimo że mieszkańcy Cherbourga niemal natychmiast rzucili się na ratunek marynarzom, z 883-osobowej załogi okrętu ocalał tylko jeden człowiek.



We francuskiej marynarce wojennej zbudowano jeszcze dwa okręty liniowe o tej nazwie – w roku 1692 (w 1693 przemianowany na Foudrayant) i 1749.

Dane techniczne:

Wyporność: ... 1630 t
Długość: ... 61 m
Szerokość: ... 15,64 m
Zanurzenie: ... 7,64 m

____________________________
Info z Wikipedi i neta
https://pl.wikipedia.org/wiki/Soleil_Royal_(1670)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_Francji_z_Lig%C4%85_Augsbursk%C4%85
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_morska_pod_Beachy_Head
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwy_pod_Barfleur_i_La_Hougue

http://cap.info.pagespers...leil_royal2.htm
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2019-08-31, 21:22   

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2019-08-31, 21:22   

Jako, że w historii naszego bohatera dopatrzyłem się kilku nieścisłości dot. m.in. uzbrojenia, poprosiłem o informacje pana Krzysztofa.

Krzysztof Gerlach napisał:
    Soleil Royal został zbudowany wg planów inżyniera Laurenta Hubaca w Breście. Prace zaczęto w grudniu 1668, wodowanie miało miejsce 24.11.1669 lub 13.12.1669, a żaglowiec ukończono w sierpniu 1670. Początkowo chciano go nazwać Grand Henry, ale już 6.12.1669 zdecydowano o przemianowaniu. Był trójpokładowcem, zaliczano go do pierwszej rangi.
    Miał tonaż konstrukcyjny między 2400 a 2500 ton,
    długość pokładu 164'6" (53,4 m),
    długość stępki 142 stopy (46,1 m),
    szerokość 44'6" (14,5 m),
    głębokość 21' (6,8 m),
    zanurzenie 23'6" (7,6 m).
    Załoga: 909-910 ludzi.

    Teoretycznie miał nosić 110/120 dział, czyli 28 armat 48- i 36-funtowych, 30 dział 18-funtowych, 28 dział 12-funtowych, 20 dział 6-funtowych i od 4 do 14 armatek 4-funtowych.
    W praktyce różnie z tym bywało, np. w maju 1692 był uzbrojony w 104 następujące działa:
    28 sztuk 36-funtowych,
    30 sztuk 18-funtowych,
    30 sztuk 12-funtowych,
    12 sztuk 6-funtowych
    i 4 działka 4-funtowe.
    W wariancie 110-działowym na trzech pokładach niósł w sumie 90 dział, na pokładach dziobowym i rufowym razem 16, a na rufówce - 4 sztuki.

    Na temat tego okrętu istnieje sporo kontrowersji i błędów, zwłaszcza w starszej literaturze. Wynikają one w dużej mierze z faktu, że w okresie 1688-1690 został gruntowne przebudowany w Breście, co tak zmieniło jego wygląd, że ta jednostka była uważana za całkiem nową. Pełno jest informacji o Soleil Royal rzekomo z 1690.
    Dla Króla Słońce to cacko było przede wszystkim ulubioną zabawką, więc dekoracje pełniły ważniejszą rolę niż cała reszta.
    Pierwszym ich projektantem był Charles Lebrun. Natrafiono na trudności z realizacją, ponieważ najlepsi rzeźbiarze pracowali wtedy w Tulonie. Colbert musiał dosłać do Brestu jakichś fachowców z rejonu paryskiego.

    W tej pierwotnej postaci Soleil Royal niewiele się nasłużył. Wiadomo raptem o jednym rejsie krążowniczym na Atlantyku, między Conquet a przylądkiem Finisterre, jakiego dokonał w 1671 w towarzystwie czterech innych okrętów. Był wtedy flagowcem generała-porucznika Duquesne'a.


    rycina Jean Berain

    W czerwcu 1689 w roli projektanta wystroju okrętów Ludwika XIV zadebiutował nowy artysta, Jean Berain (Lebrun tymczasem popadł u Colberta w niełaskę, a w 1690 zmarł). Ponieważ po latach niemrawej służby Soleil Royal wymagał daleko idącego remontu, zdecydowano, że przy okazji wymieni mu się całą dekorację zewnętrzną. Jean Berain dostał polecenie sporządzenia odpowiedniego projektu 9.09.1689. Mistrz rzeźbiarski w Breście nadal był uważany za nie dość zdolnego, więc wykonaniem projektu zajął się w listopadzie 1689 Regnault. Już 22.11.1689 pod jego kierunkiem tuzin rzeźbiarzy dłubało w drewnie figury i ornamenty. Prace przerwano jednak 11.01.1690 i prawdopodobnie w takiej trochę niedokończonej postaci Soleil Royal pełnił rolę okrętu admiralskiego wiceadm. Tourville'a w bitwie pod Béveziers (Beachy Head) 10.07.1690. Potem roboty dokończono i żaglowiec przybrał słynną postać na tyle znaną z obrazów (i może z przechowywanego w Luwrze modelu), że uznano go za nową jednostkę - co nie było prawdą. Nadal był flagowcem Tourville'a w kampanii atlantyckiej w okresie czerwiec-sierpień 1691 i w bitwie pod Barfleur 29.05.1692. Bezpośrednią komendę nad nim sprawował w 1692 "kapitan liniowca" Charles des Nos (Desnotz), hrabia des Nos de Forbonest. Po bitwie pod Barfleur okręt uciekł do Cherbourga, ale tam został spalony przez angielski brander Blaze, dowodzony przez Thomasa Heatha.

    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2019-09-22, 21:22   

Soleil Royal 1669 – 1692

Construit à Brest par Laurent Hubac. Nommé dans un premier temps, alors qu’il n’est encore qu’en chantier, Grand Henry en hommage à Henri IV, puis Royal Soleil, puis enfin Soleil Royal, peu avant son lancement en 1669. Radoubé en 1688-1690. Vaisseau amiral de Tourville, il participe notamment aux batailles de Béveziers (1690) et de Barfleur (1692), à la suite de laquelle il est incendié et détruit à Cherbourg. « Avec ses 2000 tonneaux et ses 110 canons, sa coque noir, blanc, bleu et ventre-de-biche, coupée de listons d’or, c’était un bâtiment superbe » écrit François Bluche, historien français spécialiste du règne de Louis XIV.

– Dimensions : longueur 164 pieds 6 pouces (53,43 m) ; largeur 44 pieds 6 pouces (14,45 m) ; creux 21 pieds (6,82 m).

– Armement : première batterie 30 canons de 36 livres ; deuxième batterie 30 canons de 18 ; troisième batterie 30 canons de 12 ; gaillard d’avant 6 canons de 8 ; gaillard d’arrière 10 canons de 8 ; dunette 4 canons de 4.
En tout 110 canons, tous en bronze.
Équipage théorique en 1669 : 980 hommes (80 officiers, 120 sous-officiers, 480 matelots, 300 soldats).



Le deuxième Soleil Royal 1692 – 1713.

Construit à Brest par Étienne Hubac (fils de Laurent Hubac). Nommé dans un premier temps le Foudroyant, il est rapidement renommé le Soleil Royal (mars 1693), suite à son lancement en novembre 1692. Sous le commandement du marquis de Langeron, il participe à la bataille de Vélez-Málaga le 24 août 1704. Lors du siège de Toulon en 1707, il est submergé pour le protéger des bombardements anglais. Il est renfloué après le siège. Longtemps inactif à Toulon, il est rayé des listes en 1713.

– Dimensions : longueur 170 pieds (55,22 m) ; largeur 46 pieds (14,94 m) ; creux 22 pieds (7,15 m).

– Armement : première batterie 28 canons de 36 ; deuxième batterie 30 canons de 18 ; troisième batterie 28 canons de 12 ; gaillard d’avant 8 canons de 6 ; gaillard d’arrière 10 canons canons de 6. En tout 104 canons. Équipage : 950 hommes.

    Un autre Soleil Royal 1693 – 1713. Pour rappel, je cite ce vaisseau ici pour éviter toute confusion possible avec le Soleil Royal d’Étienne Hubac. Construit à Brest par Blaise Pangalo. Nommé tout d’abord le Soleil Royal, le trois-ponts est toutefois très rapidement renommé le Foudroyant (mars 1693), avant même sa mise en chantier effective. Vaisseau amiral du Comte de Toulouse durant la bataille de Vélez-Málaga le 24 août 1704. Longtemps inactif à Toulon, il est rayé des listes en 1713.

    – Dimensions : longueur 166 pieds (53,92 m) ; largeur 46 pieds (14,94 m) ; creux 21 pieds 6 pouces (6.98 m).

    – Armement : première batterie 28 canons de 36 ; deuxième batterie 30 canons de 18 ; troisième batterie 28 canons de 12 ; gaillard d’avant 8 canons de 6 ; gaillard d’arrière 10 canons canons de 6. En tout 104 canons. Équipage : 900 hommes.


Le troisième Soleil Royal 1749 – 1759.

Construit à Brest sur des plans de Jacques Luc Coulomb. Lancé en 1749. Contrairement aux Soleil Royal construits au XVIIe siècle, il s’agit d’un deux-ponts. Le navire est tout de même considéré comme un vaisseau de premier rang. Vaisseau amiral du comte de Conflans, il est sabordé/incendié le 24 novembre 1759, suite à la bataille des Cardinaux.

– Dimensions : longueur 182 pieds (59,11 m) ; largeur 48 pieds (15,59 m) ; creux 23 pieds (7,47 m).

– Armement : première batterie 30 canons de 36 ; deuxième batterie : 32 canons de 24 ; gaillards : 18 canons de 8. En tout 80 canons. Il est le premier vaisseau de ce type à porter du 24 à sa deuxième batterie. Équipage : 1000 hommes environ. Voir Les vaisseaux de 80 canons de 1740 à 1785.

Sources :
– Demerliac, Alain. Nomenclature des navires français.
– Lemineur, Jean-Claude. Les vaisseaux du Roi Soleil.
– Roche, Jean-Michel. Dictionnaire des bâtiments de la flotte de guerre française de Colbert à nos jours.
___________________________
https://troisponts.net/2013/10/18/les-soleil-royal-de-la-marine-de-lancien-regime/

Odnośnie drugiego SR
dessire_62 napisał:
mam pytanie inspirowane artykułem w MSiO o Tulonie A.D.1707, a dokładnie wykazem okrętów.
Co było przyczyną zamiany nazw Soleil Royal na Foudroyant, a zarazem Foudroyant na Soleil Royal? Kiedy i dlaczego?

Krzysztof Gerlach napisał:
    Jak wiadomo, Ludwik XIV, Król-Słońce, miał zupełnego hyzia na tle utożsamiania go z naszą gwiazdą. To nie był przydomek nadany przez potomnych – król kazał szyć sobie kostiumy upodabniające go do słońca i występował w nich w rozmaitych błazenadach, podrygując nogami i stając na palcach (podobno chodziło o balet), równocześnie każąc całemu dworowi rozpływać się w zachwytach. Ten bzik obejmował też nazewnictwo okrętów, do którego ów monarcha przywiązywał szczególną wagę. Nazwa Soleil Royal stała się symbolem potęgi majestatu, niemal rzeczowym alter ego samego króla. Oczywiście w ówczesnej Francji nawet najwięksi arystokraci mogli być tylko podnóżkiem dla króla, więc byłoby bardzo niestosowne, gdyby każdorazowo okręt noszący nazwę Soleil Royal nie przyćmiewał inne jednostki swoją wielkością i wyglądem. Od 24.11.1692 był na wodzie ogromny trójpokładowiec Foudroyant (tonaż 2400 ton), ale w tym samym roku pływał jeszcze, póki nie został spalony przez Anglików i Holendrów, zbliżonej wielkości (2400-2500 ton) Soleil Royal. Po jego utracie zarządzono w Breście budowę następnego okrętu „królewskiej” nazwy. Kiedy jeszcze przed wodowaniem (które miało miejsce 14.11.1693) odkryto, że będzie jednak mniejszy od Foudryanta („tylko” 2200 ton tonażu i 4 stopy długości mniej), zarządzono po prostu wymianę nazw między nimi, aby w ten czy inny sposób okręt noszący nazwę Soleil Royal pozostał największy. Zarządzenie nosiło datę 1.03.1693.
    Krzysztof Gerlach

    Foudroyant – liniowiec 100-działowy, okręt 1 rangi, trójpokładowiec, zwodowany w Breście 14.11.1693. Miał 15 lub 14 furt w dolnej baterii, możliwie też, że 15 furta – pościgowa – widniała w projekcie, ale ostatecznie nie została wykonana. Około 2200-2400 ton, 53,95 x 14,95 x 7,0 m (zanurzenie 7,5-8,4 m). Początkowo miał się nazywać Soleil Royal. Projektant Blaise Pangalo. Załoga: 900. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 102,104 działa. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na środkowym 30 x 18-f, na górnym 28 x 12-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 8 x 6-f. Walczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Skreślony z listy floty w 1713.
    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu