SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
SPLOT TURECKI
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-12-06, 22:22   SPLOT TURECKI

SPLOT TURECKI

Splot turecki (wśród innych splotów) na stronie
:arrow: http://www.zaglowce.ow.pl...zly/sploty.html




Na autorskim portalu Zygmunta Skibickiego http://skibicki.pl/forum/viewforum.php?f=68
znalazłem ciekawe informacje na interesujący mnie temat. Polecam ten portal miłośnikom żeglarstwa i turystyki.

Zygmunt Skibicki napisał:

Sploty tureckie czyli plecione opaski

Współcześnie wyplatane z lin opaski na drzewca czy pod bloczki to praktycznie tylko żeglarskie dekoracje.
Jednak historycznie takie opaski miały wielkie znaczenie praktyczne, gdy na wielkich żaglowcach maszty, bomy,
gafle i reje były robione wyłącznie z kłód drewnianych, a liny je obsługujące tylko z włókien naturalnych.


Wielkie i ciężkie kłody drzewc musiały mieć miejsca, w których się stykały i ciągnięte setkami metrów kwadratowych ciężkich żagli napierały na siebie z ogromnymi siłami. Najbardziej niebezpieczne dla takielunków były jednak te sytuacje, gdy wielkie fregaty, brygi, galeony czy klipry wpadały w strefy cisz oceanicznych i cały takielunek tygodniami telepał się nad tylko falami kołysanymi pokładami skrzypiąc i trzeszcząc na skutek bezproduktywnego obijania się i ocierania o siebie. I właśnie w tych miejscach niebezpiecznych kolizji drzewc potrzebne były opaski chroniące przed zgubnymi konsekwencjami. Do tego właśnie używano lin i wyplatano z nich opaski ochronne "wyciszające", ale także chroniące takielunek. Zwykle nazywano i nadal nazywa się te opaski splotami tureckimi, bo wyglądem przypominają zdobienia... mauretańskie. Te opaski tureckie są różnej konstrukcji i jest ich sporo...
Trzeba mieć świadomość, że ówcześnie takielunek żaglowca to była jego jedyna siła napędowa po bezkresach oceanów i każde poważniejsze uszkodzenie takielunku groziło utratą części lub nawet całości zdolności poruszania się, a od tego zależało życie załogi.

Na początek bodaj najprostszy z tureckich splotów...



Splot turecki 2x4

Clifford Warren Ashley dokonał dość prostej systematyzacji splotów tureckich: pierwsza cyfra określa ilość wyplotów, a druga ilość pętli, co jest najlepiej widoczne, gdy splot zdejmie się z drzewca i rozpłaszczy go do postaci maty.




opaska 3x4


I tak dochodzimy do jeszcze jednego zastosowania tych splotów: zdjęte z drzewca mogą być rozpłaszczone i uzyskujemy okrągłe maty osłonowe, na przykład pod szekle i zblocza tłukące się po pokładach w czasie wykonywania manewrów...


Tak to autor postu Zygmunt Skibicki sfotografował na STS Pogoria.

Warto zwrócić uwagę, że sploty tureckie są tu typu 3x5, a pod tą stroną talii, którą ona ewentualnie opada na pokład, podwiązana jest mała podwójnie wypleciona mata typu "wycieraczka".

Mata trapowa, wycieraczka



http://skibicki.pl/forum/...?p=27323#p27323

Autor Zygmunt Skibicki
_________________________________
Z portalu
:arrow: http://skibicki.pl/forum/...?p=27351#p27351
:arrow: http://skibicki.pl/forum/...?p=27323#p27323
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu