Niestety plany nie istnieją (lub nie zostały jeszcze odkryte).
W książce Jerzego Micińskiego (Księga statków polskich 1918 - 1945 tom. 1, Rozdział 5, str. 67 - 97) na stronie 71 znajdziemy
"Uproszczony plan generalny LWOWA wg wyglądu z początku lat 20., wykonany w 1991 r. przez Janusza Kozaka"
Na temat rysunku, na FOW wypowiedział się rzekomy autor:
2015-01-29 JanuszK napisał:
...muszę skorygować jedną rzecz. [...] został przywołany znakomity rysunek Lwowa rzekomo mojego autorstwa. Niestety nie jestem jego autorem. Jeżeli dobrze rozpoznałem to jest rysunek wykonany swego czasu przez Jerzego Litwina na potrzeby miesięcznika Morze. Ten cytowany tutaj pochodzi z "Księgi Statków Polskich" Jerzego Micińskiego. Dziwnym trafem moje nazwisko występuje w kilku miejscach w tej książce, ale mój związek z nią był trochę inny. Jeżeli już padło nazwisko Szefa to zdaje się w tym roku (2015) przypada 20-ta rocznica Jego śmierci....
Historii planu poniżej (z widokiem na pokład, bez rej) nie pamiętam.
Z okładki sylweta Lwowa
z dodanym fragmentem poniżej linii wodnej.
Jeszcze jeden planik z książki "Pod polską banderą", jego autorem jest Stefan Kolicki (powstał ok. 1960 roku)- znaleziony na portalu FOW.
kol. Chemik
Również z FOW (a konkretnie z czasopisma MORZE) pochodzi kolejny, ciekawy dla nas plan
Mając powyższe materiały, już można jakiś uproszczony modelik w skali 1:100 popełnić .
Jeszcze planik klipra Star of India kol. admiralcochrane
JanuszK napisał:
Star of India - zbudowana dość blisko pięć lat wcześniej. Nie znam jej dokumentacji. Polecam statek Balclutha. Zachowany do dzisiaj. Co prawda został zbudowany 18 lat później w Glasgow ale kapitalna dokumentacja jest dostępna w Bibliotece Kongresu. W tamtych czasach kanony budownictwa nie zmieniały się tak szybko.
W rysunku trzeba jeszcze skorygować proporcje na podstawie wymiarów kadłuba:
DANE TECHNICZNE
długość max. - 85,1 m
dł. kadłuba - Piwowoński 64,8 m (pp) [w necie 79 m (wl)]
wysokość max. - 33,5 m (???)
szerokość - 11,4 m
zanurzenie - 6,9 m (Piw. 6,3 m)
Z FOW:
Wysokość masztów:
fok - 41,25 m,
grot - 42,0 m,
bezan - 27,0 m;
Zanurzenie z wodą, ropą i 500 t balastu: 4,10 m;
Wysokość wolnej burty przy takim zanurzeniu: 3,33 m.
Peperon na FOW napisał:
Długość 64,8 m pp (pomiędzy pionami) jest długością mierzoną pomiędzy miejscem przecięcia dziobnicy z powierzchnią wody, a osią obrotu steru. Tak mniej więcej to wygląda (łopatologicznie). Pewnie lepsi ode mnie mogą złożyć dokładniejsze wyjaśnienia.
Różnica między długością z bukszprytem, a między pionami nie jest długością bukszprytu. Zwróć uwagę, że dziobnica jest wychylona, a za sterem jest nawis rufowy. Daje to parę metrów.
Nieraz można spotkać długość podaną jako całkowitą (dla żaglowców z bukszprytem) i na linii wodnej. Przy danych żaglowców można spotkać również długość kadłuba.
No i jeszcze pozostaje kwestia wysokości masztów.
Pomimo tego, że maszty żaglowców sięgają aż do stępki (na co zwrócił uwagę Marek T), to jednak ich wysokość podaje się powyżej linii wodnej. Przykładowo maszty Daru Młodzieży (fok i grot) sięgają ponad 49 m wysokości powyżej linii wodnej (o ile mnie pamięć nie myli).
JB napisał:
Bukszpryt miał długość 16,16 m. Długość całkowita wynosiła 85,07 m, między pionami - 64,76 m, więc 4,15 m pozostało na nawisy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum