SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
WALORYZACJA
Autor Wiadomość
PanDora
Żaglomistrz



Posty: 214
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-05-26, 09:19   WALORYZACJA

Waloryzacja

Fragment regulaminu dot. modeli kartonowych:

    4. KATEGORIE MODELI.

    4.1. KATEGORIA STANDARD

    4.1.1 Wymagana dokumentacja :

     Instrukcja fabryczna wykonania modelu;
     Model powinien być wykonany wyłącznie z materiałów fabrycznych dostarczonych w zestawie handlowym oraz przewidzianych opisem – instrukcją budowy;

    4.1.2 Dopuszczalne czynności poza instrukcją w modelu kartonowym;

     malowanie płaszczyzn odwrotnych (niezadrukowanych), na które nie przewidziano naklejania innych elementów dla ich zamaskowania;
     retusz krawędzi poszczególnych elementów;
     w modelach lotniczych użycie gotowych osłon kabin produkowanych do konkretnego rodzaju modelu;
     lakierowanie lakierem bezbarwnym;
     użycie materiałów nie kartonowych na anteny, olinowanie, relingi, poręcze, uchwyty, osie, wały, lufy (do 2 mm), maszty, łańcuchy przewidziane w opisie – instrukcji modelu jako szablony.

    4.2. KATEGORIA WALORYZOWANA – OTWARTA.

    4.2.1 Wymagana dokumentacja:

     plany modelarskie modelu w trzech rzutach;
     udokumentowanie malowania wykonanego przez modelarza;
     pełne udokumentowanie zmian wykonanych w modelu, w stosunku do fabrycznej instrukcji wykonania (zdjęcia, publikowane plany, rysunki i opisy).

    4.2.2 W modelach kartonowych waloryzowanych dopuszczalne jest użycie innych materiałów – model musi jednak zachować cechy modelu kartonowego.
    4.2.3 Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju wypełnienia wewnętrznych przestrzeni zamkniętych materiałami nie kartonowymi. /pianki, silikony, żywice ,drewno itp./
    4.2.4 Nie dopuszcza się wykonywania modeli oraz ich detali z masy papierowej.
    4.2.5 Dopuszcza się szpachlowanie i malowanie całego modelu jednak w tym przypadku niezbędnym elementem umożliwiającym ocenę zachowania przez model cech modelu kartonowego jest pełna dokumentacja fotograficzna obrazująca kolejne fazy powstawania modelu.


Niestety, odpowiedniej regułki co do "waloryzacji" modeli szkutniczych nie znam (oprócz tej bankowej ;-) ), więc zamieszczę opis jak ja to rozumiem.
Wg mnie "waloryzacja" to jest wykonanie modelu poszerzonego o detale, których nie przewidział producent zestawu oraz zrobienie na modelu "naturalnego postarzenia" (patyny) czy "efektów używalności" (odpryski farby, rdzawe zacieki, rdza etc.), aby wyglądał jak oryginał ("plastikowcy" nazywają to brudzeniem, przeciwieństwo to "full scratch"). Być może jest to pojęcie szersze i wchodzi w to jeszcze dokładność wykonania detali, i całego modelu.

Przystępując do waloryzacji, dobrze zgromadzić archiwum (najlepiej z planami i detalami naszego modelu, detali z oryginałów - jeżeli takowe istnieją lub innych jednostek czy modeli), na którym będziemy się wzorować. Dobrze też mieć podparcie w wiedzy historycznej, żeby wiedzieć i mieć pewność jak taki detal wyglądał w konkretnym wieku (lub roku) w danym państwie.

Np. poprzeczki kotwic admiralicji


Anglicy mieli prostą górną krawędź, a ramiona porzeczki zwężały się ku końcom. Z widoku z góry boki ramion również zwężały się ku końcom. Częstym błędem jest, że modelarze uwzględniają to pierwsze zwężenie, a drugiego już nie. Czasem zdarza się błąd wklejenia poprzeczki "do góry nogami".

Francuskie miały ramiona po łuku ku górze.
Hiszpanie wzorowali na francuskich, ale też wykonywali z prostą górną krawędzią - jak angielskie.

http://img26.imageshack.u...0/kotwice20.jpg
Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.

Zobacz też:
Kotwice - waloryzacja
http://santisimatrinidad....php?p=1769#1769
HMS Victory
http://santisimatrinidad....php?p=1611#1611
• Waloryzację w sensie "patyny" przy postarzaniu galionu ST - złotego lwa
http://santisimatrinidad....php?p=1114#1114
_________________
Pozdrawiam
PanDora



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu