Wysłany: 2011-06-09, 23:25 LWÓW, 1869, 1920 - 1930 / Polska
Panteon żaglowców świata chciałem rozpocząć od DARU POMORZA, ale myślę, że powinien rozpocząć mało znany (za PRL-u wręcz wymazany z naszej historii) poprzednik "Białej fregaty" BARK LWÓW
STS LWÓW – bark trzymasztowy, polski żaglowiec szkolny, pierwsza polska "kolebka nawigatorów".
Zwodowany w 1869 r. w Anglii w stoczni G.R.Cloover & Co. w Birkenhead jako statek towarowo-pasażerski, jeden z pierwszych stalowych żaglowców, był pierwotnie 3-masztową fregatą o nazwie "Chinsura" pływającą do Indii i Australii. Od 1883 r. pod włoskim armatorem pływał jako "Lucco". W 1915 r. stał się własnością holenderskiego armatora, który kupił uszkodzoną w wyniku sztormu jednostkę i przetaklował ją na bark o nazwie "Nest".
Zakupiony latem 1920, za 247 000 dolarów, dla nowo powstającej Szkoły Morskiej w Tczewie został przebudowany na statek szkolny z celowym pozostawieniem części ładowni. Kapitanem "Lwowa" był m.in. sławny z książki Znaczy Kapitan – kpt. Mamert Stankiewicz. Jako pierwsza jednostka pod polską banderą "Lwów" w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego, oraz Atlantyku, wszędzie robiąc furorę wyglądem swoim i załogi, godnie reprezentując odrodzoną Polskę, a jego załoga była w wielu portach zapraszana przez miejscowe władze na specjalnie dla niej wydawane przyjęcia. 13 sierpnia 1923 r. jako pierwszy polski statek przekroczył równik w trakcie rejsu do Brazylii. "Lwów" musiał sam zarabiać na swoje utrzymanie, stąd trasy jego podróży układały się w zależności od przeznaczenia otrzymanego do przewozu ładunku.
Moja wizja LWOWA na tle Rio De Janeiro, 1923
Żaglowiec pływał do 1929 r. 13 lipca 1930 r. nastąpiło przekazanie bandery na "Dar Pomorza" (w tym czasie WSM przeniosła się z Tczewa do Gdyni). W trakcie swojej służby statek pokonał łącznie odległość 65 tys. mil morskich. "Lwów" przekazany został Marynarce Wojennej i wykorzystywany był jako hulk – najpierw jako pływające koszary dla załóg okrętów podwodnych, potem magazyn, wreszcie krypa węglowa. Głosy nielicznych, aby ten zasłużony i owiany legendą statek zabetonować i przerobić na pomnik, bądź muzeum, nie znalazły dostatecznego poparcia. "Lwów" został w 1938 r. przekazany na złom, a rozebrany prawdopodobnie już w czasie wojny.
LWÓW był pierwotnie malowany na czarno z białym pasem bateryjnym i imitacjami ambrazur. Pod koniec służby cały statek został przemalowany na biało.
KOMENDANCI LWOWA
(1921-1923)
Tadeusz Ziółkowski
(1924-1927)
Mamert Stankiewicz
(1928-1929)
Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz
Osoby związane z Lwowem:
Tadeusz Dębicki autor książki Z dziennika marynarza - na pokładzie Lwowa z Gdańska do Rio de Janeiro i z powrotem Karol Olgierd Borchardt.
DANE:
Długość maks.: 85,1 m
długość linii wodnej: 79 m
wysokość: 42 m
szerokość: 11,4 m
zanurzenie: 6,9 m
pow.żagli: 1500 m²
tonaż: 1293 BRT
Prędkość maks. pod żaglami – do 12,5 w
na silniku – 6 w
Napęd pomocniczy: 2 x silnik żarowy Kromhout
Moc napędu pomocniczego: 360 KM
Załoga: 175 (35 osób załogi stałej + 140 uczniów)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum