SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
San Felipe / Historia
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5543
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2022-03-01, 22:22   San Felipe / Historia

https://www.modelships.de...Hintergrund.htm

Tło historyczne hiszpańskiego SAN FELIPE z 1690 r. (z translatora).

SAN FELIPE to okręt, który jest bardzo popularny wśród modelarzy. Sylwetka jest elegancka, ma piękną formę z wieloma technicznymi detalami i stanowi niezwykle piękny element dekoracyjny w domu lub w biurze.

Od czasu do czasu wyrażano wątpliwości co do historycznego istnienia San Felipe, głównie na forach poświęconych historycznemu budowaniu statków i modelarstwu. Był na przykład jeden z pierwszych wkładów Toniego Alvareza Silvy z kwietnia 1999 roku, który trzykrotnie odwiedził Muzeum Marynarki Wojennej w Madrycie. Nie mógł uzyskać żadnych informacji, czy San Felipe istniało, czy nie. Skontaktował się również z Mantuą i Artesanią Latina i zapytał o ich zestawy modeli, nie uzyskując satysfakcjonującej odpowiedzi.

Trzy modele San Felipe na tej stronie prawdopodobnie powstały z tych zestawów. Plany w zestawach modelowych oparte są na planach opublikowanych przez hiszpański „Departamento de Falanges del Mar” w latach 50.

Hiszpański trójpokładowiec o nazwie „San Felipe” z 1690 r. prawdopodobnie nie istniał. Jednak, jak wyjaśnił poniżej H. Leber, modele zestawu przedstawiają elementy hiszpańskich okrętów liniowych z około 1700 roku pod względem kształtu kadłuba i takielunku. Pozostaje jednak pytanie, dlaczego producenci zestawów nie wykorzystują jako modelu statku takiego jak Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas z 1688 r., którego istnienie jest pewne i którego opis jest stosunkowo dokładny.

Chciałbym przedstawić pracę dr. Markusa Lebera z dnia 20 lipca 2009, który przez ostatnie kilka lat badał tło historyczne dwóch pierwszych trójpokładowców zbudowanych w Hiszpanii.

Hiszpańskie trójpłatowce około 1700 roku (dr Markus Leber, 20 lipca 2009)

Dla wielu modelarzy trójpłatowce mają szczególnie fascynującą aurę. Ciężko uzbrojone i przytłaczająco zdobione, były symbolicznymi przedmiotami reprezentującymi ich kraj i rodzinę królewską. Niestety, w krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych niewiele jest literatury na temat hiszpańskich trójpokładowców około 1700 roku i nie zawsze jest to poprawne. Tutaj badanie literatury hiszpańskiej i dialog z historykami hiszpańskimi owocują nowymi i interesującymi punktami widzenia.


Obraz „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas” Martína Amigo z 1690 roku

1. „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas” (1688)
https://www.modelships.de...stra_Senora.htm


Pierwszym sprawdzonym trzypokładowym okrętem floty hiszpańskiej był „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas”. Budowa tego okrętu rozpoczęła się w 1682 roku pod kierunkiem mistrza budowlanego D. Antonio De Amas w stoczni Colindres (Kantabria). Wyporność mogła wynosić około 1500 ton.
W 1687 roku stocznię odwiedził José Antonio de Gaztañeta (1656 – 1728), aby dowiedzieć się o postępach prac nad nowym okrętem flagowym. Jako admirał hiszpańskiej Armady i projektant, Gaztañeta miał znaczący wpływ na rozwój hiszpańskiego przemysłu stoczniowego aż do XVIII wieku. Jego książka „Arte de Fabrica Reales” z 1691 r. zawiera szczegółowe rysunki „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas”. Poniżej znajdują się widoki z tyłu i z boku, a także bardziej szczegółowy rysunek galerii na lewej burcie (rysunki 2 i 3). Okręt jest przedstawiony jako trójpokładowiec bez podniesionego pokładu dziobowego, zdolny pomieścić od 90 do 94 dział.
Po zwodowaniu w październiku 1688 roku został przeniesiony do Santoña i tam ukończony. W maju 1690 postawiono maszty. Obraz okrętu autorstwa Martína Amigo (zdjęcie 1) również pochodzi z tego roku. Jest to obraz olejny na płótnie o wymiarach 210 x 135 cm. Obraz wisi w kościele parafialnym „Iglesia de la Asunción” w miejscowości Arcenillas koło Zamory.




Obraz zgadza się z rysunkami Gaztañety. Oba współczesne źródła wyjaśniają, że „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas” została zaplanowana i zbudowana jako trzypokładowa. W Museo Naval w Madrycie znajduje się model Nuestra Senora, który został zbudowany zgodnie z dwoma źródłami. Szczególnie interesujące jest porównanie tylnej części obrazu Martina Amigo i zdjęć w wysokiej rozdzielczości powiązanej otwartej strony w rękopisie Gaztañety z widokiem modelu z tyłu.

Źródła przeczą twierdzeniu, że „Real Felipe” z 1732 r. jest identyfikowany jako pierwszy hiszpański trójpłatowiec.

Niewiele wiadomo na temat eksploatacji „Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas”. 15 października 1690 r. okręt opuścił Santonę i udał się do Kadyksu, eskortowany przez liniowce San Carlos i San Juan oraz inne uzbrojone statki handlowe. W następnych latach był używany głównie w Kadyksie. W 1700 roku okręt wziął udział w wyprawie mającej na celu wypędzenie Szkotów z Zatoki Darien na Karaibach. W 1702 roku znajdował się w Kadyksie, gdy miasto było oblegane przez eskadrę angielsko-holenderską.
W czasie wojny o sukcesję hiszpańską został pozbawiony uzbrojenia ze względu na zły stan. Działa zostały rozdzielone pomiędzy kilka mniejszych okrętów liniowych. Ostatecznie został rozebrany w Kadyksie w 1705 roku.

2. Real Felipe (1732)

Okręt został nazwany na cześć Filipa V króla Hiszpanii, pierwszego Burbona na hiszpańskim tronie, który zdołał obronić przed austriackimi roszczeniami Habsburgów podczas wojny o sukcesję hiszpańską. Budowę przeprowadzili Ciprián Autrán i Pedro Boyer zgodnie z systemem i nowymi przepisami budowlanymi Antonio de Gaztañeta. Statek został zbudowany w stoczni Guarnizo w Santander i ukończony w 1732 roku. Był to potężny gigant o wyporności 1965 ton, zdolny pomieścić do 114 dział. Tylko francuski Foudroyant był wówczas większy.

Według spisu z 1740 r. załoga liczyła 1152 ludzi. „Real Felipe” okazał się stabilny i potężny, o dużej dzielności morskiej. W bitwie pod Tulonem 22 lutego 1744 był wielokrotnie atakowany przez brytyjskie okręty. Był w stanie odeprzeć wszystkie ataki i według angielskich źródeł wyglądał jak „piekło”. Jednak okręt doznał tak poważnych uszkodzeń w bitwie, że nigdy nie został prawidłowo odrestaurowany ze względu na obawy związane z kosztami. W 1750 roku został ostatecznie rozebrany.

Chociaż mówiono, że „Real Felipe” był wówczas największym i najpiękniejszym okrętem we flocie hiszpańskiej, nie ma żadnych współczesnych przedstawień. W książkach, artykułach czy w Internecie można spotkać wiele przedstawień, ale nie są one z epoki i wszystkie są inne. Jose Ignacio Gonzales-Aller Hierro, były kustosz Museo Naval w Madrycie, udzielił mi kilku informacji. Gonzales-Aller Hierro opublikował wiele książek na temat floty hiszpańskiej, w tym serię książek o całym inwentarzu Museo Naval. W swoich artykułach „Navío Real Felipe” i „El navíos de tres puentes en la Armada española” bardzo dokładnie opisał historię okrętu, więc można było od niego oczekiwać kompetentnych informacji o źródłach z epoki. Poinformował mnie, że właściwie nie ma rysunków ani obrazów tego okrętu. Nawet najbardziej znany rysunek profilu statku (rysunek 4) jest anonimowy, nie wiadomo kiedy rysunek został wykonany, kto go wykonał i dla kogo.


Rysunek 4: Rysunek profilu „Real Felipe”, autor i data powstania nieznana, Museo Naval Madrid

Pierwsze przedstawienie „Real Felipe” z drugiej połowy XVIII wieku pochodzi od José Manuela de Moraleda y Montero. Ale artysta urodził się dopiero w 1750 roku, w którym okręt został rozebrany. W 1796 r. wykonano serię rycin różnych artystów przedstawiających bitwę pod Tulonem w 1744 r. „Real Felipe” jest przedstawiany na tych obrazach w różny sposób, w zależności od danego artysty. Jose Ignacio Gonzales-Aller Hierro potwierdził mi, że przedstawione na nim okręty nie odpowiadają hiszpańskim liniowcom z pierwszej połowy XVIII wieku. W XX wieku niektóre rysunki sylwety z profilu wykonał Rafael Berenguer Moreno de Guerra. Jednak jego rysunki odbiegają od rysunku profilowego. W książce "El Buque en la Armada Espanola" z 1981 roku znajduje się dość uderzająca rekonstrukcja "Real Felipe". Przedstawienie to również odbiega od przedstawień z XVIII wieku i w dużej mierze opiera się na wyobraźni.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5543
Wysłany: 2022-03-03, 23:59   

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5543
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2022-03-03, 23:59   

3. Pochodzenie trójpokładowca „San Felipe”

Podczas gdy w krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych prawie żadne modele hiszpańskich trójpokładowców, które istniały około 1700 roku, nie są produkowane, „San Felipe” rozwinął się w najsłynniejszy trójpokładowiec. Okręt jest często kojarzony z włoskim Vincenzo Lusci jako autorem. W rzeczywistości projekt jest starszy i nie jest pochodzenia włoskiego, ale hiszpańskiego. Jedynie wątpliwe datowanie na rok 1690 zostało po raz pierwszy odnalezione w Vincenzo Lusci.
Pierwszy plan „San Felipe” został opublikowany w latach pięćdziesiątych przez „Departamento de Falanges del Mar”. Hiszpański historyk Juan Carlos Mejias Tavero przedstawia ten plan w swoim artykule „San Felipe, Real o Ficción”


Rysunek 5: Fragment pierwszego planu „San Felipe”, opublikowanego przez „Departamento de Falanges del Mar”.

Rysunek 5 przedstawia fragment tego planu. Widać pewne różnice z planem Vincenzo Lusci i Mantui. Relingi galerii na rufie są bardziej bogato zdobione, a ozdoby pawęży zaprojektowano inaczej. Zamiast okrągłych zdobień pod balkonami znajduje się poziom z okrągłymi oknami. Niestety nie wiadomo, kto dokładnie narysował plan.

W książce „El Buque en la Armada Espanola” na stronie 177 znajduje się rycina „San Felipe”, którą narysował Rafael Berenguer Moreno de Guerra. Powyżej obrazu znajduje się opis „Interpretation de Berenguer de un navio espaniol de tres puentes de finales del siglo XVII, o principios del XVIII” (Interpretacja Berenguera hiszpańskiego okrętu z trzema pokładami z końca XVII lub początku XVIII). Mając nadzieję dowiedzieć się więcej o pochodzeniu „San Felipe”, hiszpańskojęzyczny członek grupy roboczej, pan Peter Böhmer, skontaktował się z hiszpańskim historykiem Berenguerem. Pan Berenguer znany jest z licznych rysunków profilowych hiszpańskich okrętów wojennych, które można znaleźć w książkach i artykułach. Teraz ponad 88-latek wyjaśnił panu Böhmerowi, że projekt podobno został wykonany przez hiszpańskiego modelarza w połowie lat pięćdziesiątych. Według Berenguera „San Felipe” pierwotnie miał reprezentować „Real Felipe” z 1732 roku. Ze względu na złą sytuację źródłową powstał projekt łączący różne właściwości hiszpańskich okrętów liniowych na początku XVIII wieku.

Związek między „Real Felipe” a „San Felipe” można znaleźć również w literaturze hiszpańskiej, gdzie modele „San Felipe” są wielokrotnie wydawane jako Real Felipe z 1732 roku. Mejias Tavero również nawiązuje w swoim artykule o "San Felipe" do "Real Felipe" i rysunków z "Arte de Fabrica Reales". Można sobie wyobrazić, że „San Felipe” może reprezentować inną interpretację słabo udokumentowanego hiszpańskiego okrętu flagowego „Real Felipe” z 1732 roku.

Niezależnie od tego, dla modelarza budującego „San Felipe” nasuwa się dziś pytanie, czy konstrukcja ta posiada cechy hiszpańskich okrętów z początku XVIII wieku. Dla porównania można tu wykorzystać tylko nieliczne zachowane rysunki liniowców autorstwa Antonio de Gaztañeta. Obejmuje to rysunek liniowca z 1712 roku, który na rycinie 6 porównano z rysunkiem liniowca „San Felipe”.


Rysunek 6: Porównanie żeber na „San Felipe” ze współczesnymi planami.

W rzeczywistości kształty kadłubów są podobne. W obszarze niewłaściwych podpór ściana boczna wykazuje bardzo silne wcięcie do wewnątrz. Ponadto wręgi w rejonie podwodnego kadłuba na rufie zbiegają się ściśle w kierunku stępki. To sprawia, że ​​statek wydaje się szczególnie szeroki w obszarze wodnicy. Kształt ten jest również pokazany na innym rysunku liniowca Gaztañeta z 1712 roku. Chociaż rysunki Gaztañety odnoszą się do większych dwupokładowców, dokumenty te jasno pokazują, że kształt „San Felipe” przypomina kształtem hiszpańskie statki liniowe na początku XVIII wieku.
Jak wynika z rysunku hiszpańskiego okrętu liniowego z 1750 roku z notatek Jorge Juana, kształt kadłuba statku znacznie się zmienił już w połowie XVIII wieku. Boczne ściany są znacznie bardziej strome, a podwodny kadłub jest bardziej wyraźny w kierunku rufy.

Niektóre szczegóły „San Felipe” można znaleźć na współczesnych rysunkach. Rysunek 7 przedstawia rysunek dwupokładowca hiszpańskiego z około 1700 roku z archiwum w Sewilli.



Ten statek ma również okrągłe porty dział w dziobówce i półpokładu. Bukszpryt wchodzi do kadłuba w połowie wysokości, a nie u podnóża przedniej grodzi. Każdy, kto zna kształt „San Felipe”, myśli, że może rozpoznać kontur modelu. Mejias Tavero czerpie szczegóły w dekoracji z rysunków z "Arte de Fabrica Reales".

Chociaż plan „San Felipe” i modele z zestawów wykazują pewne cechy charakterystyczne dla hiszpańskich okrętów liniowych z około 1700 roku, pozostaje pytanie, dlaczego producenci zestawów nie wykorzystują jako modelu historycznego liniowca z tamtych czasów, którego istnienie jest pewne i który jest stosunkowo dokładnie opisany.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu