Na etapie numerów 67 i 68 będą wykonywane wzmocnienia dziobu i „osłona burty przed uderzeniami kotwicy podczas jej mocowania” ("wyściółka kotwiczna" ) - to kolejne różnice w obu kolekcjach.
W pierwszej kolekcji to dziobowe wzmocnienie było bardzo uproszczoną formą, a tego drugiego w ogóle nie było. Bardzo zależało mi na waloryzacji, więc w 2009 r., a także w późniejszych latach szukałem wszelkich informacji na temat tych detali (patrz wątek
» ANCHOR LINING - Santisima Trinidad http://santisimatrinidad....topic.php?t=215
Najbardziej przypadło mi do gustu wykonanie Curro z Dioramy Trafalgar (obecnie w muzem w Badajoz, skala 1:50)
i cieszę się, że nowa wersja ma właśnie to rozwiązanie.
Wysłany: 2022-10-26, 22:22 Okapniki nad ambrazurami
Okapniki nad ambrazurami
Kolejną różnicą, może niezbyt zauważalną na pierwszy rzut oka, ale znów na plus są "drewniane okapniki" nad furtami działowymi,
znane kolegom budującym Victory, choć w tej kolekcji były metalowymi odlewami i na mój gust były lekko za szerokie.
Nie wiem czy płytka z n-ru 69 z okapnikami (117 i 118) jest z litego drewna czy raczej ze sklejki, bo choć instrukcja zaleca ostrożne obchodzenie z nimi nie proponują nadania im odpowiedniego profilowania (takie profilowanie było w kol. Victory), a tak wyglądają na "kultowym" modelu Victory.
Waloryzację tego profilu zilustruję ręczną robotą Adama (oksal) z Kogi.
We flocie angielskiej było kilka rodzajów okapników: w kształcie "nawiasów klamrowych" z wąsami, płaskich z zaobleniami i zwykłych łukowych (uwarunkowane to było wielkością jednostki).
okapniki płaskie z zaobleniami na Victory
Nie ukrywam, że wg mnie takie detale podnoszą walory estetyczne modelu, zbliżając do "modeli muzealnych" i do ideału.
Mimo mojego sceptycyzmu informuję, że jednak ta wnęka w nowej kolekcji jest bardzo duży plus.
Niestety w pierwszej kolekcji ST z OcCre tej wnęki nie było, choć była na planiku dostępnym w necie, który był jedną z inspiracji do wykonania przeze mnie tej wnęki w mojej ST (nawet z podwójnym kołem sterowym i naktuzem)
Wnękę sterówki w nowej kolekcji robimy na etapie n-ru 39 i wklejamy ją na etapie 76. Można powiedzieć, że jest w pełni wyposażona czyli jest podwójne koło sterowe (metalowe i drewniane elementy już w numerze 5), naktuz z busolami, lampą i kominem (mosiężne elementy z zeszytem 42) i nowość mosiężne rolki (zeszyt 75), pokładniki (zeszyt 79) do wykonania raczej imitacji urządzenia sterowego.
W zeszycie 79 jest też metalowy daszek dzwonniczki, dzwon oraz kabestan - z tych detali w pierwszej kolekcji był tylko dzwon
Po pobieżnym przejrzeniu kolejnych instrukcji można powiedzieć, że mamy wręcz "lawinę" różnic Sporo nowych detali, których w ogóle nie było w kolekcji OcCre, m.in. w zeszycie 80 wydrukowana szachownica z Różą Wiatrów do kajuty kapitana. Od samego początku mojej działalności na forum propaguję samodzielne wykonanie ozdobnych pokładów w kajutach kapitańskiej i admiralskiej metodą intarsji (co oczywiście nie wyklucza wklejania wydruków).
Odsyłam do moich relacji m.in. ST
http://santisimatrinidad....c.php?p=752#752
czy ostatni model SR
http://santisimatrinidad....p?p=20219#20219
gdzie również zrobiłem wizualizację z Różą Wiatrów
Zeszyt 81 - elementy skajlajtu (świetlik) na pokładzie rufówki, Zeszyt 82 - schodnie z poręczami. Wykonanie galerii rufowej to już prawie "majstersztyk".
W instrukcji zeszytu 90 pokazują nawet wykonanie "miedziowania" choć w kolekcji nie ma płytek (czy pasków) miedzi ani radełka do wykonania imitacji gwoździowania. Chętni na "miedziowanie" znajdą podpowiedzi i wskazówki na naszym forum.
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum