East Indiaman
czyli "statek wschodnioindyjski" lub "żaglowiec wschodnioindyjski", czasem stosuje się spolszczenie, którego językoznawcy na pewno nie pochwalają, ale które jest bardzo wygodne - istindiaman.
Jest ono nie tylko dużo krótsze, ale na dodatek trafniejsze, gdyż nazwa "żaglowiec wschodnioindyjski" sugeruje jakąś jednostkę hinduskiego lub muzułmańskiego pochodzenia, używaną lokalnie w Indiach. Tymczasem chodzi oczywiście o wielkie statki handlowe całkowicie europejskiej konstrukcji, przeznaczone do tzw. podróży okrężnych (zazwyczaj trwających ponad rok lub lat kilka), tzn. z Europy (rzadko z Ameryki) do Indii i/lub Chin oraz z powrotem. Miały one bardzo ciekawe, swoiste cechy, o których dużo pisał pan Krzysztof Gerlach w rozmaitych artykułach na łamach "MSiO". Mimo tego, trudno uznać te żaglowce za należące wszystkie do jednego typu. Na dodatek zmieniały się w miarę rozwoju konstrukcji okrętów w ogóle, więc te z XVII w. były inne niż z XVIII i całkiem inne niż te z XIX stulecia.
Trzeba pamiętać, że swoje żaglowce wschodnioindyjskie oprócz Brytyjczyków budowali też Holendrzy, Francuzi, Amerykanie a nawet Szwedzi!
No i były również statki zachodnioindyjskie (West Indiamen).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum