Na liniowcu HMS Victory wygląda to nieco inaczej. Są dwa sztagi (mizzen stay i mizzen preventer stay)
schemat z instrukcji Mamoli
i z opisu w książce The Anatomy of Nelson's Ships wynika, że każdy z nich (oddzielnie) w górnej części jest mocowany jak tradycyjny sztag czyli pętla z gałką turecką i kończyły się okiem zaopatrzonym w metalowy pierścień (kausza). Przez to oko i oko zamocowane w pokładzie za kolumną grota (na planie 9 i 10) przechodziła następnie lina przewiązu (lashing).
fragment planu z książki Noel C. L. Hackney, HMS Victory
Gdy porównamy zdjęcia z Victory z opisem w książce zauważymy pewne różnice. Z opisu wynika, że bezansztag przechodził przez oko stropu mocowane na kolumnie grota ok. 1 m nad pokładem. Na fotce jest ono wyraźnie wyżej. Natomiast w połowie długości kolumny grota (tak jak na fotce zamocowany jest pierścień dla bezansztagu – mizen stay) wg opisu w książce przechodzi tzw. mizen preventer stay. Tu na fotkach to oko jest mocowane jeszcze wyżej. Ale idea mocowania tych sztagów jest na fotkach pokazana.
__________________________
z informacji od kol. Jarcia
Na Victory widać na grotmaszcie oba stropy przez które przechodzą sztagi (ten wyżej nieco cieńszy)
i widać kausze i przewiązy
I jeszcze zdjęcie na którym dokładnie widać przewiązy stropów na grotmaszcie
Na masztach widać metalowe obejmy, w kolorze masztów (w kolekcji są owijki z liny, jak w poprzeczkach kotwic). Na zdjęciach z ubiegłego wieku obejmy te były czarne.
Nie znalazłem fotki, mocowania sztagów do pokładu, ale mam schematy z książek o modelarstwie ilustrujące to mocowanie:
_________________ Pozdrawiam
Karol
REKLAMA
Posty: 5607
Wysłany: 2012-04-01, 12:22 Sztag bezana w kolekcji
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum