SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Łodzie okrętowe ST - dyskusje
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-11-03, 23:46   

Witaj Michale.

"Łódź w łodzi" jest jak najbardziej prawidłowa i we flocie hiszpańskiej czy francuskiej powszechnie stosowana, czego najlepszym przykładem jest fotka (dwa posty wyżej) hiszpańskiego modelu Nuestra Senora de la Concepción y de las Ánimas.
Tutaj co prawda "mniejsza łódź" (być może feluka - faluas) przedstawiona jest z masztami, ze schematem ożaglowania i wiosłami na jednej burcie, ale jest to do celów pokazowych (model admiralicji) - tak tzn. z masztami na pewno te łodzie na okrętach nie były transportowane (maszty, bomy, rozprza, żagle, wiosła i wszelkie inne niezbędne wyposażenie np. takielunek, było sklarowane na łodzi).
Sam sobie odpowiedziałeś, że kolidowało by to z żaglami i olinowaniem (na okręcie czy statku), ale tak można przedstawić na modelu (czego najlepszym przykładem jest w/w).

Co do masztów, to niestety nigdzie nie natrafiłem na wiarygodne wymiary, ale wg planiku zamieszczonego post wyżej, zrobiłem orientacyjne przeliczenia (czy są właściwe tego nie wiem).

Na razie zawiesiłem prace przy łodziach ze względu na to, że nie wiem jaki był typ ożaglowania na szalupie - lancha.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 216
Wysłany: 2011-11-04, 07:24   [Santisima Trinidad]

 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-04, 07:24   [Santisima Trinidad]

Jednak człowiek młody a ślepy ... ehh :-)
_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-06-15, 23:20   Ożaglowanie

Z materiałów jakie zgromadziłem na temat ożaglowania, niestety nie mam wiarygodnego planu, a tylko wizerunki z zestawów.

Interesująco wygląda ożaglowanie z zestawu Artesania Latina w skali 1:35
Príncipe de Asturias, 1794, lancha del Comandante

http://hobby-model.pl/ima...DE_ASTURIAS.jpg
Dwa maszty z ożaglowaniem gaflowym, bukszpryt i dwa sztaksle.

Wg tego wzoru ożaglowanie zrobił Leszek (Leon27 relacja na Kodze) i tak to by mniej więcej wyglądało:



Jeszcze nie podjąłem decyzji czy zrobię to ożaglowanie czy lugrowe (do którego bardziej się skłaniam), ale rozrysowałem sobie te żagle w skali:



Po pzeskalowaniu zdjęcia mam nieco inne niż TUTAJ wymiary drzewc:
Grotmaszt - 148 mm (ø 3 mm pięta, 2 mm top),
Bom - 85 mm, ø 1,6 mm,
Gafel - 66,5 mm, ø 1,6 mm,
Fokmaszt - 132 mm (ø 2,5 mm, 1,8 mm),
Bom - 65 mm, ø 1,6 mm,
Gafel - 55 mm, ø 1,6 mm,
Bukszpryt - 108 mm (ø 2,5 mm, 1,8 mm)


schemat ożaglowania gaflowego z dwoma sztakslami.

Jak zwykle zachęcam kolegów do oddania głosu w ankiecie Jaki wybrać typ ożaglowania szalupy?
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Janek
Admirał Białej Flagi


Posty: 991
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-06-16, 09:44   

W ankiecie głos oddałem, ale jeszcze raz oddam tu, na gaflowe, bukszpryt plus dwa sztaksle.
Dobrze wykonane, a w Twoim przypadku inaczej nie będzie, łącznie z łodzią będą stanowić piękną całość.
_________________
Pozdrawiam
Janek

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-06-17, 14:49   Ożaglowanie lugrowe

Dzięki Janek.

Ożaglowanie lugrowe

Co do ożaglowania lugrowego, jest chyba obce naszej tradycji żeglarskiej,
bo ja bynajmniej nie spotkałem się z nim w czasie mojego żywota (i żeglarskiego również ;-) ).
Nie był bym sobą gdybym też nie rozrysował żagli w skali:



Długości masztów takie same jak w gaflowym.
Rejka na grotmaszcie 95 mm,
na fokmaszcie 82 mm.

a przy okazji schematu planu


Jak już pisałem ten typ ożaglowania też może być z bukszprytem:


i jak pisał pan Krzysztof z bukszprytem i dwoma sztakslami:


W temacie » Szalupy na Santisima Trinidad
Krzysztof Gerlach napisał/a:
...
inne nosiły po dwa żagle lugrowe i dwa sztaksle dziobowe, do czego oczywiście potrzebowały bukszprytu. Po 1803 typowa dla nich była dwumasztowość z bukszprytem oraz żaglami lugrowymi i tak ZAPEWNE wyglądała szalupa z Victory w 1805.
...


PS
Refbanty w schematach planów powinny mieć jednakową szerokość jak w planie żagli (ręczna robota, teraz zauważyłem :oops: ). Dot. też rys. w ożaglowaniu gaflowym.

[EDIT]
Jeszcze przykłady z muzeum
http://collections.rmg.co...ects/67148.html


http://collections.rmg.co...cts/248093.html


http://collections.rmg.co...ects/67121.html
National Maritime Museum, Greenwich, London
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu