"Łódź w łodzi" jest jak najbardziej prawidłowa i we flocie hiszpańskiej czy francuskiej powszechnie stosowana, czego najlepszym przykładem jest fotka (dwa posty wyżej) hiszpańskiego modelu Nuestra Senora de la Concepción y de las Ánimas.
Tutaj co prawda "mniejsza łódź" (być może feluka - faluas) przedstawiona jest z masztami, ze schematem ożaglowania i wiosłami na jednej burcie, ale jest to do celów pokazowych (model admiralicji) - tak tzn. z masztami na pewno te łodzie na okrętach nie były transportowane (maszty, bomy, rozprza, żagle, wiosła i wszelkie inne niezbędne wyposażenie np. takielunek, było sklarowane na łodzi).
Sam sobie odpowiedziałeś, że kolidowało by to z żaglami i olinowaniem (na okręcie czy statku), ale tak można przedstawić na modelu (czego najlepszym przykładem jest w/w).
Co do masztów, to niestety nigdzie nie natrafiłem na wiarygodne wymiary, ale wg planiku zamieszczonego post wyżej, zrobiłem orientacyjne przeliczenia (czy są właściwe tego nie wiem).
Na razie zawiesiłem prace przy łodziach ze względu na to, że nie wiem jaki był typ ożaglowania na szalupie - lancha.
Wg tego wzoru ożaglowanie zrobił Leszek (Leon27 relacja na Kodze) i tak to by mniej więcej wyglądało:
Jeszcze nie podjąłem decyzji czy zrobię to ożaglowanie czy lugrowe (do którego bardziej się skłaniam), ale rozrysowałem sobie te żagle w skali:
Po pzeskalowaniu zdjęcia mam nieco inne niż TUTAJ wymiary drzewc:
Grotmaszt - 148 mm (ø 3 mm pięta, 2 mm top),
Bom - 85 mm, ø 1,6 mm,
Gafel - 66,5 mm, ø 1,6 mm,
Fokmaszt - 132 mm (ø 2,5 mm, 1,8 mm),
Bom - 65 mm, ø 1,6 mm,
Gafel - 55 mm, ø 1,6 mm,
Bukszpryt - 108 mm (ø 2,5 mm, 1,8 mm)
schemat ożaglowania gaflowego z dwoma sztakslami.
Jak zwykle zachęcam kolegów do oddania głosu w ankiecieJaki wybrać typ ożaglowania szalupy?
W ankiecie głos oddałem, ale jeszcze raz oddam tu, na gaflowe, bukszpryt plus dwa sztaksle.
Dobrze wykonane, a w Twoim przypadku inaczej nie będzie, łącznie z łodzią będą stanowić piękną całość.
Co do ożaglowania lugrowego, jest chyba obce naszej tradycji żeglarskiej,
bo ja bynajmniej nie spotkałem się z nim w czasie mojego żywota (i żeglarskiego również ).
Nie był bym sobą gdybym też nie rozrysował żagli w skali:
Długości masztów takie same jak w gaflowym.
Rejka na grotmaszcie 95 mm,
na fokmaszcie 82 mm.
a przy okazji schematu planu
Jak już pisałem ten typ ożaglowania też może być z bukszprytem:
i jak pisał pan Krzysztof z bukszprytem i dwoma sztakslami:
...
inne nosiły po dwa żagle lugrowe i dwa sztaksle dziobowe, do czego oczywiście potrzebowały bukszprytu. Po 1803 typowa dla nich była dwumasztowość z bukszprytem oraz żaglami lugrowymi i tak ZAPEWNE wyglądała szalupa z Victory w 1805.
...
PS
Refbanty w schematach planów powinny mieć jednakową szerokość jak w planie żagli (ręczna robota, teraz zauważyłem ). Dot. też rys. w ożaglowaniu gaflowym.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum