XVIII wieczny statek (East Indiaman) Kompani Wschodnioindyjskiej (VOC), wypłynął w dziewiczy rejs z Texel do Batawii w dniu 8 stycznia 1749, ale zatonął w czasie sztormu na kanale La Manche w dniu 26 stycznia 1749 roku. Statek, dowodzony przez 33-letniego kapitana Willema Klumpa, miał na pokładzie 203 osób załogi, 127 żołnierzy i 5 pasażerów. Amsterdam przewoził tkaniny, wino, działa, papier, rury, krajowe towary i 27 skrzyń srebrnych (Guilder) monet. Cały ładunek byłby wart kilka milionów euro na współczesne pieniądze.
Wrak został odkryty w 1969 roku w zatoce Bulverhythe, Wielka Brytania, i jest czasami widoczny podczas odpływów morza. Dzięki temu, że zatonął w błocie kadłub został zakonserwowany i jest w bardzo dobrym stanie.
REPLIKA
Byłem tak zaaferowany detalami statku, że na śmierć zapomniałem zapoznać się z informacjami dot. obu jednostek, więc posiłkuję się danymi z Wikipedii
Replika okrętu została zbudowana z drewna Iroko przez 400 wolontariuszy z wykorzystaniem narzędzi z epoki między 1985 a 1990 r. w Lelystad.
Na tle NEMO
Ogólna charakterystyka
Typ: ...........East Indiaman
Wyporność: ........1100 ton
Długość: .................48 m
Szerokość: ...........11,5 m
Wysokość: ..............56 m
Zanurzenie: ............5,5 m
Uzbrojenie: .........42 działa
- replika ..............18 dział
Replika jest obecnie po remoncie i cumuje przy Muzeum Morskim w Amsterdamie, czasowo był też zacumowany przy Centrum Naukowym NEMO (Oosterdock 2).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum