SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Żagle, reje
Autor Wiadomość
PanDora
Żaglomistrz



Posty: 214
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-04-17, 22:45   Żagle, reje

Ożaglowanie, reje i olinowanie ruchome żaglowca XVIII wiecznego.


R - nazwy rej, Z - nazwy żagli, cyfra - nazwy lin

Bukszpryt
R1 – reja bomstengi - oberblindreja
R2 – blindreja
Z1 – oberblinda
Z2 – żagiel pod bukszprytem - blinda

Fokmaszt
R3 – fokreja
R4 – fokmarsreja
Z3 – fok
Z4 – fokmarsel

Grotmaszt
R5 – grotreja
R6 – grotmarsreja
Z5 – grot
Z6 – grotmarsel

Bezanmaszt
R7 – bezanreja żagla łacińskiego
R8 – bezanreja
R9 – bezanmarsreja
Z7 – bezan
Z8 – bezanmarsel

Czasami występował czwarty maszt (na rufie) bonaventura (tak samo nazywał się żagiel), przy pięciu i więcej kolejne maszty były grotmasztami z numerem kolejnym.

Opis olinowania w temacie >> Olinowanie ruchome
_________________
Pozdrawiam
PanDora



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2012-10-10, 17:25   Żagle, maszty, reje

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-10-10, 17:25   Żagle, maszty, reje


Detal



A. fore course or foresail;
B. main course or mainsail;
C. mizzen course or mizzensail;
D. fore topsail;
E. main topsail;
F. mizzen topsail;
G. fore topgallant sail;
H. main topgallant sail;
I. mizzen topgallant sail;
J. fore royal sail;
K. main royal sail;
L. mizzen royal sail;
M. main staysail;
N. mizzen staysail;
O. fore topmast staysail;
P. main topmast staysail;
Q. mizzen topmast staysail;
R. jib;
S. middle staysail;
T. mizzen topgallant staysail;
U. main topgallant staysail;
V. spritsail topsail;
W. spritsail



A. fore mast;
B. main mast;
C. mizzen mast;
D. fore topmast;
E. main topmast;
F. mizzen topmast;
G. fore topgallant mast;
H. main topgallant mast;
I. mizzen topgallant mast;
J. fore royal mast;
K. main royal mast;
L. mizzen royal mast;
M. jib boom;
N. bowsprit;

1. fore yard;
2. main yard;
3. mizzen yard;
4. fore topsail yard;
5. main topsail yard;
6. mizzen topsail yard;
7. fore topgallant yard;
8. main topgallant yard;
9. mizzen topgallant yard;
10. fore royal yard;
11. main royal yard;
12. mizzen royal yard;
13. spritsail yard.

http://cannundrum.blogspo...-masts-and.html

Krzysztof Gerlach napisał:

    Nie ma tam rażących błędów, chociaż same rysunki urodą nie grzeszą. Pierwszy jest żywcem wzięty z wielu książek, przy czym z sobie tylko wiadomych powodów autor odpowiedzi usunął często używany bomkliwer, a dodał bardzo rzadko wykorzystywany bezanbombramsel, ale miał do tego prawo. Drugi to bohomaz, na którym drzewca masztowe wyższe raz sobie idą w przód od niższych, raz w tył – jak popadnie, bez żadnej myśli przewodniej, a miejscami zdają się w ogóle wyrastać ze środka partii nakładających się (!) co jest absolutną bzdurą albo absolutnym niechlujstwem.
    Co do błędów:
    1) bezanżagiel istotnie nazywano „mizzen course” (przez analogię do fokżagla – „fore course” i grotżagla – „main course”), jednak tylko w epoce, kiedy był jeszcze łaciński lub przynajmniej (po obcięciu przedniego rogu) wciąż wisiał na łacińskiej rei. Tymczasem rysunek przedstawia żaglowiec z bezanem gaflowym, a w okresie jego wykorzystywania w normalnej praktyce nie używano już nazwy „mizzen course”, wyłącznie „mizzensail” (chyba że w ogóle przybierał specjalne postaci, wtedy zyskiwał szczególne nazwy „driver” i „spanker”, ale już nigdy „mizzen course”)
    2) kiedy bezan był żaglem łacińskim (czyli prawie od początku) trzeba było jakoś nazwać jego reję – użyto zatem, przez analogię do pozostałych rej dolnych żagli – określenia „mizzen yard”. Nie rodziło to problemów, ponieważ wtedy bezanmaszt nie niósł innych żagli. Potem jednak nad łacińskim bezanem pojawił się rejowy marsel; jego dolny lik trzeba był na czymś rozpiąć, więc dodano reję zwykłą, mniej więcej na wysokości rei łacińskiej. Jej położenie odpowiadało położeniu fokrei i grotrei na pozostałych masztach, ale:
    - po pierwsze, nigdy w tej epoce nie stawiano na niej rejowego żagla dolnego (a i setki lat później bardzo rzadko)
    - po drugie, nazwa „mizzen yard” była już „zajęta”.
    Dlatego tę nową nazwano „crossjack yard”. Gdy reja łacińska przekształciła się w gafel (jak na obu rysunkach) o własnej nazwie, teoretycznie można było już przemianować „crossjack yard” na „mizzenyard”, tyle że nikt nie widział takiej potrzeby. Zatem pozioma reja w okolicach gafla to „crossjack yard”. Nie jest to jednak błąd rażący, ot – niepełna znajomość realiów epoki.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu