SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] Olinowanie
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-08-25, 15:17   Burton pendant

Burton pendant

1) Burton pendant były linami, do których mocowano bloki lub inne urządzenia takielunku i wykorzystywano np. do podnoszenia dużych ciężarów. Wówczas, gdy nie były używane zwisały luźno wzdłuż kolumny masztu; w czasie sztormu mocowano je do kolumny masztu przewiązem.
2) Burton pendant mocowane są przed zamocowaniem want. Na głowie kolumny masztu mocowane są po dwie pary pendant, na głowie każdej stengi po jednej parze.
3) Podwójna pendant jest wykonana z jednej liny (śr. 0,9 mm [1,02 mm]) tworzącej w górnej części pętlę, która mocowana jest na głowie kolumny masztu. Każda z pendant jest zakończona okiem z dużą kauszą.
4) Podwójna pendant ma po dwie odnogi, dłuższą i krótszą; długa dla fokmasztu ma 57 mm [65 mm], dla grota 63 mm [72 mm], krótka dla foka 52 mm [59 mm], dla grota 58 mm [66 mm].
5) W pierwszej kolejności mocowane są pendant na sterburcie, następnie na bakburcie.
6) Pendant są na całej długości wypełniane oraz owijane liną i płótnem.
7) Pendant mocowana na kolumnie bezana jest pojedyncza, dł. 50 mm [57 mm], mocowana za pomocą podwójnego szplajsu.
8) Pendant na głowach steng masztów są pojedyncze (śr. 0,4 mm [0,46 mm]) i mocowane za pomocą podwójnego szplajsu; pendant mocowana na stendze foka ma długość 50 mm [57 mm], na stendze grota 57 mm [65 mm]. Nie ma pendant na głowie bezanstengi.


http://www.koga.net.pl/ph...14066&mode=view

cdn.
Przypominam, wymiar w ramce to moje przeliczenie do skali 1:84 - jednak lepiej się upewnij.
Jarka skala to 1:96.
 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2012-09-10, 18:19   Wanty (shrouds) i stenwanty (topmast shrouds)

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-09-10, 18:19   Wanty (shrouds) i stenwanty (topmast shrouds)

Wanty (shrouds) i stenwanty (topmast shrouds)

1) Średnica want foka i grota – 0,9 mm [1,02 mm], wykonane z lin lewoskrętnych.
2) Wanty mocowane są parami. W górnej części para want tworzy pętlę, która otacza głowę kolumny masztu; w tej części wanta jest wypełniana i owijana płótnem na odcinku o długości ok. 6 cm [68,5 mm] (po 3 cm [34,3 mm] z każdej strony).
3) Wanta najbardziej wysunięta w kierunku dziobu (w pierwszej parze) jest wypełniana i owijana na całej długości, aż do jufersów (dotyczy to want foka i grota).
4) Po każdej stronie burty jest 10 want (5 par), na kolumnie bezana jest mocowanych 6 want (3 pary); dodatkowo na kolumnie foka i grota jest 11 wanta (tzw. swifter) utworzona z liny połączonej na głowie kolumny podwójnym szplajsem. Bardziej powszechną praktyką było mocowanie tej wanty jako pojedynczej na każdej burcie, za pomocą oka szplajsowego.
5) W pierwszej kolejności mocowana jest para want na sterburcie, powyżej burton pendant, a następnie układana jest para want na bakburcie i dalej naprzemiennie.



6) W dolnej części każdej wanty mocowany jest jufers; krótszy koniec wanty obiegający jufers, na sterburcie mocowany jest do wanty od strony rufy, a na bakburcie od strony dziobu.
7) Jufersy na wantach foka znajdują się około górnego poziomu sieci burtowych, a na wantach grota około górnej krawędzi nadburcia ćwierćpokładu. Górne i dolne jufersy łączone są za pomocą talrepu.
8) Talrep (śr. 0,4 mm [0,46 mm]) – lina talrepu jest na końcu zabezpieczona węzłem Matthew Walkera lub podwójnym supłem. Węzeł znajduje się w lewym, dolnym otworze górnego jufersa, od wewnętrznej strony burty.



cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-09-19, 12:36   Olinowanie HMS Victory - cd / Podwantki

Podwantki

9) Do want, od ich wewnętrznej strony*, równolegle do osi okrętu, za pomocą przewiązów jest zamocowana rozpórka podwantkowa (ang. futtock stave) (ok. 6 cm [68 mm] poniżej krawędzi platformy marsa foka i grota, ok. 4 cm [45,7 mm] poniżej platformy bezana); do tej belki mocowane są podwantki. Belka nie styka się ze skrajną rufową wantą.
10) Podwantki (śr. 0,6 mm [0,68 mm]) górny koniec podwantek zakończony jest okiem szplajsowym z kauszą; do tego oka zamocowany jest hak, którym podwantki w górnej części mocowane są do otworu w metalowych obejmach jufersa, przechodzących przez otwory w platformie marsa. Dolny koniec podwantek był mocowany na dwa sposoby - pierwszy polegał na owinięciu podwantki wokół belki podwantkowej oraz wanty i odłożeniu końca podwantki na wancie; bardziej powszechne było zakończenie dolnego końca podwantki okiem szplajsowym, a następnie połączenie oka z belką podwantkową za pomocą przewiązu. Na grocie i foku mocowanych było po sześć podwantek, na bezanie po cztery; podwantki mocowane były począwszy od drugiej wanty (licząc od dziobu).



cdn.
*) - Jest możliwe, że były też wiązane na zewnętrznej stronie want (info do zweryfikowania).
Jak potwierdza Jarcio, w książce Longridge'a są narysowane obie te wersje. Napisał też o tym pan Krzysztof
http://santisimatrinidad....php?p=3990#3990
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-09-20, 13:05   Stropy napinające wanty (catharpings)

11) Stropy napinające wanty (catharpings, cat-harpings, cat-harping legs) - (śr. 0,6 mm [0,68 mm]) wykonane są z liny zakończonej po obu stronach okiem szplajsowym i owijane na całej długości (served). Na grocie i foku są po cztery stropy, na bezanie dwa. Stropy te znajdują się pomiędzy wantami, przebiegając od lewej do prawej burty i mocowane są do wanty za pomocą przewiązu. Stropy na grocie i foku mocowane są pomiędzy 4, 5, 7 i 9 wantą (licząc od dziobu), na bezanie między 4 i 5 wantą.



[EDIT Karol]
Jarcio na potrzeby tego opracowania spolszczył ang. catharpins, catharpings na katarpiny.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-09-21, 16:00   Wyblinki, stenwanty

12) Wyblinki (śr. 0,1 mm [0,11 mm]); wyblinki wiązane są w odstępach co 3,5 mm (4 mm). Do want mocowane są za pomocą węzła wyblinkowego (clove hitch) z tym, że końcówki wyblinek zakończone są okiem, które do skrajnych want mocowane są za pomocą przewiązu. Sześć wyblinek tuż powyżej jufersów oraz sześć poniżej belki podwantkowej jest mocowanych z pominięciem najbardziej skrajnych want – jednej od strony rufy i jednej od strony dziobu. Wyblinki mocowane są również na podwantkach, bez pomijania którejkolwiek podwantki, w odstępach co 3,5 mm (4 mm).





Zobacz też:
» Wyblinka
http://santisimatrinidad....php?p=1516#1516



13) Stenwanty (śr. 0,5 mm [0,57 mm] dla foka i grota, 0,35 mm [0,4 mm] dla bezana). Przed stenwantami mocowana jest jedna burton pendant (śr. 0,4 mm [0,46 mm]) za pomocą podwójnego szplajsu. Stenwanty w górnej części są mocowane i układane na głowie stengi w taki sam sposób, jak wanty na głowie kolumny masztu. Na grocie i foku mocowanych jest 6 stenwant (3 pary) z każdej strony burty, na bezanie 4 stenwanty (2 pary). Pomiędzy pierwszą parą want (na każdej burcie), tuż poniżej poprzecznej belki salingu jest mocowany blok „siostrzany” (sister block) - dł. 8 mm (9,1 mm). W dolnej części stenwanty mocowane są do jufersów (śr. 3 mm [3,4 mm]) a te z kolei za pomocą talrepu (tak jak na wantach) do jufersów mocowanych w metalowych obejmach w platformie marsa. W górnej części stenwant mocowana jest belka podwantkowa (pod stenwantami); do stenwant nie są mocowane podwantki.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-10-08, 12:13   Paduny (Backstays)

Paduny (Backstays)

1) Paduny mocowane są na ułożonych stenwantach. Paduny mają tę samą średnicę co odpowiadające im stenwanty układane na danym maszcie.

2) Na stendze foka i grota jest po pięć padun z każdej burty, na bezanie po dwie.

3) W pierwszej kolejności (na foku i grocie) układana jest paduna pomocnicza (breast backstay), zaczynając od sterburty, a następnie kolejna na bakburcie. Na głowie stengi paduny pomocnicze mocowane są za pomocą oka szplajsowego. W swej górnej części paduna jest owijana na długości ok. 10 mm [11,4 mm] poniżej poprzecznej belki salingu, a ponadto na wysokości platformy marsa oraz rei foka i grota. Na końcu paduny zamocowany jest pojedynczy blok (dł. 3,5 mm [4 mm]). Przez ten blok przechodzi lina (śr. 0,4 mm [0,46 mm]), której jeden koniec jest wiązany pod trzecim jufersem na foku i pod drugim na grocie (licząc od dziobu), a do jej drugiego końca jest zamocowany pojedynczy blok (dł. 3,5 mm [4 mm]). Ten blok jest z kolei połączony liną (śr. 0,2 mm [0,23 mm]) z podwójnym blokiem (dł. 3,5 mm [4 mm]) tworząc talię. Blok podwójny zamocowany jest do obejmy pierwszego jufersa na ławie wantowej (dokładnie pod jufersem). Nadmiar liny jest odkładany wokół talii.

4) Na padunach pomocniczych są następnie układane stałe paduny (standing backstays) - po trzy sztuki z każdej burty na foku i grocie. Dwie pierwsze paduny są podwójne i w górnej części są mocowane tak samo jak wanty; trzecia stała paduna jest pojedyncza i w górnej części jest wiązana za pomocą podwójnego szplajsu. Pętle stałych padun są owijane. Na końcu każdej stałej paduny zamocowany jest jufers. Najbardziej wysunięta ku dziobowi stała paduna jest przymocowana talrepem do czwartego jufersa na ławie wantowej foka i do trzeciego jufersa na ławie wantowej grota; druga paduna do dziesiątego jufersa na ławie wantowej foka i do ósmego jufersa na ławie wantowej grota; trzecia paduna do czternastego jufersa na ławie wantowej foka i do pierwszego jufersa na dodatkowej małej ławie (tzw. stool), znajdującej się za ławą wantową grota.

5) Na końcu mocowana jest paduna ruchoma (shifting backstay), powyżej stałych padun. W górnej części jest mocowana za pomocą oka szplajsowego (owijanego liną), a na jej dolnym końcu znajduje się oko z kauszą. Do tego oka za pomocą haka przymocowany jest pojedynczy blok (dł. 3 mm [3,4 mm]), będący górnym blokiem talii. Dolny pojedynczy blok talii (dł. 3 mm [3,4 mm]) mocowany jest hakiem do oka przytwierdzonego na końcu ławy wantowej. Koniec talii odkładany jest wokół górnego haka.

6) Na bezanstendze znajduje się stała i ruchoma paduna na każdej burcie. Na dolnym końcu stałej paduny przytwierdzony jest jufers, mocowany talrepem do pierwszego jufersa na dodatkowej małej ławie za ławą wantową bezana. Na końcu ruchomej paduny znajduje się pojedynczy blok (dł. 2,5 mm [2,86 mm]) łączony liną (śr. 0,2 mm [0,23 mm]) tworzącą talię z pojedynczym blokiem (dł. 2,5 mm [2,86 mm]) zamocowanym hakiem do oka w skrajnym, rufowym końcu ławy wantowej bezana. Koniec talii odkładany jest wokół paduna, powyżej bloku.


 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-11-07, 12:45   [HMS Victory] Bramstenwanty (topgallant shrouds)

Bramstenwanty (topgallant shrouds)

1) Średnica bramstenwant foka i grota – 0,3 mm (0,34 mm), bezana 0,2 mm (0,23 mm).

2) Na foku i grocie są po trzy bramstenwanty na każdej burcie, na bezanie po dwie. Pierwsza para bramstenwant jest podwójna (tak jak inne wanty), trzecia bramstenwanta, na głowie bramstengi grota i foka mocowana jest za pomocą oka szplajsowego. Wanty układane są na pierścieniu wykonanym z liny (o średnicy bramstenwant) i ułożonym na głowie bramstengi przed bramstenwantami.

3) Pomiędzy pierwszą parą dwóch bramstenwant jest zamocowana kausza; znajduje się ona tuż poniżej wiązania tworzącego z dwóch want pętlę.

4) Każda bramstenwanta przechodzi przez otwory w poprzecznych belkach salingu; w miejscu przejścia wanty są owijane. Dalej bramstenwanty przechodzą pomiędzy stenwantami i opierają się na wewnętrznej stronie rozpórki podwantkowej; następnie biegną w dół równolegle do stenwant a ich dolny koniec zakończony jest okiem z kauszą. To oko mocowane jest przewiązem do drugiego oka z kauszą zamocowanego w stropie, który wiązany jest dookoła obejmy dolnego jufersa przewidzianego dla stenwant.

5) Bramstenwanty są mocowane przewiązem do pierwszej, trzeciej i piątej obejmy jufersa (na foku i grocie) oraz do pierwszej i trzeciej na bezanie.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-11-07, 13:13   [HMS Victory] Bramstenpaduny, bombramstenpaduny

Bramstenpaduny (topgallant backstays) i bombramstenpaduny (royal backstays)

1) Bramstenpaduny – śr. 0,3 mm (0,34 mm) dla foka i grota, 0,2 mm (0,23 mm) dla bezana.

2) Bramstenpaduny, na głowie bramstengi mocowane są za pomocą oka szplajsowego; w dolnej części paduny znajduje się jufers (śr. 2 mm [2,3 mm]) mocowany talrepem do piętnastego jufersa na ławie wantowej (w przypadku foka) i do drugiego jufersa na małej ławie (w przypadku grota i bezana).

3) Wg C. Nepean Longridge’a na okrętach klasy Victory, na głowie (topie) bramstengi foka i grota mocowana była dodatkowo ruchoma bramstenpaduna. Na jej końcu był zamocowany pojedynczy blok (dł. 2 mm [2,3 mm]) połączony liną (śr. 0,2 mm [0,23 mm]) z drugim pojedynczym blokiem (dł. 2 mm [2,3 mm]), zamocowanym hakiem do oka przytwierdzonego w rufowej części ławy wantowej (w przypadku foka) oraz w rufowej części małej ławy (w przypadku grota). Ta bramstenpaduna jest także oznaczona na planach S. Hebdy.

4) Bombramstenpaduny – śr. 0,25 mm (0,29 mm) dla foka i grota, 0,15 mm (0,17 mm) dla bezana; na głowie (topie) bombramstengi mocowane są za pomocą oka szplajsowego, w dolnej części paduny znajduje się oko z kauszą mocowane za pomocą przewiązu do oka przytwierdzonego na końcu ławy wantowej foka oraz na końcu małej ławy grota i bezana.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu