SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
AEROGRAFY i KOMPRESORY
Autor Wiadomość
Tryton
Kontradmirał
Moderator


Posty: 536
Skąd: 3city
Wysłany: 2012-11-01, 21:21   AEROGRAFY i KOMPRESORY

AEROGRAF

Mamy na forum już kilku doświadczonych modelarzy, więc warto wspomnieć o aerografach - nie są niezbędne, ale mogą być przydatne. W parze z aerografem jest kompresor (sprężarka), ale to już w innym wątku.
Na forach częstym pytaniem jest jaki aerograf wybrać na początek? Jakiś tani, prosty w obsłudze czy droższy, markowy np. Iwata, Harder&Steenbeck, Badger, Paasche czy Hansa?
Niestety nie mam wiedzy na temat który aerograf będzie najlepszy na początek, jak również jakie firmy są preferowane w modelarstwie "wyczynowym" ;-)

Każdy kto używa aerografów, może w tym wątku podzielić się informacjami na ich temat, być może komuś to pomoże w podjęciu decyzji.

Ja używam aerografów VSR90#1- Gravity Feed (grawitacyjny tzn. ze zbiorniczkiem u góry) Double Action - Internal Mix oraz VJR#2 f-my Paasche i jestem z nich zadowolony :-D

Aerograf typu VSR90#1



przeznaczony jest głównie do rozpylania rzadszych farb i malowania niewielkich powierzchni i wzorów, z możliwością zastosowania dwóch wielkości głowic 1 lub 2, o wewnętrznym mieszaniu farby i powietrza. Wyposażony dodatkowo w głowicę #2, dwa pojemniki metalowe o pojemności 3,5 cc i 5,25 cc, wąż opleciony dł. 1,8 m, klucz, wieszak i broszurę "22 Lekcje dla Początkujących".

Pierwszorzędną cechą aerografu VSR90#1 włączając w to możliwość natryskiwania cieczy wymagających podawania grawitacyjnego jest również możliwość szybkiej zmiany koloru dzięki trzem różnej wielkości zbiorniczkom w które wyposażony jest zestaw. To unikalne rozwiązanie pozwala użytkownikowi wybrać i wymieniać rozmiar zbiorniczka podczas używania tego samego korpusu aerografu.

Metalowe pojaminiki pozwalają się ustawić w prawo, w lewo lub w linii prostej względem korpusu w taki sposób aby nie zasłąniać wykonywanej pracy. Dwa rożne rozmiary głowic, końcówek i iglic dają się szybko wymieniać, co pozwala na używanie różnorodnych farb do różnych celów.

Zastosowanie:
    głowica #1 - ciecze bardzo rzadkie do lekkich,
    głowica #2 - ciecze lekkie do średnich.

Zalecane ciśnienie:
    1,4 atm dla uzyskania efektu tepowania lub granulowania
    2 atm dla farb wodnych, tuszów i barwników o średniej gęstośći
    2.4 atm dla ciężkich cieczy, lakierów redukowanych, werniksów, farb lub polew ceramicznych.


Aerograf typu VJR



przeznaczony jest głównie do rozpylania rzadszych farb i malowania niewielkich powierzchni i wzorów, z możliwością zastosowania dwóch wielkości głowic 1 lub 2, o wewnętrznym mieszaniu farby i powietrza, z wbudowanym w korpus zbiornikiem o pojemności 0,5 cc. Wyposażony klucz, wieszak i broszurę "22 Lekcje dla Początkujących".

Modele Paasche serii V,VV,VJR,VL, i VLS posiadają ręcznie wykonaną konstrukcję z najlepszych materiałów. Korpusy są wytoczone z mosiądzu, wypolerowane i chromowane. Inne części wykonane są z alpaki, igły ze stali nierdzewnej, podkładka zaworu z teflonu, a rękojeść z polamidu. Każdy z aerografów ulubionych tak samo przez profesjonalistów jak i hobbystów umożliwia szeroki zakres regulacji podawania farby i powietrza bez przerywania pracy. Kapturki powietrzne różnej wielkości, końcówki i igły dają się szybko wymieniać, co pozwala na używanie różnorodnych farb dla bardzo różnych celów.

Warianty modeli:

Modele Paasche serii V, VV, VJR, VL, i VLS posiadają prawie identyczną konstrukcję, a różnią się jedynie umiejscowieniem zbiornika na farbę.
Modele V posiadają wymienne zbiorniki mocowane z boku, a farba spływa pod wpływem własnego ciężaru (zasilanie grawitacyjne).
Model VJR posiada niewielki zbiornik wbudowany w korpus aerografu.
Modele VL i VLS posiadają wymienne zbiorniki mocowane od dołu. Model VLS różni się od modelu VL tym, że posiada gwintowane mocowanie pojemnika na farbę, co pozwala na większą mobilność w czasie pracy

Zalecane ciśnienia:
    1,4 atm dla uzyskania efektu tepowania lub granulowania
    2,0 atm dla farb wodnych, tuszów i barwników o średniej gęstości
    2,4 atm dla ciężkich cieczy, lakierów redukowanych, werniksów, farb lub polew ceramicznych.

Informacje i zdjęcia ze strony http://www.paasche.pl

Zobacz też:
» Aerografy
http://inx.pm.waw.pl/~raf...a/aerografy.php


Mała korekta do tekstu
"Aerograf Łuków F-3 i F-4
Aerograf produkcji Zakładu Mechaniki Precyzyjnej w Siedlcach" - zakład mieści się w Łukowie na ul. Siedleckiej :-) .
_________________
Tryton




 
 
REKLAMA

Posty: 105
Wysłany: 2012-11-28, 17:49   

 
 
kardinales
Porucznik


Posty: 105
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2012-11-28, 17:49   

zastanawiam się nad kupnem aerografu , niestety nie mogę znaleźć żadnych opinii o tym oto aerografie , może ktoś mi doradzi :)
http://www.jula.pl/aerogr...nalistow-082004
_________________
Pozdrawiam
Michał

 
 
Hydronik
Admirał


Posty: 733
Skąd: Bieruń
Wysłany: 2012-11-29, 12:02   

Mam podobny tej firmy i szczerze mówiąc nie jestem zadowolony .
Jedna z zasad czystość,czystość i jeszcze raz czystość , po każdym malowaniu dokładne czyszczenie , po za tym do bardzo rozcieńczonych farb.
Ja osobiście wróciłem do ŁUKOWIAKA .
Zastanawiam się nad markowym areografem ale to kosztuje a przy malowaniu sporadycznie jak przy VICTORI wystarcza mi ŁUKOWIAK.
Andrzej :roll:
 
 
kardinales
Porucznik


Posty: 105
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2012-11-29, 21:10   

Właśnie jak dla mnie cena markowego aerografu jest zaporowa, na moje potrzeby czyli do malowania dosłownie detali przy SotS wystarczy mi coś niemarkowego.
Znalazłem aukcje na allegroszu, aerograf za 50 pln około, stwierdziłem, że na moje potrzeby wystarczy (no chyba, że odkryję w sobie duszę artysty, co jest dość wątpliwe, to kupię coś bardziej wyrafinowanego :-) ).
_________________
Pozdrawiam
Michał

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-11-29, 22:55   Aerograf

Ja myślę, że względy ekonomiczne też mogą być jakimś wykładnikiem do podjęcia decyzji. Odradzam jednak aerograf z elementów plastikowych.
Utrzymywanie aerografu we względnej czystości zmusza do bardzo częstego rozkręcania i skręcania podzespołów - plastik długo tego nie wytrzyma.
Po każdej pracy pistolet trzeba rozkręcić na czynniki pierwsze i dokładnie umyć (przy akrylach moczyłem w denaturacie, aby rozpuścić i usunąć cały "nagar", który zgromadził się wewnątrz). Sprawdzały się też takie "wyciory" do czyszczenia fajek :lol: oraz mini szczoteczki - zeszlifowywałem szczoteczki do zębów do jednej kępki, dwóch, trzech o różnej długości włosia i szerokości, żeby wszędzie mogły dojść - potrzeba matką wynalazku :lol: ).

Moim pierwszym aerografem, którym pracowałem w latach 90. był rosyjski aerograf, jego wadą były materiały, pamiętam, że w związku z tym rozkręcaniem i skręcaniem gwint się "rozleciał" (zresztą kolega miał dokładnie to samo), ale na początek był bardzo dobry.


zdjęcie z forum http://rus.mil.pl
Kolejnym (dalej lata 90.) był pistolet Hansa, nie tak wypasiony jak w obecnej ofercie. Też zarobił na siebie ;-) , najsłabszymi elementami okazała się dysza i igła (dopiero po kilku latach udało mi się dokupić nowe).

Jeżeli pistolet, w komplecie, ma zapasową igłę i dysze, to może posłużyć latami :lol: jeżeli nie ma, to warto się zorientować czy nie będzie problemu z nabyciem części zapasowych.
Mając już jakieś doświadczenie z aerografami, następne, które sprowadzałem, kupowałem z zapasowymi igłami i dyszami o różnej średnicy wylotu.

Zobacz też:
» Modele i budowa aerografów
http://lakierowanko.info/viewtopic.php?t=1305
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
piotras
Kapitan


Posty: 254
Skąd: Ustka
Wysłany: 2012-11-30, 09:09   

Mam ten sam pistolet w pudełeczku of kors jeszcze z czasów podstawówki jak modele z kolegą lepilim. Z tego co pamiętam to coś tam ułamane było więc już raczej nie będzie sprawny chyba, że wystarczy jakaś mała naprawa i będzie ok.
_________________

 
 
Yemar
Nadkapitan


Posty: 337
Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-01-14, 21:43   

Dzisiaj nabyłem drogą kupna w Castoramie za niecałe 65 zł coś takiego:
.

Nie mam absolutnie żadnego doświadczenia w pracy z aerografem. Kupiłem głównie dlatego, że był tani i dlatego, że może się kiedyś przyda.

Na pierwszy rzut oka wygląda porządnie, cały metalowy, jedynie rękojeść z tworzywa. Niestety nie mam sprężarki, żeby toto wypróbować (BTW - może coś mi podpowiecie w tej materii?). Oczywiście made in China. Teoretycznie w Casto można zwrócić towar nieużywany, ale najpierw chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć. Może ktoś już taki pistolet ma i może coś powiedzieć?

Pozdrawiam,
Robert
_________________
Fides & Perseverantia


 
 
kardinales
Porucznik


Posty: 105
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2013-01-14, 22:42   

Ja zaopatrzyłem się w coś takiego
http://allegro.pl/precyzy...2916320778.html
http://tooles.unixstorm.o...af/IMG_4708.jpg


dla moich celów jest wystarczający maluje się całkiem nieźle choć jestem laikiem jeśli chodzi o malowanie aerografem.
Identyczny widziałem w casto za cenę trzy krotnie większą.
Odnośnie zasilenia to nie wiele mogę doradzić osobiście mam kompresor, więc nie mam problemu.
Wcześniej zastanawiałem się nad wykorzystaniem do aerografu zbiornika ze sprężonym powietrzem o pojemności około 20 l (mam do tego odpowiedni zbiornik), chciałem nabijać owy zbiornik sprężarką do 10 bar (jest przeznaczony do pracy w ciśnieniu do 12 bar, jak wspominałem nie jest to samoróba tylko zbiornik od samochodu ciężarowego, a takie zbiorniki pracują w ciśnieniu do 12 bar wg przepisów i ich zastosowania nie więcej), na wyjściu miałem zastosować zawór ograniczający ciśnienie regulowany i zasilać wg instrukcji czyli około 2 bary na moje potrzeby, cały plan został odłożony "na później", nie wiem jak będzie się coś takiego sprawowało i jak będzie wydajny, jest to zależne od ilości malowanych elementów i ich wielkości.
Jak wspominałem cały plan został odłożony z powodu braku czasu.
_________________
Pozdrawiam
Michał

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu