SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
JUFERS / TALREP
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-04-09, 22:06   JUFERS / TALREP

[Temat uaktualniany]

Jufers (dawn. nawlek)


prawidłowy układ kip dolnego jufersa

- element ściągacza talrepowego zwanego też ściągaczem linowym. Krążek wykonany z twardego drewna, rzadziej metalowy, zaopatrzony w otwory (najczęściej trzy) dla talrepu, czyli liny ściągającej, oraz posiadający na swym obwodzie rowek dla końcowego odcinka okalającej ten krążek wanty lub innej napinanej liny. Otwory w jufersie zwane są kipami.

Do znanej nam obecnie postaci jufers wyewoluował z jufersów stosowanych w starożytności:





Ściągacz talrepowy, ściągacz linowy
- ściągacz stosowany do napinania lin olinowania stałego na dawnych żaglowcach np. Lwowie. Działa na zasadzie pary wielobloków uproszczonej do pary jufersów, czyli tarcz z kilkoma (najczęściej trzema) otworami (kipami). Przez te otwory jest przewleczony talrep, czyli lina tworząca z jufersami rodzaj talii. Jufersy były wykonane z twardego drewna, a talrep był liną wykonaną z włókien roślinnych. Razem stanowiły talię samozaciskającą się pod wpływem sił tarcia na otworach jufersów. Ponieważ talrep tworzy talię, to może być liną kilkakrotnie cieńszą od liny, którą napina.

Ściągacze talrepowe stosowano głównie do napinania want. Z jednej strony ściągacz był przymocowany do podwięzi burtowej, z drugiej strony do dolnego końca wanty.

Ściągacze talrepowe były stosowane przy olinowaniu stałym wykonanym z lin roślinnych. Po zastąpieniu ich linami stalowymi, ściągacze talrepowe zostały zastąpione metalowymi ściągaczami, np. działającymi na zasadzie śruby rzymskiej.

Skrótowo ściągacz talrepowy jest również nazywany talrepem.

Talrep

- na dawnym żaglowcu była to lina roślinna stosowana w ściągaczu talrepowym. Potocznie nazywano talrepem również sam ściągacz. Dziś tego typu osprzęt występuje w replikach, lub żaglowcach stylizowanych na te z minionych epok.

Modelarze potocznie mówiąc o tarlepie mają na myśli dwa jufersy z przewiązem (tarlepem).

Rysunek poniżej przedstawia dwa główne typy jufersów:



Jufersy z otworami opisany powyżej i jufersy sercowe (sercówki) lub okrągłe z rowkami, zwane też sztagowymi, były lżejsze i mniejsze. Miały tylko jeden duży otwór z trzema rowkami, przez który przechodziła lina. Używano ich do napinania watersztagów bukszprytu i sztagów. W użyciu były też półsercówki.



Decydując się na waloryzację czyli wykon własnych jufersów trzeba wiedzieć jak wyglądał jufers w epoce z której pochodzi model.

Okrągłe jufersy (z trzema kipami), które znamy były stosowane już od XVII w. aż do współczesności. Początkujący modelarze często popełniają błąd nie respektując prawidłowego układu kip (otworków), oraz źle wiążąc tarlep.

Na zdjęciach poniżej widać właściwy układ jufersów - dolny jufers ma pojedynczą kipę na dole, a górny odwrotnie - kipa jest u góry.


Standart

Stad Amsterdam

W XVIII i pocz. XIX w. lina (naciągu) powinna iść w "trójkątny otwór nad jufersem, powstałym po wiązaniu wanty", potem kilka razy (6 - 8) owinięta wokół wanty, połsztyk i owijka końcówki wokół wanty.



replika Amsterdam










Ryszard W napisał:
"...musisz przyjąć zasadę odkładania wanta na talrepie. Dla małych jednostek stosowano liny prawoskrętne na większych lewoskrętne. Dla lewoskrętnych, want odkładano z prawej strony burty stojąc na pokładzie do przodu z lewej do tyłu. Dla lin prawoskrętnych odwrotnie. ..."

I jeszcze jeden schemat wiązania (XVIII - XIX w.)



Kipa - drewniane lub metalowe oczko na pokładzie lub nadbudówce jachtu, służące do przeprowadzania szotów przednich żagli.

Zobacz też:
» Wyblinka
http://santisimatrinidad....php?p=1516#1516
» [HMS Victory] Olinowanie
http://santisimatrinidad....php?p=3833#3833
http://santisimatrinidad....php?p=3913#3913
» Wiązanie tarlepów
http://santisimatrinidad....php?p=5215#5215
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2012-12-15, 18:20   JUFERSY, ODCIĄGI, TARLEPY

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-12-15, 18:20   JUFERSY, ODCIĄGI, TARLEPY

JUFERSY, ODCIĄGI, TARLEPY

W kolekcjach zeszytowych odciągi want różnie były przedstawiane. W kolekcji Galeon (SJB) był drut mosiężny wokół jufersa i przybity do burty:



W Santisima Trinidad za odciąg "robił" łańcuszek:



http://santisimatrinidad....php?p=3282#3282

W HMS Victory, zbliżony do oryginalnego, jednak bardzo uproszczony:



Na forum w różnych wątkach znajdziemy przykłady wiązania want, wyblinek, jufersów, tarlepów, odciągów w skali 1:1, jak i na (innych niż nasze) modelach. Dodaję do głównego wątku zdjęcia i kolejne linki, aby łatwiej było znaleźć.

Odciągi na Bounty


Tarlepy i odciągi na Amsterdam


i na L'Hermione



Modele Victory





Na tym przykładzie doskonale widać jak była robiona obejma na jufers, tylko ucho pod jufersem było krótsze.



Modelarze często jeszcze lutują ogniwa odciągów.

zobacz też:
» Boja kotwiczna (anchor buoy)
http://santisimatrinidad....php?p=5153#5153
» Wiązanie want
http://santisimatrinidad....php?p=4666#4666
» Victory
http://santisimatrinidad....php?p=4345#4345
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu