SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
DREWNO SZKUTNICZE
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2012-12-13, 15:15   DREWNO SZKUTNICZE

DREWNO SZKUTNICZE

Wiele informacji na temat drewna w modelarstwie mamy "porozrzucane" po forum, w relacjach, w temacie o fornirach i różnych dyskusjach. Myślę, że możemy pokusić się o usystematyzowanie naszych wiadomości. Stąd wątek.

Nie ma jedynie słusznych gatunków (i chwała za to), z których powinny powstawać modele.
Najlepszym źródłem pozyskiwania wiedzy na temat z czego robiono modele mogą być zbiory muzeów np. Muzeum Morskie w Greenwich, gdzie prawie przy każdym modelu jest opis z jakich materiałów powstał.
Polecam temat:
» Modelarstwo szkutnicze
http://santisimatrinidad....forum.php?f=131


Materiały używane przez "profesjonalnych" modelarzy znacznie różnią się od tych jakie znajdziemy w zestawach i kolekcjach zeszytowych (nie będę się rozpisywał czemu).

Jedno z pytań, które nurtuje "początkującego modelarza", to czym poszywać nasz model?
Co będzie dobre na poszycie dennoburtowe, a co na pokłady?
Na szczęście mamy do wyboru kilka gatunków drewna i im poświęcimy niniejszy temat.

Trzeba pamiętać, że nie każdy gatunek nadaje się do modelarstwa, chociaż niektóre uzależnione są od skali modelu, np. dąb, który ma bardzo wyraźne kanaliki, nie nadaje się do modeli w "małych" skalach np. 1:72 czy 1:100, gdyż będzie to zbyt przeskalowane, ale do skali 1:24 czy 1:10 będzie dobry. Ponadto dąb jest trudny w cięciu, dość łatwo kruszą się krawędzie. Podobne kanaliki ma jesion.
Również nie nadają się gatunki o wyraźnych rysunkach słoi (np. palisander - ozdobny gatunek, dobry np. na podstawki, na intarsje). Tak samo te gatunki, które mają dużą różnicę twardości między bielą a twardzielą np. sosna czy wenge - łatwo się rozszczepiają (wenge też się kruszy przy cięciu).

Podsumowując najlepiej nadają się gatunki, które mają zwartą strukturę, bez wyraźnych "porów", kanalików czy mocnym rysunku przyrostów rocznych.

W kolekcji Sovereign of the Seas, znajdziemy bardzo ciekawy cykl na temat p.t. » Drewno w modelarstwie okrętowym, jednak jest to opinia producenta zestawów i nie każdy musi się z nią zgadzać.

Zaczniemy od lipy.

LIPA



    Drewno lipy jest białe, miękkie, wytrzymałe, o długich włóknach i mało widocznych słojach. Łatwo poddaje się obróbce, nie pęka. To materiał zalecany do wykonania pierwszej warstwy poszycia, najlepiej z listewek o grubości 1,5 - 2 mm, by można było bez trudu je wyginać.
    Lipa nadaje się również do przygotowania pokładów i drugiej warstwy poszycia (pod warunkiem że będzie później pomalowana). Wykonuje się z niej takie elementy dekoracyjne i detale przeznaczone do malowania. Nie jest wskazana do wykonywania rzeźb i płaskorzeźb, ponieważ trudno jest pracować w tym drewnie w kierunku poprzecznym do przebiegu włókien. Lipa jest też bardzo łupliwa wzdłuż kierunku przebiegu włókien. Nie należy w żadnym wypadku używać tego drewna do tworzenia części narażonych na naprężenia rozciągające, takich jak bloki linowe czy jufersy. Lipę można znaleźć w sklepach w postaci listewek, desek oraz bloków różnej wielkości.

Co do wartości rzeźbiarskich lipy, to się nie zgodzę, jest to idealny wręcz materiał używany w rzeźbiarstwie i snycerstwie. Można ostrym narzędziem operować we wszystkich kierunkach. W rzeźbiarstwie do modeli bardziej preferowany jest BUKSZPAN (w przeciwieństwie do lipy jest twardy), Pau Marfin (tu spotkałem się jednak z negatywną opinią), czy nasza rodzima grusza.

https://sites.google.com/site/odrewnie/lipa

Kolejny materiał wg mnie jest nietypowy (pierwszy raz się z nim zetknąłem właśnie przy kolekcji Sovereign of the Seas).

BAMBUS

http://www.deagostinipass...4296.jpg__thumb

Jak już pisałem http://santisimatrinidad....php?p=3958#3958 , to wg opinii wyrażanych na Kodze (przy innych budowach) bambus nie nadaje się nawet na dżonkę ;-)
I ww. temacie:
Cytat:
...
Dobrze by było się dowiedzieć jak się "to to" sprawuje (przy wyginaniu, szlifowaniu czy wbijaniu gwoździ) [...] to jest tylko na pierwsze poszycie, bo o ile pamiętam to w strukturze bambusa będą widoczne kanaliki na przyrostach
...

W kolekcji znalazłem odpowiedź:
    Mocne drewno o słomkowym odcieniu, z wyrazistym usłojeniem i z bardzo długimi włóknami. W modelarstwie okrętowym jest stosowane od niedawna. Nadaje się przede wszystkim do wykonania pierwszej warstwy poszycia. Jego wyjątkowość polega na dużej elastyczności, dzięki której można z łatwością wyginać. Trudno się łamie, co pozwala na wbijanie gwoździ nawet parę milimetrów od brzegu bambusowego elementu. Mimo obecności sęków listewki z bambusa są bardzo elastyczne (ryzyko pęknięcia listewki w obszarze sęka nie jest duże).

    Nie ma żadnych zaleceń co do gatunków drewna, których należy używać do wykonania zewnętrznej warstwy poszycia. Modelarz może wybrać takie drewno, które jego zdaniem najlepiej nadaje się do wykończenia modelu. W sklepach można kupić gotowe listewki o grubości 0,5 - 0,6 mm, które zaspokoją wszystkie modelarskie potrzeby.

Jak już wiadomo bambus został użyty do wykonania pierwszej warstwy poszycia, która po wyrównaniu będzie podkładem pod warstwę końcową. Jakby co, to ja osobiście na pierwsze poszycie polecam sprawdzone, rodzime gatunki: lipa, brzoza, olcha, ewentualnie z mniej rodzimych ;-) wawa vel samba, jeszcze bardziej miękki gatunek od naszych i łatwy w obróbce czy chociażby balsę. Wielu kolegów stosowało z powodzeniem nawet listewki sosny (przy sośnie jest jednak szansa rozszczepiania listew przy wbijaniu gwoździków).

cdn.

Zachęcam wszystkich kolegów do korekt ;-) , jak i do redagowania działu.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA
Admirał Wszechflot i Mórz

Posty: 1805
  Wysłany: 2012-12-22, 16:36   BAMBUS

 
 
Dziadek
Wiceadmirał królewski
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 1805
Skąd: Kędzierzynka
Wysłany: 2012-12-22, 16:36   BAMBUS

BAMBUS NA POSZYCIE

Wykonałem kilka eksperymentów na listewkach bambusowych stanowiących wg DeA pierwsze poszycie kadłuba:

    Listewki w ograniczony sposób nasiąkają wodą w gorącej nawet długotrwałej kąpieli.

    Odnoszę wrażenie, że podczas częściowego zanurzania w wodzie w miejscu połączenia
    suchego z mokrym pozostaje stały ślad.

    Po zastosowaniu giętarki elektrycznej "na łagodnym łuku" listewka wraca niestety do pierwotnego kształtu.

    Aby ugięcie było trwałe należy wyginać w "małych kształtkach" średnica ok. 33 mm i później dowolnie odwrotnie odkształcać.

    Po zastosowaniu tylko gorącej kąpieli i częściowym wysuszeniu "na prostym" listewki giętarką, można ją wyginać w dowolny sposób bez ryzyka złamania.

    Na potrzeby tego modelu można uzyskać wystarczające ugięcie bez stosowania narzędzi i gotowania, jednak nie wiem jakie jest ryzyko późniejszej obróbki (czy podczas szlifowania na wskutek naprężeń nie "odskoczy" wierzchnia uwolniona warstwa drewna).


Dodatkowo:

    Cięcie wzdłużne nożykami bez problemów.

    Cięcie poprzeczne - znaczna siła.

    Obróbka papierem ściernym doskonała - nie pozostawia "włosków"


Nie wyobrażam sobie jednak wycinania skalpelem otworów pod furty armatnie z racji twardości materiału. Chyba że wcześniej będziemy to w jakiś sposób nawiercać, lub stosować jakieś myki dotychczas znane tylko DeA.

Psioczenie Włochów na listewki bambusowe ma podstawy. Aby wbić gwoździk w listewkę należy użyć stosunkowo dużej siły. Siła w skali np. 10-cio stopniowej Victory - 3, ten model 7. Wbicie gwoździa blisko końca listewki wbrew temu co piszą w zeszycie cytowanym przez Trytona kończy się za każdym razem jej pęknięciem. Jeszcze gorsza opcja to wbijanie gwoździa w wysuszoną listewkę po obróbce termicznej w wodzie (wyginanie). W każdym jej miejscu powstaje długie pęknięcie!



Coś mi się zdaje, że te nieszczęsne listewki można kłaść tylko na mokro. Ale czy poszycie po wyschnięciu nie będzie się rozłazić?
No oczywiście pozostaje też nawiercanie plus dodatkowa strata czasu.
_________________
Jestem tylko rzemieślnikiem wśród artystów



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-12-23, 22:55   Drewno na pokłady

Bambus
ppawpp napisał/a:
...
Ponieważ zakończyłem etap poszywania rufy mogę też się wypowiedzieć na temat bambusa. Faktycznie przeciąć to to nie jest łatwo, nawet naprawdę ostry nożyk OLAFA sobie z tym nie radzi. Wbijanie gwoździ bez uprzedniego nawiercania może też doprowadzić do frustracji, bo w najmniej oczekiwanym momencie taka listewka może pęknąć wzdłuż długości. Gdy układamy je na dużych krzywiznach (na przykład na dziobie) trzeba tak je dobierać, żeby w tych miejscach nie było charakterystycznego pionowego usłojenia - tutaj listewka potrafi pęknąć nawet po pewnym czasie, przynajmniej u mnie taki fakt miał miejsce, na szczęście nie na modelu tylko na przygotowanej formie.
...


Lipa, brzoza, olcha mają podobną twardość (wł. miękkość) jak również jasny kolor, nawet podobnie z czasem ciemnieją. Jasne gatunki wykorzystywane są w kolekcjach (zestawach) głównie na pokłady, ale również na poszycie.

Również na pokłady, ale nie tylko, bardzo polecana jest grusza, ze względu na jej walor kolorystyczny (mamy nawet odrębny wątek poświęcony gruszy) - grusza ma jeszcze jeden walor (poza modelarski) - znajomy lutnik ma uchwyty dłut właśnie z gruszy i bardzo sobie je chwali ;-)

RAMIN
http://www.hobbithouseinc...dpics/ramin.htm



W pierwszych kolekcjach San Juan Bautista i Santisima Trinidad na pokłady były listewki raminu, niestety niezbyt przychylnie przyjęte przez brać modelarską przez zbyt widoczne "cętkowanie", również zdarzały się egzemplarze, które kruszyły się przy cięciu (chyba, że były to listwy z jeszcze innego gatunku :evil: ).



przykłady pokładów z raminu w kolekcji ST

"ElDorado" z raminem dla wytwórców zestawów, skończyło się wraz ze wzrostem zainteresowania tym gatunkiem.
    "...Ze względu na jego rosnący popyt ramin został objęty ochroną gatunkową. Od teraz sprzedaż drewna egzotycznego będzie wymagała na całym świecie specjalnych pozwoleń. ..."
info: http://www.emebel.pl/aktu...gzotyczne..html za gazeta.pl

Niewiele można znaleźć na temat raminu, więc posłużę się opisem z kolekcji Sovereign.
    Ramin
    To drewno o słomkowym (żółtawym) kolorze, mocne i wytrzymałe, z niemal niedostrzegalnymi słojami. Ramin jest łatwy w obróbce i nieco delikatniejszy od lipy. Może być stosowany jako alternatywa dla lipy do wykonania tych samych części o tej samej grubości, choć jego kruchość uniemożliwia prawidłowe wygięcie elementów bez użycia przyrządu do gięcia listewek. Również i ten gatunek drewna można kupić w sklepach w formie listewek, desek i deseczek oraz bloczków o różnych rozmiarach w umiarkowanej cenie.

"...mocne i wytrzymałe (...) choć jego kruchość uniemożliwia prawidłowe wygięcie..."
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
S.M
III Oficer


Posty: 152
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2012-12-28, 15:26   [drewno] Re: Drewno na pokłady

Ramin
Wydawca napisał/a:
"...
mocne i wytrzymałe (...) choć jego kruchość uniemożliwia prawidłowe wygięcie
..."

Taki właśnie jest ramin i porównywanie go do lipy jest lekkim nieporozumieniem
Dodam jeszcze że jest to drewno bardzo lekkie (lekkością dorównuje balsie) i znalazło również swoje zastosowanie w modelarstwie lotniczym np w kolekcji DeA Red Baron
Sumując
Bardzo twarde.
Bardzo lekkie.
Bardzo łatwo się szlifuje.
Bardzo kruche.
Bardzo sztywne.
Myślę, że trafne jest porównanie jego własności fizycznych do pumeksu.
_________________
Pozdrawiam
S&M
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2013-01-03, 14:38   Klon

KLON

W temacie » Deskowanie dla bardziej zaawansowanych cytowałem Tomka
Tomek Aleksiński napisał/a:
...
najlepsze na pokłady jest drewno holly, ale całkiem niezły jest też odpowiednio dobrany klon czy buk,
[...]
Świetnie się do tego celu nadaje również drewno z klonu - ze swoimi maleńkimi cętkami imitującymi większe cętki dębu na pełnowymiarowych jednostkach.
...

Ja osobiście buku nie polecam, ze względu na zbyt widoczne cętki (dość duże, po bejcowaniu są jasne i bardziej widoczne), ale klon myślę jest wart przetestowania.

    Klon - gatunek drzew z rodziny mydleńcowatych (Sapindaceae).



    Gatunki klonów: Znanych jest około 120 gatunków klonów w umiarkowanej strefie na półkuli północnej.

      W Polsce występuje 5 gatunków głównych:
      klon polny,
      klon pospolity,
      klon jesionolistny,
      klon srebrzysty,
      klon jawor

    oraz wiele gatunków północnoamerykańskich i azjatyckich rzadko spotykanych w uprawie, parkach czy arboretach. Najbardziej znane to klon Davida, klon francuski, klon grabolistny, klon japoński, klon ostroząbkowy, klon palmowy, klon pensylwański, klon strzępiastokory, klon hondoański, klon tatarski, klon Trautvettera, klon ukurundzki, klon zielonokory, klon kaukaski, klon Forresta, klon okrągłolistny, klon mandżurski, klon Czonoskiego, klon diabelski.

    Drewno jasne, białe, twarde i ciężkie, nie paczące się, elastyczne, z bardzo drobnymi cętkami i mniej lub bardziej widocznym rysunkiem słojów (zalecana selekcja).
    Drewno klonu (jawora, zwyczajnego) doskonale nadaje się do obróbki. Można wykonywać z niego meble, podłogi oraz instrumenty muzyczne (Stradivarius z drewna klonu zwyczajnego wykonywał dolne pokrywy swoich skrzypiec). Ze względu na małą kurczliwość jest doskonałym materiałem na forniry.


Zobacz też:
http://www.drzewapolski.pl/Drzewa/Klon/Klon.html
https://sites.google.com/site/odrewnie/klon


Efekty w modelarstwie można zobaczyć na naszym forum w relacjach kolegi Aleksandra (oligator):
» Sovereign of the Seas / oligator
http://santisimatrinidad....php?p=5432#5432
» [Modelarz] Holk Gdański / oligator
http://santisimatrinidad....php?p=5664#5664
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2013-03-03, 23:59   Mahonie i mahoniopodobne

Kolejnym materiałem, który jest bardzo często wykorzystywany przez producentów zestawów na poszycie dennoburtowe są mahonie (głównie sapelli, sapele). Moim zdaniem to dobre rozwiązanie, gdyż początkujący modelarz może sobie nie poradzić z bejcowaniem poszycia (chociaż jestem za tym, aby w trakcie prac ćwiczyć również pokrywanie drewna bejcą czy lakierobejcą. Sprawdzać jak różne gatunki przyjmują bejce, bo to będzie wielce przydatne przy wypracowywaniu własnych, indywidualnych efektów wykańczania modeli). Jeżeli decydujemy się na mahoń musimy "znaleźć" takie gatunki, które mają najbardziej zwartą budowę z najmniej widocznymi porami.
http://www.hobbithouseinc...tal.htm#letterM

MAHOŃ


Swietenia macrophylla

Mahoń – drewno otrzymywane z różnych gatunków i rodzajów drzew. Mahoń amerykański pozyskuje się z mahoniowca (Swietenia), natomiast mahoń afrykański (tzw. zamahoń) z grusz afrykańskich (Mimusops).

Znane i cenione odmiany mahoni amerykańskich:

Swietenia mahagoni
Swietenia humilis
Swietenia macrophylla


Popularne mahonie afrykańskie:

rodzaj Khaya
Khaya ivorensis
Khaya senegalensis
Khaya anthoteca

rodzaj Entandrophragma
Entandrophragma cylindricum
– sapele
Entandrophragma utile
Entandrophragma angolense
Entandrophragma candollei


Mahonie afrykańskie są znacznie mniej cenione od mahoni amerykańskich, ale bardziej dostępne ze względów logistycznych, a tym samym znacznie tańsze.

Mahoń stosowany jest na okleiny, meble artystyczne, ceniony jako drewno modelarskie. Często mahoń jest używany w produkcji instrumentów muzycznych strunowych (np. korpusy gitar). Dawniej używany był też do wyrobu przyborów kreślarskich.

Dawne żaglowce budowane w stoczniach kubańskich były z mahoniu (m.in. Santisima Trinidad), obecnie boazerie i detale np. koła sterowe, poręcze, nagielbanki.
Z mahoniu została zrekonstruowana dekoracja wokół entry ports na HMS Victory
http://santisimatrinidad....php?p=1070#1070


SAPELE, SAPELLI lub ABOUDIKRO
Penkwa, Lifaki - nazwy handlowe



W kolekcji Sovereign przeczytamy:
    Sapele (Entandrophragma cylindricum) należy do rodziny meliowatych (Meliaceae), obejmujących również mahoń. Te gatunki charakteryzują się podobnymi cechami. Jest to drewno mocne, o krótkich włóknach, wyraźnie widocznych słojach i barwie w odcieniach od czerwonego do brązowego, które trudno imitować zwykłymi barwnikami. Stosuje się je w modelarstwie na szeroką skalę, zwłaszcza do wykonywania zewnętrznych warstw poszycia, bo nadaje kadłubowi naturalny kolor drewna i ma ochronną warstwę żywicy (???). To zbliża model wyglądem do pełnowymiarowych statków (okrętów) z niemalowanym poszyciem.

    Drewno sapele, podobnie jak dąb, nie powinno być wykorzystywane do detali i dekoracji, ponieważ jego struktura sprawia, że podczas obróbki jest podatne na pękanie.

Nie rozumiem określenia "ma ochronną warstwę żywicy" - sugerowałoby to, że nie trzeba lakierować czy werniksować (kaponować, szelakować), a tak nie jest. Na zakończenie lakierujemy, wtedy drewno dostaje "głęboką pełną barwę".

Na zdjęciu "formatki" sapeli, widzimy jasne i ciemne pasy, tak układają się włókna i jest to uzależnione od kąta padania światła. Jeżeli będziemy wybierać układ włókien w jednym kierunku, to otrzymamy w miarę jednolitą barwę.
Ja celowo stosowałem naprzemienny układ (nie lubię monotonii ;-) :lol: ).
Do poszywania powinniśmy robić dokładną selekcję, czyli wybierać te partie formatki w których są jak najmniejsze pory (dlatego też nie stosuje się gatunków drewna o wyrazistym rysunku słoi - nie wygląda to najlepiej na modelu).
Wielu początkujących modelarzy robi jeszcze ten błąd, że wycina planki jedna przy drugiej i w takiej kolejności przykleja na modelu (wg mnie to też nie wygląda zbyt dobrze, ale to moje subiektywne zdanie).

W modelu Galeonu SJB na poszycie stosowałem sapeli, do dekoracji (intarsji) użyłem innego mahoniu (był ciemniejszy i bardziej zwarty, z małą ilością małych porów).


San Juan Bautista

Przy poszywaniu Santisima Trinidad formatki dostawałem raz pod nazwą sapelli, innym razem meranti i mieszałem je ze sobą.

Santisima Trinidad


Santa Maria

W Santa Marii pobejcowałem poszycie bejcą spirytusową palisander, a poniżej linii wodnej lakierobejcą Simensa orzech.

Meranti
to nie mahoń
http://www.hobbithouseinc...ics/meranti.htm

Meranti jest drewnem często mylonym z mahoniami, zwłaszcza odmiana Red Meranti. Jest to zupełnie inny rodzaj drewna, chociaż czasem zbliżony jest do mahoni wyglądem i właściwościami. Meranti ma wiele odmian w zależności od pochodzenia i właściwości. Najpopularniejsza jest odmiana Shorea bracteolata White Meranti (uwaga - o najmniejszej gęstości). Odmiany Dark, Red są gatunkami najbardziej cenionymi.

Meranti to drewno z drzew liściastych z rodzaju Shorea, pochodzących głównie z Malezji i Indonezji. Gęstość drewna meranti zależy silnie od gatunku. Jakość zbliżoną do sosny meranti ma dopiero przy ciężarze właściwym powyżej 450 kg/m3. Najlepsze właściwości wykazuje meranti o jak najwyższej gęstości. Wysoki współczynnik gęstości można odróżnić m.in. po gładkiej powierzchni i ciemniejszej jednolitej barwie. Ogólnie drewno to charakteryzuje się bardzo dużą sztywnością oraz wysoką odpornością na wilgoć, a więc i małym prawdopodobieństwem pęknięć.

Przy informacjach na temat meranti podany był jeszcze jeden gatunek - majau.

MAJAU

    Majau – drewno liściaste twarde pochodzące głównie z Brunei. Stosowane jest głównie w stolarce, w meblarstwie, szkutnictwie, budownictwie. Jest to drewno bardzo odporne na działanie wody i innych czynników atmosferycznych bardzo cenione ze względu na piękny rysunek drewna i właściwości fizyczne. Często jest nazywane umownie w handlu Mahoniem azjatyckim.


Niestety na temat tego drewna nic nie wiem - nie wiem jak wygląda i na co by się mógł nadać.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Gość

Wysłany: 2013-07-06, 23:26   Drewno szkutnicze

W numerze 6/97 MODELARZA
Roman Kobierski napisał:

    DREWNO W MODELARSTWIE OKRĘTOWYM


    Drewno od wieków jest podstawowym materiałem modelarskim. To używane na budowę modelu powinno być suche i wysezonowane. Można je dostać w składach drzewnych i tartakach, przeważnie w deskach. Aby nadawało się ono do potrzeb modelarstwa, musi mieć drobne słoje i jak najmniej sęków. Z drewna najczęściej powstają kadłuby i nadbudówki. W obecnej dobie modelarze wykonują kadłuby także z laminatu, co jest opłacalne przy budowie dwóch lub więcej takich samych jednostek. W zależności od rodzaju modelu (historyczny, współczesny) stosuje się różne gatunki drewna. Wybór właściwego gatunku drewna (a więc jego właściwości) zależy od skali, w jakiej jest wykonywany model.
    Przy małych skalach, np.1:10, stosujemy oryginalne gatunki drewna, takie jak były używane do budowy prawdziwej łodzi lub statku. Do modeli wykonywanych w wyższych skalach wykorzystujemy gatunki drewna ze słojami mało widocznymi.

Ze swojej strony do poszczególnych gatunków dołożyłem fotki.
Artykuł jest sprzed 16 lat, więc niektóre stwierdzenia wymagają aktualizacji. Pozostawiam to do Waszej interpretacji. Poniższy tekst jest w oryginalnej wersji.

JODŁA



Ma pień prosty, pełny, w kształcie strzały, wysokości 30-50m, średnicy pnia dochodzi do 200 cm. Ciężar właściwy suchego drewna 0,32 g/cm3 zaś mokrego około 1 g/cm3. Drewno jest iglaste, białe. Biel nie odróżnia się od twardzieli. Bardzo podobne do świerku, ale matowe, czasem z odcieniem różowym lub żółtawym. Jest lekkie i bardzo łatwo łupliwe, o małej kurczliwości.
Obróbka skrawaniem dość łatwa pod warunkiem, że drewno jest suche.

Jodły używa się do budowy modeli w dużych skalach (pokłady i drzewce) oraz dłubanek. Stosujemy ją na pokrycia modeli jednostek współczesnych. Dobrze się wygina.


CEDR



W Polsce drewno jałowca jest stosowane niezbyt często ze względu na sporadyczne występowanie w formie drzewiastej i małe wymiary. Za drewno cedrowe przyjmuje się, oprócz bardzo dziś rzadkiego drewna cedrów właściwych, przede wszystkim różne gatunki iglaste. Ma ono bardzo jednolitą strukturę, czerwonobrunatną barwę, dużą trwałość i zazwyczaj aromatyczną woń. Do cedrów właściwych zalicza się: libański, atlantycki i himalajski. Są to iglaste gatunki twardzielowe, o nietrwałym, jasnym bielu i twardzieli czerwonobrunatnej. Niewiele wspólnego z nimi mają pozostałe gatunki drewna cedrowego (cyprysy, jałowce), takie jak: cedr kalifornijski, oregoński i amerykański. Są to gatunki iglaste występujące w Ameryce Północnej.
Drewno to bardzo dobrze się obrabia, przy struganiu i frezowaniu osiąga się dużą gładkość powierzchni.

Stosowane jest w modelarstwie do budowy łodzi i modeli w dużych skalach. Nadaje się na dziobnice oraz zaleca się wykorzystywać je na stępki i wypełnienia między wręgami.
 
 
Gość

Wysłany: 2013-07-06, 23:42   ŚWIERK POSPOLITY / SOSNA ZWYCZAJNA

ŚWIERK POSPOLITY



Drzewo iglaste, o pniu prostym, pełnym. Wysokość 44-50 m, średnica pnia 42 cm. Ciężar drewna suchego 0,30 g/cm3, zaś mokrego 0,74 g/cm3. Gatunek o twardzieli nie zabarwionej. Drewno białe, czasem żółtawe, lekko błyszczące. Jest miękkie i łatwo łupliwe.
Obróbkę skrawaniem utrudniają liczne twarde sęki. Kurczliwość niezbyt duża. Dobrze się barwi, natomiast źle poleruje.

Nadaje się na pokłady i drzewce, można go używać do różnego rodzaju giętych elementów,
stosować na wypełnienia i do budowy modeli współczesnych.


SOSNA ZWYCZAJNA



Drzewo iglaste – wysokość pnia do 48m, a średnica do 100cm. Gatunek twardzielowy. Ciężar właściwy drewna suchego 0,30 g/cm3, zaś mokrego 0,70 g/cm3. Twardziel po ścięciu mało różni się od bielu, potem silnie ciemnieje. Biel żółtawobiała, zaś twardziel różowa, czerwona, lub brunatno czerwona. Drewno łatwo łupliwe i łatwo się obrabia, ale mało elastyczne. Kurczliwość średnia.
Dobrze się barwi, natomiast źle poleruje.

Nadaje się do wyrobu listewek modelarskich oraz do wykonywania pokładów i większych detali w modelach historycznych.
W modelach współczesnych jest stosowane na stępki.
Błędem jest wykorzystywanie sosny na pokrycia kadłubów, gdyż drewno to dość mocno pracuje
i w związku z tym występują pęknięcia i rysy na pokryciu farbą.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu