SAN JUAN BAUTISTA
hiszp. San Juan Bautista, wł. San Giovanni Battista, ang. St. John Baptist, Św. Jan Chrzciciel
Okrętów o tej nazwie było kilka, może nawet kilkanaście.
XVI - XVII w.
ilustracja ze Spanish Galeon 1530-1690 Osprey datowanie
SJB 1588
Galeon z kolekcji ma trzyczęściowe maszty - bliżej temu poniżej
koniec XVI w. (cytuję co było w rubrykach - linka dodam, jak go odszukam)
• San Juan Bautista, 750ton, 24 działa, 136 marynarzy + 207 żołnierzy (datowanie???, nasz ma 24 działa)
• San Juan Bautista, 600ton, 32 działa, (serie: Los doce Apostoles) (datowanie???)
• San Juan Bautista - Perdido en 1596 Bahia Cadiz, ataque Drake
• San Juan Bautista, 400ton, - Construido en 1599 por el General Urquila en el astillero de Pasajes
W katalogu wydanym przez
Asociazione Navimodelisti Bolognesi -
• galeon "
San Giovanni Battista" - został zbudowany w
1598 r. dla Zakonu Św. Stefana z Toskanii.
Jeśli wierzyć katalogowi mógł on zostać przebudowany w
1607 r. i wejść do służby pod nazwą "
Livorno".
• Hiszpanie, w roku
1628 zwodowali galeon
San Juan Bautista, o tonażu około 450 ton.
Japońska replika SJB
Jest jeszcze jedna ciekawostka:
•
Sant Juan Bautista - japoński galeon zbudowany w
1613. Za wzór posłużył rozebrany hiszpański galeon.
W
1993 San Juan Bautista został zrekonstruowany na podstawie zachowanych opisów i rysunków.
Replika jest częścią parku tematycznego w portowym mieście Ishinomaki.
W 2011 roku, został uszkodzony przez trzęsienie ziemi wraz z obiektami wystawienniczymi
Został odbudowany w 2013 r.
Historia misji >>
tłumaczenie
Po wejściu do służby okręt udał się w październiku
1613 w podróż przez Pacyfik do Acapulco ze 180 osobami na pokładzie. Wśród pasażerów była japońska delegacja udająca się z wizytą dyplomatyczną do papieża Pawła V, na czele której stał samuraj Hasekura Tsunenaga. Po trzech miesiącach żeglugi okręt dotarł do Acapulco. W kwietniu
1615 udał się w podróż powrotną do Japonii wraz z grupą pięćdziesięciu specjalistów z branży górniczej, którzy mieli pomóc w rozwoju górnictwa w Japonii. Na pokładzie okrętu znajdowała się także grupa franciszkanów, którzy mieli tworzyć placówkę religijną na terenach zarządzanych przez szoguna Ieyasu Tokugawę. We wrześniu
1616 okręt ponownie udał się do Acapulco. Z powodu przedłużającej się podróży na jego pokładzie zmarło ok. stu marynarzy. Okręt przybył do celu podróży w maju
1617. W kwietniu
1618 "
San Juan Bautista" dotarł do Filipin, gdzie został sprzedany Hiszpanom z myślą o wzmocnieniu obrony przeciwko Holendrom.
Hasekura Tsunenaga, którego misję dyplomatyczną zabezpieczał okręt, ostatecznie dotarł do Japonii w
1620.
W momencie jego powrotu chrześcijaństwo w Japonii straciło na znaczeniu, a kraj ten zmierzał w kierunku polityki całkowitego zamknięcia na kontakty ze światem zachodnim.
Info z Wikipedii.
I jeszcze kilka w interesującym nas
XVII w.
David Goodman Spanish ship 1615-1668
• 1616 San Juan Bautista, 577 ton, długość 34.48 m, kil 26.44 m, szerokość 10.63 m, zanurzenie 5.12 m.
• 1616 San Juan Bautista, 761 ton, (zbliżone datowanie co japoński) długość 36.49 m, kil 28.16 m, szerokość 10.92 m, zanurzenie 5.60 m.
• 1627 San Juan Bautista, 456 ton, długość 30.75 m, kil 24.14 m, szerokość 9.77 m, zanurzenie 4.60 m.
• 1627 dwa San Juan Bautista, 399 ton i 330 ton.
• 1628 trzy San Juan Bautista, 596 ton, 432 tony i 315 ton.
• 1635 San juan Bautista, 726 ton, długość 36.49 m, kil 29.36 m, szerokość 10.63 m, zanurzenie 5.29 m.
Rpublik of Venice Ship 1664-1797
• S. Giovanni Battista Grande 1684 ? 1706
• S Giovanni Battista Piccolo 1684 ? 1693
To tyle co znalazłem na temat pt. Jan Chrzciciel.
XVIII w.
•
1718 - 60-cio działowiec zbudowany w Palermo.
•
1718 - 60-działowiec zbudowany w
Hawanie (poz.22)
•
1724 - 60-działowiec zbudowany w
Hawanie (poz.40)
•
1772 - 74-działowiec zbudowany w
Kartagenie (poz.185).
/po kliknięciu źródło str.2 i 8/
• i jeszcze w
1772 w Hawanie 12-działowy bryg (brig).
W poszukiwaniu pierwowzoru, okręty z
XVIII w. możemy sobie darować. po pierwsze są za duże, po drugie nasz jest
XVII wieczny.