SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Santa Maria Manuela, 1937 / Portugalia
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-23, 17:48   Santa Maria Manuela, 1937 / Portugalia

Santa Maria Manuela



"Santa Maria Manuela" - obok trzech innych byłych szkunerów połowowych: "Creoula", "Argus" i "Gazela" - jest jednym z ostatnich ocalałych z portugalskiej Białej Floty połowowej.

Na zlecenie Empresa de Pesca de Viana (portugalska firma rybacka Viana do Castelo), "Santa Maria Manuela" została zbudowana przez stocznię CUF (Companhia União Fabril) w Lizbonie jako czteromasztowy szkuner gaflowy, w rekordowym czasie 62 dni roboczych (1937-1938 roku) wraz z siostrzaną jednostką "Creoula". Stal użyta w ich budowie była bardzo wysokiej jakości, gdyż zamówiono ją do budowy dwóch okrętów wojennych, ale w końcu została wykorzystana do kadłubów "Santa Maria Manuela" i "Creoula". "Argus" bardzo podobny do nich był zbudowany w Holandii w 1938 roku. Wyjątkiem jest szkuner "Gazela" (1883), który był jednostką drewnianą. Jednostki te były przeznaczone do połowu dorsza.

W 1960 roku dokonano pierwszych ważnych zmian dyktowanych przez innowacje technologiczne, wprowadzone do działalności połowowej dorsza.
Empresa de Pesca de Viana eksploatował "Santa Maria Manuela" do 1963 roku i sprzedał ją Empresa de Pesca Ribau z Aveiro.
W 1993 roku, ze względu na starzenie się, pomimo nowych usprawnień, jak również zmniejszenie się floty rybackiej, statek został wycofany z eksploatacji i przeznaczony do rozbiórki. Został częściowo rozebrany, z wyjątkiem kadłuba, który został zachowany i to było punktem wyjścia dla długotrwałego procesu, którego kulminacją było odzyskanie i zwrot dziedzictwa narodowej tożsamości, którą jest "Santa Maria Manuela".

W 2007 firma portugalska Pascoal & Filhos stał się właścicielem kadłuba i rozpoczął budowę nowego SMM, który został przywrócony do użytku w maju 2010 roku.
2007-2008 stocznia Navalria w Aveiro
2009-2010 Factoria Naval Marin w Marin.

Podczas swojego długiego życia jako statek rybacki, "Santa Maria Manuela" stracił wiele ze swoich typowych szczegółów, wspólnych dla wszystkich żaglowców z początku XX wieku, a przede wszystkim z żaglowców budowanych w tradycyjnym portugalskim stylu. Z woli właściciela, jej przebudowa została głównie skoncentrowana na odtworzeniu (choć w ramach współczesnych realiów) tych charakterystycznych szczegółów.

Podstawowe dane:
Długość: 68,64m,
11 żagli o łącznej powierzchni 1,130m2,
napęd mechaniczny 746kW (1,010hp).



Santa Maria Manuela jako żaglowiec szkoleniowy jest jednocześnie zaangażowany w realizacje wielorakich celów tematycznych, takich jak astronomia, obserwacja wielorybów i ptaków, nurkowanie i innych działań, jest w stanie przyjąć na pokład 50 stażystów, zapewniając im wyjątkowe warunki nauki i wspólnoty doświadczeń.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_Manuela


NTM Creoula



NTM "Creoula" jest teraz własnością portugalskiej marynarki wojennej jako żaglowiec szkoleniowy.
"Argus" został niedawno uratowany z "rzezi" przez Pascoal i czeka na odbudowę jak "Santa Maria Manuela".

http://pt.wikipedia.org/wiki/UAM_Creoula


Gazela
http://lmc-creoula.blogsp...a-primeiro.html
http://www.tallshipsraces....asp?VesID=2086
http://gazela.org/


_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu