SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Fryderyk Chopin, 1990 / Polska
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-08-31, 08:28   Fryderyk Chopin, 1990 / Polska

STS Fryderyk Chopin



STS Fryderyk Chopin – polski żaglowiec, stalowy dwumasztowy bryg, zbudowany według projektu Zygmunta Chorenia.
Żaglowiec został wybudowany przez Fundację Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami Kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Jako jedyny w Polsce ma maszty sześciorejowe. Pod względem wyporności i długości całkowitej jest to po Darze Młodzieży drugi co do wielkości żaglowiec pływający pod polską banderą. Obecnie największy żaglowiec typu bryg na świecie po Rahu Nawardzie i Stavrosie S Niarchosie.

29 października 2010 roku żaglowiec stracił na Atlantyku oba maszty podczas pogody 11 w skali Beauforta. Dryfował w odległości ok. 160 km na południowy zachód od wysp brytyjskich Scilly z 47 osobami na pokładzie. 1 listopada 2010 żaglowiec został ściągnięty do Falmouth, portu leżącego na południowo-zachodnim krańcu Anglii, w Kornwalii. W wyniku decyzji o "odmowie promesy" od ubezpieczyciela i "odmowie wypłaty odszkodowania" przez PZU, żaglowiec był aresztowany 6 grudnia 2010 roku przez Sąd Morski w Londynie, na poczet zabezpieczenia wysokiego długu wobec właściciela kutra rybackiego "Nova Spero", który doholował żaglowiec do portu w Falmouth.


www.deon.pl

Od stycznia do czerwca 2011 roku trwał remont w brytyjskiej stoczni A&P. Główne koszty mieli pokryć armator, ubezpieczyciel, grupa sympatyków żaglowca zarejestrowana jako inicjatywa "Postaw Piwo Chopinowi", darczyńcy, polscy przemysłowcy. W kwietniu 2011 roku, przy nabrzeżu stoczniowym Queens Wharf, zostały zamontowane wyremontowane maszty żaglowca. Wcześniej został odbudowany bukszpryt. Rozpoczął się również montaż "uzbrojonych" wcześniej na nabrzeżu rei. W tym ostatnim etapie remontu pomagali uczniowie Zespołu Szkół Morskich w Kołobrzegu.

W maju, żaglowiec przepłynął do boi na środku Falmouth Bay. Przebywał tam pod aresztem w związku z procesem przed Królewskim Sądem Morskim dotyczącym sporu pomiędzy armatorem jednostki, a właścicielami kutra Nova Spero, który holował żaglowiec do Falmouth po wypadku. Obecnie żaglowiec miał założonych siedem z szesnastu rei. Reszta ożaglowania została zajęta przez stocznię A&P jako zabezpieczenie kosztów remontu.

17 czerwca 2011 w stoczni A&P w Falmouth, gdzie remontowany był Fryderyk Chopin, wybuchły butle z acetylenem i spowodowały groźny pożar na terenie stoczni. Pożar szalał w pobliżu niezamontowanych jeszcze rei żaglowca, jednak nie spowodował większych strat.
W czerwcu 2011 roku Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie, sprzedała żaglowiec firmie 3Oceans, powiązanej z Piotrem Kulczyckim. Nowy armator, po wyremontowaniu statku i wpłaceniu kaucji na poczet zabezpieczenia ewentualnej wpłaty związanej ze sporem sądowym z Nova Spero odebrał go w czerwcu 2011 z portu w Falmouth i od tego czasu statek ponownie zaczął regularnie odbywać rejsy. Pod nowym zarządem statek jest czarterowany na prywatne rejsy oraz odbywają się na nim rejsy w ramach "Niebieskiej Szkoły".

Podczas The Culture Tall Ships Regatta 2011, STS Fryderyk Chopin uplasował się na trzecim miejscu w swojej klasie.

W 2012 roku STS Fryderyk Chopin wygrał Tall Ship's Races 2012 jako pierwszy polski żaglowiec od kilkunastu lat. Wcześniej te prestiżowe regaty wygrywały STS Pogoria, ORP Iskra II oraz STS Dar Młodzieży, a w roku kolejnym zajął trzecie miejsce umacniając swoją pozycję w czołówce największych żaglowców świata.
W 2014 uczestniczył w Operacji Żagle Gdyni
http://www.niebieskaszkol...m-sukcesem,311/


Dane:

budowniczy: Stocznia Dora, Gdynia
rok budowy: 1990 - 1992
wodowanie: listopad 1990
podniesienie bandery: 29 lutego 1992
armator: 3Oceans sp. z o.o.
port macierzysty: Szczecin (do 1993 Gdańsk)
długość całkowita - 55,5 m
dł. kadłuba - 44,5 m
dł. między pionami - 38,78 m
szerokość - 8,5 m
zanurzenie - 3,8 m
wysokość masztów od KLW - 37 m
wysokość boczna - 6,11 m
pojemność: 306 BRT
wyporność: 400 ton
powierzchnia żagli: 1200 m2
silnik pomocniczy: 538 kM "SCANIA"
załoga: 53 osoby w tym 7-8 osób załogi zawodowej (stałej) oraz 3-9 osób załogi szkieletowej.
autonomiczność: 100 dni
prędkość maksymalna: pod żaglami - 16 węzłów; na silniku - 9 węzłów

żródło:
www.fryderykchopin.pl/
www.pl.wikipedia.org/wiki/STS_Fryderyk_Chopin

Pozdrawiam.

Trwa rekrutacja na rejsy Niebieskiej Szkoły:
West Europe, termin: 09.09.2014 – 05.11.2014, trasa: Szczecin – Malaga
Mediterranean Sea, termin: 05.11.2014 – 03.01.2015, trasa: Malaga - Istambuł – Malaga
Terminy wszystkich rejsów Niebieskiej Szkoły dostępne są na stronie
www.niebieskaszkola.pl
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu