SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
SV Royal Clipper, 2000 / Star Clippers
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-31, 11:12   SV Royal Clipper, 2000 / Star Clippers

SV Royal Clipper



SV Royal Clipper – pięciomasztowa fregata (pasażerski wycieczkowiec żaglowy), której kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej pod nazwą "Gwarek". Jest obecnie (2014) największym żaglowcem na świecie, w 2018 palmę pierwszeństwa przejmie Flying Clipper.

Stalowy kadłub wtedy jeszcze "Gwarka" (był ostatnim i nieukończonym z dużych żaglowców PRL-u) został zbudowany w Stoczni Gdańskiej w latach 80. XX w., miał być to żaglowiec z trójmasztowym ożaglowaniem parawanowym, przeznaczony do użytku górników jako pływający dom wczasowy. Projekt jednostki był zainspirowany słynnym pięciomasztowym windjammerem Preußen z 1902 roku. Jednakże upadek zarządcy spółki Polskie Żagle sprawił, że został on sprzedany. Kupił go właściciel linii Star Clippers Mikael Kraft, zlecił on pierwotnemu konstruktorowi Zygmuntowi Choreniowi zaprojektowanie klasycznego ożaglowania. Prace wyposażeniowe jednostki były prowadzone w Holandii w rotterdamskiej stoczni Merwede. Wnętrza statku ozdobione są muralami autorstwa Rainera Latzkego.

W lipcu 2000 roku statek otrzymał imię "Royal Clipper". Matką chrzestną została szwedzka królowa Sylwia. Obecnie "Royal Clipper" jest statkiem flagowym floty Star Clippers. Żaglowiec pływa po Morzu Karaibskim oraz Morzu Śródziemnym, zawijając na ich największe wyspy.

Royal Clipper jest największym po Preußen żaglowcem, wymieniony w Księdze Rekordów Guinnessa. Ożaglowanie o powierzchni 5202 m2 dzięki automatyzacji jest obsługiwane jedynie przez 20 marynarzy.

Armator Star Clippers
Materiał stal
Typ ożaglowania fregata
Powierzchnia ożaglowania 4666.00 m²
Liczba żagli 42
Liczba masztów 5
Wysokość maks. masztów (H) 54 (~60 m nad stępką) m
Długość całkowita (L) 133,22 m
Szerokość (B) 16,40 m
Zanurzenie (D) 5,70 m
Pojemność brutto: 4425 ; netto: 1575
Wyporność 4163 t
Prędkość maks. <17 w (pod żaglami),
(na silniku) 13,5 w
Napęd pomocniczy Caterpillar 2x1865 kW
/silnik główny/
Moc napędu pomocniczego 3730 kW
    http://www.tallships.pl/i...more&id=70&mg=9

    Największy na świecie pływający żaglowiec to "Royal Clipper" mający 133m długości. Mało jednak osób wie, że zaprojektował go polski inż. Zygmunt Choreń i został wybudowany w polskiej stoczni Stoczni Gdańskiej. Ten pięciomasztowy luksusowy żaglowiec pierwotnie miał być pływającym robotniczym domem wczasowym o nazwie Gwarek.

    W 1986 roku na łamach miesięcznika „Morze” pojawił się pomysł budowy statku wycieczkowego dla „klasy robotniczej”. Kształt kadłuba inż. Choreń wzorował na słynnym żaglowcu Preussen, który w 1910 r. zatonął po zderzeniu z parowcem. Żaglowiec miał być wyposażony w eksperymentalne ożaglowanie. Zamiast tradycyjnych żagli, miały być trzy ogromne sterowane mechanicznie żaglopłaty o powierzchni 600 m² każdy. Do realizacji idei powołano Spółkę Akcyjną Polskie Żagle, a prezesem został Janusz Mondalski.

    Gwarek miał mieć 110m długości, 16m szerokości i 5,4m zanurzenia. Napędem miały być trzy żaglopłaty oraz dwa silniki pomocnicze. Na pięciu pokładach miało być miejsce dla 210 pasażerów oraz 70 osób załogi. Dodatkowo miały być restauracje, kluby kawiarnie, bary. Ciekawostką miał być Salon Kapitana Nemo – pomieszczenie znajdujące się w podwodnej części kadłuba, skąd przez duże okna ze szkła udaroodpornego podziwiać się miało świat morskiej fauny i flory. Na górny pokładzie miała pojawić się plaża wraz z basenem.

    29 grudnia 1987roku Spółka Akcyjna Polskie Żagle podpisała ze Stocznią Gdańską im. Lenina umowę na budowę najnowocześniejszego na świecie statku wycieczkowego. Niestety koniec lat 80 i początek 90 nie był dobrym czasem na budowanie luksusowych żaglowców. Kilkakrotnie przesuwano datę wodowania Gwarka. Udało się to dopiero we wrześniu 1991 roku. Upadek stoczni oraz spółki Polskie Żagle sprawił, że kadłub rdzewiał przez następne 7 lat.

    Przez te siedem lat pojawiały się nieskończone pomysły na wykorzystanie kadłuba. W 1995 roku żaglowcem zainteresowała się między innymi firma Sirocco Sport Project, która chciała przerobić Gwarka na aktywnego sportowca. Nowy projekt był skierowany dla miłośników sportów wodnych i windsurferów. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek sufringowych, ślizgaczy i dwóch motolotni, a dla płetwonurków – komora dekompresyjna. Niestety ten projekt również nie został zakończony, choć brakowało już niedużo. W 1994 roku statek był gotowy w 80%.

    Wydawało się, że kadłub Gwarka niechciany przez nikogo zmarnieje do reszty w Stoczni Gdańskiej. Wtedy wypatrzył go właściciel linii „Star Clippers” Mikael Kraft. Jako właściciel dwóch luksusowych żaglowców: Star Clipper i Star Flyer" marzył by mieć największy żaglowiec na świecie. Kupił zatem po cenie złomu kadłub Gwarka i zlecił Stoczni Cenal remont. Część rufowa został wydłużona o 12m. Smuklejszych kształtów nabrała część dziobowa, ozdobiona kilkunastometrowym bukszprytem. Zmieniono również ożaglowanie. Zrezygnowano z żaglopłatów na rzecz pięciu masztów, na których znalazły się 42 żagle o łącznej powierzchni 4666m kw. Projekt nowego ożaglowania zlecono również inż. Zygmuntowi Choreniowi.

    Po kosztującej 30 mln franków przebudowie ex-Gwarek stał się największym pływającym żaglowcem świata. W lipcu 2000 roku statek otrzymał imię Royal Clipper a jego matką chrzestną była sama królowa szwedzka Sylwia.

    powyższy tekst opracowano na podstawie materiałów umieszczonych w:
    - miesięczniku "Nasze Morze"
    - archiwalnych numerach miesięcznika "Morze"
    - materiałach publikowanych przez armatora żaglowca "Royal Clipper"

    Jako dużą satysfakcję odbieramy rosnącą poczytność naszej strony www; w tym również przez osoby profesjonalnie związane z dużymi żaglowcami. 4 września 2009 roku otrzymaliśmy komentarz do powyższego tekstu, autorstwa Pana Marka Perzyńskiego. Poniżej cytujemy pełny tekst wspomnianego uzupełnienia historii żaglowca "Royal Clipper":
      " Szanowni Państwo!
      Nazywam się Marek Perzyński i od 1992 r. jestem prezesem (obecnie społecznie) wciąż działającej, przynajmniej formalnie, spółki akcyjnej Polskie Żagle. Potwierdzają to zarówno wypisy z rejestru sądowego (członkiem zarządu byłem od chwili powstania spółki), jak i inne dokumenty np. podatkowe. Ostatnie 10 lat spędziłem w USA, stąd tak późna reakcja. Pragnę sprostować kilka błędnych informacji nt. historii sv "Royal Clipper".
      Podstawowym powodem opóźnienie w realizacji kontraktu była rządowa decyzja o likwidacji Stoczni Gdańskiej. Dopiero decyzja sądu potwierdziła, że strony wiąże wciąż ważna umowa na budowę statku, a przejęcie pierwszej zaliczki wpłaconej przez armatora było bezprawne. Opóźnienia spowodowały, że projekt żaglowca wymagał szeregu zmian, które wprowadzono na wniosek armatora w celu podwyższenia standardu jednostki. Kiedy zostałem prezesem spółki wynegocjowałem szereg aneksów do kontraktu, których celem było zabezpieczenie interesów akcjonariuszy, ale polskie prawo nie przewidywało wówczas otwarcia hipoteki morskiej na statku w budowie (zmiany wprowadzono wiele lat później). Polityczna walka wokół Stoczni Gdańskiej nie sprzyjała współpracy z bankami. Dopiero wpłata drugiej zaliczki (stocznia nie miała własnych środków na zakup materiałów i nie była w stanie wywiązać się ze zobowiązań kontraktowych) umożliwiła położenie stępki i rozpoczęcie budowy. Wobec braku zaufania do stoczni zaliczka wpłacona została bezpośrednio hucie, która wobec groźby strajku dostarczyła stal do budowy całego kadłuba.
      W chwili wprowadzenia zmian w Kodeksie Morskim, umożliwiających otwarcie hipoteki morskiej na statku w budowie, stocznia usiłowała zerwać kontrakt, ale nie była w stanie zwrócić armatorowi zaliczek. Stan zaawansowania budowy statku wynosił 80%. W czasie sporu ze stocznią ogłoszono jej upadłość i kadłub B-811 włączono do masy upadłości.
      Przedłużająca się budowa i ciągłe spory spowodowały, że projekt wymagał kolejnych zmian i modyfikacji. Wspólnie z grupą osób m.in. z Francji i Austrii stworzyłem projekt Sirocco Sport, który przewidywał m.in. powrót do klasycznego ożaglowania rejowego oraz budowę rufowej furty i pomostu-mariny. Projekt tych zmian wraz z dokumentacją istniejącego statku znany był od początku firmie Star Clipper, o czy świadczy korespondencja z Michaelem Kraftem. Michael Kraft wybrał korzystniejsze dla siebie rozwiązanie i po cenie złomu kupił doskonale zabezpieczony (zgodnie z opinią towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyds Register of Shipping) kadłub statku i przywłaszczył sobie wprowadzone do projektu w ramach Sirocco Sport zmiany i modyfikacje. Przedłużenie żaglowca o 24 m było efektem tych zmian. Pisanie o tym, że Michael Kraft znalazł rdzewiejący w stoczni kadłub bardzo mija się z prawdą.
      W zaistniałej sytuacji Polskie Żagle SA i Sirocco Sport Project zwróciły się do międzynarodowego arbitrażu przy ONZ. Sprawa, która do dziś nie znalazła rozstrzygnięcia dotyczyła bezprawnego zatrzymania przez stocznie zaliczek, sprzedaży kadłuba statku z masy upadłości bez zaspokojenia roszczeń pierwotnego armatora oraz naruszenia przez kupującego praw autorskich i pokrewnych.
      Mam nadzieję, że po tych wyjaśnieniach wprowadzicie Państwo stosowne poprawki do informacji w myśl zasady, że "cudowna jest tylko cała prawda".
      Z poważaniem
      Marek Perzyński "
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 732
Wysłany: 2014-09-30, 18:31   SV Royal Clipper ex Gwarek , 1989 / Luksemburg

 
 
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-30, 18:31   SV Royal Clipper ex Gwarek , 1989 / Luksemburg

SV Royal Clipper



SV Royal Clipper to największy na świecie pływający żaglowiec mierzący aż 133m długości. Zaprojektował go polski inż. Zygmunt Choreń. Został wybudowany w polskiej stoczni Stoczni Gdańskiej. Ten pięciomasztowy luksusowy żaglowiec pierwotnie miał być pływającym robotniczym domem wczasowym o nazwie Gwarek.
Kadłub inż. Choreń wzorował na słynnym żaglowcu pięciomasztowym windjammerem Preussen , który w 1910 roku zatonął po zderzeniu z parowcem. Żaglowiec miał być wyposażony w eksperymentalne ożaglowanie. Zamiast tradycyjnych żagli, miały być trzy ogromne sterowane mechanicznie żaglopłaty o powierzchni 600m kw każdy (tzw. ożaglowanie parawanowe).
Gwarek miał mieć 110 m długości, 16 m szerokości i 5,4 m zanurzenia. Napędem miały być trzy żaglopłaty oraz dwa silniki pomocnicze. Żaglowiec miał być wyposażony w wiele kabin mogących pomieścić 210 pasażerów aż na pięciu pokładach. Oprócz tego restauracje , bary , kawiarnie. Ciekawym pomysłem miało być pomieszczenie znajdujące się w podwodnej części kadłuba, gdzie przez spore okna podziwiać się miało świat morskiej fauny i flory (salon kpt. Nemo). Na górnym pokładzie miał być basen i mini plaża.
29 grudnia 1987 roku Spółka Akcyjna Polskie Żagle podpisała ze Stocznią Gdańską im. Lenina umowę na budowę najnowocześniejszego na świecie statku wycieczkowego , ale koniec lat 80 i początek 90 nie był dobrym okresem na budowanie luksusowych żaglowców. Przesuwano kilka razy datę wodowania Gwarka. Po wielu kłopotach we wrześniu 1991 roku zwodowano kadłub , który jednak przez siedem lat rdzewiał z powodu upadku stoczni. Kadłub kupił właściciel linii Star Clippers Mikael Kraft, zlecił on Gdańskiej Stoczni Cenal przedłużenie go o 24 metry, a pierwotnemu konstruktorowi Zygmuntowi Choreniowi zaprojektowanie klasycznego ożaglowania. Pięć masztów na których zamontowano 42 żagle dało aż 5050 m kwadratowych powierzchni. Prace wyposażeniowe jednostki były prowadzone w Holandii w rotterdamskiej stoczni Merwede. Wnętrza statku ozdobione są muralami autorstwa Rainera Latzkego.



Po kosztującej 30 mln franków przebudowie ex-Gwarek stał się największym pływającym żaglowcem świata. W lipcu 2000 roku statek otrzymał imię Royal Clipper a jego matką chrzestną była sama królowa szwedzka Sylwia. Obecnie Royal Clipper jest statkiem flagowym floty Star Clippers. Żaglowiec pływa po Morzu Karaibskim oraz Morzu Śródziemnym, zawijając na ich największe wyspy.
Royal Clipper jest największym po Preußen żaglowcem, wymienionym w Księdze Rekordów Guinnessa. Ożaglowanie o powierzchni 5202 m kwadratowych dzięki automatyzacji jest obsługiwane jedynie przez 20 marynarzy.

Dane:

Bandera: Luksemburg
Znak wywoławczy: LXRC
Port macierzysty: Luksemburg (miasto)
Ex Gwarek
Data budowy: 1989 – 2000
Data wodowania: 2000-07 (końcowa)
Stocznia: Polska Stocznia Gdańska , Polska Stocznia Cenal , Holandia Merwede Shipyard
Armator: Star Clippers
Materiał: stal
Typ ożaglowania: fregata
Powierzchnia ożaglowania: 5050 m²
Liczba żagli: 42
Liczba masztów: 5
Wysokość maks. masztów: (H) 54 (~60 m nad stępką) m
Długość całkowita: (L) 133,22 m
Szerokość: (B) 16,40 m
Zanurzenie: (D) 5,70 m
Pojemność brutto: 4425 ; netto: 1575
Wyporność : 4163 t
Prędkość maks: <17 w (pod żaglami),(na silniku) 13,5 w
Napęd pomocniczy: Caterpillar 2x1865 kW , /silnik główny/
Moc napędu pomocniczego: 3730 kW
ABB Zamech 1x370kW
/ster strumieniowy/
Caterpillar 2x1200 kW
/generatory prądotwórcze/
Leroy-Somer 1200 kW
/generator awaryjny/
Załoga: 100-110 (stała)
228 (pasażerowie)

żródło:
http://start24.blogspot.c...a-i-polski.html
http://www.starclippers.c...al-clipper.html
http://www.cruisecritic.c....cfm?ShipID=141

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu