Olander to duński kuter zbudowany w 1931 r. Pierwsze próby przebudowy statku na żaglowiec podjęto w latach 70. XX w. Ale dopiero dwadzieścia lat później zamontowano maszty oraz olinowanie stałe. Kadłub kutra zaczął jednak przeciekać. Niemiecki armator zaplanował remont. Postanowił wyciągnąć łódź na ląd w klubie SEJK Pogoń Szczecin. Dwa dźwigi nie zdołały podnieść statku ważącego 70 ton. Osiadł on na burcie na samym brzegu szczecińskiej Regalicy (wschodnie ramię Odry). I leżał tak przez kilka lat. W tym czasie skradziono sporo elementów, złamały się maszty, próbowano też podpalić statek. Na szczęście nieskutecznie.
W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne elektroniczne systemy nawigacyjne. Wyremontowano oryginalny silnik pochodzący z lat 70. Zamontowano agregat prądotwórczy, instalację ciepłej i zimnej wody, akumulatory o łącznej wadze 1,5 t i windę kotwiczną, która podnosi starą kotwicę ważącą 80 kg. Za rufą, na podnośniku, podwieszono ponton. Dzięki współpracy armatora z firmą Eljacht z Gdańska żaglowiec otrzymał nowoczesne urządzenia elektroniki jachtowej marki Raymarine. Jacht został wyposażony nawet w sonar. Resztę wyposażenia Olander zawdzięcza współpracy z domem wysyłkowym dla żeglarzy „Bakista”.
Kuter posiada gaflowe ożaglowanie, długi bukszpryt i klasyczną, prostą nadbudówkę. W dłuższym rejsie może zabrać pod pokład 12 osób.Olander odbył już kilka wypraw po Zalewie Szczecińskim i Bałtyku, był między innymi w Gdyni na wrześniowym zlocie żaglowców. Na co dzień cumuje przy południowym brzegu jeziora Dąbie Małe, na przystani Kempingu Marina (ul. Przestrzenna 23).
W 2011 roku Olander odbył kilka rejsów w różnych, w tym trudnych warunkach pogodowych, które potwierdziły jego sprawność nautyczną. W 2012 zwyciężył w Hajkuter Regatta na trasie Nysted –Rostok. Jacht uczestniczy w zlotach oldtajmerów i przygotowuje się do udziału w regatach żaglowców.
Dane:
Długość całkowita: 23,5 m
Długość kadłuba: 18 m
Szerokość: 4,8 m
Zanurzenie: 2,25 m
Powierzchnia żagli: 212 m2
Miałem okazję ją widzieć w 2011 roku (jak zresztą większość prezentowanych jednostek) i moje ówczesne spostrzeżenia
...na wielu jednostkach sporo detali wykończenia jest na wysoki połysk
np. poręcze, tralki, słupki kołkownic, ławki, blaty stołów czy boazerie.
Na szczecińskiej jednostce Olander waterwaye i burty wewnętrzne
też były na wysoki połysk. ...
a Andrzej1 wtedy napisał:
...Olander, to wydobyty z dna wrak kutra rybackiego,
przerabiany (ciągle w trakcie) na luksusowy jacht.
Nierdzewka i wysoki połysk są tam dominujące.
Nazwa jednostki to OLA i ANDrzej + ER. ...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum