SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Norda ex Ewa , 1928 / Belgia
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-08, 17:01   Norda ex Ewa , 1928 / Belgia

S/Y Norda



Norda jest drewnianym żaglowcem, który został oddany do użytku w roku 1928, początkowo używany jako statek badawczy w Polsce . Służył również jako statek rybacki pod nazwą Puck-2, a obecnie jako jacht . Statek został zamówiony w 1928 roku przez MIR (Morski Instytut Rybołówstwa ). Został zbudowany w 1928 roku na zamówienie w Stoczni Andersen w Frederikssunde , Dania . Został ochrzczony Ewa. Nazwa inspirowana była imionami córek zarówno profesora Michała Siedleckiego oraz dr Franciszka Lubeckiego , dwóch wybitnych naukowców. Klasyczny kadłub kutra, o prostym kształcie dziobu i rufy , został zbudowany z dębu. Łódź została zbudowana jako statek żaglowy z silnikiem pomocniczym. Układ napędowy składał się z dwucylindrowego silnika Tuxham o mocy 64-76 KM oraz naturalnie z żagli. Łączna powierzchnia żagli wynosiła 160 m2. Pod pokładem było miejsca dla pięciu osób załogi , czterech naukowców i laboratorium. Używano go również jako statek badawczy. Po sześciu latach intensywnej eksploatacji Ewa musiała zostać odnowiona. W 1939 roku, podczas kontroli w Stoczni Rybackiej w Gdyni, stwierdzono, że kadłub został poważnie uszkodzony (zepsuty) i kuter został zakwalifikowany do zniszczenia. Od niechybnej śmierci uratował go Antoni Budzisz z Gdyni. Kupił ją i dostosował jako łódź rybacką. Uszkodzone części kadłuba [b]Ewy[/b] zostały wymienione. Remont został niestety przerwany przez II wojnę światową, ale później został kontynuowany i ostatecznie ukończony w 1942 roku. Remont przeprowadzono w taki sposób, że maszty pocięto i wstawiono mocniejszy silnik , który był jedynym źródłem zasilania. W 1955 kuter został zakupiony przez Wspólnotę "Gryf". Do połowy 1980 roku łódź, przemianowano na Zag-9. Był eksploatowany przez dwóch armatorów. Portem bazowym był Gdańsk , Górki Zachodnie. 1 lipca 1986 roku został kupiony przez Zygmunta Krukowskiego , Krzysztofa Klarwackiego oraz Stanisława Konopkę. Po zakupie łodzi chcieli rozpocząć odbudowę wraz z Grzegorzem Woźniakiem, który był geografem z zawodu , zamiłowanym żeglarzem i właścicielem biura turystycznego "Nord". Cena kutra wynosiła 15'000 starych polskich złotych (ze względu na wysoką inflację była to cena jednego chleba). W 1986 roku kadłub i używany silnik zostały zdemontowane. W 1990 roku nowo przebudowany kadłub został przetransportowany do Jastarni gdzie odbudowa jachtu miała być kontynuowana. Niestety firma budowlana nie wywiązała się z umowy. Kadłub był tym razem przetransportowany do Gdyni i umieszczony w Yacht Klubie "Stal", którego armator był członkiem. Ostatni etap przebudowy trwał do października 1994 roku. Wnętrze zostało wykończone przez budowniczego łodzi Leszeka Fryzkowskiego. Wymieniono maszty , i takielunek. Pięc żagli dało łączną powierzchnię 160 m2. Maszty zostały wykonane przez producenta łodzi Franciszka Lewińskiego. Jacht jest wyposażony w silnik 110 KM Delfin zbudowany w 1978 roku. W roku 1995 , Grzegorz Woźniak został jedynym właścicielem jachtu Norda. W 2002 roku zarejestrował łódz jako motorsailer (żaglowiec , który napędzany jest przez zagle i silnik w równym stopniu). Norda została sprzedana w dniu 31 grudnia 2004 roku dla Philippe De Brouwer ( Belgia ) , który używa łódż do dnia dzisiejszego.



Norda znów żegluje po Morzu Bałtyckim, odwiedzając wiele miejsc, gdzie pływał około 80 lat temu i nie mógł ich odwiedzić do tej pory.

Dane:

Nazwa: Norda
Rok produkcji: 1928 r.
Stocznia : Anderson, Frederikssunde ( Dania )
Typ: Kecz
Bandera: Belgia
Długość całkowita : 19,49 m
Szerokość: 5,43 m
Zanurzenie : 2,85 m
Wyporność: 45 ton
Silnik : PZM Puck (Delfin), UE 680/193, 121 kW , 6 cylindrów, rok budowy 1979
Powierzchnia żagli : 170 m2
Załoga: 2 do 30 osób
Liczba masztów: 2
Liczba żagli: 5

żródło:
Micinski Jerzy,Polskie statki specjalne i pomocnicze 1920-1939 część II, Wydawnictwo Morskie w Gdyni, Gdańsku 1967 r.

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu