Pomysł wyścigów statków żaglowych zrodził się w Anglii na
początku lat 50. XX w. W ten sposób próbowano uratować
„skrzydlate ptaki oceanów”
, wyparte ze szlaków handlowych
przez statki parowe. Pierwsze regaty rozegrano w 1956 r. pod
patronatem księcia Edynburga, a na trasie z angielskiego Torbay
do Lizbony ścigało się 21 żaglowców.
Sukces imprezy spowodował przekształcenie komitetu
organizacyjnego w – brytyjskie Stowarzyszenie Szkolenia pod
Żaglami STA. Tak taż narodziła się idea regat wielkich
żaglowców – the tall ships, a wraz z nią idea „sail training” –
edukacji młodych ludzi na ich pokładach.
Od 1972 roku wraz ze sponsorem – producentem szkockiej whisky
z wize-runkiem „Cutty Sark” –najpiękniejszego i najszybszego
klipra herbacianego XIX wieku, regaty przyjęły nazwę The Cutty
Sark Tall Ships’ Races.
The Tall Ships’ Races
Od wiosny 2002 roku organizacje regat i zlotów, wraz z ideą sail
training – tradycją i formułą przejęło od STA nowo utworzone
stowarzyszenie Sail Training International – STI. W 2003 roku w
Gdyni po 30 latach zakończyła się współpraca organizatorów
imprezy z producentem whisky Cutty Sark - po raz ostatni regaty
nosiły nazwę The Cutty Sark Races.
Regaty w 2004 roku po raz pierwszy odbyły się pod nazwą The Tall
Ships’ Races i zupełnie nowym logo.
Do 2003 roku głównym trofeum była „Cutty Sark Trophy”-
srebrna statuetka klipra, przyznawana za „tworzenie klimatu
międzynarodowej przyjaźni i współpracy” przez kapitanów
jednostek uczestniczących w regatach.
Od 2004 roku zamiast statuetki klipra
wręczana jest srebrna patera.
Polacy w The Tall Ships’ Races
Pierwszy polski zdobywca „Cutty Sark Trophy”
„Dar Pomorza” zwycięża w regatach w 1972
roku później jeszcze: ORP Iskra (1989) i STS
Pogoria (1999).
Dwukrotnym zdobywcą „Cape Horn Trophy”-
nagrody za zwycięstwo w regatach wśród
największych żaglowców – był „Dar Młodzieży”
w 1994 i 2001 roku.
W imprezach regularnie uczestniczyły także inne
polskie jednostki: „Fryderyk Chopin”, „Zawisza
Czarny”, „Kapitan Głowacki”
, „Dar Szczecina” oraz wiele innych.
Organizatorem regat
The Tall Ships’ Races jest:
Sail Training International (STI) jest zarejestrowaną fundacją międzynarodową. Jej celem
jest edukacja oraz rozwój młodzieży wszystkich narodowości, religii i pochodzenia
społecznego poprzez realizację „sail training”
– szkolenia morskiego i wychowania młodzieży
na pokładach żaglowców. Członkami założycielami są narodowe organizacje „sail training”.
Polskim członkiem założycielem STI jest Sail Training Association Poland (STAP) z siedzibą
w Gdyni.
STI jest organizatorem całości imprezy oraz regat - wyścigów żaglowców na morzu
Partnerami STI w organizacji The Tall Ships’ Races
są porty gospodarze – host ports
Prawo do starania się o miano gospodarza The Tall
Ships’ Races mają wszystkie porty, niezależnie od
wielkości i doświadczenia w organizacji imprezy, a
więc zarówno prawie 800 - tysięczny Sztokholm, jak
i 4-tysięczne norweskie Maloy, trzykrotny
organizator – Gdynia i debiutant – Szczecin.
Najważniejszym kryterium wyboru trasy, a więc i
portów gospodarzy jest ich atrakcyjność dla załóg
jednostek uczestniczących w regatach i zlotach.
Aby wszyscy mieli jednakową satysfakcję z pobytu
w tak różnych miejscach, zloty w portach posiadają
stałe elementy imprezy.
Stałe punkty programu pobytu floty żaglowców
w host porcie The tall Ships’ Races
Zwiedzanie żaglowców i jachtów
Parada załóg w mieście – uroczyste wręczenie nagród
Nabożeństwo ekumeniczne
Parada jednostek pod żaglami
Obiad dla kapitanów jednostek, vip’ów, sponsorów
Dyskoteka dla załóg.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum