SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
SY Spaniel
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-11, 18:20   SY Spaniel

SY Spaniel



Jacht "Spaniel" był jednostką drewnianą zbudowaną w Stoczni Jachtowej im. L. Teligi w 1975 r. w Szczecinie wg projektu Kuby Jaworskiego do regat OSTAR w 1976 r. gdzie zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, a drugie w klasie Jester. Nazwa od rasy psa Kuby Jaworskiego - suczki Kropki.

Dane:
długość 11,45 m (38ft LOA - na linii wodnej),
szerokość 3,69,
zanurzenie 2,48 m,
żagle o powierzchni 66 m².
silnik pomocniczy "Volvo-Penta" o mocy 16,92 KM.

Armatorem jachtu był Polski Związek Żeglarski – Centralny Ośrodek Żeglarstwa w Trzebieży.

W październiku 1981 r. na Morzu Północnym jacht "Spaniel" zatonął, wcześniej załoga została uratowana za pomocą lin opuszczonych z pokładu ratowniczego helikoptera.

OKOLICZNOŚCI I SKUTKI AWARII

W godzinach wieczornych dnia 6.X.1981 r. "Spaniel" osiągnął koniec kanału podejściowego rzeki Łaby. W międzyczasie warunki pogodowe uległy istotnej zmianie. Pogorszyła się widoczność, wzrosła siła wiatru.

W zaistniałej sytuacji jacht "Spaniel" skierowany został w kierunku NW celem - "przeczekania trudnych warunków". Wieczorne prognozy pogody podały ostrzeżenie o zbliżającym się sztormie z SW do W. Były one powodem podjęcia przez kapitana "Spaniela" decyzji rozpoczęcia sztormowania – “w kierunku NW- SW na grocie sztormowym.

W dniu 7.X.81 r. o świcie wobec dobrej widoczności jacht kontynuował. żeglugę kursem południowym. Dokonane w tym czasie odczyty z wiatromierza wskazywały, że prędkość wiatru osiągnęła 60 węzłów.

Tego samego dnia około godz. 7.00 nastąpiło rozdarcie grota sztormowego. Wówczas – “uruchomiono silnik i rozpoczęto sztormowanie w kierunku SW bez żagli tak, aby utrzymać sterowność i ustawienie jachtu 20-30° dziobem pod fale.

Zachodni wiatr wiał z siłą 7°B. Morze było rozfalowane o wysokiej, nierównej fali z dużymi grzywami piany. W południe jacht znalazł się w odległości ok. 20 Mm na zachód od stawy Grosser Vogelsand oraz 17 Mm na północ od Wysp Fryzyjskich. W tym właśnie czasie gdy "Spaniel" kierował się w stronę toru wodnego do Bremenhaven nadeszła wysoka fala, która spowodowała położenie jednostki na lewą burtę. Jacht natychmiast podniósł się jednak i na jego pokładzie nie stwierdzono żadnych uszkodzeń.

Około godz. 14.00 "Spaniel" został położony na kurs SW celem przejścia na południową stronę toru wodnego prowadzącego wzdłuż Wysp Fryzyjskich w kierunku ujścia Łaby. W dwie i pól godziny później (około godz. 1.6.30) jacht podszedł na odległość ok. 1,5 kbl od pławy DB-15 i zmienił kurs na wejście do Bremerhaven.

Kontynuując żeglugę na nowym kursie około godz. 17.00 stojący przy sterze kapitan zaobserwował - wysoką falę z białym grzywaczem, nadchodzącą z lewej burty od rufy około 40-50°.

Wyłożył ster "prawo na burtę". Przy tak wyłożonym sterze jacht ustawił się prawie że rufą do fali. Fala podniosła rufę jachtu, wysoko w górę nadając jednostce znaczną prędkość, tak że jacht ześlizgując się z fali wszedł dziobem pod wodę i przewrócił się na prawą burtę, a następnie kilem do góry.

Kapitan znalazł się pod wodą i po pewnym czasie wypłynął na powierzchnię oraz udało mu się podpłynąć do kadłuba i przytrzymać si4 urządzenia sterowego. Pozostały członek załogi w czasie wywrotki jachtu przez cały czas znajdował się w pomieszczeniu dziobowym. Po około 5 do 7 minutach dryfowania kilem do góry jedna z fal spowodowała przekręcenie się jachtu i ustawienie we właściwej pozycji.

Gdy kapitan jednostki dostał się na pokład stwierdził brak pokrywy bakisty rufowej oraz drzwi do zejściówki, jak również złamanie w dwóch miejscach masztu. Pierwsze złamanie miało miejsce na wysokości ok. 40 cm ponad pokładem. Kadłub jachtu był poważnie przygłębiony na dziobie, woda w jego wnętrzu sięgała powyżej koi w mesie. Jej poziom wzrastał ze względu na fale przelewające się przez jednostkę.

Próby uszczelnienia kadłuba i zatamowania przyboru wody we wnętrzu jachtu nie dały pozytywnych rezultatów. W momencie gdy woda w kadłubie osiągnęła poziom 15 do 20 cm od zrębnicy kokpitu kapitan zdecydował się na opuszczenie jednostki. W związku z tym, że rakiety znajdujące się na wyposażeniu s/y "Spaniela" zaginęły w czasie wywrotki na pokładzie jachtu otworzono tratwę ratunkową i wydobyto z jej wnętrza rakietnice i rakiety.

Odpalenie pierwszych czerwonych rakiet miało miejsce około godz. 17.30; jacht dryfował w kierunku ok. 95°. Jego załoga w oczekiwaniu na pomoc wylewała wodę z wnętrza za pomocą pompy oraz wiadra.

W półtorej godziny później (ok. godz. 19.00) nadleciał helikopter oraz podszedł statek ratowniczy. Jednostka ratownicza zatrzymała się w odległości ok. 0,6 kbl. od jachtu. Wysoka fala oraz takielunek "Spaniela" pozostający na wodzie uniemożliwił podejście statku na bliższą odległość. Po zbadaniu sytuacji statek ratowniczy rzucił kotwicę oraz pływa z założeniem przystąpienia do ratowania jachtu w godzinach porannych następnego dnia. Załoga s/y "Spaniela" została zdjęta z jachtu przy pomocy liny opuszczonej z helikoptera i odwieziona na wyspę Spikeroog.

Członkowie załogi opuścili jednostkę bez zabrania jakichkolwiek dokumentów oraz rzeczy osobistych. Ewakuacja załogi miała miejsce na pozycji: szerokość - 53°47N, długość - 07°42'E. Załoga jachtu nie widziała momentu zatonięcia "Spaniela". Kapitan statku ratowniczego oświadczył, że s/y "Spaniel" zatonął po około 40 minutach od opuszczenia przez załogę. Na podstawie tego oświadczenia kapitan "Spaniela" określił przypuszczalne miejsce położenia wraku na około 1 Mm na wschód od pozycji w momencie ewakuacji załogi. Podjęte przez kapitana poszukiwania zatopionego jachtu nie dały pozytywnych rezultatów.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2014-09-12, 18:20   SY Spaniel ex. Spaniel II, 1979 / Łotwa

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-12, 18:20   SY Spaniel ex. Spaniel II, 1979 / Łotwa

Spaniel


Spaniel (Spaniel II) "The Tall Ships Races 2010" fot. http://www.spaniel.lv/?cat=1

"Spaniel" - "Ścigacz oceaniczny" 17-metrowej długości (56 ft LOA), został zbudowany w 1979 roku w Szczecinie jako "Spaniel II" (wg projektu kpt. Czesława Gogołkiewicza - żeglarza, patrz s/y”RACZYŃSKI II”). W OSTAR'80 z Plymouth do Newport kpt. Kuba Jaworski zajął szóste miejsce, ale jego jacht był najszybszym jednokadłubowcem na trasie regat, na mecie został wyprzedzony tylko przez jachty wielokadłubowe. Trasę zrobił w 19 dni, 13 godzin i 25 minut, co w tamtym czasie dla jachtu jednokadłubowego było rekordem regat transatlantyckich i zostało wpisane do Księgi Rekordów Guinnessa.

W (1981) 1982 roku jacht "Spaniel II" został sprzedany Łotewskiej Akademii Nauk i nazwany ponownie "Spaniel", z siedzibą w Rydze, a zaangażowany w projekty badawcze środowiska morskiego, udział w wyścigach jak również i zlotach. "Spaniel" wziął udział w pierwszych łotewskich rejsach jachtem na północ w 1988 roku, oraz na Morzu Śródziemnym w 1989 roku.

Od 1997 roku w ramach własności prywatnej SPANIEL rozpoczął działalność szkoleniową żeglarzy. Ponad 150 młodych ludzi uczestniczyło w różnych działaniach w tym wyścigach żeglarskich The Cutty Sark Tall Ships , gdzie "SPANIEL" został laureatem w
1999 Saint Malo-Greenock - 2 m-ce,
2000 Gdansk-Helsinki - 3 m-ce,
2000 Stockholm-Flensburg - 1 m-ce,
2001 Antwerp-Alesund - 1 m-ce,
2001 Bergen-Esbjerg - 1 m-ce,
2002 Alicante-Malaga - 1 m-ce,
2002 Santander-Portsmouth - 1 m-ce,
2003 Gdynia-Turku - 1 m-ce.
Uczestniczył we wszystkich regatach The Tall Ships Races, a w 2004, 2005, 2006 La Coruna-Antwerp - 1 m-ce, 2008, 2010, 2011 i 2012 był "na pudle" ;-) .
Łącznie wygrał 17 nagród w swojej klasie C, w tym 7 razy miejsce pierwsze.

Doświadczenia żeglarskiego i morskiego w praktyce na "Spanielu" nabyło około 200 młodych ludzi do 25 lat. Wielu z nich jest teraz kapitanami jachtów.

Więcej informacji na temat nagród - "SPANIEL rezultaty TSR".
http://www.spaniel.lv/?cat=5&subcat=32

"Spaniel" uczestniczy także w TSR 2014 na Morzu Północnym.

Podstawowe dane techniczne:

Nr rejestracji. (Sailing) LAT-79, okręt zarejestr. Nr.1183
Znak wywoławczy YL 2405
Numer MMSI 275114000
Został zbudowany w 1979 roku. Szczecin, Polska, Projekt Gogolkiewicza
Klasa morska: kategoria (Ocean)
Typ jachtu: slup (jeden maszt)
Maksymalna długość: 17,06 m
Maksymalna szerokość: 4,16 m
Zanurzenie: 2,90 m
Pojemność skokowa: 14,5 ton
Silnik: Yanmar 50 KM diesel 4YH2BE
Powierzchnia żagli: I50 m²

Handicap (z spinaker) ORC Klub: TGPH = 554,4 Czas na czas = 1,0822
TSR 2013 współczynnik korekcji pogody (czynnik Korekcja czasu) = 0,8767

Info ze strony
http://www.spaniel.lv/
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu