Wysłany: 2014-08-30, 21:46 Kapitan Głowacki, 1944 / Polska
Kapitan Głowacki
Jednostka ta jest przebudowanym do celów żeglarskiego szkolenia poniemieckim kutrem rybackim typu KFK (Kriegsfischkutter). Kadłub wyrzucony na mieliznę znaleziono w 1945 roku w pobliżu Świnoujścia. Różnił się on od innych z tej serii tym, że część środkową przedłużono o dwie odległości pomiędzy wręgami. Znalazcy próbowali własnym sumptem dokończyć budowę jednostki i w perspektywie wykorzystać do połowów, lecz zadanie okazało się ponad ich siły.
W 1949 roku sprzedana została Państwowemu Centrum Wychowania Morskiego. Uszczelniony kadłub przeholowano do Stoczni Rybackiej w Gdyni i w latach 1950/51 przebudowany został na żaglowiec. Ożaglowano go jako kecz gaflowy, wyposażono w drzewca z sosny, wyjątkiem był stalowy bezan, który spełniał jednocześnie funkcję komina. Śródokręcie pomieściło windę trałową i zejściówkę do ładowni, na sterburcie zamocowano dwa kozły sieciowe. Kubryk mógł przyjąć 14 osób załogi szkolnej.
Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 19 kwietnia 1951 roku w basenie jachtowym w Gdyni. Kecz otrzymał nazwęHenryk Rutkowski, a przy tym rejestracyjny znak rybacki GDY-180. W morze świeżo ukończony kecz wychodzi już 25 kwietnia 1951 roku. Lata intensywnego wykorzystania jachtu odbiły się wyraźnie na jego stanie technicznym. Zostaje kompletnie przeprojektowany i odbudowany niemal od podstaw. Stocznię opuszcza w 1986 roku jako brygantyna. Przez dwa sezony pływał głównie po Bałtyku odwiedzając obok polskich także zachodnioniemieckie porty.
W roku 1997 decyzją władz PZŻ zostaje zmieniona nazwa jachtu na KAPITAN GŁOWACKI.
Wielokrotnie uczestniczył w zlotach młodzieży na żaglowcach w ramach Cutty Sark Tall Ships Races, zdobywając czołowe lokaty. Obecnie jacht odbywa rejsy po Morzu Bałtyckim oraz Północnym, a także uczestniczy w programie Szczecińskiej Szkoły pod Żaglami oraz Morskiej Edukacji Młodzieży, odbywając rejsy z młodzieżą szkoloną i zapoznając ją z tajnikami sztuki żeglarskiej.
Dane:
Typ: do 1967 kecz gaflowy, aktualnie brygantyna
Port macierzysty: Szczecin
Rok budowy: 1944
budowniczy: nieznany, kadłub poniemiecki przebudowany na żaglowiec w Stoczni Rybackiej w Gdyni
Materiał konstrukcyjny: drewno i stal
Tonaż: 99,4 BRT
Długość po pokładzie: 24,30 m
Długość z bukszprytem: 30,70 m
Szerokość: 6,40 m
Zanurzenie: 3,0 m
Wysokość maksymalna: 22,4 m
Powierzchnia żagli: do 1967 - 234 m2, aktualnie 337,5 m2
Silnik pomocniczy: Diesel 135 KM
Agragat prądowtwórczy: diesel
Załoga: 26 osób (jednostka posiada 25 pełnowymiarowych koi); 40 osób w rejsach wycieczkowych
UKF: Sailor RT 2048
Radiopława EPIRB
GPS: Standart Horizon Cp 300i
Radar: See Watch MR 2400
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum