SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Passat - Statek Muzeum, 1911 / Niemcy
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-23, 21:20   Passat - Statek Muzeum, 1911 / Niemcy

Passat



Stojący dziś w Travemuende Passat to jeden z najbardziej znanych statków żaglowych w historii. Czteromasztowy bark jest świadectwem potęgi dawnych żaglowców.
20 września obchodził swoje stulecie, niewiele na świecie istnieje statków starszych niż ten. Statek Muzeum odwiedzany corocznie przez ponad 50 tysięcy zwiedzających cieszy się niesłabnącym powodzeniem, choć już na stałe wrósł w pejzaż bałtyckiego kurortu. Przez całe dziesiątki lat pracowicie orał Atlantyk na trasie z Chile do Europy, dziś w świetnym stanie pokazuje życie na dawnych statkach.


Galion Passata.

Zwodowany w 1911 roku Passat w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu był od razu przeznaczony do obsługi linii południowoamerykańskiej. W wigilię 1911 roku wypłynął w kierunku przylądka Horn z ładunkiem saletry, co nie było przyjemnym zajęciem, ale zyski z tych transportów były spore. Właścicielem i armatorem był Laeisz Shipping Company. Statek wielokrotnie mijał przylądek Horn, a to dlatego, że tamtędy wiodła trasa żeglugowa. Passat i jego siostrzany Peking pomimo sporych rozmiarów i dużej powierzchni żagli, były jednymi z najmniejszych statków we flocie Laeisza. Passat został internowany w Iquique (Chile) na czas I wojny światowej, a w 1921 roku popłynął do Marsylii i został przekazany Francji jako odszkodowanie wojenne. Francuski rząd wystawił go na sprzedaż i Laeisz Shipping Company odkupiła statek za 13,000 funtów. Passat ponownie powrócił na trasy żeglugowe z transportami azotu. Pod koniec lat dwudziestych zasłynął kolizją z dwoma parowcami, z których obydwa poszły na dno po zderzeniu z mocnym żaglowcem. W roku 1932 zostaje sprzedany dla Gustafa Eriksona fińskiego miłośnika żaglowców. Został użyty do transportowania zboża na linii australijskiej.
Na początku II wojny światowej Passat odwiedził macierzysty port Mariehamn oraz Wyspy Alandzkie w Finlandii. W 1944 roku zostaje odholowany do Sztokholmu, aby służyć jako Statek Muzeum.
Cztery lata później linia Eriksona powraca do handlu zbożem, a Passat wraz z Pamirem uczestniczą w Great Grain Race w 1949 roku od Port Victoria wokół Przylądka Horn do Europy. Ostatecznie Passat żeglował wokół Przylądka Horn 39 razy. Niestety Erikson stwierdził, że Passat jak i Pamir przestały być opłacalne. W marcu 1951 roku belgijskie shipbreakers zapłaciło 40.000 funtów zarówno za Passata jak i Pamira. I tutaj do akcji wkroczył niemiecki armator Heinz Schliewen i odkupił obie jednostki. Oba statki zostały zmodernizowane w Kilonii, wyposażono je w pomocnicze silniki diesla i nowoczesny sprzęt łączności. Następne pięć lat Passat i Pamir ponownie pływają wożąc zboże między Europą i wschodnim wybrzeżem Ameryki Południowej, głównie do Argentyn , ale omijając Przylądek Horn. Teraz jednak statek nie jest już tylko masowcem, ale również jednostką szkoleniową. Oczywiście wozi towary, aby podreperować budżet, głównym jednak jego zajęciem staje się szkolenie adeptów do pracy na morzu.
W 1957 roku huragan pustoszy pokład Passata, który jednak o własnych siłach dopływa do Azorów, by następnie dotrzeć do portu macierzystego. Pamir niestety ma mniej szczęścia. Zostaje zatopiony przez huragan niemal z całą załogą.
W 1959 roku Passat zostaje zakupiony przez Baltic Sea municipality of Lübeck (nadbałtycką gminę Lübeck) i jest obecnie Statkiem Muzeum zacumowanym w Travemünde, w dzielnicy Lubeki.


Passat nocą w Travemunde

Dane:

Nazwa: Passat
Właściciel: F. Laeisz Shipping Company
Port macierzysty: Hamburg (1911/19), Hamburg (1919/21), Marsylii (1921), Hamburg (1922/32) Mariehamn (1932/51),Hamburg (1951/58), Lübeck (od 1958 roku)
Zamówiony: 1908 rok
Stocznia: Blohm & Voss , Hamburg
Wodowanie: 20 września 1911
Wycofany z eksploatacji: 1957
Dziewiczy rejs: 24 grudnia 1911 do Valparaiso (dotarł 14 marca 1912)
Klasa i typ: czteromasztowy bark
Długość: 115 m ( długość całkowita) , 97 m (długość pokładu)
Szerokość: 14,4 m
Zanurzenie: 7,3m
Napęd: pierwotnie bez napędu pomocniczego ; od 1951: wbudowany silnik diesla o mocy 900 KM , żagle
Ilośc żagli: 34
Powierzchnia żagli: 4600 m2 , 4000 m2 po remoncie
Wysokośc masztów nad wodą: 56 m
Prędkość: 18 węzłów (33,34 kmh) pod żaglami
Łodzie: 4 łodzie ratunkowe
Załoga: 26-35 osób

źródło:
http://www.bruzelius.info...ssat(1911).html
http://www.travemuende-to...igged-ship.html

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu