SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Dyskusje
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-11, 11:45   Dyskusje

Piękna robota, jedyne co można to powtórzyć co zostało napisane w wątku
» CHALOUPE ARMEE EN GUERRE-1834
http://santisimatrinidad....opic.php?t=1491


Pamiętam, że w trakcie budowy podniosłeś kwestię ułożenia wioseł w łodzi

4 stycznia 2011 Zbyszek napisał/a:
...
mam pytanie, jak były transportowane wiosełka na szalupach, przy płynięciu pod żaglami. Wiem że były wiązane po kilka sztuk, ale jak konkretnie umieszczane, u mnie w planach tylko jest napisane że były ułożone wzdłuż burt.
...

Niestety nie mam nowych informacji, więc powtórzę co pisałem:
    15 stycznia 2011
    ...Gdzieś czytałem, ale teraz nie wiem gdzie i nie mogę znaleźć, że wiosła były wiązane i układane piórami w stronę rufy, ale mam fotkę łodzi z repliki "Hermione" i tu pióra na sterburcie są skierowane ku rufie, a na bakburcie ku dziobowi.



    Do XIX wieku, nie wszystko było regulowane przepisami. Poza tym w różnych flotach mogło to wyglądać odmiennie. ...
i dalej
    ...I taka ciekawostka z ostatniej chwili:

    Na drakkarze wiosła umieścił piórami ku rufie (te na rufie), a te na dziobie ku dziobowi

Przekierowałem wtedy pytanie do pana Krzysztofa Gerlacha
    19 stycznia 2011 Krzysztof Gerlach napisał:
    Nie mam żadnej informacji sugerującej, że te sprawy były jakoś normowane w skali marynarki. Zwykle wszystko co dotyczyło porządku na łodziach OKRĘTOWYCH (szalupy z Dniestru się do nich nie zaliczały, więc może z nimi związane były inne zwyczaje), wystroju, klarowania lin, ubiorów załogi itp. leżało w gestii kapitana konkretnego okrętu.

    Modele z epoki sugerują, że - zgodnie zresztą z logiką - zazwyczaj składowano wiosła w dwóch grupach, przy każdej burcie, chociaż zdarza się ułożenie w środku, a czasem nawet dość swobodne rozrzucenie. Modele zdają się również wskazywać, że układ z piórami do przodu był równie popularny jak z piórami do tyłu, a z rzadka spotykało się nawet pęki z wiosłami o mieszanym ułożeniu. Wygląda na to, że jeśli łódź nie płynęła na paradzie, nie przywiązywano do tego na ogół żadnego znaczenia.
    Wiązanie wioseł w eleganckie paczki i równiutkie ich układanie (też w różnych wersjach położenia piór) dotyczyło przede wszystkim łodzi podwieszonych na żurawikach lub składowanych na pokładzie (jeśli nic nie wstawiano w ich środek), a nie tych płynących akurat pod żaglami, ale spodziewających się konieczności użycia za chwilę wioseł.

    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jak widzę wiosełka zresztą pieczołowicie odtworzone



ułożyłeś w środkowej części łodzi i w układzie jak widać na zdjęciu...



i moje pytanie:
czy tak sam zdecydowałeś, czy jednak od tamtego czasu czegoś się dowiedziałeś na temat wioseł?
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 141
Wysłany: 2014-09-11, 19:31   

 
 
Zbigniew
III Oficer


Posty: 141
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 2014-09-11, 19:31   

Witam.

Ułożenie wioseł wykombinowałem sobie sam, oczywiście po przejrzeniu tego co znalazłem w necie w formie fotograficznej. Niestety nie znam języka angielskiego więc przeszukiwanie angielsko języcznych stron na temat budowy łodzi nie wchodziło w grę.
_________________
Pozdrawiam Zbigniew
 
 
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-11, 20:14   

Witam.
Jeżeli to w jakiś sposób pomoże to znalazłem taki krótki opis układania wioseł w szalupie.
Na przykładzie DZ (dziesiątki) - kecz gaflowy o pow. żagla 32m2:
    Wiosła burtowych i wzorcowych układane są piórami w stronę dziobu w kokpicie na zewnętrznych burtach. Wiosła dziobowych układane są piórami do rufy na śródokręciu natomiast bosak jest również na śródokręciu z tym że okucie jest skierowane w stronę dziobu.


    Rozmieszczenie wioseł na szalupie wiosłowej.


    Obsada DZ składa się z 11 osób.

    S-sternik; 1P - prawy wzorcowy; 2P,3P,4P - prawy burtowy; 5P - prawy dziobowy (bosakowy). 1L - lewy wzorcowy; 2L,3L,4L - lewy burtowy; 5L - lewy dziobowy (bosakowy)
    .

żródło:
http://martarnow.republika.pl/kons_wi.htm

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-25, 22:25   

Witaj Zbyszku.
Obecnie mam na tapecie artylerię i mam pytanie, jaki wymiar mają Twoje lufy?
Długość z gronem (to pewnie będzie trudne ;-) ), bez grona (na oko wygląda mi na 50 mm), w najszerszym miejscu między obręczami i w najwęższym?



No i gdzie żeś je zakupił?
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Zbigniew
III Oficer


Posty: 141
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 2014-09-30, 11:46   

Karol zmierzyłem długość bez grona, lufa ma 23 mm długości.
_________________
Pozdrawiam Zbigniew
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu