...Bardziej chodziło mi o chemię np. jaki werniks do malowania pokładu (a może coś innego).
...
Jeśli chodzi o pokład to ja stosowałem taki werniks:
<<klik
Kupiłem to w sklepie dla artystów, a cenę widać na fotce . Jest to rozwiązanie dla ludzi którym nie zależy na szczególnym połysku i idealnej powierzchni a jedynie na impregnacji drewna i wydobyciu głębi koloru. Schnie długo i nie ryzykowałbym więcej niż trzy warstwy.
Werniks zaprezentowany powyżej (retuszerski damarowy, spotykany też pod nazwą damarowy końcowy) jest błyszczący tzn. po położeniu pierwszej warstwy (drewno wpije werniks) efekt będzie matowy (gdzie były zabrudzenia klejem, będzie się błyszczeć). Po trzech warstwach efekt na pewno będzie błyszczący. Jeżeli będziesz decydował się na werniks to radziłbym kupić mat lub półmat (satin)
...
Werniksy, są to wysokiej klasy i jakości, lakiery artystyczne robione z żywic lub syntetyczne i służą raczej do zabezpieczania obrazów, polichromii (nieopłacalne w modelarstwie)
...
- ze względu na cenę do ilości, werniksy są dość drogie.
Ja za 0,5 L Caponu płaciłem ostatnio 7,80, Darek za 150 ml werniksu 8,60 (x3 i widać nieopłacalność werniksu, a markowe werniksy np. Talens są niestety jeszcze droższe). Mimo, iż posiadam w/w werniksy (z racji zawodu) to stosuje Capon
jeszcze jedna zaleta, że szybko schnie, wada - nitro (nie da się ukryć przed rodziną, śmierdzi ).
Nie chcę zrażać do werniksowania, ale jak którąś warstwę położysz za wcześnie tzn. poprzednia jeszcze nie wyschła całkowicie, czas wysychania diabelnie się wydłuża - potrafi lepić się nawet po kilku miesiącach. Werniksy też mają zapach, taki terpentynowy w przybliżeniu (lub jak pasta do podłóg), też może nie spodobać się "współmieszkańcom".
Lakiery akrylowe są w większości bezzapachowe i w miarę szybko schną.
...
Ktoś na pewno używa werniksu, dziś zakupiłem sobie 400 ml w sprayu. Tylko, że w sklepie nie mieli firmy renesans tylko jakiejś Talens, może już ktoś używał tego werniksu i może mi coś o nim powiedzieć ??
...
Hmm... przeszło 30 lat temu zakupiłem pierwszy werniks i nie zgadniesz, był to dokładnie ten sam werniks matowy w sprayu, holenderskiej firmy Talensa co Twój (już wtedy produkty Talensa miały u nas renomę). Przez te 30 lat używałem i używam wielu produktów tej firmy (głównie farb, medium, werniksu retuszerskiego i werniksu błyszczącego do obrazów olejnych, fixatyw do pasteli 064 i ołówków nawet maskolu ).
SKŁAD: żywica cykloheksanowa, terpentyna, środki matujące (woski). W sprayach: żywica cykloheksanowa, biały spirytus i krzemiany
WŁAŚCIWOŚCI:
* Werniks końcowy. Wysycha w ciągu kilku godzin. Nakładać w jedną stronę.
* Wytrzymały i nie żółknie. Nadaje powierzchni półmatowy połysk
* Spowalnia proces starzenia się farb olejnych
* Łatwo usuwalny przy pomocy delikatnych rozpuszczalników
* Może być rozrzedzany terpentyną lub białym spirytusem
* Nakładać kiedy warstwa farby całkowicie wyschła (od 6 do 12 miesięcy w zależności od grubości warstwy farby)
* Natężenie połysku może być zmieniane poprzez mieszanie z werniksem z połyskiem nr 002.
Jeżeli werniks stanie się mętny można przywrócić mu przejrzystość poprzez umieszczenie na jakiś czas butelki w pojemniku z ciepła wodą (to powoduje całkowite rozpuszczenie zawartych w nim wosków).
Od siebie dodam, że niestety ostatnia puszka werniksu do olejów w sprayu mi się rozszczelniła w spojeniu dna - w konsekwencji wyciek werniksu , więc nie radzę długo przechowywać.
Na przyciemnianie drewna większy wpływ ma bejca , a tak poważnie to werniks nie powoduje jakiegoś specjalnego ściemnienia drewna. Należy rozróżnić dwa rodzaje ciemnienia, pierwsze po impregnowaniu, lakierowaniu, drugie rozłożone w czasie, pod wpływem światła. Drewno werniksowane zachowuje się dokładnie tak samo jak po nałożeniu jakiegokolwiek bezbarwnego lakieru, oleju (czy zamoczeniu w wodzie). Różnie ten stopień ściemnienia wygląda na różnych gatunkach drewna.
Ja podkładowo używam Caponu (jego zadaniem jest zabezpieczenie przed ciemnieniem - tym w czasie) i wydaje mi się, że różnica między malowanym, a niemalowanym jest niewielka (mniejsza jak po lakierowaniu, ale też jest).
Drewno pod wpływem światła (i upływu czasu) naturalnie ciemnieje. Jedne gatunki drewna szybciej inne wolniej. Zwykłe lakiery i werniksy nie zabezpieczają przed ciemnieniem. Jeżeli chce się drewno zabezpieczyć przed ciemnieniem należy zastosować jako podkład CAPON lub używać lakiery odporne na światło słoneczne (tu trzeba sobie wygooglować, i informacji zasięgnąć od producentów lub dealerów farb i lakierów).
Z mojego doświadczenia wynika, że pokost ma największy wpływ na ciemnienie drewna.
Jakieś 20 lat temu część desek sosnowych zabezpieczałem pokostem, a część Caponem i lakierem olejnym. Ta część pokostowanych desek jest dużo ciemniejsza.
Capon też nie zabezpiecza w 100% (widać to np. pod obrazkami czy plakatami na boazerii i na zdjęciu poniżej, gdzie drewno jest jaśniejsze ).
Zmiany na drewnie (regulowanej nogi "kobyłki") pod wpływem światła (caponowany i lakierowany jakieś 15 lat temu)
Być może jedna warstwa Caponu to za mało , ale tyle zaleca producent.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum