– replika fregaty z 1703 r. – okrętu flagowego rosyjskiej floty zaprojektowanego przez cara Piotra Wielkiego i zbudowanego przy jego udziale.
Baltic Sail - Gdańsk 2011
Inicjatorem odbudowy żaglowca i jednocześnie jego pierwszym kapitanem był rosyjski historyk Vladimir Martus. Dzięki pomocy historyka Victora Krajnyukowa udało się zebrać podstawowe informacje na temat konstrukcji i budowy fregaty. Pomimo posiadania jedynie XVIII-wiecznej ryciny ukazującej Sztandart podczas bitwy, zdecydowano się na budowę repliki. Prace rozpoczęto 4 listopada 1994 r. Do budowy użyto tych samych materiałów i wykorzystano takie same techniki jak w przypadku pierwowzoru. Gwoździe (8 tys. sztuk) i okucia zostały ręcznie wykonane, natomiast drzewa (250 szt.) zostały ręcznie ścięte na terenie parków w pobliżu Sankt Petersburga. Do budowy żaglowca użyto kilka rodzajów drewna w zależności od przeznaczenia:
• drewno dębowe – przeznaczone zostało na stępkę i wręgi;
• drewno sosnowe – na pokład, maszty, reje;
• drewno modrzewiowe – na kadłub i poszycie pokładu;
• z drewna lipowego wykonano rzeźby – na dziobie: sylwetkę lwa i syren morskich, na rufie – trójgłowego smoka, cesarskiego herbu oraz Neptuna].
Statek został ochrzczony 30 maja 1998, natomiast wodowanie miało miejsce 4 września 1999. Pierwszy rejs odbył się 24 czerwca 2000 r.
Sztandart uczestniczył w regatach żaglowców Tall Ships' Races w latach: 2001, 2004, 2005, 2007, 2009 (w Gdyni go nie było), 2010 Szczecin oraz Baltic Sail - Gdańsk 2011.
Sztandart jest repliką fregaty z 1703 roku zbudowaną przez Piotra Wielkiego.
W 1994 roku podjęto próbę budowy okrętu pod nazwą "Shtandart Projekt". Posiadano wszystkie niezbędne środki niezbędne do rozpoczęcia budowy statku w Sankt Petersburgu - lokalizację, wykwalifikowanych ludzi, uruchomione środki.
Niestety nie posiadano oryginalnych planów fregaty, ale przypadkowo doświadczony historyk marynarki Victor Krainyukov, w 1987 zadał sobie wiele trudu, aby dowiedzieć się wszystkiego co możliwe na temat tego statku. Badał rosyjskie archiwa i rejestry, a także zgromadzone informacje o projektowaniu i budowie statków od holenderskich, francuskich i brytyjskich autorów planów.
W 1994 roku wszystkie te informacje stały się podstawą projektu i budowy nowej repliki fregaty Sztandart ukończonej w 1999 roku.
Długość kadłuba wyniosła ponad 30 metrów, a zatem do budowy wymagana była duża ilość drewna. Dąb na stępkę i wręgi, modrzew na poszycie kadłuba i pokładu, sosna na maszty oraz drewno lipowe na rzeźby - to ogromne koszty. Ale dzięki lokalnym urzędnikom, duże ilości drewna uzyskano z parków w okolicy Petersburga.
Co ciekawe, modrzew został zebrany z lasu zasadzonego w 1730 do pozysku drewna na budowę statków. Jak było tradycyjne dla tego okresu, statek jest bogato ozdobiony pięknymi rzeźbami. Na dziobie, jest figura lwa i syreny. Są wieńce wokół ambrazur, a na pawęży trójgłowy smok, flagi, herb cesarski króla oraz Neptun.
Dane:
Bandera: Rosja
Znak wywoławczy: UAEM
Port macierzysty: Sankt Petersburg
Data budowy: 4 listopada 1994
Data wodowania: 4 września 1999
Stocznia: Peter the Great Admiralty St Petersburg
Materiał: modrzew, dąb
Typ ożaglowania: fregata
Powierzchnia ożaglowania: 660 m²
Liczba żagli 14
Liczba masztów 3
Wysokość maks. masztów (H) 33 m
Długość całkowita: (L) 34,5 m
Długość linii wodnej: 24,2 m
Szerokość: (B) 6,95 m
Zanurzenie: (D) 3,3 m
Wyporność: 220 t
Prędkość maks.: 10 w
Napęd pomocniczy: 2 x VOLVO PENTA TAMD-122P, 2 x 390
Załoga: 6
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum